Angående Gjallarhorn Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Vet ikke om jeg postet i rett kategori, moderator må bare flytte hvis det er feil?

    Men er det noen her inne som driver denne plassen, eller kjenner dem som gjør? For dem har mye fantastisk bra saker, og jeg har vært inne ett par ganger og er litt nysgjerrig på ett par produkter derifra. Veldig mye spennende som pirrer min nysgjerrighet. MEN blir så trøtt, direkte sliten av å være 5min inne på siden der. Pittelite i utgangspunktet, så må scalere opp endel for å slippe å sitte inni skjermen med hodet. Enten 125% eller aller helst 150% (har bare 14" pc skjerm)
    Logoen og handlevogna dekker jo minst 2/3 deler av skjermen, slik at den lille plassen du har igjen å scrolle nederst på skjermen gjør at du så vidt ser den forsterkeren eller høyttaleren uten å må scrolle opp og ned for å se hele produktet, og lese teksten. Fjern handlevogna og legg den øverst på sida og la resten av plassen være for å se produktene.

    Så mitt spm er som følger, kunne dere prøvd å ordnet opp slik at man faktisk kan studere å scrolle og se igjennom pruduktene der i mer enn 5min uten å klikke bort siden i ren frustrasjon :) (hilsen en som vurderer å kjøpe noe der i sommer hvis siden blir mer brukervennlig)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Alan driver dette, og han er vel tidvis innom her også. ;)

    Husker dog ikke nicket.....


    Geir Arne
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    nettside_gjallarhorn_audio.jpg
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Har handla der selv, svært serviceminded foretak. Der får du en god handleopplevelse. Har ikke reflektert så mye over nettsida, men det er kanskje mye info på begrenset plass!?
    Mvh. Morten
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Vet ikke om jeg postet i rett kategori, moderator må bare flytte hvis det er feil?

    Men er det noen her inne som driver denne plassen, eller kjenner dem som gjør? For dem har mye fantastisk bra saker, og jeg har vært inne ett par ganger og er litt nysgjerrig på ett par produkter derifra. Veldig mye spennende som pirrer min nysgjerrighet. MEN blir så trøtt, direkte sliten av å være 5min inne på siden der. Pittelite i utgangspunktet, så må scalere opp endel for å slippe å sitte inni skjermen med hodet. Enten 125% eller aller helst 150% (har bare 14" pc skjerm)
    Logoen og handlevogna dekker jo minst 2/3 deler av skjermen, slik at den lille plassen du har igjen å scrolle nederst på skjermen gjør at du så vidt ser den forsterkeren eller høyttaleren uten å må scrolle opp og ned for å se hele produktet, og lese teksten. Fjern handlevogna og legg den øverst på sida og la resten av plassen være for å se produktene.

    Så mitt spm er som følger, kunne dere prøvd å ordnet opp slik at man faktisk kan studere å scrolle og se igjennom pruduktene der i mer enn 5min uten å klikke bort siden i ren frustrasjon :) (hilsen en som vurderer å kjøpe noe der i sommer hvis siden blir mer brukervennlig)
    Hvorfor ringte du ikke Gjallarhorn/Alan og spurte han direkte????

    Han har ett fenomenalt demorom som må oppleves!

    JP
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Ja akkurat det jeg mener, også må du forstørre opp til gjerne 150% for å få det lesbart. Prøv å gå inn på "nettbutikk" også "handle etter produkt type" også får jeg tilbakemelding på om du føler du har mye plass å nyte produktene der?

    Og når du da skal se gjennom høyttalere og forsterkere osv så er det utrolig liten scrolleplass helt nederst på siden. Dette må da være mulig å få bedre slik at han ikke mister kunder rett og slett på en elendig layout og brukeropplevelse på nettsiden.
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Vet ikke om jeg postet i rett kategori, moderator må bare flytte hvis det er feil?

    Men er det noen her inne som driver denne plassen, eller kjenner dem som gjør? For dem har mye fantastisk bra saker, og jeg har vært inne ett par ganger og er litt nysgjerrig på ett par produkter derifra. Veldig mye spennende som pirrer min nysgjerrighet. MEN blir så trøtt, direkte sliten av å være 5min inne på siden der. Pittelite i utgangspunktet, så må scalere opp endel for å slippe å sitte inni skjermen med hodet. Enten 125% eller aller helst 150% (har bare 14" pc skjerm)
    Logoen og handlevogna dekker jo minst 2/3 deler av skjermen, slik at den lille plassen du har igjen å scrolle nederst på skjermen gjør at du så vidt ser den forsterkeren eller høyttaleren uten å må scrolle opp og ned for å se hele produktet, og lese teksten. Fjern handlevogna og legg den øverst på sida og la resten av plassen være for å se produktene.

