Angrerettloven

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er det noen her som har greie på denne loven?

I mitt tilfelle bestilte min kone og jeg via Internett en båtreise Oslo/København med DFDS. Men så ombestemte vi oss, og godt innenfor 14-dagersfristen fylte jeg ut et angrerettskjema som jeg sendte til DFDS, med anmodning om at beløpet ble tilbakeført til den kontoen som reisen ble belastet.

Jeg ser på nettsidene til DFDS at reisen vår er kansellert, men de har trukket kr 338 i kanselleringsgebyr og kr 25 i administrasjonsgebyr. Reisens pris var ca kr 1800, så de vil beholde ca 20% av kjøpesummen selv.

Har de anledning til det? Angrerettloven gjelder jo varer og tjenester, og jeg ville tro at en slik reise, bestilt via nettet, ville komme inn under "og tjenester". Og det eneste jeg har klart å finne om kjøpers forpliktelser, er at han må dekke returfrakt. Men det er det jo ikke snakk om her.

Jeg skal vente med en evt klage til DFDS til det beløpet de har tenkt å betale meg er trygt på konto, men i mellomtiden ville jeg gjerne lufte spørsmålet her på forumet om jeg har krav på refusjon av hele beløpet.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Les angrerettloven og særlig denne paragrafen:

§ 22b. Unntak fra angreretten ved fjernsalg

Angreretten gjelder ikke for a) tjenester der prisen avhenger av svingninger på finansmarkedet som tjenesteyteren ikke har innflytelse på og som kan forekomme i angreperioden
b) avtaler om reise- og reisegodsforsikring eller andre forsikringsavtaler med kortere varighet enn en måned
c) avtaler som etter forbrukerens uttrykkelige anmodning er blitt oppfylt av begge parter før forbrukeren utøver sin angrerett
d) kreditt som er sikret ved pant i fast eiendom eller i rettighet knyttet til fast eiendom.

Fra alle mine år i reiselivsbransjen hørte jeg aldri om at man kunne benytte angrefristen for bestilling av reiser og det stemmer jo med pkt b i § 22

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
joje skrev:
Fra alle mine år i reiselivsbransjen hørte jeg aldri om at man kunne benytte angrefristen for bestilling av reiser og det stemmer jo med pkt b i § 22
Pkt b i § 22 handler vel om reise- og reisegodsforsikring?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Tubesnake skrev:
joje skrev:
Pkt b i § 22 handler vel om reise- og reisegodsforsikring?
Du har nok rett i det, men noen angrerett for reiser får man nok ikke uansett.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OK - Gjestemedlems link besvarer vel spørsmålet mitt. Iallfall nok til at jeg ikke gidder å bruke tid på å krangle med DFDS. Takk for hjelpen folkens!

Topp Bunn