Anlegg for en tenåring?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
Hei,

Har en tenåringsdatter som skal ha seg et anlegg som skal innfri flg. krav:

- radio
- trenger ikke CD spiller
- input for aux/ipod
- se litt "kult" ut...
- pris under 2.000.-

Bra lyd er jo ingen ulempe, men har sett på noen av anleggene til en drøy tusenlapp på Elkjøp (Sony, Phillips), hele racket veier under 3 kilo....blir ikke mye tung Hifi av den slags....er klar over at budsjettet er budget og vel så det...men sånn er det bare :)

Men; finnes noen alternativer der ute?

Mvh Ole

U

utgatt60135

Gjest
Ekstrem prisvärda i følge hifi& musik. Kr 996,-

Denna bruker bruker jeg til TV anlegget selv. Koster 2000,- uten DAB. Spons henne med den siste lappen, det har du sikkert råd til.

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Antall liker
0
Kenwood KT-1030L FM/AM tuner - kr 300,- (link).
Arcam Delta 290 - kr 1500,- (link).
Patos Basic 300 - kr 1000,- (link).

H

hobby

Gjest
Mange kjøper bare fete anlegg til seg selv og tenker ikke på barna sine. Jeg synes det er fint å lære barna å sette pris på musikk.

Min datter på 9 år har derfor nettopp fått Sonus Faber Concerto, Audio Analogue integrert og en litt eldre Cary CD spiller... Alt fikk jeg kjøpt pent brukt til en hyggelig pris og da tenkte jeg at da har hun anlegg til hun blir voksen!! (så blir det ikke noe mer masing derfra...)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.143
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Men, hobby; det er vel en liten forskjell i hvordan barn skal "få" seg anlegg. Det finnes de som må/vil/forutsettes å bruke sine oppsparte penger på innkjøpet, og så finnes det de som "maser" mer eller mindre inntil mor og far er "grådig greie" og kjøper til barna...........
;D

H

hobby

Gjest
Men, hobby; det er vel en liten forskjell i hvordan barn skal "få" seg anlegg. Det finnes de som må/vil/forutsettes  å bruke sine oppsparte penger på innkjøpet, og så finnes det de som "maser" mer eller mindre inntil mor og far er "grådig greie" og kjøper til barna...........
;D
Ja, min 9-åring har ikke så mange oppsparte midler, men må lære seg å spare til mindre ting. For tenåringer som har litt mer muligheter til egne inntekter bør det vel forholde seg litt annerledes. Enig i det! :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.143
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Bra hobby!
Viktig med signaleffekt; selg ikke skinnet før bjørnen er skutt
;D

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.143
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
La kidsen få søke etter komponenter på nett; det finnes mange greie sider å handle brukt på, og dersom de har behov for det, gir en bare kidsen nettadressene til de sidene en selv mener er mest hensiktsmessig å søke på..........
Da får ungene et eieforhold til ting, siden de må jobbe litt for dem, og særlig hvis de i tillegg må betale herligheten selv.
Vær heller mer ressurs i bakgrunnen, og gi feedback på de produktene som evt frister de unge. Det er jo ikke alt som er verdt å kjøpe................

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hehe, ikke lenge siden den Conquest 6020 kostet 3500,- (jobbet på komplett inntil nylig så jeg har solgt mange av dem)

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
Takker for mange råd!

Ja, jeg har råd til å sponse, men dette dreier seg også om å lære de unge å spare....bygge opp kapital og ta ansvar...:)

Hun er (i motsetning til meg) helt klar på at design er viktigere enn lyd....så da får far prøve å respektere dette selv om det ikke er lett :)

Høyttalere må være av bokhylle-størrelse.

1. Eltax str-80 receiver fra komplett, noen som har hørt den?

2. Eltax, Dynavoice og Proson har alle rimelige bokhylle-høyttalere, noen som har hørt noen?

mvh Ole

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.143
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
I så fall ville jeg støvsugd bruktbørsene etter tivoli..............
tror og mener det er kvalitativt bedre lyd på disse enn via noe eltax osv..............

O

omholt

Gjest
Takker for mange råd!

Ja, jeg har råd til å sponse, men dette dreier seg også om å lære de unge å spare....bygge opp kapital og ta ansvar...:)

Hun er (i motsetning til meg) helt klar på at design er viktigere enn lyd....så da får far prøve å respektere dette selv om det ikke er lett :)

Høyttalere må være av bokhylle-størrelse.

1. Eltax str-80 receiver fra komplett, noen som har hørt den?

2. Eltax, Dynavoice og Proson har alle rimelige bokhylle-høyttalere, noen som har hørt noen?

mvh Ole
Jeg har Dynavoice sine rimelig bokhylle høyttalere som jeg bruker til PCen sammen med T-amp. Anbefaler de ikke, angrer på kjøpet.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Støtter opp om Argon som ble nevnt over. Er slik jeg forstår det, det nye navnet på det som het Gale tidligere. En kompis kjøpte full surround fra Argon og det funker bra til prisen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Det finnes masse kule greier tilpasset iPod fra JBL, Harman Kardon, Bose med flere. Sjekk ut AppleStore på www.apple.no.

Radio (Apple iPod Radio Remote) får du også som tilbehør til drøyt 400,-

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
I så fall ville jeg støvsugd bruktbørsene etter tivoli..............
tror og mener det er kvalitativt bedre lyd på disse enn via noe eltax osv..............
Mener du virkelig at du tror det blir bedre lyd ut av en tivoliradio enn Eltax forsterker kombinert med en ok høyttaler? Jeg stiller meg svært undrende til dette. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å forstå at Tivoli får denne aksepten som dem får av mange. I mine ører lyder dette svært dårlig, spesielt til prisen. Kona føler det samme, så hvis du ikke liker uttalelsene mine får du ta det opp med henne...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.143
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Legger meg aldri ut med quins............... ;D
Men, ja, jeg mener det. Har hørt oppsett som har spilt så "dårlig" at det ikke er gøy å høre på. Så kan komponentene gjerne være mye til prisen. Synes ikke akkurat det sier så mye.
Synes faktisk ikke det er så gærn lyd i tivolis radio, jeg, men har til gode å høre et helt oppsett.................

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mener du virkelig at du tror det blir bedre lyd ut av en tivoliradio enn Eltax forsterker kombinert med en ok høyttaler? Jeg stiller meg svært undrende til dette. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å forstå at Tivoli får denne aksepten som dem får av mange. I mine ører lyder dette svært dårlig, spesielt til prisen. Kona føler det samme, så hvis du ikke liker uttalelsene mine får du ta det opp med henne...
Enig der, kjøpte model two med sub og hele greia, låt jo egentlig helt skeis, JVC boomblaster er mye moroere

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Tivoliradioen har da OK radiolyd. Men som musikkformidler er den vel neppe annet en smule overpriset. Men de har da stereobokser også:
http://www.tivoliaudio.com/home.php?cat=264
Aner ikke hvordan de låter og er ikke spesielt kule i mine øyne. Da synes jeg mere om JBL, Harman Kardon og Bose. Og noen av disse boksene låter riktig så OK også :) Jeg kan bare ikke huske hvilke...

PS: Det hadde vært hyggelig om Lyngen krympet det ene bildet sitt slik at tråden ble litt mer lesbar ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Det er like morsomt når det tar av i disse trådene her!!!! hehe.

Topp Bunn