    Så mitt spm er som følger, kunne dere prøvd å ordnet opp slik at man faktisk kan studere å scrolle og se igjennom pruduktene der i mer enn 5min uten å klikke bort siden i ren frustrasjon :) (hilsen en som vurderer å kjøpe noe der i sommer hvis siden blir mer brukervennlig)
    Hvorfor ringte du ikke Gjallarhorn/Alan og spurte han direkte????

    Han har ett fenomenalt demorom som må oppleves!

    JP
    For det første bor jeg ikke akkurat 5min biltur unna der han holder til, og for det andre er det flere produkter der jeg prøver å sile ut å sjekke ut først. Gidder ikke ringe han å si "hei jeg bor 100mil unna deg og det er 3-4 par høyttalere jeg er nysgjerrig på som jeg vurderer å kjøpe om 3mnd av deg":) Og tenk om jeg finner andre kandidater isteden, så gir jeg han falske forhåpninger i tillegg. Men sjansen er ihvertfall bra mye større for at jeg handler noe der hvis nettsiden blir mer brukervennlig :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For meg ser det ut til at nettsidene passer best på nettbrett eller mobil i portrettmodus. Da er det ok:)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hei, og takk for tilbakemeldingene.

    Vårt nick er 'Gjallarhorn Audio' (gammelt nick var X3MHC).

    Vi har rundt 100 besøkende pr. dag i snitt. Slik trådstarter opplever nettstedet er ikke slik flertallet vil oppleve nettstedet. Vi gjør omfattende testing på forskjellig hardware, OS plattformer og nettlesere.

    Vær dog oppmerksom på at dagens skjermoppløsning er svært mye høyere enn den gangen disse sidene ble designet av meg (ved bruk av tusenvis av kodelinjer i Javascript) i 2006. Vårt nettsted ble i sin tid designet på et Apple Cinema display med en oppløsning på 1600x1024 piksler. Den gangen var det state-of-the-art, men i dag er dette barnemat.

    Trådstarters opplevelse tyder på at det benyttes en skjerm med meget høy pikseloppløsning. P.g.a. slike skjermer så er det i dag mulig å skalere visning i en nettleser i forhold til 100% (opp eller ned), men dette går utover skarpheten i fremstillingen.

    Det virker allikevel på meg som om det er noe galt med oppsettet på trådstarters PC da det fungerer fint i alle de nettleserne og OS'ene jeg tester på, både på stasjonære maskiner, laptop'er, nettbrett og mobil. Handlevogna skal ikke dekke 2/3 av skjermen. Da er det opplagt noe galt et sted.

    Jeg legger ved noen snapshots fra nettbutikken tatt på en UHD PC-skjerm (3840x2160 piksler) som jeg bruker i dag. Visning (skjerminnstillinger under Windows 10) er satt til 150% som er anbefalt av OS'et til denne skjermen, og nettleseren er skalert ned til 75% da jeg fortrekker skarphet fremfor stor skrift. Merk at bilderepresentasjonen her på HFS gjør bildene uskarpe og de fremstår ikke lenger i sin originale kvalitet).

    Trinn 1: Velg handlemåte
    GA_nettbutikk1.jpg


    Trinn 2 for 'Handel etter Produkttype': Velg produktkategori
    GA_nettbutikk2a.jpg


    Trinn 3 for 'Handel etter Produkttype' | 'Analoge kilder': Velg underkategori
    GA_nettbutikk3.jpg


    Trinn 4 for 'Handel etter Produkttype' | 'Analoge kilder' | 'Platespiller': Velg produkt
    GA_nettbutikk4.jpg


    Trinn 5 for 'Handel etter Produkttype' | 'Analoge kilder' | 'Platespiller' | 'Clearaudio Concept': Produktside
    GA_nettbutikk5.jpg


    Gjallarhorn Audio sitt nettsted er ikke bygget ved bruk av kommersielle nettbutikkprogrammer, men utviklet internt og spesielt tilrettelagt for kjøp av hi-fi produkter. Vi ønsker å fremstå med en egen identitet på nettet og våre nettsider vil derfor ikke være lik alle andre sine, på godt og vondt.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja akkurat det jeg mener, også må du forstørre opp til gjerne 150% for å få det lesbart. Prøv å gå inn på "nettbutikk" også "handle etter produkt type" også får jeg tilbakemelding på om du føler du har mye plass å nyte produktene der?
    Som du kan se av mine snapshots over, så er det stor plass å scrolle på i dette tilfellet. Jeg har enda til gode å oppleve det du opplever under bruk av nettbutikk, og jeg har testet dusinvis av hardware, OS og nettleser kombinasjoner. Så det hadde naturligvis vært nyttig å finne ut av hva som er årsaken til den merkelige visningen i ditt tilfelle.
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Hei Gjallarhorn Audio :)

