Anlegg til mindre rom/nabohjelp

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.509
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hallo godtfolk!

Driver og ordner et anlegg for min gode venn og nabo. Foreløpig har vi ordnet en Creek 5350 SE classic forsterker, en eldre Marantz CD48 spiller og Kimber TC4 høyt kabler og Van den Hul D102 mk2 signal kabel.

Så til frågan:
1) Vurderer er dac til marantzen. Ville en DacMagic(hvis tilgjengelig) være tingen, eller skal vi vente på Abrahamsen, eller en Stello/Benchmark? Eller kjøpe en nyere, bedre spiller?

2) Hvilke stativhøyttalere ville fungert? Må være små, rommet er 20 kvm. Vi har tenkt på Spendor S3/5,
Dynaudio 110, ProAc Tablette/Studio 110, Epos m12, Krix, eller en annen?

Han hører mye på klassisk og akustisk jazz. Ingen headbanger akkurat... :)

Setter stor pris på innspill!

M

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hei

Både Spendor og Dynaudio vil gi både rommet og forsterkeren problemer. Epos M12.2 er skreddersydd til Creek, så om du ikke ønsker å spille lotto, så er Epos rt idiot sikker valg. (PS: Har hatt både forsterkeren og alle høyttalerene, så jeg gjetter ikke)

Mvh

Bjørn

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.509
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takk for svar!

Er klar over at Epos er en god match ;) Har et Creek/Epos anlegg selv, og etter at jeg(med litt mail-hjelp fra Mike Creek) fikk dempet diskanten i nye Epos M12i, er jeg strålende fornøyd ;D

Naboen syns derimot at det hele blir litt for "avslørende", og vil ha en "snill" høyttaler. Nå vet jeg derimot at Creek 5350 er en behagelig og nøytral forsterker, så den vil nok fungere med flere andre høytt. M12.2 er vel fra perioden som 5350 classic ble utviklet, så de har vel matchet det godt antar jeg..?

Flere innspill, folkens!

M

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Creek-ProAc skal etter sigende være en bra kombinasjon. Ikke fullt så lommebokvennlig som Epos - men, men...

Ellers er Primare en kjempematch til Epos, hvis naboen din vil ha en litt mykere lyd - jfr. anlegg nr. 3 i signaturen min. Beste jeg har hatt for så lite penger.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
10
som nevnt i en tråd nylig så kjøpte jeg et par små spendor og de låter akkurat slik du ønsker: snillt men knallbra ;) men du må ha en kraftig forsterker

kanskje heller et par av de rimelige audio note høyttalerne + den minste integrerte audio note rørforsterkeren? tror man får det for en 13-15000 for alt, men da får man ikke fjernkontroll da!

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Litt avhengig av hvor mange bokser naboen din liker å ha i stuen kan kanskje en bedre cd-spiller være et alternativ til en dac + cd-spiller. Ekstra kabling blir det også.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.595
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Krix Equinox er en utrolig god, liten høyttaler.

Stativ, nær bakvegg i et lite godt og en god forsterker, så spiller denne knakende godt. Jo mere krefter, jo bedre - med en NAD 216THX (2x120W) rocket denne utrolig godt i kjellerstua mi.

Selv om det er klassisk og akustisk jazz det er snakk om, så synes jeg at en del tradisjonelle engelske minimonitorer er forferdelig udynamiske og kjedelige. Vakkert, jøss jada, med gud hvor kjedelig... En del akustisk jazz kan forresten være bra "rocka" :)

Johan-Kr

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
sundkoien skrev:
Er klar over at Epos er en god match ;) Har et Creek/Epos anlegg selv, og etter at jeg(med litt mail-hjelp fra Mike Creek) fikk dempet diskanten i nye Epos M12i, er jeg strålende fornøyd ;D
Jeg har selv ervervet et par M12 til #2 anlegget. Kan jeg spørre hvordan du dempet diskanten?

Øvrig elektronikk er Usher R1,5 klasse A effektrinn og Shanling CD-T100 med rør. Låter forsåvidt
veldig bra og veldig detaljert, men altså kanskje litt lyst. Vurderer å henge på en sub.

Alt blir jo hele tiden vurdert opp mot 'referanse' anlegget ::) :)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.509
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takker for gode tips alle sammen!

Ang Epos M12i og demping:
Jeg var tidlig ute i vår, og etter en hyggelig prat med Tor/Lyric fikk jeg Nordens første par med Epos M12i hjem med posten. Etter å ha spilt høytt inn en god stund syntes jeg de låt litt lyst i mitt lille medium dempede lytterom på ca 15 kvm.
Åpnet ene høyttaleren og fikk se at Mike Creek hadde rett når han påstod at eneste delefilterkomponenten var en kondensator i serie til diskanten. Å dempe diskant-elementet vil bety å sette en motstand før el evnt etter denne kondensatoren. Fikk kontakt med Mike Creek på mail ved første forsøk. Han fortalte at etter det første prøveparet var spilt inn, og produksjonen skulle begynne, så fikk de masseproduserte diskantene en følsomhet som lå 1,5-2 db over prototypen... De lyttet litt igjen, og ble enige om å IKKE dempe noe allikevel(rart ::)..
Han sa videre at hvis jeg ville dempe ville en motstand på 1,8 eller 2,2 ohm i serie med diskanten være passe.

Engelskmenn lever i sine små teppekledde, dempede oppholdsrom, og kan sikkert leve med en litt lys høyttaler ;)
Jeg endte opp med å dempe med 2,2 ohm(mox) og er veldig fornøyd med mine små engelskmenn!

M

U

utgatt60135

Gjest
Jeg får prøve å skrive noe jeg også siden jeg har hatt Classic. Har prøvd den med Spendor S5e (slett ikke nok krefter og for mykt/snilt), Triangle (fin match, ok lyd), ProAc Studio 140 (bra på alle vis), Dynaudio Focus 220 (kanskje vel snilt i godt dempet rom og litt lite krefter), B&W 704 (altfor lite krefter) og Dali H 300 (for lite krefter igjen). Har hørt Epos med en forsterker jeg kjente, men ikke husker i farta. Jeg synes ikke de holdt helt mål for mine krav.

Hva med ProAc Studio 130? Så får du bra match, passe snilt (ikke mye) og slipper å skaffe stativer samtidig som du får mer dypbass.

Chario synes veldig gode til prisen og er av typen snille, men vet ikke hvordan de er å drive. Creek 5350Se er jo relativt myk i soundet. Og meget god ja.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.509
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei Lyngen:

Gulvstående er min nabo ganske uvillig til å prøve, her skal et være stativhøytt og pinpoint/perspektiv... ???

Men tror vi er inne på et spor med ProAc Studio. Studio 110 har fått griseskryt i engelsk presse, og er akkurat innenfor den aktuelle størrelsen. Den skal spille både behagelig, oppløst og dynamisk. Spørs bare hva Tor forlanger..
Tror det er svært få slike å hente på bruktmarkedet :p

Time will show. Nå skal jeg over hekken til naboen og fortelle hva han bør gjøre ;)

m

Topp Bunn