Annonsering av dyre kabler o.l.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Ettersom det finnes tusenvis av brukere som hører "store" forskjeller på kabler, så tror jeg ikke Hifisentralen ønsker å blande seg borti det med et reglement vi ikke har noen mulighet til å håndheve.

Det vi holder på med i skrivende stund er å sette opp en egen side for bransjeaktører hvor vi kommer med noen regler og anbefalinger om hvordan pressemeldinger og bransjenyheter bør formuleres - både med tanke på lovverk og for å unngå at bransjeaktøren blir møtt med en masse krangling og drittkasting.

Jeg mener det må være i brukernes interesse å få nyheter fra bransjen, men nyhetene bør formuleres saklig og informativt, og alle overdrevne påstander/kommentarer bør unngås.

Denne info-siden kommer også til å komme med en anbefaling om å være forsiktig med å lansere kabel-nyheter, og hvis en gjør det, må en påregne motstand fra enkelte brukere.

Jeg tror forøvrig de fleste som bruker Hifisentralen har fått meg seg kabel-debattene, så en kan vel neppe si at brukere som kjøper seg kabel til kr. 10k + ikke har blitt advart. Hvis en likevel mener å høre forskjell, så må jo dette bli opp til den enkelte.

Mvh
Høvdingen
 
8

8x12_TOM

Gjest
Synes vel ikke dette forslaget til orso er noe dummere enn all den reklamen om nye fantastiske kabler som skal få ytelsen på anlegge opp i nye høyder.
For meg er det egentlig det samme om folk er villig til å gi en million for en kabelpakke. Hvis de mener det er nødvendig for å oppleve nirvana, så er det helt greit.
Var tidligere (20 år siden) veldig imponert av lyden hos f.eks Oslo hifisenter og lignende butikker, men etter hvert synes jeg kvaliteten på deres lyd-presentasjon har falt betaktelig. Egentlig litt rart, da de i samme tidsrom/periode har gjort sikker flere hundre forbedringer til mye bedre lyd.:confused:
Folk får velge å tro på hva de vil, men jeg synes det er greit med opplysninger fra begge hold;)

PS.Orso, har du mulighet får en lyd-demo av oppsettet ditt. Har ikke så mye å finne på på onsdagen, grunnet manglende varelevering. Jobber for tiden i Bergen.

Mvh-
Tor
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du får starte egen tråd Gjestemedlem.
Jeg har et forespørsmål til sentralen og da er det opp moderatorene og vurdere det. Vanskeligere enn det er det ikke.

Edit: Da kom et svar fra Høvdingen.
 
M

musicus

Gjest
Er egentlig ikke så dumt dette forslaget. Hvis det ikke er lov til å annonsere for kabler som koster over f.eks. 2.000,- Nkr. vil kanskje kabel produsenter og importører justere prisene deretter.

Ærlig talt! tror du selv på det naive våset du skriver her? eller tar vi en liten virkelighets flukt?!! som utflyttet Nordmann minner dette sterkt om det "typisk" Norske, at det vi ikke liker, eller håndterer, det forbyr vi!!, at folk skulle være istand å velge selv, selv om det strider mot min mening og overbevisning, tja, sier som han Ludvig "det er fali det",....herre min folkens våkn opp!! men en god latter har det gitt iaf, for alvorlig går det ikke å ta det (selv om det skremmende er at noen sikkert mener det alvorlig, motivet nestekjærlig innen hifi tror jeg IKKE på, så kan jo de vikarierende motivene diskuteres) :p :cool:

mvh
Oisann, we got a live one! :)

Nei, siden du spør. Jeg tror ikke på det jeg skriver selv. Det er 100% ironisk ment. Beklager hvis du fikk formiddagspilsen i halsen når du leste det, jeg trodde selv det var rimelig åpenbart at det var useriøst ment. :)
Ironi på hfs? vanskelig nok å lese den, selv uten formiddagspilsen som du tydeligvis har ett slags forhold til (ironisk ment) :cool: men kan noen i alvor fremlegge ett slik forslag er det igrunn ikke så mye som overrasker i den sammenhengen lengre....

mvh
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Orso kommer med et forslag, og jeg synes ikke det er noen hensikt å slakte han for dette. Jeg viser til vår regel nr. 1.
 
