Anonyme PM'er

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei,

jeg får drøssevis av PM'er, de fleste er spørsmål om ditt-og-datt innen hifiutstyr. En god del av de er pm'er fra nick jeg ikke kjenner, og de tilkjennegir seg ikke med navn eller noe slik. Jeg har etterhvert lært meg å svare høflig avvisende på anonyme pm'er. Jeg pleier å svare at jeg dessverre ikke besvarer anonyme pm'er.

Grunnen til det er at jeg ikke forstår hvorfor noen som skal ta personlig kontakt har behov for å være anonym i en slik personlig setting; og at erfaringen har lært meg at anonyme pm'er vanligvis pleier å medføre omfattende spørsmål, og man får aldri noen respons på om svaret i det hele tatt er mottatt.

Er jeg alene om å ikke svare på anonyme pm'er, men kun si at jeg ikke svarer de? Eller er det et utstrakt fenomen?

Mvh Vidar P

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
De få anonyme PM's jeg får svarer jeg ikke på.Dvs svarer at jeg ikke svarer på anonyme henvendelser.
Sliter slitt med å skjønne at noen vil være anonym i PM sammenheng.

/jan

P

Parelius

Gjest
Ingen sender slikt til meg; jeg kjenner ikke hemmeligheten, så jeg antar at det er et naturtalent jeg har (=uvitenhet).

PM-er bør selvfølgelig være identifisert ut over et jævla nick. Greier ikke folk mer enn det, så kan de jo bare sitte der i tausheten og vente til natten tar dem. Ingen grunn til å betenke dem.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.684
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm,

et annet norsk forum jeg er aktiv på, tillater ikke nick i det hele tatt, kun fullt, faktisk, navn.
Slipper unna de fleste utriveligheter på den måten.

::)

Lagga

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.894
Sted
Østfold
Enkelte stiller jo til og med ufullstendig spørsmål og forventer et utfyllende svar. Noen eier rett og slett ikke folkeskikk.

Forøvrig synes jeg det er bare hyggelig at folk spør om ting og tang, og de fleste er jo hyggelige.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.894
Sted
Østfold
Lagga skrev:
Hmmm,

et annet norsk forum jeg er aktiv på, tillater ikke nick i det hele tatt, kun fullt, faktisk, navn.
Slipper unna de fleste utriveligheter på den måten.

::)

Lagga

Lydforum?

Jeg synes det er en god ide, men jeg må jo si at jeg har en viss forståelse for at enkelte ikke ønsker å offentliggjøre at de har utstyr for omkring en million stående å vente på å bli stjålet.

Imidlertid bør kanskje disse personene med frykt for ubudne gjester vurdere om de over hodet skal ha en boltreplass for å skryte av at de har brukt mye penger på utstyr.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at fullt navn ville løst en del andre ting også. (les bransjesnikere)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.684
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Nei, ikke lydforum Snickers-is, men noe enda særere:
http://www.ipmsnorge.org/

I tillegg til fullt navn, gjelder også dette, sakset fra retningslinjene:

"Det er ikke mange regler for bruken av forumet vårt, men vi nevner følgende:

1) Det er ikke tillatt å diskutere "krig og fred og politikk og sånn". Grensen for hva som er politikk er naturligvis skiftende, men partipolitikk er definitivt fy, (nedsettende) omtale av andre på religiøst eller etnisk grunnlag likeså. Vi stoler på at folk skjønner hva som faller inn under forbudet, og administrator forbeholder seg retten til å sensurere innlegg uten forvarsel. Om du verker etter slike diskusjoner, anbefaler vi derimot http://politiskforum.no/. "

Og moderatorene er nådeløse på dette, de gjør en beundringsverdig og utakknemlig jobb, og det er liten tvil om at dette gir uttelling for forumdeltakerne.

Folk er generelt svært snille med hverandre, og "flaming" og denslags eksisterer ikke.

Ganske enkelt god stemning. :)

Mvh

Lagga

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Glimrende innspill alle sammen; jeg skal jammen fortsette den linja med god samvittighet!

EDIT; det var innlegg nr 8000; hmmm... på tide å lene seg litt tilbake kanskje.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Får en del PM'er, stort sett angående Linn LP12. Så langt tror jeg alle har identifisert seg med navn, og en del også med adresse. Kanskje LP12 eiere har mer folkeskikk enn gjennomsnittsforumistene.....