    Nei ser du slik han har limet inn her, slik er det hos meg også. I vanlig modus er det kun skrift helt til venstre på skjermen og resterende skjerm er bare svart. Og det er så smått at jeg greier ikke lese det. Så for å kunne se hva som står der må jeg forstørre opp til 150% eller aller helst 175% Da dekker det nesten hele skjermen (i bredden) men det som da skjer er at du har minimalt med plass helt nederst til å scrolle å se gjennom produktene. Resten av sida er "opptatt" med logoen og menyene og ett stort grønt felt til handlekurv. Så du har kanskje typ 6-7cm helt nederst på skjermen til å scrolle å se på produkter. Og der er det ikke mulig å se halve høyttaleren engang og knapt 3-4 linjer med tekst. Vanskelig å forklare men har også prøvd på en pc hos en kompis og der er det akkurat samme greia. "orginalformatet" dekker bare litt av venstre side av skjermen så du må scalere opp for å få hele bredden.



    IvarT: Kunne ikke du ha forstørra opp til "lesbar skrift" slik at sida dekker hele skjermen, 175% forstørrelse. Også går du inn på f.eks. ett par høyttalere og vis hvordan det ser ut. For jeg er så dårlig med sånn kopier og lim inn greier :)
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Hei, og takk for tilbakemeldingene.

    Vårt nick er 'Gjallarhorn Audio' (gammelt nick var X3MHC).

    Vi har rundt 100 besøkende pr. dag i snitt. Slik trådstarter opplever nettstedet er ikke slik flertallet vil oppleve nettstedet. Vi gjør omfattende testing på forskjellig hardware, OS plattformer og nettlesere.

    Vær dog oppmerksom på at dagens skjermoppløsning er svært mye høyere enn den gangen disse sidene ble designet av meg (tusenvis av kodelinjer i Javascript) i 2006. Vårt nettsted ble i sin tid designet på et Apple Cinema display med en oppløsning på 1600x1024 piksler. Den gangen var det state-of-the-art, men i dag er dette barnemat.

    Trådstarters opplevelse tyder på at det benyttes en skjerm med meget høy pikseloppløsning. P.g.a. slike skjermer så er det i dag mulig å skalere visning i en nettleser i forhold til 100% (opp eller ned), men dette går utover skarpheten i fremstillingen.

    Det virker allikevel på meg som om det er noe galt med oppsettet på trådstarters PC da det fungerer fint i alle de nettleserne og OS'ene jeg tester på, både på stasjonære maskiner, laptop'er, nettbrett og mobil. Handlevogna skal ikke dekke 2/3 av skjermen. Da er det opplagt noe galt et sted.

    Jeg legger ved noen snapshots fra nettbutikken tatt på en UHD PC-skjerm som jeg bruker i dag.



    Gjallarhorn Audio sitt nettsted er ikke bygget ved bruk av kommersielle nettbutikkprogrammer, men utviklet internt og spesielt tilrettelagt for kjøp av hi-fi produkter. Vi ønsker å fremstå med en egen identitet på nettet og våre nettsider vil derfor ikke være lik alle andre sine, på godt og vondt.
    Sidene dine er dessverre fryktelig utdaterte, uansett hvordan du snur og vender på det. Utviklet i 2006 sier vel det meste. 14 år er veldig lang tid i denne sammenhengen.

    Du sier du har testet mengder av hardware, men har du testet på mobil?
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Hei Gjallarhorn Audio :)

    Nei ser du slik han har limet inn her, slik er det hos meg også. I vanlig modus er det kun skrift helt til venstre på skjermen og resterende skjerm er bare svart. Og det er så smått at jeg greier ikke lese det. Så for å kunne se hva som står der må jeg forstørre opp til 150% eller aller helst 175% Da dekker det nesten hele skjermen (i bredden) men det som da skjer er at du har minimalt med plass helt nederst til å scrolle å se gjennom produktene. Resten av sida er "opptatt" med logoen og menyene og ett stort grønt felt til handlekurv. Så du har kanskje typ 6-7cm helt nederst på skjermen til å scrolle å se på produkter. Og der er det ikke mulig å se halve høyttaleren engang og knapt 3-4 linjer med tekst. Vanskelig å forklare men har også prøvd på en pc hos en kompis og der er det akkurat samme greia. "orginalformatet" dekker bare litt av venstre side av skjermen så du må scalere opp for å få hele bredden.



    IvarT: Kunne ikke du ha forstørra opp til "lesbar skrift" slik at sida dekker hele skjermen, 175% forstørrelse. Også går du inn på f.eks. ett par høyttalere og vis hvordan det ser ut. For jeg er så dårlig med sånn kopier og lim inn greier :)
    Ser sånn ut hos meg også på UHD TV skjerm.
    Scale og Layout står på 200%
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Hei Gjallarhorn Audio :)

    Nei ser du slik han har limet inn her, slik er det hos meg også. I vanlig modus er det kun skrift helt til venstre på skjermen og resterende skjerm er bare svart. Og det er så smått at jeg greier ikke lese det. Så for å kunne se hva som står der må jeg forstørre opp til 150% eller aller helst 175% Da dekker det nesten hele skjermen (i bredden) men det som da skjer er at du har minimalt med plass helt nederst til å scrolle å se gjennom produktene. Resten av sida er "opptatt" med logoen og menyene og ett stort grønt felt til handlekurv. Så du har kanskje typ 6-7cm helt nederst på skjermen til å scrolle å se på produkter. Og der er det ikke mulig å se halve høyttaleren engang og knapt 3-4 linjer med tekst. Vanskelig å forklare men har også prøvd på en pc hos en kompis og der er det akkurat samme greia. "orginalformatet" dekker bare litt av venstre side av skjermen så du må scalere opp for å få hele bredden.



    IvarT: Kunne ikke du ha forstørra opp til "lesbar skrift" slik at sida dekker hele skjermen, 175% forstørrelse. Også går du inn på f.eks. ett par høyttalere og vis hvordan det ser ut. For jeg er så dårlig med sånn kopier og lim inn greier :)
    Ser sånn ut hos meg også på UHD TV skjerm.
    Scale og Layout står på 200%
    Ja akkurat, men kan du prøve å gå inn på produkter å finne fram ett par høyttalere og vise bildet der med 175% forstørrelse? (altså slik at siden dekker stort sett HELE skjermen og ikke bare venstre side av skjermen.

    Får du i det hele tatt hele høyttaleren synlig i samme bilde uten å måtte scrolle? Er det ikke vanvittig liten plass nederst på siden der du får se produktene?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Sidene dine er dessverre fryktelig utdaterte, uansett hvordan du snur og vender på det. Utviklet i 2006 sier vel det meste. 14 år er veldig lang tid i denne sammenhengen.

    Du sier du har testet mengder av hardware, men har du testet på mobil?
    Sidene våre er ikke utviklet for mobil, men vårt nye nettsted som vil bli å finne under gjallarhorn.audio vil være fullstendig skalerbart og utviklet ved bruk av Adobe Creative Suite. Siden dette gjøres av undertegnede, som så mye annet, så vil det ta tid.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Hei Gjallarhorn Audio :)

    Nei ser du slik han har limet inn her, slik er det hos meg også. I vanlig modus er det kun skrift helt til venstre på skjermen og resterende skjerm er bare svart. Og det er så smått at jeg greier ikke lese det. Så for å kunne se hva som står der må jeg forstørre opp til 150% eller aller helst 175% Da dekker det nesten hele skjermen (i bredden) men det som da skjer er at du har minimalt med plass helt nederst til å scrolle å se gjennom produktene. Resten av sida er "opptatt" med logoen og menyene og ett stort grønt felt til handlekurv. Så du har kanskje typ 6-7cm helt nederst på skjermen til å scrolle å se på produkter. Og der er det ikke mulig å se halve høyttaleren engang og knapt 3-4 linjer med tekst. Vanskelig å forklare men har også prøvd på en pc hos en kompis og der er det akkurat samme greia. "orginalformatet" dekker bare litt av venstre side av skjermen så du må scalere opp for å få hele bredden.



    IvarT: Kunne ikke du ha forstørra opp til "lesbar skrift" slik at sida dekker hele skjermen, 175% forstørrelse. Også går du inn på f.eks. ett par høyttalere og vis hvordan det ser ut. For jeg er så dårlig med sånn kopier og lim inn greier :)
    Men må du ha det så forstørret at det dekker hele skjermbredden da? :)

    For de kombinasjonene av hardware, OS og nettleser jeg har testet, så er tekst lett lesbart uten at jeg må gå til full skjermbredde.

    Utfordringene som oppstår skyldes at nettstedet er optimalisert for en skjermoppløsning tilsvarende HD-oppløsning og ikke UHD eller høyere. Men selv på min UHD-skjerm så fungerer det helt fint, og jeg behøver ikke å gå til full skjermbredde (se snapshot under).

    snapshot.jpg
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    ^ Nicket hans er X3MHC. For øvrig har jeg nettopp handlet et par subber fra Gjallarhorn Audio. Utrolig gode produkter til gode priser og utmerket service.

    Dog har jeg også kikka på nettsiden til Gjallarhorn Audio, og lagt merke til det samme. I en fullskjerms nettleser på pc ser det slik ut:

    Vis vedlegget 577614
    Hei Gjallarhorn Audio :)

    Nei ser du slik han har limet inn her, slik er det hos meg også. I vanlig modus er det kun skrift helt til venstre på skjermen og resterende skjerm er bare svart. Og det er så smått at jeg greier ikke lese det. Så for å kunne se hva som står der må jeg forstørre opp til 150% eller aller helst 175% Da dekker det nesten hele skjermen (i bredden) men det som da skjer er at du har minimalt med plass helt nederst til å scrolle å se gjennom produktene. Resten av sida er "opptatt" med logoen og menyene og ett stort grønt felt til handlekurv. Så du har kanskje typ 6-7cm helt nederst på skjermen til å scrolle å se på produkter. Og der er det ikke mulig å se halve høyttaleren engang og knapt 3-4 linjer med tekst. Vanskelig å forklare men har også prøvd på en pc hos en kompis og der er det akkurat samme greia. "orginalformatet" dekker bare litt av venstre side av skjermen så du må scalere opp for å få hele bredden.



    IvarT: Kunne ikke du ha forstørra opp til "lesbar skrift" slik at sida dekker hele skjermen, 175% forstørrelse. Også går du inn på f.eks. ett par høyttalere og vis hvordan det ser ut. For jeg er så dårlig med sånn kopier og lim inn greier :)
    Men må du ha det så forstørret at det dekker hele skjermbredden da? :)

    For de kombinasjonene av hardware, OS og nettleser jeg har testet, så er tekst lett lesbart uten at jeg må gå til full skjermbredde.

    Utfordringene som oppstår skyldes at nettstedet er optimalisert for en skjermoppløsning tilsvarende HD-oppløsning og ikke UHD eller høyere. Men selv på min UHD-skjerm så fungerer det helt fint, og jeg behøver ikke å gå til full skjermbredde (se snapshot under).

    Vis vedlegget 577648
    Ja hvis jeg IKKE forstørrer opp så er skriften så liten at jeg ikke klarer å lese den med microskop engang. Utrolig anstrengende å måtte sitte med trynet 2cm unna skjermen for å lese pitteliten skrift. Hvorfor scalerer du ikke ut slik at den opprinnelige siden dekker hele skjermen da?

    For når jeg forstørrer opp for å greie lå lese det som står der, så får jeg bare ett pittelite felt nederst på skjermen du kan scrolle å se på produktene og det blir for slitsomt å holde på slik. Hvorfor skal handlekurven dekke 2/3 deler av skjermen?

    Tipset en kompis om siden deres for 1 ukes tid siden og igår da jeg spurte han om han fant noe interessant der inne så fikk jeg bare til svar "nettsiden var ubrukelig, gadd ikke bruke mer tid der inne" og det var da jeg lagde denne posten. For jeg har jo sittet som en gjøk å måtte velge mellom enten ultraliten skrift eller må scrolle meg ihjel. For da tenkte jeg at jeg dels skulle tipse deg om at "hey, du mister potensielle kunder med den elendige layouten på nettsiden" og dels at jeg selv ikke skal gå lei å finne andre produkter på sider der jeg kan tilbringe i mer enn 5min før jeg blir gal :) :)

    For det er unektelig mye bra saker du har, derfor er det synd hvis nettsiden gjør at jeg heller velger noe annet.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Som nevnt i et tidligere innlegg, så dekker normalt ikke handlekurven 2/3 av skjermen. Dette skjer opplagt kun i spesielle tilfeller. Om du har et nettbrett, så benytt dette da det fungerer utmerket. Det fungerer også brukbart på en smarttelefon i portrettmodus til tross for at sidene ikke er utviklet for dette. Det fungerer som det skal på all hardware jeg har tilgang til her hos meg og vi prater da om en stasjonær PC (relativt ny Dell), en laptop (2019 årgang også fra Dell) og en rekke forskjellige produkter fra Apple (stasjonære, laptop'er, nettbrett og iPhone'r).

