Rørutstyr Anlegget låter dritt ,hvor skal man begynne forbedringen??

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Etter mye reisevirksomhet ,ferie og sykdom og generell kjedsomhet av musikk på repeat har anlegget stort sett stått ubrukt siden 17 mai. Kjøpte en ny CD og fyrte opp i dag, men anlegget er ikke som jeg husker det, det låter flatt og innelukket, vokalen kommer ikke fremst i perspektivet men er som bak et vagt slør. Konemor spurte faktisk hva har skjedd ?? .."det låter tamt og lukket og ikke så åpent og klart som før. stemmen er ikke frampå og trommene høres tørre ut ,omtrent som de er av papp"

Dette var med med Tidal strømming, det ble bedre på CD men fortsatt ikke bra.

Anlegget består av en respektabel DAC/CDspiller i 15000 kr klassen og rørforsterker til 30-40k og og DIY høyttaler sett med 96db følsomhet, som jeg til nå har vært fornøyd med. Kabler er hakket over lakrislisser og skjøtekabel til høytalerne

Må bemerke at vi har flyttet en toseters sofa i rommet.. men ellers er anlegget oppstilt omtrent som før +/- 5-10 cm.

Hva har skjedd, ? Er er rør på vei til å dø eller må kondissene reformateres?
Hvor skal jeg begynne gjenopprettingen av lyden , selge hele ruklet og begynne på nytt eller?.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Begynn med rengjøring av plugger og kontakter
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Dette kan være hva som helst, så her mener jeg du må prøve å få eliminere ev. feilkilder med å prøve annet utstyr ett for ett. Ser du har rørforsterker så da kan det være rør som er slitt. Uansett lykke til...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Begynn med å bære ut sofaen. Koster ingen ting å teste, da får du funnet ut om det er den som er synderen.
Min erfaring er et en sofa kan påvirke lyden dramatisk, særlig i bassområdet. Dette er selvfølelig også målbart.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Sikkert frustrerende dette! Sjekk akustiske tiltak, dårlige rør, ta ut alt av kabler og rens de med isopropanol f.eks. Sørg også for å ta en etterstramming av høyttalerelementer. Disse kan løsne litt på sikt. NB ikke dra til for hardt :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Gå over strømpluggene bak på apparatene og sjekk at de sitter ordentlig i.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dra ALLE kontakter ut og inn flere ganger. La anlegget stå på lenge - om det har stått avslått.
Noen enheter som kan ha for gamle kondensatorer...?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Etter mye reisevirksomhet ,ferie og sykdom og generell kjedsomhet av musikk på repeat har anlegget stort sett stått ubrukt siden 17 mai. Kjøpte en ny CD og fyrte opp i dag, men anlegget er ikke som jeg husker det, det låter flatt og innelukket, vokalen kommer ikke fremst i perspektivet men er som bak et vagt slør. Konemor spurte faktisk hva har skjedd ?? .."det låter tamt og lukket og ikke så åpent og klart som før. stemmen er ikke frampå og trommene høres tørre ut ,omtrent som de er av papp"

Dette var med med Tidal strømming, det ble bedre på CD men fortsatt ikke bra.

Anlegget består av en respektabel DAC/CDspiller i 15000 kr klassen og rørforsterker til 30-40k og og DIY høyttaler sett med 96db følsomhet, som jeg til nå har vært fornøyd med. Kabler er hakket over lakrislisser og skjøtekabel til høytalerne

Må bemerke at vi har flyttet en toseters sofa i rommet.. men ellers er anlegget oppstilt omtrent som før +/- 5-10 cm.

Hva har skjedd, ? Er er rør på vei til å dø eller må kondissene reformateres?
Hvor skal jeg begynne gjenopprettingen av lyden , selge hele ruklet og begynne på nytt eller?.
Selg rukkelet. Få deg digitale aktive høyttalere. Da er du garantert samme lyd og null rør hver gang.

;-)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Begynn med å bære ut sofaen. Koster ingen ting å teste, da får du funnet ut om det er den som er synderen.
Min erfaring er et en sofa kan påvirke lyden dramatisk, særlig i bassområdet. Dette er selvfølelig også målbart.
Ja, dette må være det opplagte (og billigste) stedet å starte!

Rommet mitt er ganske dempet, og jeg opplever at lyden "dør" litt hvis det er mer enn 3-4 personer der. Dette på tross av at rommet er ca 35 m2.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Etter mye reisevirksomhet ,ferie og sykdom og generell kjedsomhet av musikk på repeat har anlegget stort sett stått ubrukt siden 17 mai.
Kanskje du kun simpelthen har godt av ein litt lang pause i frå hi-fi og musikk? og at den reduserte interessen ikkje skyldes komponentane, akustikken og liknande.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Eh, hva med å begynne med å sjekke at alle elementene faktisk spiller som de skal?
Viss anlegget hr vart bedre før med samme plasering av høyttalere ville jeg begynt sjekke dette.

