Ang. privat poker.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Hei!

Vi er en liten gjeng studenter som spiller litt poker, innsatsen pleier og være 50 kr, og i senere tid har vi diskutert hvor lovlig dette er.
Jeg mener at når 8-10 personer vill spille kort for så lite penger vill ikke politiet bry seg, 500kr i poten er ikke mye og skryte av. Men vi har profesjonelle poker bord sponset av Nordicbet (Er formann i et pokerstyre som skal arrangere litt pokerkvelder her på universitetet, derfor har vi fått sponsa litt), så det ser veldig profft ut, vi kan spille opp til 30 pers på disse bordene, som sikkert skjer etter vært. Vi er rundt 25-30 pers som er intressert, men ingen fler en 10 har møttes til en vær tid til nå.

Når vi spiller, spiller vi i "Studentbyen" her, med store vinduer ut (det er en "kjeller", men hele den ene veggen er glass og er ut mot studentbyen) og folk går forbi i ny og ne. Vi spilte i dag og etter vi pakket sammen så vi en politibil som kom opp ved den ene døra og lyste inn med bilen, men da hadde vi pakket sammen. I alle fall, bilen kjørte bare videre, men det var da diskusjonen begynte. Pengene ligger ikke i samme rom, selv om det er små summer, så er det greit og være førevar.

Noen som vet noe rundt dette?
 

Anderson

Fersking
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
4
Antall liker
0
Kort sagt: det er ikke lovlig. Størrelsen på pengesummen spiller ingen rolle.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I og med at politiet ikke gidder å gå etter canabis-brukere lenger fordi det er missbruk av ressurser, så tror jeg ikke du trenger være redd for å se blållys utenfor hybelen, for å si det slik. Eller andre vinduer og dører, for denslags skyld. ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
Disse er nok en helt annen liga enn den kompisgjengen som legger den svimlende sum av 500 i borden. For at politiet skal gjøre noe med noe slikt så må det ha en profesjonell karakter. Politiet hevdet jo det i en av artiklene. En annen artikkel omhandlet 80 personer som deltok i et mesterskap, der garantert større summer og organisering utover kompisnivået var en del av saken.

En studentgjeng som spiller opp noen hundrelapper hver en natt er ikke prioritert av politiet, vil jeg hevde. De er ikke totalt kørka i hodet på landets politikammer. Litt gangsyn har de nok. Sett bort fra lensmenn i Fræna og tilsvarende steder. De har ofte ikke helt snøring på hva som er viktig eller ikke.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dette er nok dessverre strengt ulovlig, og arrangerer man noe slikt er det ikke usannsynlig at man kan oppleve en full politirazzia med alle tilgjengelige styrker. Ikke tull en gang, det sitter endel forskrudde mennesker i politiet og dette er et prioritert området. Dere kan jo sende en "signaleffekt" som kan undergrave respekten for lov, orden og statsmonopolet.

På den annen side høres jo dette rasende festlig ut, og straffen er nok ikke mer enn et forelegg på en femtilapp og en melkesjokolade. For en pokerspiller er det nok verdt det, da man kan risikere å ha det riktig moro med det hele.

Det er viktig at folk ikke respekterer slike åndssvake lover som dette, så kjør på. Sivil ulydighet er en nobel handling, og er med på å demonstrere at frie norske borgere ikke lar seg underkue av femisosialister og kristenkonservative og andre som gjør det de kan for å umyndiggjøre oss alle.

All in!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Dette er nok dessverre strengt ulovlig, og arrangerer man noe slikt er det ikke usannsynlig at man kan oppleve en full politirazzia med alle tilgjengelige styrker. Ikke tull en gang, det sitter endel forskrudde mennesker i politiet og dette er et prioritert området. Dere kan jo sende en "signaleffekt" som kan undergrave respekten for lov, orden og statsmonopolet.

På den annen side høres jo dette rasende festlig ut, og straffen er nok ikke mer enn et forelegg på en femtilapp og en melkesjokolade. For en pokerspiller er det nok verdt det, da man kan risikere å ha det riktig moro med det hele.