    Det er omfattende kommersielle koder som sørger for skalerbare nettsider og ikke noe vi kan kode opp selv uten videre. Den gangen vårt nettsted ble utviklet, bl.a. ved bruk av Adobe Creative Suite og egen Javascript kode, så var ikke skalerbarhet et tema. Dette er funksjonalitet som er kommet de siste årene p.g.a. at internettsurfing nå er mulig på mye mere hardware enn tidligere, alt fra en liten mobil til en stor TV-skjerm.

    Som jeg sa i innlegg nr. 16, så jobber vi med å bygge hele vårt nettsted opp fra bunnen av i dagens versjon av Adobe Creative Suite som støtter automatisk skalering av nettsider. Men dette vil ta tid (å lage et velfungerende nettsted i dagens multi-media samfunn er en fulltidsjobb som potensielt kan kreve flere årsverk).

    Så inntil videre kan jeg bare beklage at enkelte benytter hardware som umuliggjør fornuftig bruk av vårt nettsted. Uansett vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss for å diskutere dine valg forut for et eventuelt kjøp. En telefonsamtale medfører jo ingen forpliktelser om kjøp :)
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Som nevnt i et tidligere innlegg, så dekker normalt ikke handlekurven 2/3 av skjermen. Dette skjer opplagt kun i spesielle tilfeller. Om du har et nettbrett, så benytt dette da det fungerer utmerket. Det fungerer også brukbart på en smarttelefon i portrettmodus til tross for at sidene ikke er utviklet for dette. Det fungerer som det skal på all hardware jeg har tilgang til her hos meg og vi prater da om en stasjonær PC (relativt ny Dell), en laptop (2019 årgang også fra Dell) og en rekke forskjellige produkter fra Apple (stasjonære, laptop'er, nettbrett og iPhone'r).

    Det er omfattende kommersielle koder som sørger for skalerbare nettsider og ikke noe jeg kan kode opp selv uten videre. Den gangen vårt nettsted ble utviklet, bl.a. ved bruk av Adobe Creative Suite og egen Javascript kode, så var ikke skalerbarhet et tema. Dette er funksjonalitet som er kommet de siste årene p.g.a. at internettsurfing nå er mulig på mye mere hardware enn tidligere, alt fra en liten mobil til en stor TV-skjerm.

    Som jeg sa i innlegg nr. 16, så jobber vi med å bygge hele vårt nettsted opp fra bunnen av i dagens versjon av Adobe Creative Suite som støtter automatisk skalering av nettsider. Men dette vil ta tid (å lage et velfungerende nettsted i dagens multi-media samfunn er en fulltidsjobb som potensielt kan kreve flere årsverk).

    Så inntil videre kan jeg bare beklage at enkelte benytter hardware som umuliggjør fornuftig bruk av vårt nettsted. Uansett vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss for å diskutere dine valg forut for et eventuelt kjøp. En telefonsamtale medfører jo ingen forpliktelser om kjøp :)

    Men som du ser IvarT og ThomasN skriver ser det slik ut hos dem også, at du kun ser bildet på venstre side av skjermen (som da betyr at når du scalerer opp så vil problemet med veldig liten funksjonell bit av skjermen for å se produktene og veldig stor del til logo/handlekurv) og han kompissen min gadd ikke være inne på sidene engang siden han mente det var håpløs layout. Og han vet jeg er intressert i skikkelige saker. Og jeg selv er på tur å gi opp for jeg liker å sammenligne å lese om ting å sammenligne specs å gjerne lese om de aktuelle høyttalerne på andre sider også osv. Men det er så vanskelig på siden deres da man ikke har oversikt i det hele tatt siden det er så smått (enten pitteliten skrift og bilder, eller forstørrer du så får du bare pitteliten plass til å scrolle produktene)

    er for tidlig å ta en telefon enda, da jeg må se hvor mye penger jeg får, jeg må ta ett valg med størrelse, og jeg må se hvilken elektronikk jeg beholder eller om jeg skal ha nytt der også. SÅ pr nå er jeg bare i kikkestadiet og da er det surt at en av de mest intressante sidene er såpass dårlig. Har nå til og med prøvd med naboen sin pc bare for å sjekke, akkurat samme greia der også. Så tror det ikke bare er jeg og "IvarT" og "ThomasN" som har dette, tror det er flere ja :)

    Kanskje andre kan komme med synspunkter på om siden er bra, eller om den er vanskelig å navigere å orientere seg på?