Og sjekket hø. Vs ve. Kanal. Det trenger ikke heller vare elementer som er dårlige. Jeg har vart med om at kontakter på signalkabler eller højtalerkabler fått en skade der de er loddet og det har ødelagt mye.


Viss kan det va greit at låne fortrinn, da, eller en integrert løsning før at samenligne med og se om noen komponent trenger service alternativt reparasjon.


Viss alt dette er utlukket så gå på plasering av høyttalere etter det akustikk tiltak, eventuelt kjøpe bedre greier :rolleyes:
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Gå over absolutt alle kablene dine. Også kabler forbundet med høyttalerne dine. Deretter restarter du alt. Kanskje det er en feil innstilling på forsterkeren, at du for eksempel har koblet digital signalkilde på phono/MM/MC inngangen på forsterkeren. Deretter sjekker du at rørforsterkeren er riktig satt opp. Hvis ikke dette hjelper, så bør du søke hjelp.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
har du husket å aktivere Tidal-filteret etter ferien?
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Høres rart ut egentlig. At det skulle skje noe hvis bare har stått der. Ville startet med å latt det spille lenge og fått en gjennomkjøring før mer avanserte tiltak
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Kontrollera så att högtalarkablarna inte är korskopplade.
Exempelvis, från förstärkaren plus+ i högtalarens minus-

Kan hända den bäste, mig bland annat :rolleyes:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
har du husket å aktivere Tidal-filteret etter ferien?
Ser det ironisk ment eller en spøk?
Hadde faktisk besøk en gang hvor lyden plutselig gjorde et byks til det bedre.3 personer reagerte på samme sekund at noe skjedde. Fant i ettertid ut at det nok var et filter i PCavspillingsrogrammet som var aktivert, og så slo seg av..
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Tre muligheter:

1) Det har skjedd noe med anlegget siden sist du spilte musikk på det. Jeg er ikke noen rør-mann, så jeg veit ikke... Et eller annet! :)

2) Du har av-vent ørene dine fra anlegget, og nå hører du det på nytt med friske ører. Og så legger du merke til ting du ikke la merke til i forrige runde, fordi du var så vant til lyden fra det.

3) Du har dårlig lytte-dag akkurat i dag, og er ikke mottakelig uansett. I så fall kan det fort høres bra igjen i morgen eller i overmorgen.

-------

Det er vanskelig for utenforstående å vite om det er 1), 2) eller 3) som er tilfellle her, egentlig. Du kan jo bare se om du synes det høres bedre ut senere i helga. Da er problemet løst. Men jeg tror ikke du skal avvise mulighet nr. 2 helt. Hvis det er det slik det forholder seg, kan du enten satse på at du venner deg til det igjen, eller gjøre endringer. I så fall vil jo jeg si at det er høyttalerne som er nøkkelen... 90 prosent av lyden kommer derfra. Har jeg noen gang nevnt her på sentralen at romkorreksjon med dirac live kan gjøre underverker forresten? Og at hel-aktive høyttalere med aktiv deling og innebygde forsterkere antakelig er den aller raskeste veien til superbra lyd? Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje jeg har nevnt det allerede ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
TS er ikke alene om å merke de negative forandringene, men faktisk hans kone også. Greit å ha det i bakhodet...;)
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Olav
Punkt 3 kan en flire av, men jeg kjenner meg godt igjen i det punktet.

Det som låt helt konge kvelden i forvegen(uten alkohol) låter helt tamt,dødt å kjedelig dagen etter.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Olav
Punkt 3 kan en flire av, men jeg kjenner meg godt igjen i det punktet.

Det som låt helt konge kvelden i forvegen(uten alkohol) låter helt tamt,dødt å kjedelig dagen etter.
Ja, jeg har det sånn jeg også. Noen ganger blir jeg bare trøtt av musikk, og synes ikke det høres bra ut, nesten uansett. Og det er ikke alltid jeg vet på forhånd at jeg er i det moduset heller. Hvis jeg skulle dømt anlegget mitt bare ut fra de stundene, ville jeg tenkt at det spilte helt håpløst. Men så er det heldigvis ganske mange andre stunder hvor jeg synes det spiller fantastisk:) Tror nok mange av oss kan ha det sånn, egentlig.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Renset ørene? Ikke tull en ørerens kan være meget nyttig. Er dere friske igjen? Har du satt mange andre elektriske komponenter på kursen i mellomtiden?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
2) Du har av-vent ørene dine fra anlegget, og nå hører du det på nytt med friske ører. Og så legger du merke til ting du ikke la merke til i forrige runde, fordi du var så vant til lyden fra det.