M

musicus

Gjest
Orso kommer med et forslag, og jeg synes ikke det er noen hensikt å slakte han for dette. Jeg viser til vår regel nr. 1.
Like lite som det er grunn å slakte enhver annen som legger frem noe positivt om kabler, det er ikke han, men forslaget hans som er slaktet, forøvrig synes jeg du legger deg altfor flat for anti-kabel rabulistene her inne, la folk få legge den reklamen de vil, uten påpekninger om forventede reaksjoner fra noen få AK rabulister, legg da frem en lignende formaning/advarsel til de kabelsåre om at det kan forekomme sterke reklame innslag med priser på over 10K meteren OG at det modereres iht begge parters beste så kanskje man klarer den hårfine balansen i kunsten å diskutere/moderere i kabelspm, det burde jo være plass for alle her.

mvh
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det er ikke MANGE som reagerer, men de samme som reagerer MANGE ganger. Det er "litt" forskjell
Det er nok flere enn du aner, det er bare det at sikringen blåser fortere for de som har noe å forsvare. Vet om veldig mange som sitter å ler litt i skjegget, og ikke gidder bry seg nevneverdig;)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Jeg vil foreslå at anonnsering av svært dyre kabler og tweaks som ikke kan dokumentere med effekt bør forbys på hifisentralen.
Det er ikke så rart mange reagerer på disse annonsene når absolutt alt av normal fornuft tilsier at dette er å villede og lure kunder for penger. Det er useriøst og hifisentralen bør ikke være kjent med slikt.
Det er ingen grunn til at ferdiglagde kabler skal koste mer enn maks noen tusenlapper.
pass deg nå! jeg skrev noe i e lignende tråd og ble truet med utestengelse
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror mye av debatten dreier seg om evnen til å slå seg til ro med sine egne valg.
Noen (les; meg feks.) kan gjerne si til seg selv at 'ja, nå er det ihvertfall (tilsynelatende) ikke noen svakhet som kan forbedres nevneverdig på det og det området'
Denne viten gir meg ro, så får det være at investeringen kanskje ikke helt ut kan forsvares mhp. kost-nytte i forhold til andre utskiftinger.
Men når alt går opp i en høyere enhet, så er det jo litt nirvana da, som ikke kan prissettes.
Vet ikke om jeg er alene om dette. Det er ihvertfall en ærlig sak å nevne det selv om det kanskje virker aldri så dumt.

Min Avatar er ikke tilfeldig valgt i så måte :)
 
Sist redigert:

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hovedproblemet er at reglene ikke er like for alle.
Sistgang jeg la ut en overpriset strømkabel på torget og hevdet den var like god som Nordost Odin fikk jeg så ørene flagret, samt en advarsel.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg vil foreslå at anonnsering av svært dyre kabler og tweaks som ikke kan dokumentere med effekt bør forbys på hifisentralen.
Det er ikke så rart mange reagerer på disse annonsene når absolutt alt av normal fornuft tilsier at dette er å villede og lure kunder for penger. Det er useriøst og hifisentralen bør ikke være kjent med slikt.
Det er ingen grunn til at ferdiglagde kabler skal koste mer enn maks noen tusenlapper.
Det gjelder bare å la være å påberope seg noen effekt av det man selger - eller i det minste å styre unna de udokumenterbare effektene - da går man i det store og hele fri.

"Kabel X selges for Y kroner pluss porto" er en uangripelig annonse. Selv om Y kroner skulle være større en "noen tusenlapper".

"Kabel X - som jeg (les: annonsøren) mener er den beste kabelen jeg noensinne har hatt i anlegget mitt (subjektivt utsagn) - selges for Y kroner pluss porto" også uangripelig. Smører man på med noe à la "I mine (igjen, les: annonsøren) ører (igjen: subjektivt utsagn) har denne kabelen en uanstrengt dynamikk, krystallklar diskant og bla, bla, bla", er det også uproblematisk. Jeg tipper at t.o.m. å tilføye noe som at "Produsenten hevder at denne kabelen bygger på kvantemekaniske effekter, og bla bla bla" antageligvis vil kunne passere - så sant produsenten faktisk hevder dette, da.

