Anti Amerika?..

O

om.s

Gjest
OMS: hold deg til sak, eller hold deg unna!
Litt spissformulering har man da bare godt av til tider, regner med at de fleste her er tykkhudet nok å ikke ta noe av det som fremkommer personlig...

Mmmm men var det ikke jeg som startet tråden ;) ....

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vanskelig å si, men godt poeng.

På samme måte som jeg ikke bærer personlig nag ovenfor dagens Tyskere, så mener jeg ikke at man kan være i evig skyld ovenfor USAs nåværende innbyggere når det gjelder hva foreldre og besteforeldre gjorde for oss.

mvh
Knut
Men vi skal derimot ha dårlig samvittighet til evig tid fordi våre hvite forfedre eller deres slektninger behandlet mennesker med mørkere hudfarge dårlig...

Hvor mange nordmenn tror du tenker på Israel som "venn" Xerxes?

O

om.s

Gjest
Så må man vel få si at han bare dummer seg ut?

-k
Det finnes mange måter å dumme seg ut på, jeg velger vel den for deg enkle måten, (man velger da sitt publikum..) om du først skal ta alt ut av sammenheng...og du! legg merke til at jeg skrev velger.
Men man behøver ikke alltid bruke barnslige ord og vendinger for å dumme seg ut, det finns fler måter....

mvh

O

om.s

Gjest
Denne tråden skulle vel helst handle om kritikk av de som stadig skal kritisere USA om jeg forstod det rett, det er ikke enda en USA-kritikk tråd nei.
Jepp!! og unnskyld den til tider barnslige tonen, men det blir bare slik noen ganger med ett slikt selvhøytidelig publikum som frekventerer disse mot Amerika trådene...

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Vi har alltid trukket lærdom av historien. Mener du vi skal slutte med det?
Ja, som fanden leser bibelen...leser du mine innlegg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Så gå å runk bak stabburet el utedassen, du blir ikke noe bedre menneske av den/e grunn..(ps det har ikke med egen opplevelse/følelse å gjøre, var mitt poeng..)

mvh
Dette her blir bare for dumt og barnslig. Jeg har klagd til administrator over dette innlegget.

Videre diskusjon fra min side er over!

Mvh.

K

knutinh

Gjest
Dagens styresett i USA er menneskefientlig! Måtte dem råtne i helvete.
det er i så fall mange andre samfunn som burde gå samme varme skjebne i møte.

jeg foretrekker dialog foran bibelske trussler

-k

J

Jurassic

Gjest
Nå har de jo utenrikspolitikk som går ut på at de kan torturere,fengsle og drepe uskyldige mennesker fordi gud står bak USA.
Hva et menneskeliv er verdt avhenger av menneskets religion og økonomi pr Bush og hans omganskrets definisjon.
Temmelig sykt synes jeg.

J

Jurassic

Gjest
Dette her blir bare for dumt og barnslig. Jeg har klagd til administrator over dette innlegget.

Mvh.
Klaga til mora di også eller?

K

knutinh

Gjest
Nå har de jo utenrikspolitikk som går ut på at de kan torturere,fengsle og drepe uskyldige mennesker fordi gud står bak USA.
Hva et menneskeliv er verdt avhenger av menneskets religion og økonomi pr Bush og hans omganskrets definisjon.
Temmelig sykt synes jeg.
Iran har ganske så syke oppfatninger om hva som skjedde mellom 1940 og 1945, og hva som bør skje med staten Israel.

Bush er en merkelig person som vil gå inn i historien som en svak sjel med god folkelig appell (spesielt til verdi-konservative og lavt utdannede), som lot seg styre av sterke bakmenn til den største kollektive hjernevaskingen USA har sett på lang tid. Og en som ødela for USAs relasjoner med omverdenen for lang tid.

Kanskje markerer han også starten på en omrokkering i midt-østen hvor USA-fiendtlige totalitære stater får mer makt på bekostning av tradisjonelle USA-vennlige og moderate stater.

-k

J

Jurassic

Gjest
Sikker på at det ikke er det rette å fjerne staten Israel fra kartet?
Holder faktisk med Iran jeg, bli kvitt de jævla jødene en gang for alle ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Holder faktisk med Iran jeg, bli kvitt de jævla jødene en gang for alle  ;D
God bedring.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Holder faktisk med Iran jeg, bli kvitt de jævla jødene en gang for alle ;D
Du blir da kvitt staten Israel, men ikke jødene.

