Digitale avspillere Ang. DSP og lyd!

Hakan1

Medlem
Ble medlem
22.03.2013
Innlegg
35
Antall liker
2
Kjøpte en minidsp 2x4 box for å sjekke ut things....
Må skryte av boxen inntil du får digital klipping.
Spiller du på moderat nivå, så er denne boxen genial!
MEN, så fort du skal over på noe som ligner konsertlyd, da får du klipping hele tiden...
Har hatt dual core dsp før denne, med samme resultat.
Min foreløpige konklusjon: DSP er for blokkleiligheter...
 

Hakan1

Medlem
Ble medlem
22.03.2013
Innlegg
35
Antall liker
2
Når man gjengir lyd?
Hva annet er aktuelt enn konsertopplevelsen?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kjøpte en minidsp 2x4 box for å sjekke ut things....
Må skryte av boxen inntil du får digital klipping.
Spiller du på moderat nivå, så er denne boxen genial!
MEN, så fort du skal over på noe som ligner konsertlyd, da får du klipping hele tiden...
Har hatt dual core dsp før denne, med samme resultat.
Min foreløpige konklusjon: DSP er for blokkleiligheter...
Konsertlyd er DSP. Gainkontroll er neste leksjon ;)
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.774
Antall liker
35.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
DSP skal aldri klippe. Da har du sluppet opp for gain i kjeden. Prøv effektforsterkere med høyere gain og/eller høyttalere med høyere følsomhet, og hold DSP-boksen godt under klipping. Sjekk også om du kan justere gain noe sted i de komponentene du har.

Hvis -24 dBFS digitalt er omtrent 80 dB(C) i godstolen er du på rett spor. Da når du kanskje 104 dB ved full digital utstyring, og det bør være høyt nok for de fleste.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjøpte en minidsp 2x4 box for å sjekke ut things....
Må skryte av boxen inntil du får digital klipping.
Spiller du på moderat nivå, så er denne boxen genial!
MEN, så fort du skal over på noe som ligner konsertlyd, da får du klipping hele tiden...
Har hatt dual core dsp før denne, med samme resultat.
Min foreløpige konklusjon: DSP er for blokkleiligheter...
Det blir litt som å si at biler kjører i veggen igjen og igjen, når du selv kjører i veggen...

Du kjører boksen til klipping og konkluderer med at DSP er for blokkleiligheter.
Det er mildt sagt en bisarr konklusjon du trekker, ikke på sviktende grunnlag heller, fritt svev vil jeg si det er.
 
N

nysjerrigper

Gjest
den klipper med mye EQ og for høy spenning inn. en av mine dacer f.eks vrenger voldsomt i bassen konstant, mens andre fungerer helt fint. også noen musikkinnspillinger med høyt volum kan fremprovosere problemet.
sett et dempeledd på kilden, -6db.
HD utgavene har større takhøyde
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.774
Antall liker
35.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Les produktdatabladet. MiniDSP har en jumper for å sette følsomheten på input. Hvis boksen er konfigurert for max 0,9 V og du mater den med et typisk CD-spillersignal på 2 V eller mer er det ikke rart at den klipper. Flytt den jumperen til posisjonen for 2.0 V og sjekk hva som skjer.

Du finner manualen etc her:
MiniDSP 2x4 | MiniDSP

Edit: Helst skal DSP være før volumkontrollen, ikke etter. Da får du best signal/støy-forhold. Ideelt har du et digitalt signal til du er ferdig med all DSP, og gjør bare én D/A-konvertering etter DSP. Da kan volumkontrollen enten være digital som en del av DSP, eller analog og stå etter D/A-konverteringen. Den logiske konsekvensen er at DSP bør implementeres mellom digital inngangsvelger og volumkontroll, altså som en integrert del av preamp. Ideelt sett.
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.897
Antall liker
10.757
Torget vurderinger
10
Den lille 2x4 er en artig sak men går du på HD varianten så har den helt andre dacer. Her kjører du digitalsignalet rett inn uten AD konvertering. HD har også volumkontroll, jeg vet ikke kvaliteten på den men det fungerte fint.
 
N

nysjerrigper

Gjest
Les produktdatabladet. MiniDSP har en jumper for å sette følsomheten på input. Hvis boksen er konfigurert for max 0,9 V og du mater den med et typisk CD-spillersignal på 2 V eller mer er det ikke rart at den klipper. Flytt den jumperen til posisjonen for 2.0 V og sjekk hva som skjer.
2V holder ikke til flere av kildene her, vrenger likevel periodisk eller konstant. dempeledd i forkant fixer biffen.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.897
Antall liker
10.757
Torget vurderinger
10
Rare greier. Men selv opplevde jeg at NAD M51 dacens digitale volum utgang via First Watt delefilteret nesten vræka et par dyyyyre fulltoner.

(Hadde NADen på "lån", kjekt med Hifi klubben, er man nysgjerrig så deponerer man på utstyr, har selv bestilt den nye Lyngdorf TDAI 2170 nå nettopp for å teste)
 
Topp Bunn