Scating kraften trekker armen innover og antiscatingen skal trekke armen utover. Her er mitt «std.svar» på antiscating (fra HEL sin vel tempererte tråd):McLaren skrev:Jeg har vært inne på nettsiden og kikket.
Skal arm dra seg innover mot senter?
...
EDIT: Som kjartanb antyder er det grenser for hvor mye det er verdt å stresse over dette.KJ skrev:...
Med antiscating på så er det forsåvidt riktig at arm/PU skal trekke sakte bort fra senter ... men som mye annet med vinyl så er instilling av antiskating en omtrentlighet - et kompromiss - det kan ikke bli «riktig» med en innstilling for alle spor på alle plater. Å bruke ei blank overflate til å sette antiscating er uansett missvisende. Scating-kraften varier bl.a. med nålesliping, stifttrykk, modulasjon, geometri (overheng og offset) og avstand fra nåla til akslingen på talerkenen. Den beste måten å sette antiscating på er å bruke ei testplate som har spor for å teste sporingsegenskapene (-feil) til PU, med et monospor omtrent midt på platesida (eller lengre inn) som har gradvis økende modulasjon. Sett antiscatingen slik at hørbare sporingsfeil opptrer omtrent samtidig i begge kanaler. HiFi-News si testplate fungerer til formålet (selv om en del av de gamle testplatene er befengt med feil).
...
Her må en av oss misforstå?kjartanb skrev:Nar jeg bruker den letteste arm med integreret Ortofon MM saa bruger jeg ikke noget antiscating men stoler paa silikonolien i senterlejet.
Dette er den mest vanlige metoden ja.KJ skrev:...
Med antiscating på så er det forsåvidt riktig at arm/PU skal trekke sakte bort fra senter ... men som mye annet med vinyl så er instilling av antiskating en omtrentlighet - et kompromiss - det kan ikke bli «riktig» med en innstilling for alle spor på alle plater. Å bruke ei blank overflate til å sette antiscating er uansett missvisende. Scating-kraften varier bl.a. med nålesliping, stifttrykk, modulasjon, geometri (overheng og offset) og avstand fra nåla til akslingen på talerkenen. Den beste måten å sette antiscating på er å bruke ei testplate som har spor for å teste sporingsegenskapene (-feil) til PU, med et monospor omtrent midt på platesida (eller lengre inn) som har gradvis økende modulasjon. Sett antiscatingen slik at hørbare sporingsfeil opptrer omtrent samtidig i begge kanaler. HiFi-News si testplate fungerer til formålet (selv om en del av de gamle testplatene er befengt med feil).
...
Det er mulig det blir «for mye» (hva det enn måtte være), men det funker og jeg vet ikke om noen metode som funker «bedre»Jens skrev:...
Dette er den mest vanlige metoden ja.
Ifølge Wally Malewicz ( mannen bak Wally Tractor mm ) er en slik tilnærming alt for meget antiskating.
Ikke vet jeg, men jeg bare nevner det............
Hei på UP4-en når jeg bruger denne Ortofon MM pickup, så løsner jeg antiscating tråden fra fjederen. Dvs det eneste kraft som trækker i armen til at opveje rillekræfterne er på grund av den viskose silikonolie i armens senterleje.Fosse skrev:Her må en av oss misforstå?kjartanb skrev:Nar jeg bruker den letteste arm med integreret Ortofon MM saa bruger jeg ikke noget antiscating men stoler paa silikonolien i senterlejet.
Hei jeg bruger UP4 som er unipivot og der virker silikonolien dæmpende i alle plan.Fosse skrev:Silikonen på DP-6 bidrar til demping i vertikalplanet og har ingenting med antiskating å gjøre.