Frykter for at teori 2 er korrekt ja,men vil forsøke å elimiere øvrige påvirkinger
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Har jeg noen gang nevnt her på sentralen at romkorreksjon med dirac live kan gjøre underverker forresten? Og at hel-aktive høyttalere med aktiv deling og innebygde forsterkere antakelig er den aller raskeste veien til superbra lyd? Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje jeg har nevnt det allerede ;)
Er nysgjerring å Dirac og romkorreksjon, men overvar en demo på aktiv delte høytaler med korrektve elekroniske filtere , synes lyden var fryktelig tynn spiss og øretrettende, som en forvrengt transistor kjøkkenradio fra 60 tallet. .helt sant

Låner meg hjem en Devaliet eller noe, er det ikke blir bra da er de alllefall ikke forsterkerens skyld''', Høyttalerne er nok det svakeste leddet i min kjede
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Har jeg noen gang nevnt her på sentralen at romkorreksjon med dirac live kan gjøre underverker forresten? Og at hel-aktive høyttalere med aktiv deling og innebygde forsterkere antakelig er den aller raskeste veien til superbra lyd? Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje jeg har nevnt det allerede ;)
Er nysgjerring å Dirac og romkorreksjon, men overvar en demo på aktiv delte høytaler med korrektve elekroniske filtere , synes lyden var fryktelig tynn spiss og øretrettende, som en forvrengt transistor kjøkkenradio fra 60 tallet. .helt sant

Låner meg hjem en Devaliet eller noe, er det ikke blir bra da er de alllefall ikke forsterkerens skyld''', Høyttalerne er nok det svakeste leddet i min kjede
Du finner nok ut av det. Lykke til uansett!

Kan jeg spørre.hvilke høyttalere det var, forresten? Aktive høyttalere er jo egentlig akkurat likke forskjellige fra hverandre som.passive høyttalere. Forskjeller i drivere, konstruksjon, kasser osv er like forskjellige der. Den viktigste forskjellen er jo at de er aktivt delt,.som vi tilhengere gjerne mener gjør at de kan få mer klarhet.og dynamikk. Pluss at de fleste er drevet av enten klasse D eller klasse AB, så man kan ikke få den klassiske rørlyden,.eller klasse A drift.

Blir spennende å se hva du finner ut av med anlegget!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har jeg noen gang nevnt her på sentralen at romkorreksjon med dirac live kan gjøre underverker forresten? Og at hel-aktive høyttalere med aktiv deling og innebygde forsterkere antakelig er den aller raskeste veien til superbra lyd? Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje jeg har nevnt det allerede ;)
Er nysgjerring å Dirac og romkorreksjon, men overvar en demo på aktiv delte høytaler med korrektve elekroniske filtere , synes lyden var fryktelig tynn spiss og øretrettende, som en forvrengt transistor kjøkkenradio fra 60 tallet. .helt sant

Låner meg hjem en Devaliet eller noe, er det ikke blir bra da er de alllefall ikke forsterkerens skyld''', Høyttalerne er nok det svakeste leddet i min kjede

de er aktivt delt,.som vi tilhengere gjerne mener gjør at de kan få mer klarhet.og dynamikk. Pluss at de fleste er drevet av enten klasse D eller klasse AB, så man kan ikke få den klassiske rørlyden,.eller klasse A drift.

Blir spennende å se hva du finner ut av med anlegget!

Litt OT, men hva får tilhengerne til å tro dette ? Hva har du hørt som tilsier at det er slik konkret ?

Og klassisk rørlyd hva mener du ? Høres ut som du ikke har hørt så mange nyere konstruksjoner. Forsterkere ifra ARC er mye strammere i lyden enn diverse transer for å ta et eksempel. Så hva legger du i dette ?


Greit med litt begrepsavklaring , så en ser hva den andre mener.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Min erfaring med årsaker til spesielt dårlig lyd.
1. Skyldes ofte at ett eller flere elementer i høyttaleren ikke fungerer.
2. Fase feil.
3. Mismatch i systemet.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Litt OT, men hva får tilhengerne til å tro dette ? Hva har du hørt som tilsier at det er slik konkret ?

Og klassisk rørlyd hva mener du ? Høres ut som du ikke har hørt så mange nyere konstruksjoner. Forsterkere ifra ARC er mye strammere i lyden enn diverse transer for å ta et eksempel. Så hva legger du i dette ?

