Antenne for DAB radio?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Har nettopp fått meg en Cambridge FM/DAB radio (Azur 640T) og den har kun coax uttak for antenne.

1. Finnes overgang til vanlig antenne-plugg for denne? Altså fra han coax til hun antenne, ettersom ledningen på antennen er en han.

2. Kan jeg bruke en innendørs vanlig digital TV antenne? Tror dette er en UHF 21-69 + VHF antenne.

3. Gode tips for å få inn DAB uten å rigge til for mye leamikk?

Det er normalt gode forhold for digital TV, utendørs antenne, men boksen er på andre siden av stuen så lite aktuelt å benytte samme antenne.


Mvh Ole
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg hadde problemer med å forstå hva slags kontakttyper du skriver om og ønsker. Det ville være fint med noen bilder.

Etter noe leting fant jeg følgende som en start:

Cambridge Audio Azur 650T, bakside

Jeg formoder at antennekontakten er maken til den nederst til høyre på bildet av Cambridge Audio Azur 650T?

I så fall snakker vi vel om en F-type hunnkontakt på baksiden av radioen?
 

Vedlegg

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ja, den ser lik ut den du her viser på bildet. Det er meget mulig den heter F type, og det er en hun.

Tips om overgang til "vanlig" antenne-kontakt og ev. kan jeg bruke en billig bord TV antenne for UHF/VHF?

Ole


CDWMcInSpots skrev:
Jeg hadde problemer med å forstå hva slags kontakttyper du skriver om og ønsker. Det ville være fint med noen bilder.

Etter noe leting fant jeg følgende som en start:

Cambridge Audio Azur 650T, bakside

Jeg formoder at antennekontakten er maken til den nederst til høyre på bildet av Cambridge Audio Azur 650T?

I så fall snakker vi vel om en F-type hunnkontakt på baksiden av radioen?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det ser ut som om Cambridge Audio nå har fjernet Cambridge Audio Azur 640T fra sortimentet og kun produserer Azur 650T DAB+ / FM / AM RDS tuner. Azur 640T ble beholdt i sortimentet en god stund etter at Azur 650T ble introdusert.

En viktig forskjell mellom de to modellene som er relevant i denne sammenheng, er at Azur 640T kun har én tunermodul som håndterer både DAB og FM, og derfor (vel) kun har én antenneinngang. Azur 650T har derimot fått to separate tunermoduler: én for FM + AM og én for DAB (MP2) og DAB+ (AAC+). Azur 650T har følgende antennekontakter:
  • 50 ohm F-Type (DAB)
  • 75 ohm (FM)
  • Loop Antenna (AM)

Azur 640T har følgende:
  • Antenna Input Impedance: 50ohms

Brukerveiledningen for Azur 640T:

[Side 6]
Aerial
The 640T has an F-type screw connection aerial for both FM and DAB
signals
(supplied).
Extend the lead and attach it to a window frame or wall, or move around
the room, where reception is best
In an area where signals are weak, it may be necessary to use a 75 ohm
unbalanced-type outdoor antenna.
Har du forsøkt den medfølgende antennen som brukerveiledningen nevner ovenfor?

Et googlesøk etter "fm dab antenne OR Antenna" gav mange treff inkl:

Du kan også se hos f.eks. Triax, Elfa, Clas Ohlson og antenneforhandlere.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Da løste det seg, kanskje andre og kan ha interesse av dette, så her er en "billig fasit":

UHV/VHF antenne fra Clas Ohlson med en vanlig hun-hun-han splitter fungerte fint. Fikk da koblet F kontakten sammen med han kontakten på antenna.

Mvh Ole



CDWMcInSpots skrev:
Det ser ut som om Cambridge Audio nå har fjernet Cambridge Audio Azur 640T fra sortimentet og kun produserer Azur 650T DAB+ / FM / AM RDS tuner. Azur 640T ble beholdt i sortimentet en god stund etter at Azur 650T ble introdusert.

En viktig forskjell mellom de to modellene som er relevant i denne sammenheng, er at Azur 640T kun har én tunermodul som håndterer både DAB og FM, og derfor (vel) kun har én antenneinngang. Azur 650T har derimot fått to separate tunermoduler: én for FM + AM og én for DAB (MP2) og DAB+ (AAC+). Azur 650T har følgende antennekontakter:
  • 50 ohm F-Type (DAB)
  • 75 ohm (FM)
  • Loop Antenna (AM)

Azur 640T har følgende:
  • Antenna Input Impedance: 50ohms

Brukerveiledningen for Azur 640T:

[Side 6]
Aerial
The 640T has an F-type screw connection aerial for both FM and DAB
signals
(supplied).
Extend the lead and attach it to a window frame or wall, or move around
the room, where reception is best
In an area where signals are weak, it may be necessary to use a 75 ohm
unbalanced-type outdoor antenna.
Har du forsøkt den medfølgende antennen som brukerveiledningen nevner ovenfor?

Et googlesøk etter "fm dab antenne OR Antenna" gav mange treff inkl:

Du kan også se hos f.eks. Triax, Elfa, Clas Ohlson og antenneforhandlere.
 
Topp Bunn