    Men bra du ihvertfall holder på å jobbe med nettsiden fra bunnen, så den kanskje frister å besøke om ei stund. Når er det planlagt at dette skal være klart til bruk da?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Som nevnt i et tidligere innlegg, så dekker normalt ikke handlekurven 2/3 av skjermen. Dette skjer opplagt kun i spesielle tilfeller. Om du har et nettbrett, så benytt dette da det fungerer utmerket. Det fungerer også brukbart på en smarttelefon i portrettmodus til tross for at sidene ikke er utviklet for dette. Det fungerer som det skal på all hardware jeg har tilgang til her hos meg og vi prater da om en stasjonær PC (relativt ny Dell), en laptop (2019 årgang også fra Dell) og en rekke forskjellige produkter fra Apple (stasjonære, laptop'er, nettbrett og iPhone'r).

    Det er omfattende kommersielle koder som sørger for skalerbare nettsider og ikke noe jeg kan kode opp selv uten videre. Den gangen vårt nettsted ble utviklet, bl.a. ved bruk av Adobe Creative Suite og egen Javascript kode, så var ikke skalerbarhet et tema. Dette er funksjonalitet som er kommet de siste årene p.g.a. at internettsurfing nå er mulig på mye mere hardware enn tidligere, alt fra en liten mobil til en stor TV-skjerm.

    Som jeg sa i innlegg nr. 16, så jobber vi med å bygge hele vårt nettsted opp fra bunnen av i dagens versjon av Adobe Creative Suite som støtter automatisk skalering av nettsider. Men dette vil ta tid (å lage et velfungerende nettsted i dagens multi-media samfunn er en fulltidsjobb som potensielt kan kreve flere årsverk).

    Så inntil videre kan jeg bare beklage at enkelte benytter hardware som umuliggjør fornuftig bruk av vårt nettsted. Uansett vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss for å diskutere dine valg forut for et eventuelt kjøp. En telefonsamtale medfører jo ingen forpliktelser om kjøp :)

    Men som du ser IvarT og ThomasN skriver ser det slik ut hos dem også, at du kun ser bildet på venstre side av skjermen (som da betyr at når du scalerer opp så vil problemet med veldig liten funksjonell bit av skjermen for å se produktene og veldig stor del til logo/handlekurv) og han kompissen min gadd ikke være inne på sidene engang siden han mente det var håpløs layout. Og han vet jeg er intressert i skikkelige saker. Og jeg selv er på tur å gi opp for jeg liker å sammenligne å lese om ting å sammenligne specs å gjerne lese om de aktuelle høyttalerne på andre sider også osv. Men det er så vanskelig på siden deres da man ikke har oversikt i det hele tatt siden det er så smått (enten pitteliten skrift og bilder, eller forstørrer du så får du bare pitteliten plass til å scrolle produktene)

    er for tidlig å ta en telefon enda, da jeg må se hvor mye penger jeg får, jeg må ta ett valg med størrelse, og jeg må se hvilken elektronikk jeg beholder eller om jeg skal ha nytt der også. SÅ pr nå er jeg bare i kikkestadiet og da er det surt at en av de mest intressante sidene er såpass dårlig. Har nå til og med prøvd med naboen sin pc bare for å sjekke, akkurat samme greia der også. Så tror det ikke bare er jeg og "IvarT" og "ThomasN" som har dette, tror det er flere ja :)

    Kanskje andre kan komme med synspunkter på om siden er bra, eller om den er vanskelig å navigere å orientere seg på?

    Men bra du ihvertfall holder på å jobbe med nettsiden fra bunnen, så den kanskje frister å besøke om ei stund. Når er det planlagt at dette skal være klart til bruk da?
    For mye tid til overs i disse Corona-tider??? Makan!
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    GSi-Turbo:

    Hvilken oppløsning har din 14" PC-skjerm? Vær oppmerksom på at du kan skalere visningen på din PC (om du benytter Windows) på 2 forskjellige steder som sammen vil påvirke resultatet, både under 'Display settings' (kommer opp ved å høyre-klikke på skjermbakgrunnen/desktop'en din) og i selve nettleseren).

    Slik ser det ut på min 15" laptop under Windows 10:

    snapshot.jpg


    Som du kan se, så er alt som det skal være.

