ANMELDELSE: Call of the Wild. London på ville veier?

The_Call_of_the_Wild-18.jpg


Ok, jeg innrømmer det på strak arm. The Call of the Wild er en barnefilm, i hvert fall nesten. Og likevel er det noen aspekter ved denne nyklassikeren som får meg til å finne frem tastaturet.

Jack London – Call of the wild


Vi starter med begynnelsen. Og for meg begynte det en eller annen gang i løpet av siste halvdel av 60-tallet, litt over midtveis mellom tilblivelsen av Jack London sin roman The Call of the Wild og urfremførelsen av filmen basert på den samme romanen. Da var det en glupsk gutt i knebukser som slukte både denne og andre Alaskaromaner av Jack London, den samme gutten som et år eller to senere eller tidligere med like stor appetitt slukte Hornblower-romaner av forfatteren av boken som var grunnlaget for filmen Battleship Greyhound .

Og strengt tatt var vel romanen The Call of the Wild også slags barnebok, selv om den også var lesbar for voksne. Antar jeg. For min far leste den også, og han mente at dette streng tatt ikke var noen barnebok…

Og for den som ikke har lest boken enda skal jeg veldig kort fortelle at dette er en Alaskaroman med hunden Buck i hovedrollen med location Yukon og Dawson River rundt århundreskiftet. Det forrige århundreskiftet. Og det betyr midt i the gold rush. Dette vet vi alt om, vi som også slukte senere utgaver av Morgan Kane fra rundt bind 40 og utover, noen år ut i 70-tallet.

Harrison Ford

Jeg har ikke alltid hatt sansen for alt Harrison Ford har utrettet på lerretet. Men han er sjelden direkte dårlig, og her er han glitrende...

Les hele anmeldelsen av The Call of the Wild hos Audiophile.no

The_Call_of_the_Wild-13.jpg
 

Kommentarer

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Boka er i alle fall helt fantastisk....
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Jack London var bøker vi slukte etter at vi hadde lese alle Hardygutane og ikkje heilt hadde sansen for McLean
There is no such thing as "ikkje heilt hadde sansen for McLean". I hvert fall var det ikke det for rundt 50 år siden i Kristiansund. McLean var defaultverdien på spenningslitteratur, etter at Hardyguttene som du nevner hadde blitt litt for mye guttebøker.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Elsket alle disse bøkene men vokste fra både Hardy og McLean. Tok deretter alle krimklassikerne og er fremdeles lei den sjangeren. Jack London står seg selv om det er lenge siden sist jeg leste dem. Tror jeg snittet på en bok i uken hele oppveksten og langt frem. Lest mye for ungene så de har arvet dette, men det har blitt knapt noe Bobsey barn, Hardyguttene eller McLean på dem. Men mye annet er oppdaget og kommet til siden den tid.

Bibliotekene hadde begynt å bli kjipe og boikottet Hardyguttene da jeg var liten. Vi guttene organiserte oss slik at på bursdager måtte ønske oss et eksemplar vi ikke hadde fra før og så lånte vi av hverandre. Med slikt pk-regime har det dessverre gått nedover med lesningen for gutter. Nye ting som Gutta i trehuset, Pingles dagbok etc har hjulpet på dette. Bøker som unger sluker.
For oss har vi gått gjennom klassikerne, Narnia, Toolkien, Roald Dahl, Harry Potter etc og etterpå engelske originaler. Gøy for oss voksne også.
Egner og Lindgren har stått seg bedre enn Anne C Vestly synes jeg. Husker jeg fikk mitt første "kjendismøte" da jeg på et Oslo besøk møtte henne på trikken. Stort for en 5 åring!
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Dere har jo fullstendig glemt Øvre Richter Frich og Jonas Fjeld bøkene. Ikke helt på høyde med Jack London selvfølgelig, men underholdende selv om han oppfattes som en smule politisk ukorrekt i dag. Det er også en annen ny film (2019) basert på en Jack London roman som bør nevnes her siden dette leses av presumptivt interesserte:

Martin_Eden.jpg
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn