Anlegg til gamlingene..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
7
Nå viser det seg at min stereopropaganda til foreldrene mine sakte men sikkert har gått inn 8)

Så da må jeg gå til verks på oppgaven.. De legger ansvaret for godlyd i mine hender..

Jeg veit ikke om de skal ha anlegget innenfor et lukket skap med god plass rundt seg, eller om det skal stå åpent. Med dette mener jeg at jeg er usikker på om de skal ha et anlegg som ser bra ut(serie), eller kan bruke hva som helst, så lenge det låter bra og er driftsikkert(ikke rør). Det jeg veit er at det bør være en fjernkontroll:)

Første ut er egentlig høyttalere. Har tittet på Dali suite 1.7. Disse har et utseende og størrelse jeg trur muttern vil gå god for, og jeg vil tro at de har ok lyd. Dessuten har de en ok pris.. Har dere noen meninger?
Høyttalerene bør funke godt når de blir matet med tv- og filmlyd, og noe musikk i ny og ne.
stativht. er også et alternativ.

Totalpris bør ligge litt under 15k totalt for cd, forst og ht+kabler

Rommet er på 4,5x4,5, men er en åpen løsning med spisestue og en slags gang ved siden av

O

OldBoy

Gjest
Som en av gamlingene her på HFS, føler jeg et visst ansvar for å bidra i denne tråden. "Anlegg til gamlingene..." er kanskje ikke det mest lovende utgangspunktet, men du må jo ha fått dine hi-fi-gener fra noen, så det kan godt hende at det ligger mye latent musikkglede hos dine gamlinger.

En ting du kanskje bør ta hensyn til, er at gamlinger kan ha det med å høre litt dårlig, slik at du bør gå for et anlegg som gir en distinkt lyd. Som regel er det diskant vi har problem med når hørselen begynner å skrante. Dermed synes vi at det er mer enn nok bass allerede i det meste vi hører, og trenger sånn sett ikke veldig basstunge anlegg i tillegg.

Så dine Dali Suite 1.7, virker som et godt utgangspunkt. Med en detaljert, ikke veldig grøtete, forsterker og CD-spiller i tillegg, er du i mål. Jeg tenker først og fremst på noe brukt Densen, selv om det muligens sprenger budsjettet ditt. Eller noe brukt Arcam-utstyr. A85, for eksempel, pluss enn av Arcams mange utmerkede CD-spillere. Kanskje like gjerne en Arcam DVD-spiller, forresten, siden dette er utstyr som skal brukes sammen med TV'en.

Vel, bare noen tanker i full fart en tidlig morgenstund.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
7
Takk for innspill.. Vel, de er ikke så gamle da:) Blir 50 til sommer`n begge to., det er bare jeg som er forholdsvis ung serru;)

Latent musikkglede veit jeg det er mye av, det er nettopp derfor jeg har mast litt på de, men de skjønner det nok ikke selv før de sitter der på søndags ettermiddagen med en tekopp og hører på pink floyd på full guffe:)

Kommer tilbake med flere tanker snart..

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takk for innspill.. Vel, de er ikke så gamle da:) Blir 50 til sommer`n begge to., det er bare jeg som er forholdsvis ung serru;)

Latent musikkglede veit jeg det er mye av, det er nettopp derfor jeg har mast litt på de, men de skjønner det nok ikke selv før de sitter der på søndags ettermiddagen med en tekopp og hører på pink floyd på full guffe:)

Hei!
Jeg kjøpte mine første egne vinylplater Donovan,Dylan,Stones og Beatles (bl.a.) da dine foreldre begynte i førsteklasse ;D ;D Gamlinger du liksom ;)
Jo-jo, forresten dersom de må ha hjelp til å kjøpe anlegg, så er de kanskje litt gamle, for alderen ;)
Jeg for min del har nok trolig mange år igjen før jeg kjøper mine siste komponenter, forhåpentligvis og dersom jeg blir "gammel" da, eller (enda) eldre, bør jeg vel si ;D

Mvh.KW og lykke til med hjelpen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Jeg har nevnt det mange ganger før, men nevner det igjen. Min mor overtok min Teac CD-5, jeg kjøpte Epos ES14 og Densen Beat-100 til henne. Det spiller som ei kule til prisen. CD-spilleren burde nok byttes på sikt, men når jeg koblet det opp her hjemme så spilte det forrykende.

Jeg gav 1500,- for høyttalerene, inklusive stativer, 3500 for Beaten. Det er mye god lyd for 5000.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Husk bare at gamlinger trenger fjernkontroll ;D

Mvh.KW

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Husk bare at gamlinger trenger fjernkontroll ;D

Mvh.KW
Ikke mor (skjønt det er volumkontroll på cd-spilleren), bare noen ganske få år siden hun løp maraton.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
7
hehe.. takk for tips.. for det første, epos es14 har jeg selv, og de går ikke særlig godt under waf:) evt maf i dette tilfellet.. Men du verden for en god høyttaler. 1500 m/stativer er jo et kupp.

Fjernkontroll har jeg allerede nevt er et must:)

Densen beat 100 er absolutt et smykke og spiller så vidt jeg veit flott.. Skal se hva jeg finner;) er det forresten fjernkontroll på den?

ps. for dere som syns at denne tråden er litt svevende, det stemmer, men drit i den da vel ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Fjernkontroll kan kjøpes separat. Desstuen finnes det jo mindre Epos som kanskje har høyere WAF, om ikke nødvendigvis bedre design.

K

kbwh

Gjest
ES14 er kul ja, men den må ha originale stativer, ikke bare for lydens skyld.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Det er sikkert en fordel, men hva kan man forlange for 1500? De som fulgte med her (dali, husker ikke?) funket og så forlademeg ikke så verst ut.

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Fjernkontroll kan kun skaffes til B200, ikke DM10 og B100, så vet du det. Griselekker forsterker, dog... Godt spiller den også!

O

OldBoy

Gjest

Bare 50?? Og Pink Floyd på full guffe på søndag ettermiddag? Det forandrer saken.

Høres ut som gamlingene dine skal ha et anlegg med litt trøkk fremfor et anlegg med altfor mye finesse. Mer i retning av et par gulvstående høyttalere à la dem du selv har foreslått, enn et par stativhøyttalere. Dermed mister de muligens litt luft og dybde i musikken, men jeg er ikke sikker på at det blir plagsomt. Ikke med elektronikk tilpasset budsjettrammen din på 15k.

Da står du nok også litt friere med hensyn til elektronikk, for jeg tenkte på to gamle kroker som satt med langt, flagrende hår og med hvert sitt hørerør. Brukt Cayin-utstyr burde gi stemning i stua, uten å sprenge budsjettet. Primare også, ved nærmere ettertanke, gjerne med en V25 DVD-spiller, som er en utmerket CD-spiller til prisen, men som også gir gamlingene anledning til å kose seg med en DVD i ny og ne, når TV'en likevel er tilkoblet anlegget.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Nå er det kanskje på tide å trekke frem anlegget jeg handlet for lillebror, Audiovector M3 Signatur, Cayin 252B, Denon cd-spiller hadde han fra før. Han spilller stort sett litt høyere enn mor.

B

Back_Door

Gjest
Jeg føler ubehag ved å lese overskriften til denne tråden.. Tror jeg stikker hodet i sanden ::)

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
Du må få de med på en runde sånn at de selv får velge hva de vil ha. Det finnes masse brukt, men du får jo mye anlegg til 15k.Vis dem fram til riktig butikk så får de velge hva de synes er pent og lyder bra i DERES ører. Ikke prakk på dem noe bare fordi du liker det, de kan jo ha en helt annen smak. 8)

OOPS! Ser at de "gamle" blir 50 til sommeren, Nå mistet jeg vel egentlig stemmeretten, da jeg er i samme kategori.. ;D
De er jo unge!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ikke nødvendigvis "riktig" pris for deg, men......

Nordic Ming Da MC-84a
Klipsch B3

Mvh
Rolf

EDIT: Dette spiller gamlingene (59 og 53) på, og koser seg stort!

O

OldBoy

Gjest
Nå er det kanskje på tide å trekke frem anlegget jeg handlet for lillebror, Audiovector M3 Signatur, Cayin 252B, Denon cd-spiller hadde han fra før. Han spilller stort sett litt høyere enn mor.
Nå begynner det å ligne noe, hadde det ikke vært for budsjettet. Bare høyttalerne i dette oppsettet kommer vel fort på rundt 10k, muligens litt mer, hvis skal man tro bruktbørsene.

Men jeg er helt enig i at et slikt oppsett kunne passe som hånd i hanske for montesis ikke-så-gamle-likevel "gamlinger". Det er i hvert fall et anlegg som er godt egnet for høytspilling av Pink Floyd på en søndag ettermiddag. Cayin har vel forøvrig noen brukbare CD-spillere også, hvis gamlingene skulle ville gå for en mer enhetlig linje.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
7
Ser at jeg har tråkket litt i salaten, da det faktisk har seg sånn at de fleste her inne nok er i alderen 35-55 :)

Over til anlegget. De har en cayin cd 251 fra før av, som jeg kjøpte til dem for et års tid siden.. hey hey:)
Tenkte kanskje på å selge denne og gå for noe annet, men siden de har ytret ønske om å fortsette å bruke dvd-opptakeren, som de bruker mye, vil det nok være en løsning å gå for en dedikert cd-spiller. Da er det nærliggende å gå for en 220ci eller 251/252-forsterker m/masse krefter og fjernkontroll.. I så fall er det snakk om et budsjett på ca 12 000,- for høyttalere, forsterker og kabler..

Hva trur dere om Dali suite 1.7+cayin forsterker og cd-spiller..
Hvordan vil eksempelvis en brukt proac 1.5 eller sonus faber concertino domus(stativ), spille i forhold til Dali i et slikt sett?

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
1
Kjøpe brukt kan ofte være en utfordring når det er til andre mennesker. Så jeg ville anbefalt å stikke innom noen butikker og få de til å sette opp et pakketilbud til 15k pluss\minus. Da får du hørt komponentene sammen og ikke minst, "gamlingene" får et realistisk inntrykk.

Her er et forslag:

Nordost Wyrewizard Dreamcaster 145.00
System Audio SA1530 6,495.00
Arcam SOLO 12,995

Totalt: 19635,-

Her burde det også være rom for pruting, 2-3k avslag burde absolutt ikke være noen umulighet.

Jeg har i tillegg kombo av samme merker og vet at disse fungerer godt sammen. Men hovedpoenget er at dette er et lett tilgjengelig noe som gjør det tryggere enn å handle 3-4 vilkårlige produkter brukt. Prisen per produkt har ikke så mye og si, det viktigste er at de spiller godt sammen, og et godt komponert 15k anlegg kan spille langt bedre enn et dårlig komponert 50k anlegg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29
Cayin 252 har masse krefter, men er ikke den mest raffinerte gutten i klassen. Jeg tror faktisk at dette sammen med ProAc Respons 1,5 (som jeg ikke kjenner, men jeg kjenner D15 og Studio 125) kunne fungere fint. Det ser flott ut, ProAc har en varme som kunne tenkes å supplere Cayinen på et vakkert vis. Du får synergi mht spillestil og utseende mellom cd og forsterker. Dette tror jeg kan bli bra, men det finnes sikkert mange veier til mål. Må få tilføye at ProAc 1.5 er skikkelig pene høyttalere.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
7
Hei igjen

Da er cayin 153b forsterker kjøpt inn:) Var en tur hos Morten på norskaudioteknikk idag, og han var behjelpelig..
Så da har vi altså cayin cd251 og 153b.

Nå ser det ut til at høyttalervalget faller på audio physic spark. Budsjettet sprakk der gitt, men som de sa" du verden så fin den var i rose finish! " :)

Hva trur dere om cayin/audio physic matchen?

Topp Bunn