På den annen side, det blir nok ragnarok, så kanskje vi alle forsvinner.

O

om.s

Gjest

Mvh.
Du har rett, det er bare noen ganger man ikke klarer la være å være barnslig (spes på ot..) men som forklart ett annet sted tidligere i tråden håper og tror jeg de fleste ikke tar dette personlig, iaf ikke for personlig, beklager uttalelsen...

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kan trøste dere med at Syra ser ut til å ruste kraftig opp nå. Dessuten hørte jeg nylig at en irakisk offiser eller hva han hadde vært, hevdet at Irak før krigen hadde fraktet våpnene de lette etter i Irak til Syria med rutefly, blant annet nok giftgass til å drepe 6 milliarder mennesker, så ser ikke bort fra et noens store håp snart kan gå i oppfyllelse. Så bli nok verden et mye bedre sted å være.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.918
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan trøste dere med at Syra ser ut til å ruste kraftig opp nå. Dessuten hørte jeg nylig at en irakisk offiser eller hva han hadde vært, hevdet at Irak før krigen hadde fraktet våpnene de lette etter i Irak til Syria med rutefly, blant annet nok giftgass til å drepe 6 milliarder mennesker, så ser ikke bort fra et noens store håp snart kan gå i oppfyllelse. Så bli nok verden et mye bedre sted å være.
og jeg har hørt at Kongressen i USA er i lomma på jødene....det går bare ikke an å diskutere på dette nivået Komponenten!!!!

K

knutinh

Gjest
For å komme tilbake til saken:
Jeg tror det er ytterst få her i landet som er anti-amerikanske. Til det har vi for store kulturelle og historiske bånd.

Det er imidlertid lang tradisjon i enkelte politiske miljøer for å være kritisk til markedsliberalisme og å støtte den "svake part" i konflikter. Dessuten har vi den noe paradoksale kombinasjonen av skepsis til globalisering (WTO) og stor tro på internasjonal "lov og orden" (FN).

Jeg tror at mange Nordmenn forventer av USA at de skal være en slags demokratisk glansbilde som kjemper for fred og rettferdighet, og blir tilsvarende skuffet når de ikke lever opp til dette idealet.

Det er ingen som forventer at Iran skal være en funklende stjerne av frihet og fordragelighet, derfor er det heller ingen som blir skuffet.

mvh
Knut

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er for mange av dere!, hvor har dere lest alt dette? har noen av dere overhodet noengang møtt en Amerikaner? eller enda bedre har dere vært der?
Eller snakker vi dagen politiske kurs her?..

Hva vil jeg? jo det er for mange som mener uten å vite uten å ha vært der....

mvh
Siden trådstarter selv ikke klarer å holde seg til tema.
Siterer: "Hva vil jeg? jo det er for mange som mener uten å vite uten å ha vært der...."

Morsomt. Eksluderer de aller fleste her, når det kommer til f.eks Midtøstendebatter osv. ;)

Så kan vi ta en håndsoppretning for de som har vært i USA.
Har vært der flere ganger jeg, elsker landet, kulturen og folkene jeg møter. Fratar det meg retten til å være systemkritisk til landet?? USA er fascinerende med sine ekstreme kontraster. Men er det allright at de som står lavest på rangstigen, blir behandlet som dritt, og er mer eller mindre rettsløse? Får jeg lov til å mene det selv om jeg elsker landet??

Nei, får vel gå bak et skjul å nidrunke (som trådstarter).

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
USA var verdens første demokratiske stat og har gjennom historien vært tilfluktssted for dissidenter og annerledestenkende mennesker fra hele verden. Det er de fortsatt. USA er den makten vi stoler på i urolige tider og det store landet vi søker tilflukt i når det er dårlige tider. jeg tror ikke det finnes noen gud, men hvis han finnes, så vil jeg anmode om GOD BLESS AMERICA!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
USA var verdens første demokratiske stat og har gjennom historien vært tilfluktssted for dissidenter og annerledestenkende mennesker fra hele verden.  Det er de fortsatt.  USA er den makten vi stoler på i urolige tider og det store landet vi søker tilflukt i når det er dårlige tider.  jeg tror ikke det finnes noen gud, men hvis han finnes, så vil jeg anmode om GOD BLESS AMERICA!
Jeg kan uten videre si meg enig i ovenstående.
Når alt kommer til alt, har lille Norge ingen andre å stole på.