Noen er forøvrig litt slappe med tilbakemeldinger. Når de har fått et temmelig omfattende svar på det de spør om og jeg ikke hører mer før etter laaaang tid hvor grunnen til kontakten er at de er ute etter mer info er det ikke alltid jeg gidder å legge så mye arbeid i svaret.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har nok skjedd at jeg sender en pm uten og oppgi mitt navn, men så bruker jeg mitt egentlige navn til nick også, på alle forum jeg er registrert.
Har ikke fått noe særlig med lydspørsmål på pm men har vært endel
spørsmål angående øke hastigheten på scooter, noe som jeg synest er helt greit og gjøre.
Er det høflige spørsmål får de høflige svar..

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Jeg glemmer av og til å tilkjennegi hvem jeg er (men har som regel med e-mail adressen - tror eg), men til gjengjeld står det mest relevante i Profilen min. Hvorfor folk har så snevre profiler lurer jeg også litt på. Jeg synes veldig ofte det er interessant å vite, spesielt på bruktbørsen, hvor sakene befinner seg. Om det ikke står i annonsen pleier jeg å sjekke profilen, står det ikke der så hender det at interessen faller bort. Av og til kan det at det er mulig å hente greia samme kveld være det som skal til for et kjøp!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det raser inn med anonyme PM'er, vanligvis med spørsmål om hifi ditt-og-datt. Mange ganger flere lange meldinger daglig, med lange spørsmål som krever lange svar.

Jeg vil bare nok en gang kringkaste at;

1) jeg svarer ikke på anonyme pm'er
2) jeg svarer ikke på lange spørsmål fra folk jeg ikke aner hvem er
3) jeg svarer aldri på spørsmål om hvilken høyttaler eller kabel man bør velge
4) jeg svarer ikke på spørsmål som heller burde ha vært tatt i en tråd

Minst. Sikkert en masse annet jeg ikke svarer på også. PM er personlige meldinger, for meg er det mellom venner og bekjente, eller mellom folk som har felles interesse av å snakke om ting som ikke passer i en tråd. Evt korte tips om så skulle være. Ikke for gratis hifirådgivning til folk jeg ikke aner hvem er.

Det er mange grunner til dette, en av de viktigste er at det er altfor tidkrevende. Dessuten er det av null komma null interesse for meg å være noen form for gratisarbeidende hifirådgiver pr PM.

I beste mening :)

Mvh Vidar P

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kjære Vidar P.

Jeg vil bare beklage. Jeg kan ha kommet i skade for å henvise en person eller to til deg, fordi jeg ser på deg som en guru på enkelte områder. Om disse personene har presentert seg vet jeg dog inget om.

Mvh. Birdman

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman; ikke misforstå. Jeg kritiserer ikke det at folk sender PM i beste mening, det er jo ikke noe problem; jeg forklarer hvorfor jeg ikke svarer på alle.

Det at folk sender PM er en tillitserklæring, og jeg ser jo positivt på det. For all del! Men jeg har ikke kapasitet til å svare på alle når den ene drukner den andre i lista over innkommende, og må følgelig sette noen "kjøreregler" for meg selv. Så for ordens skyld laget jeg denne tråden, for at ikke folk skal tro jeg er arrogant eller ignorant overfor deres problemstillinger.

Bare følg med i trådene så ser man at jeg ikke har noe problem med å være med på å gi innfallsvinkler til folks hifispørsmål! Det er bare det at jeg vil gjerne være med i tråder, men jeg vil ikke fungere som noen personlig rådgiver pr PM, ut av åpen diskusjon. Iallefall med folk jeg ikke aner hvem er! Da lærer jeg ingenting av det, jeg får ikke sett andres innfallsvinkler til mine meninger, og det er derfor for meg helt meningsløst å øse ut "hifiråd" pr PM.

Dessuten er det alltid et spørsmål om person; og når jeg ikke kjenner noen, så har jeg heller svake forutsetninger for å gi veldig treffsikre råd. Så det er slik jeg ser det til det beste for både meg og spørsmålshaver å ta ting i tråder.

Dessuten er det noen som er freidige nok til ikke engang å fortelle hvem de er, hvor de holder til osv, hvordan de kjenner meg, men allikevel forventer de utfyllende svar, for så å ikke engang bry seg nok til å gi lyd fra seg for å fortelle hva de synes om svarene. Det er ikke særlig god folkeskikk noen av delene, så slik får det bare bli; de får ikke svar.

Mvh Vidar P

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg for min del forstår ikke anonymitet. IVAR heter jeg.. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Og jeg heter Ulf - surprise, surprise!