Det er bare om å gjøre å formulere seg slik at man a) ikke påberoper seg noen udokumentarbare effekter, b) man må ikke lyve eller villede.

Høvdingen må naturligvis selv vurdere hvordan han vil ivareta sitt redaktøransvar her - men etter min vurdering tror jeg at både han og Hifisentralen er best tjent med å holde fingrene av fatet og la annonsene gå sin gang.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hovedproblemet er at reglene ikke er like for alle.
Sistgang jeg la ut en overpriset strømkabel på torget og hevdet den var like god som Nordost Odin fikk jeg så ørene flagret, samt en advarsel.
Hvis du hevder at "den er like god som ......", har du bevisbyrden på dine skuldre, og fortjener å få så ørene flagrer hvis du ikke kan dokumentere påstanden din. Hvis du derimot sier noe sånt som at "jeg klarer ikke å hører forskjell mellom min kabel og langt dyrere kabler", går du trolig fri.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.672
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Orso kommer med et forslag, og jeg synes ikke det er noen hensikt å slakte han for dette. Jeg viser til vår regel nr. 1.
Like lite som det er grunn å slakte enhver annen som legger frem noe positivt om kabler, det er ikke han, men forslaget hans som er slaktet, forøvrig synes jeg du legger deg altfor flat for anti-kabel rabulistene her inne, la folk få legge den reklamen de vil, uten påpekninger om forventede reaksjoner fra noen få AK rabulister, legg da frem en lignende formaning/advarsel til de kabelsåre om at det kan forekomme sterke reklame innslag med priser på over 10K meteren OG at det modereres iht begge parters beste så kanskje man klarer den hårfine balansen i kunsten å diskutere/moderere i kabelspm, det burde jo være plass for alle her.

mvh
Det jo er plass til alle her. Akkurat som i Stereophile.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er egentlig ikke så dumt dette forslaget. Hvis det ikke er lov til å annonsere for kabler som koster over f.eks. 2.000,- Nkr. vil kanskje kabel produsenter og importører justere prisene deretter.

Ærlig talt! tror du selv på det naive våset du skriver her? eller tar vi en liten virkelighets flukt?!! som utflyttet Nordmann minner dette sterkt om det "typisk" Norske, at det vi ikke liker, eller håndterer, det forbyr vi!!, at folk skulle være istand å velge selv, selv om det strider mot min mening og overbevisning, tja, sier som han Ludvig "det er fali det",....herre min folkens våkn opp!! men en god latter har det gitt iaf, for alvorlig går det ikke å ta det (selv om det skremmende er at noen sikkert mener det alvorlig, motivet nestekjærlig innen hifi tror jeg IKKE på, så kan jo de vikarierende motivene diskuteres) :p :cool:

mvh
Oisann, we got a live one! :)

Nei, siden du spør. Jeg tror ikke på det jeg skriver selv. Det er 100% ironisk ment. Beklager hvis du fikk formiddagspilsen i halsen når du leste det, jeg trodde selv det var rimelig åpenbart at det var useriøst ment. :)
Ironi på hfs? vanskelig nok å lese den, selv uten formiddagspilsen som du tydeligvis har ett slags forhold til (ironisk ment) :cool: men kan noen i alvor fremlegge ett slik forslag er det igrunn ikke så mye som overrasker i den sammenhengen lengre....