Det er viktig at folk ikke respekterer slike åndssvake lover som dette, så kjør på. Sivil ulydighet er en nobel handling, og er med på å demonstrere at frie norske borgere ikke lar seg underkue av femisosialister og kristenkonservative og andre som gjør det de kan for å umyndiggjøre oss alle.

All in!
Sivil ulydighet appellerer til libertineren i oss, Deph. Og det er jo kjekt, det. ;D Og helt på sin plass, som du skriver. Men når det ikke er systematisk, ville ikke jeg ha blitt for paranoid. De pleier å ha en motivasjon. Hvis det ikke er kriminelle miljøer de raider, så er det kanskje sjalusi overfor menn i dress som har råd til å legge fine beløp på bordet. En gjeng studenter i studentbyen føler jeg ikke tilhører en gruppe jeg tror de vil forfølge for noe slik. Hvis ikke sigarene er byttet ut med blunts, da begynner det å bli for pimp for onkel.

Den omtalte politibilen var nok en tilfeldighet, hvis ikke pokergruppen er en etablert tradisjon som er kjent for mange andre. Uansett så ville jeg ikke vært paranoid, i alle fall hvis det foregår på en av studentenes hybel. Så flytt gruppen ut av det "offentlige rom" igjen, så skal det være safe. I verste fall risikerer man en mulig smekk over fingrene av den mer ufarlige typen. Noe som kanskje kan være litt underholdende, ifølge en Deph som sikkert er mer erfaren enn meg i det å bli tauet... :-\ ;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
baluba skrev:
Sivil ulydighet appellerer til libertineren i oss, Deph.
libertiner (av lat. libertinus, frigitt). — 1. Frigitt slave, jf. Apg 6,9. — 2. Bet. på en gruppe fritenkerske fr. forfattere på 1600-tallet, også brukt om avvikende og opposisjonelle personer og grupperinger, spesielt i religiøs sammenheng. — 3. Uthaler, nytelsessyk, utsvevende mann.
;)
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
25-30 personer som spiller på "profesjonelle" bord, i et offentlig lokalte med godt innsyn...
Det hjelper lite å stamme frem at det bare dreier seg om 50 kr pr hode når onkel står der i swat-habbiten sin.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:
Dette er nok dessverre strengt ulovlig, og arrangerer man noe slikt er det ikke usannsynlig at man kan oppleve en full politirazzia med alle tilgjengelige styrker. Ikke tull en gang, det sitter endel forskrudde mennesker i politiet og dette er et prioritert området. Dere kan jo sende en "signaleffekt" som kan undergrave respekten for lov, orden og statsmonopolet.

På den annen side høres jo dette rasende festlig ut, og straffen er nok ikke mer enn et forelegg på en femtilapp og en melkesjokolade. For en pokerspiller er det nok verdt det, da man kan risikere å ha det riktig moro med det hele.

Det er viktig at folk ikke respekterer slike åndssvake lover som dette, så kjør på. Sivil ulydighet er en nobel handling, og er med på å demonstrere at frie norske borgere ikke lar seg underkue av femisosialister og kristenkonservative og andre som gjør det de kan for å umyndiggjøre oss alle.

All in!
Sivil ulydighet appellerer til libertineren i oss, Deph. Og det er jo kjekt, det. ;D Og helt på sin plass, som du skriver. Men når det ikke er systematisk, ville ikke jeg ha blitt for paranoid. De pleier å ha en motivasjon. Hvis det ikke er kriminelle miljøer de raider, så er det kanskje sjalusi overfor menn i dress som har råd til å legge fine beløp på bordet. En gjeng studenter i studentbyen føler jeg ikke tilhører en gruppe jeg tror de vil forfølge for noe slik. Hvis ikke sigarene er byttet ut med blunts, da begynner det å bli for pimp for onkel.