De som leser mine bruktannonser, ser fullt navn, telefonnummer, bostedskommune og mailadresse - er ikke skvetten sånn hvis det må til for å selge utstyr. Men til daglig holder det at jeg bor i Akershus.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
De få gangene æ har sendt PM til fremmede har æ jo selfølgelig oppgitt fullt navn,burde jo være normal folkeskikk,dessuten er ikke nicket mitt meir avansert enn at det er initialene mine..har fått PM fra folk som ikkje oppgir navn,syns det e merkelige greier faktisk..man bruker da presentere sæ når man snakke med noen første gangen eller ::) ???
mvh Filip Eriksen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg får ikke mye PM, og de gangene jeg har fått så har jeg svart, men har ikke tenkt over hvorvidt de er anonyme med nick eller skriver navnet sitt.
Om jeg ikke kjenner de så vet jeg jo forsåvidt fortsatt ikke om de egentlig er den de navngir seg for.
Hvorvidt jeg svarer, kan ikke huske at jeg ikke har svart, så er det vel bare fordi jeg synes at avsender fortjener et svar og slik har det vært til nå.

Om en person heter Jan Jensen så er han jo ikke anonym ::) ,men jeg vet nødvendigvis likevel ikke hvem han er.
Det er dette som er avgjørende for meg dersom jeg eventuelt skal ut med mer sensitiv informasjon, er det mer generelt så får Jan Jensen svar om han heter det eller bruker et nick og hva jeg tror.

Jeg er ikke i samme situasjon som Vidar P (med masse pm inn) og har dermed stor forståelse for at han og andre vil ha det på sin måte.

Jeg er så vant til å bruke KW at selv (enkelte) medlemmer i OAS kaller meg for KÅWE ;D
Siden jeg ikke har tenkt på dette som et problem så ser jeg ikke bort i fra at jeg kan ha sendt ut pm til noen med kun Mvh.KW
Mvh.KW s

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.162
Sted
Market Snodsbury
For min del tykkjer eg det er glimrande at du helst tek ting i opne trådar, Vidar P. Då får vi meir anonyme her på forumet òg glede av deg :p Difor: orsak for at eg ein gong sende seg ein privat PM (svaret vart motteke og forstått, men eg droppa å koma med dei naturlege oppfølgingsspørsmåla då eg skjøna policy'en din).

Men ein ting: Alle nicks er vel ikkje "anonyme"? I mitt nick og publiserte e-postadresse finst til dømes meir enn nok informasjon til at eit enkelt Google-søk fortel nærast eksakt kven eg er.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for forståelse. For å understreke; å sende meg PM er slett ikke noe galt, og ingen grunn til å unnskylde! Tvert om synes jeg det er hyggelig. Alt jeg ber om er forståelse for at jeg må unnlate å svare utfyllende på mange av de, og at jeg ikke er i en posisjon til å gi treffsikre råd til folk jeg ikke kjenner.

Å sette sammen gode hifisystemer er IKKE enkle greier, det er ikke bare å sette sammen testvinnere fra utvalgte tester for å få en lydkvalitet DU er tilfreds med; og det er sjelden noe som er "best". Det er dessverre basisen i mange av de spørsmålene jeg får; hva er best? Jeg aner ikke. Ikke tror jeg engang at det er noe som heter "best" generelt. Jeg vet bare hva jeg selv ville ha valgt noen ganger, men hva jeg liker er slett ikke noen retningslinje for hva andre bør like :)

Mvh Vidar P

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.684
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Nå har jeg ennå til gode å sende deg en PM Vidar, men må bemerke at jeg føler med deg.

Det viktigste av det du skrev over her, er dog det siste avsnittet. At folk forventer at du, eller noe annet levende menneske for den saks skyld, skal kunne fortelle dem hva de skal anskaffe for å oppnå egen tilfredsstillelse, er....... - i overlag optimistisk.... ;D

:)

Morten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig enkelt, bare send en PM uten å oppgi navn og/eller andre opplysninger. Nick er selvsagt anonymt.

Fra Wikipedia;

Anonym er den som ikke oppgir sitt navn i en gitt sammenheng ( samme som eng. «no name»). Ofte kombinert med bruk av maskering eller annen form for forkledning.
Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Det raser inn med anonyme PM'er, vanligvis med spørsmål om hifi ditt-og-datt. Mange ganger flere lange meldinger daglig, med lange spørsmål som krever lange svar.

Minst. Sikkert en masse annet jeg ikke svarer på også. PM er personlige meldinger, for meg er det mellom venner og bekjente, eller mellom folk som har felles interesse av å snakke om ting som ikke passer i en tråd. Evt korte tips om så skulle være. Ikke for gratis hifirådgivning til folk jeg ikke aner hvem er.