mvh
Jeg tar selvkritikk på at ironi kan være vanskelig å tolke i skriftlig form (eller er jeg bare ironisk igjen nå? jeg er jammen ikke helt sikker selv lenger), men mulig hifisentralen hadde vært et mer åpensinnet forum hvis alle tok seg en jævel før de gikk inn her, om det så er formiddagspils eller bare en knert fra flasken i skrivebordsskuffen.
:)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det er ikke MANGE som reagerer, men de samme som reagerer MANGE ganger. Det er "litt" forskjell
Det er nok flere enn du aner, det er bare det at sikringen blåser fortere for de som har noe å forsvare. Vet om veldig mange som sitter å ler litt i skjegget, og ikke gidder bry seg nevneverdig;)
Det er det garantert, men når det er den samme håndfullen av de 21000 medlemmene som hele tiden suger på den samme karamellen så gir det ikke akkurat inntrykk at det er så veldig mange.
Jeg for min egen del er så jævla møkk lei av de samme intetsigende innleggende fra de samme intetsigende menneskene som gjentar seg til det kjedsomlige at jeg brekker meg snart.
Jeg sier ikke at alle skal være halleluja hele tiden uansett for det blir også jævla kjedelig. Litt kritisk blikk må vi alle ha. Naturlig skepsis er bare sunt og det viser at vi ikke er ignorante, men å se de samme menneskene står på barikadene gang på gang og messe de samme tingene blir rett og slett kjedsommelig i lengden.

Jeg er en "natural born skeptic" og tror knapt på hva jeg leser i avisene til tider, og all hype rundt det ene og det andre blåser jeg i, men det er et godt stykke frem til å idiotforklare hvert eneste medlem her inne som har lyst til å bruke penger på kostbare ting enten det er fugl eller fisk. Da begynner jeg heller med hekling..
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
At det omsettes kabler til ekstrempriser er selvsagt greit og det er selvsagt like greit å kommentere påstander fra bransjeaktører om teknikk fra en eller annen parallell dimensjon der fysikken følger andre regler.
At bransjeaktører føler seg mobbet når det etterlyses dokumentasjon på egen kreative markedsføring får de rett og slett tåle - eller slutte med tåkepratet.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Litt gammel tråd, men ville nå si: Flere av verdens ledende kritikere av hifi/high end utstyr i de mest kjente hifimagasiner, bruker ofte svært dyre kabler som referanse...hvis billige kabler er like gode, hvorfor er de ikke å se mer som referanse uansett pris? Forøvrig er det vel opp til hver enkelt hva de ønsker bruke penger på? Jeg har enda ikke hørt en god billigkabel under 10k som jeg ville hatt
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Litt gammel tråd, men ville nå si: Flere av verdens ledende kritikere av hifi/high end utstyr i de mest kjente hifimagasiner, bruker ofte svært dyre kabler som referanse...hvis billige kabler er like gode, hvorfor er de ikke å se mer som referanse uansett pris? Forøvrig er det vel opp til hver enkelt hva de ønsker bruke penger på? Jeg har enda ikke hørt en god billigkabel under 10k som jeg ville hatt
forklar hva som er forskjellen på en billig kabel og en dyr kabel?:)
Kobber er kobber ......
 

Vinylfreaken

Medlem
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
8
Antall liker
1
Dette med kabel er vel HiFi bransjens svar på "Keiserens nye klær". Man merker selfølgelig forskjell på 1.5 og 10 kvadrats høytalerkabel..... Jeg har et sett liggende her som visstnok og skulle oppheve induksjonsstrøm... De er viklet noe spesiellt, og kommer fra svenske Roger Sperrling.
Hva signalkabler angår burde man heller tenke på at de skal være godt skjermet. Altså en god isolator..
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Når jeg blir diktator skal det bli forbudt å selge biler som koster mer enn 150k, slik at alle får råd til å kjøpe kabler som koster minst 100k. Og det blir selvsagt forbudt å selge kabler som er billigere enn 100k.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
Kabel Krangel Klanen

STOP PRESS!! Denne er nå også kommet i balansert utgave, og koster da dobbelt så mye p.g.a. flere ledere og dyrere plugger!

Merkelig tråd dette.... handler utelukkende om kabler, snart ett år gammel, startet med et av de mest radikale og kontroversielle utsagn/forslag noensinne på HFS og fyller kun knappe tre - 3 sider!!
 