Greit med litt begrepsavklaring , så en ser hva den andre mener.
Ja, litt OT, så skal prøve å ikke kuppe tråden for mye her... :)

Bare kort: det med "klassisk rørlyd" var litt flåsete sagt. Rørforsterkere kan selvfølgelig høres innbyrdes forskjellige ut, blant annet på grunn av ulike konstruksjoner. Men årsaken til at folk ofte liker rørforsterkere, er vel at de synes at de ofte gir en litt varmere og mer musikalsk lyd? (kan vel blant annet ha med at noen rørforsterkere tilfører litt eufonisk andre-ordens harmonikk). Så det var slett ikke negativt ment fra min side altså, snarere tvert i mot. Skrev det mest fordi TS har rørforsterker i dag, og jeg tipper at det er en (positiv) grunn til det. Har ikke hørt veldig mange rørforsterkere, men de jeg har hørt har jeg likt godt.

Ang. fordelene med aktiv drift for klarhet og dynamikk: Teorien er egentlig veldig enkel. Når det er aktiv drift, har forsterkeren direkte kontroll over høyttalerlementene, uten at noe passivt delefilter kommer imellom. Det gjør det mulig for forsterkeren å styre elementene bedre, slik at blant annet transientene blir raskere, og det generelt blir et mer dynamisk lydbilde. Pluss at delefilteret ofte kan designes langt mer presist enn når det er passivt. Det er jo teorien. For min del tror jeg det stemmer, fordi jeg har hørt en god del aktive høyttalere i ulike prisklasser, og ofte synes at de spiller mye klarere og mer dynamisk enn passive høyttalere i samme prisklasse.

Når det er sagt, finnes det selvfølgelig mange dårlige aktive høyttalere også, akkurat slik det finnes dårlige passive høyttalere. Og ettersom aktive høyttalere gjerne har vært assosiert med studio-verdenen og studiomonitorer, er det mange som tenker at aktive høyttalere alltid har en helt flat frekvenskurve. Det er det jo mange, meg selv inkludert, som ikke trives med i heimen. Men det er bare et spørsmål om hvordan den aktive høyttaleren er tunet og konstruert, de kan også tunes for å ha en litt fallende frekvenskurve. Og så kan man jo endre på det selv, hvis man har tilgang til eq i systemet.

Sånn, da skal jeg prøve å ikke la tråden skli mer ut... :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ukjent problemstilling. Alltid lutter glede å starte opp anlegget her.

Hvis du ikke holder på med noe veldig rart, så tror jeg tipset om at ettellerannet er gått i stykker er det beste.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Har jeg noen gang nevnt her på sentralen at romkorreksjon med dirac live kan gjøre underverker forresten? Og at hel-aktive høyttalere med aktiv deling og innebygde forsterkere antakelig er den aller raskeste veien til superbra lyd? Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje jeg har nevnt det allerede ;)
Er nysgjerring å Dirac og romkorreksjon, men overvar en demo på aktiv delte høytaler med korrektve elekroniske filtere , synes lyden var fryktelig tynn spiss og øretrettende, som en forvrengt transistor kjøkkenradio fra 60 tallet. .helt sant

Låner meg hjem en Devaliet eller noe, er det ikke blir bra da er de alllefall ikke forsterkerens skyld''', Høyttalerne er nok det svakeste leddet i min kjede
Jeg ville vell kanskje lånt noe som ligger litt nærmere lydmessig den rørforsterkeren du har i lyd enn en Devaliet, feks Exposure eller Mcintosh. Men feilen kan fort være rørene i den du har og dessuten sier du att høyttalerne nok er det svakeste
ledd som nok er mest vanlig da de utgjør største delen av lyden din. Så bytt/lån høyttalere først.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ettersom fleire reagerer på at lyden no er dårlegare enn tidlegare, er det naturleg å tenkje at dette er fakta. Om anlegget ikkje har vore flytta på, kopla om eller brukt i det heile, er det altså noko som har gått i stykke. Det er ikkje sannsynleg at slikt skjer av seg sjølv på nokre månadar. Så sjekk alle komponentane. Skift signalkjelde fyrst. Lån ein forsterkar etterpå. Er det framleis dårleg lyd, er det noko gale med høgtalarane. Dersom du har bygd dei sjølv, er det vel rimeleg at du finn ut av det.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du sjekket at alle rørene har god kontakt? Det kan jo ha skjedd noe der mens anlegget har stått ubrukt.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Regner med at anlegget begynner å låte normalt nå som komponentene har blitt varm.

Det tar alltid litt tid før komponentene blir varm og får god lyd etter en "ferie".
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du har fått inn en ny sofa, og du bryr deg ikke om hvilke konsekvenser det har for lyden. :) LOL
Hvis anlegget låter dårlig, ville jeg brukt litt tid på å besøke andre. Dette for å vite hva du liker best!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Byttet likeretterrør og lyden er tilbake, der den skal... I rørforsterkere kjøres likeretterørene ofte hardt og må nok byttes ofteren enn jeg trodde :rolleyes:.
 
Topp Bunn