Det er mange grunner til dette, en av de viktigste er at det er altfor tidkrevende. Dessuten er det av null komma null interesse for meg å være noen form for gratisarbeidende hifirådgiver pr PM.

Mvh Vidar P
Tenkte bare å minne om dette igjen jeg, før innboksen fylles helt opp.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.765
Torget vurderinger
35
VilhelmW skrev:
Jeg lover å ikke sende anonym PM...men personnummeret mitt får du ALDRI!

mvh VilhelmW(illassen )

;D
Bare for å ha sagt det, så er det ikke vanskelig å få tak i folks personnummer. Personnummer er heller ikke formelt sett regnet for å være privat informasjon, så om jeg tar en telefon til et folkeregister og ber om personnummeret ditt, så får jeg det uten problemer hvis jeg har en god grunn for det.

Roy
Journalist som har god grunn til det meste ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Siden det ramler inn med PM'er om hifi ditt-og-datt for tiden, må understreke at alle er vennlige og i en veldig god tone så det er ikke det, så er det igjen betimelig å minne om at pm'er fra folk jeg ikke vet hvem er, ting som kan tas i tråder, spørsmål om høyttalere etc ikke besvares. Ikke det at jeg har noen gode svar heller for den del.

Det er ikke for å være snål eller rar, men fordi jeg fortsatt anser PM for å være noe ala mail. Svarer dere på anonyme mail? Jeg gjør ikke det iallefall.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Jeg har besvart noen PMer og egentlig ikke tenkt på om de kommer med fullt navn eller ei. Det anser jeg egentlig ikke som noe problem, og jeg har (vel) også sendt slike selv.

Alle henvendelser har så langt jeg kan huske, hatt en god tone. Noe annet ville jeg ha oppfattet som uønsket og utrivelig.

Jeg er enig med Vidar P i at det aller meste med fordel kan tas i en ny eller eksisterende tråd. Da får alle nytte av det, og flere hoder kan gi flere nyttige innspill. I noen tilfeller har jeg bedt om lov til å poste den fullførte PM-korrespondansen i en passende tråd til nytte og glede for øvrige brukere:
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50162.msg1085917.html#msg1085917
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1086115.html#msg1086115

Jeg har full forståelse for at de som får mange PMer ikke har eller kan ta seg tid til å besvare alle. Man rår ikke med alt. Et eller annet sted vil sikkert jeg også trekke en grense, men foreløbig har det vært overkommelig (44 inn og 49 ut siden den første 05.12.2010 inkl. til moderatorer, trådfeil m.m.).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
44 inn på et drøyt kvartal får man kalle overkommelig. Grunnen til at jeg i det hele tatt tar dette opp er at antallet kan mere dreie seg om 44 på noen få dager evt uker til tider. Da blir det mye, og så og si alt som omspørres kan egentlig tas i tråder.

Og når avsender bare har et nick, og evt kaller seg "Per" eller noe, og jeg ikke aner hvem det er, så blir det lite svar å få. Det er bare å beklage, men slik er det nå engang :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
44 inn på et drøyt kvartal får man kalle overkommelig. Grunnen til at jeg i det hele tatt tar dette opp er at antallet kan mere dreie seg om 44 på noen få dager evt uker til tider. Da blir det mye, og så og si alt som omspørres kan egentlig tas i tråder.

Og når avsender bare har et nick, og evt kaller seg "Per" eller noe, og jeg ikke aner hvem det er, så blir det lite svar å få. Det er bare å beklage, men slik er det nå engang :)
Jeg tolket deg nettopp slik at du har et helt annet og større volum enn meg, og som sagt et sted går grensen for hvor mye man rår med og har lyst til. Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke kan ta det meste av dette i tråder.

Jeg har av og til ønsket innspill fra noen, og har etter en (vente)tid spurt dem i PM om de kan ta en titt på tråd eller innlegg X (under den antagelse at de ikke har vært oppmerksomme på X). Jeg har da tenkt at de kan svare i tråden. Dette anser jeg som en grei måte å nyte godt av personer som jeg tror kan ha nyttige innspill i en tråd.

M

MORNING STAR

Gjest
Jeg har fått en god del anonyme PM`er og har til nå vært høflig å besvare dem.
Noen har ikke svart tilbake, da jeg har svart med nickname, så det kan godt være noen som
bare er ute etter å vite hvem jeg egentlig er.
Heretter når de ikke svarer tilbake igje så kan de bare R.T.H :p

Topp Bunn