K

knutinh

Gjest
Jeg kan uten videre si meg enig i ovenstående.
Når alt kommer til alt, har lille Norge ingen andre å stole på.
Derfor er det også viktig å bygge opp frie, demokratiske stater som har styrke til å stå på egne ben også hvis ledelsen i USA er inne på feil spor.

Det er en god grunn til å melde seg inn i EU, og å jobbe for at europa skal bli mer strømlinjeformet.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Derfor er det også viktig å bygge opp frie, demokratiske stater som har styrke til å stå på egne ben også hvis ledelsen i USA er inne på feil spor.

Det er en god grunn til å melde seg inn i EU, og å jobbe for at europa skal bli mer strømlinjeformet.

-k
Selvfølgelig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Holder faktisk med Iran jeg, bli kvitt de jævla jødene en gang for alle  ;D
Si hei til kameraten din.

O

om.s

Gjest
Siden trådstarter selv ikke klarer å holde seg til tema.
Siterer: "Hva vil jeg? jo det er for mange som mener uten å vite uten å ha vært der...."

Morsomt. Eksluderer de aller fleste her, når det kommer til f.eks Midtøstendebatter osv.  ;)

Så kan vi ta en håndsoppretning for de som har vært i USA.
Har vært der flere ganger jeg, elsker landet, kulturen og folkene jeg møter. Fratar det meg retten til å være systemkritisk til landet?? USA er fascinerende med sine ekstreme kontraster. Men er det allright at de som står lavest på rangstigen, blir behandlet som dritt, og er mer eller mindre rettsløse? Får jeg lov til å mene det selv om jeg elsker landet??

Nei, får vel gå bak et skjul å nidrunke (som trådstarter).
Noe av poenget mitt var/er mer det lille hintet om at den "riktige" politiske kursen, er å ubetinget kritisere USA, det synes så å se at det er det fortiden "riktige", verden leves ikke inne på en eller annen lesesal av alle iaf, imo..

Jeg er forøvrig ganske enig av din beskrivelse av landet, og folket og systemet, og ja! jeg har vært der ved ett antall ganger, og drar gjerne tilbake, men dette betyr ikke at jeg liker Bush og det han står for/gjør like mye.....

Selv om en tur bak utedassen nok for noen er spennende er det alikevel ikke det samme som en runde i halmen med fruen, unnskyld mitt platte poeng!, men som sagt ang det å være barnslig osv :-/ ........

mvh

K

knutinh

Gjest
...men dette betyr ikke at jeg liker Bush og det han står for/gjør like mye.....
Hah! Din anti-amerikanske venstre-erotiske raddis inni lesesalen navlebeskuende utedass-molester. Kan du ikke legge inn et innlegg uten å kritisere stakkars USA. Hva skulle vel vi ha vært uten dem?

:):):)

-k

J

Jurassic

Gjest
Si hei til kameraten din.
En som har mot til å tale USA og Israel imot.
Er det så uforståelig at Iran ønsker å fremstå som en motpol til det vestlige?

O

om.s

Gjest
Hah! Din anti-amerikanske venstre-erotiske raddis inni lesesalen navlebeskuende utedass-molester. Kan du ikke legge inn et innlegg uten å kritisere stakkars USA. Hva skulle vel vi ha vært uten dem?

:):):)

-k
Ja si det, OT på HFS hadde vel for mange vært ett fattigere sted, viktig sted vettu... ;) :) ...

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.518
USA var verdens første demokratiske stat og har gjennom historien vært tilfluktssted for dissidenter og annerledestenkende mennesker fra hele verden.  Det er de fortsatt.  USA er den makten vi stoler på i urolige tider og det store landet vi søker tilflukt i når det er dårlige tider.  jeg tror ikke det finnes noen gud, men hvis han finnes, så vil jeg anmode om GOD BLESS AMERICA!
Og du fikk hvilken karakter i historie, sa du?
Har du hørt om styresettet i antikkens Hellas? Slaveri i USA? McCarthy?

Topp Bunn