Den omtalte politibilen var nok en tilfeldighet, hvis ikke pokergruppen er en etablert tradisjon som er kjent for mange andre. Uansett så ville jeg ikke vært paranoid, i alle fall hvis det foregår på en av studentenes hybel. Så flytt gruppen ut av det "offentlige rom" igjen, så skal det være safe. I verste fall risikerer man en mulig smekk over fingrene av den mer ufarlige typen. Noe som kanskje kan være litt underholdende, ifølge en Deph som sikkert er mer erfaren enn meg i det å bli tauet... :-\ ;)
Du lever i en illusjon. Politiet i Norge er brutalt stupide når det kommer til slikt, og det er få begrensninger på hva de kan misbruke av offentlige midler når de vil tøffe seg og leke detektimen.

Det er bare å søke litt på Google så vil du finne mange gruvekkende eksempler. Her er en sak som ikke er så gammel, fra en pokerturnering.. et mesterskap med fredelige spillere og ingen luguber kriminell bakgårdsbule.

Dette er dagens politinorge og dagens ressursbruk: (og den er langt fra unik)

"Razzia mot midt Norsk mesterskap i Poker

Polititet gjennomførte nok en politi razzia mot en pokerklubb/pokerturnering.
Denne gangen ble samfunnshuset i Orkanger stormet av bevæpnet politi etter tips på at noen arrangerte en større poker turnering i går kveld.
Midt Norsk mesterskap som etter planen skulle ha vært arrangert mellom 13-17. oktober, fikk en brå slutt.
I flg adresen.no og Dagbladet ble 3 personer bragt inn av politiet, mens resten av spillerene måtte avgi personalia til politiet.

Det var 80 stk som var i lokalet under midt Norsk mersterskap i Poker da politiet stormet nok en pokerklubb i Norge.

Polititet har i de siste årene utført en rekke aksjoner mot poker klubber.
Askøy, Lillestrøm, "Fabrikken" og Sarpsborg er noen av stedene som har fått føle politiet innsats mot "kriminaliteten" i Norge.

http://no.pokernews.com/nyheter/2010/10/politi-razzia-mot-mnm-midt-norsk-mesterskap-i-poker-3395.htm
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Jeg leser i noen av artiklene at det står "poker er ulovlig i Norge", hvor de ikke skiller mellom pengespill og ikke.
Vi har et pokerlag hvor vi ikke spiller om penger, men ene og alene er sosialt. Vi har nybegynner kurs og "ladies night" hvor vi lærer bort poker, og planen er og ha et universitets "main event" samt noen turneringer. Alle premiene blir sponset og Pokerlaget blir bare sponset, alltså ikke noen form for innmeldingsavgift. Dette er helt sant. Jeg ser ikke hva som kan være ulovlig med dette.

Pokerlaget med penger er helt privat, og har ingenting med det offisielle pokerlaget og gjøre.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lykke til, bare ikke forvent noen nåde eller forståelse fra politiet. De oppfører seg som Taliban i en vinylbutikk om de får snusen i planene. Det ser ut til at de liker å bruke slike anledninger til å øve på skarpe aksjoner. Skuddsikre vester er kanskje å anbefale i tilfelle de er litt vel gearet når de tropper opp. :-\
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Hvordan ligger det ann med prikker i rullebladet med dette? smekk på fingern og en liten bot, eller er det snakk om hardere straffer?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Politiet bryr seg neppe om et lite kompisgjeng har seg en runde poker og en whiskey eller Cognac på en fredagskveld, mens de spiller poker på størrelsesorden maks 300kr tap på en kveld.

Er det snak om 30-40 stykker og større premiepotter, så er de nok veldig interesserte.

Johan-Kr
 
G

Gjestemedlem

Gjest
duality skrev:
Hvordan ligger det ann med prikker i rullebladet med dette? smekk på fingern og en liten bot, eller er det snakk om hardere straffer?
Blir vel tauet i håndjern og kastet på glattcelle noen timer, før man blir sluppet løs igjen med noen hundrelapper i forenklet forelegg. Se på det som god mulighet til å studere evneveike nisser i politikostyme som leker detektimen. Og regn heller pot odds på muligheten for et evt. forelegg og spill deretter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Så greit det er å være en lovlydig og ordentlig borger. Politiet liker meg, nemlig. ;D
 
Topp Bunn