Anti skating på Mørch DP-6

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Noen erfaringer vedrørende dette?

McLaren

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Har du manualen?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har vært inne på nettsiden og kikket.

Skal arm dra seg innover mot senter?

Det skjer ikke noe her hos meg.

McLaren

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
690
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hei jeg har en Mørch UP-4, jeg mener armen skal hverkan gaa mod midte eller ud men staa nogenlunde stille som om den var i en cirkulær rille . Jeg har for mange aar side holdt op med at stresse mig vedrørende anti-skating. Sætter det efter øret. Nar jeg bruker den letteste arm med integreret Ortofon MM saa bruger jeg ikke noget antiscating men stoler paa silikonolien i senterlejet.
mvh
Kjartan

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Jeg har vært inne på nettsiden og kikket.

Skal arm dra seg innover mot senter?
...
Scating kraften trekker armen innover og antiscatingen skal trekke armen utover. Her er mitt «std.svar» på antiscating (fra HEL sin vel tempererte tråd):

KJ skrev:
...
Med antiscating på så er det forsåvidt riktig at arm/PU skal trekke sakte bort fra senter ... men som mye annet med vinyl så er instilling av antiskating en omtrentlighet - et kompromiss - det kan ikke bli «riktig» med en innstilling for alle spor på alle plater. Å bruke ei blank overflate til å sette antiscating er uansett missvisende. Scating-kraften varier bl.a. med nålesliping, stifttrykk, modulasjon, geometri (overheng og offset) og avstand fra nåla til akslingen på talerkenen. Den beste måten å sette antiscating på er å bruke ei testplate som har spor for å teste sporingsegenskapene (-feil) til PU, med et monospor omtrent midt på platesida (eller lengre inn) som har gradvis økende modulasjon. Sett antiscatingen slik at hørbare sporingsfeil opptrer omtrent samtidig i begge kanaler. HiFi-News si testplate fungerer til formålet (selv om en del av de gamle testplatene er befengt med feil).
...
EDIT: Som kjartanb antyder er det grenser for hvor mye det er verdt å stresse over dette.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
kjartanb skrev:
Nar jeg bruker den letteste arm med integreret Ortofon MM saa bruger jeg ikke noget antiscating men stoler paa silikonolien i senterlejet.
Her må en av oss misforstå?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
...
Med antiscating på så er det forsåvidt riktig at arm/PU skal trekke sakte bort fra senter ... men som mye annet med vinyl så er instilling av antiskating en omtrentlighet - et kompromiss - det kan ikke bli «riktig» med en innstilling for alle spor på alle plater. Å bruke ei blank overflate til å sette antiscating er uansett missvisende. Scating-kraften varier bl.a. med nålesliping, stifttrykk, modulasjon, geometri (overheng og offset) og avstand fra nåla til akslingen på talerkenen. Den beste måten å sette antiscating på er å bruke ei testplate som har spor for å teste sporingsegenskapene (-feil) til PU, med et monospor omtrent midt på platesida (eller lengre inn) som har gradvis økende modulasjon. Sett antiscatingen slik at hørbare sporingsfeil opptrer omtrent samtidig i begge kanaler. HiFi-News si testplate fungerer til formålet (selv om en del av de gamle testplatene er befengt med feil).
...
Dette er den mest vanlige metoden ja.
Ifølge Wally Malewicz ( mannen bak Wally Tractor mm ) er en slik tilnærming alt for meget antiskating.
Ikke vet jeg, men jeg bare nevner det............

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
...
Dette er den mest vanlige metoden ja.
Ifølge Wally Malewicz ( mannen bak Wally Tractor mm ) er en slik tilnærming alt for meget antiskating.
Ikke vet jeg, men jeg bare nevner det............
Det er mulig det blir «for mye» (hva det enn måtte være), men det funker og jeg vet ikke om noen metode som funker «bedre» ;)

(og som nevn, det er grenser hvor mye det er vits å knote over dette)

mvh
KJ

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
690
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
kjartanb skrev:
Nar jeg bruker den letteste arm med integreret Ortofon MM saa bruger jeg ikke noget antiscating men stoler paa silikonolien i senterlejet.
Her må en av oss misforstå?
Hei på UP4-en når jeg bruger denne Ortofon MM pickup, så løsner jeg antiscating tråden fra fjederen. Dvs det eneste kraft som trækker i armen til at opveje rillekræfterne er på grund av den viskose silikonolie i armens senterleje.
mvh
Kjartan

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Silikonen på DP-6 bidrar til demping i vertikalplanet og har ingenting med antiskating å gjøre.

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
690
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Silikonen på DP-6 bidrar til demping i vertikalplanet og har ingenting med antiskating å gjøre.
Hei jeg bruger UP4 som er unipivot og der virker silikonolien dæmpende i alle plan.
Kiggede paa tegning af DP6 og rigtigt nok der dæmper olien kun i vertikalpl.
mvh
Kjartan

Topp Bunn