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Innlegg
23
Antall liker
6
Sted
Sokndal
hva er best da? stort tversnitt ?
Lengden på kabelen er viktigst for meg personlig. kjedelig når den er for kort i den ene enden:(.
Jeg skjønner at folk er uenige men kabler til mer en mye penger uten noe som likner på dokumentasjon
(datablad) kan forsvares mener jeg er tull. Ellers er det godt at vi er forskjellige i hva som er prioriteringen
i anlegget.

mvh.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Litt gammel tråd, men ville nå si: Flere av verdens ledende kritikere av hifi/high end utstyr i de mest kjente hifimagasiner, bruker ofte svært dyre kabler som referanse...hvis billige kabler er like gode, hvorfor er de ikke å se mer som referanse uansett pris? Forøvrig er det vel opp til hver enkelt hva de ønsker bruke penger på? Jeg har enda ikke hørt en god billigkabel under 10k som jeg ville hatt
forklar hva som er forskjellen på en billig kabel og en dyr kabel?:)
Kobber er kobber ......
Nå finnes det heldigvis kabler som ikke bare bruker kobber
Kobber vs Gull Vs Sølv Vs Platinum på noen kabler...Dette leder strøm forskjellig med forskjellig grad av detaljer/mikrodetaljer.
Jeg foretrekker Sølv, gjerne tonet ned med Gullkontakter i ende eller Rhodium.
Jeg personlig mener god kontroll som mulig på så ren og stabil strøm som mulig er det viktigste, samt kabler som gjengir detaljer så godt og raskt som mulig
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kan du fikse et forbud mot annen religionsutøvelse i samme slengen, orso? ;)
Nei, men jeg vil foreslå at utviklingslæren legges under religionsundervisning da den er basert i all hovedsak på tro og antagelser og faller på mange grunnleggende vitenskapelige prinsipper. ;)
Da ser du kanskje at forslaget ditt ikke er så lurt? Best å ikke forby parallelle virkeligheter.
Ser humorene din, men ikke noe fornuftig paralell. Det skulle i så måte bli noe tilsvarende som at en kirke solgt hellig vann til noen titusener med spesielle konkrete løfter eller garanti om helbredelse fra en svært dyr gjenstand. Du kan riktig nok ringe til Svein Magne Pedersen for forbønn om helbredelse og må betale kanskje en hundrelapp eller to for det, men for det første garanterer han ikke helbredelse. Og for det andre blir faktisk enkelte friske og sånt sett er det dokumentert virkning.

Dokumentasjon av nettopp helbredelser i enkelte menigheter eller under vekkelsesmøter er forøvrig på et helt annet nivå enn hva kabelprodusentene kan vise til. De kan dokumentere med legeerklæring at en person har vært syk og har blitt frisk etter forbønn. Om man velger å tro at det skyldes forbønnen eller ikke for være opp til enhver, men det er uansett langt mer enn kabelindustrien noen gang har kommet med.
Svein Magne Pedersen kan annonsere på HFS fordi han kan dokumentere virkning. jeg har meldt fra til forbrukerrådet om at jeg hører forskjell på dyre kabler derfor er det dokumentert forskjell
 

Tiguan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2010
Innlegg
61
Antall liker
2
Nei. det er ingen grunn til at kabler skal være så dyre som vi ser mange eksempler på...ingen tekniske grunner.

Var nettopp å kjøpte meg ny sykkel. Tenk hva man får for 8k i dag. Da er det utrolig at kabler koster mange ganger dette.
Det er mulig å kjøpe sykkel til 100k uten tekniske grunner ,,,
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hei

Leste fort gjennom.
Kan ikke se noen nevne at annonsering antakelig ikke er gratis på HFS.
Dersom så er tilfelle,at det koster,hvem vil frivillig gi fra seg annonse inntekter :rolleyes:?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Dere må se på kabler (og endel annet utstyr) som "pynt"/kunst, og forstå prissettingen deretter.
Som f.eks.: Ikke alle dyre malerier er pene, men er gjerne laget av en annerkjent kunstner. Eller; en Timex er sannsynligvis bedre & et mer nøyaktig ur enn Rolex...
Men så var det "jeger/samler"-genet da....
 
Topp Bunn