    Fint om du ikke bedømmer navigeringen på vårt nettsted før du får det opp slikt det er ment å være. Jeg har lagt ned mye arbeid i systematisk navigering skreddersydd for formålet og jeg har ikke mye til overs for nettsteder som slenger opp en haug med urelaterte produkter i et kaos av bilder. Hos oss tas kunden gjennom handleprosessen kontrollert på følgende vis:

    1) Velg 'Nettbutikk' fra hovedmenyen øverst på nettsiden
    2) Velg hvordan du vil handle; enten etter produkttype eller varemerke
    3) Velg så produktkategori eller varemerke (alt etter hvilken handlemodus du har valgt)
    4) Velg underkategori innen produkttype eller innen varemerket (alt etter hvilken handlemodus du har valgt)
    5) Velg product
    6) Velg tilgjengelige opsjoner for produktet og klikk på produktbildet for å hente opp høyoppløst foto
    7) Klikk eventuelt på Kjøp-knappen
    8 ) Fortsett å handle ved å navigere rundt i nettbutikken eller klikk Bestill-knappen
    9) Send inn din ordre (ved å kikke Send-knappen)
    10) Motta automatisk ordrebekreftelse pr. epost
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    For mye tid til overs i disse Corona-tider??? Makan!
    Det er helt greit, Jan Petter. Trådstarter prøver nok bare å finne ut av hvorfor det ikke fungerer som forventet. Min utfordring er at kunder som har problemer med våre nettsider tror at dette gjelder alle andre også, hvilket ikke er tilfelle. Jeg bistår dog gjerne med å finne ut av det :)
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som nevnt i et tidligere innlegg, så dekker normalt ikke handlekurven 2/3 av skjermen. Dette skjer opplagt kun i spesielle tilfeller. Om du har et nettbrett, så benytt dette da det fungerer utmerket. Det fungerer også brukbart på en smarttelefon i portrettmodus til tross for at sidene ikke er utviklet for dette. Det fungerer som det skal på all hardware jeg har tilgang til her hos meg og vi prater da om en stasjonær PC (relativt ny Dell), en laptop (2019 årgang også fra Dell) og en rekke forskjellige produkter fra Apple (stasjonære, laptop'er, nettbrett og iPhone'r).

    Det er omfattende kommersielle koder som sørger for skalerbare nettsider og ikke noe jeg kan kode opp selv uten videre. Den gangen vårt nettsted ble utviklet, bl.a. ved bruk av Adobe Creative Suite og egen Javascript kode, så var ikke skalerbarhet et tema. Dette er funksjonalitet som er kommet de siste årene p.g.a. at internettsurfing nå er mulig på mye mere hardware enn tidligere, alt fra en liten mobil til en stor TV-skjerm.

    Som jeg sa i innlegg nr. 16, så jobber vi med å bygge hele vårt nettsted opp fra bunnen av i dagens versjon av Adobe Creative Suite som støtter automatisk skalering av nettsider. Men dette vil ta tid (å lage et velfungerende nettsted i dagens multi-media samfunn er en fulltidsjobb som potensielt kan kreve flere årsverk).

    Så inntil videre kan jeg bare beklage at enkelte benytter hardware som umuliggjør fornuftig bruk av vårt nettsted. Uansett vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss for å diskutere dine valg forut for et eventuelt kjøp. En telefonsamtale medfører jo ingen forpliktelser om kjøp :)
    Kanskje andre kan komme med synspunkter på om siden er bra, eller om den er vanskelig å navigere å orientere seg på?
    Hvis jeg kommer så langt at jeg blir nysgjerrig på et produkt og/eller en forhandler, så skal jeg saktens greie å finne ut av veien videre, selv uten å ha "perfekte" hjemmesider å støtte meg til. Det meste av hifi jeg har her hjemme, er faktiske kjøpt inn takket være impulser fra helt andre kanaler enn det man kan google seg til.

    Men for all del: det er jo ikke noe minus at en forhandler har OK hjemmesider, men for min egen del er det ikke noe must. Mye viktigere for meg at Gjallarhorn Audio og andre forhandlere satser på å ha gode produkter i sortimentet, og ikke minst: satser på gode priser og god service.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Om man ikke klarer å lese det som står på sidene på en PC skjerm eller et nettbrett trenger man seriøst tjukke briller. Er dere 90 år? Om det ser slik ut på en mobil skjønner jeg problemet. Enig i at sidene er utdaterte, men det går da veldig fint an å lese alt som står der. For meg er det viktigste på sidene til en aktør dette; produktinfo med tekniske detaljer, bilder, lagerstatus, pris.

    edit: sjekket selv nå, har ikke vært på de sidene på en stund. Teksten der er akkurat i samme størrelse som her på HFS, så da må de som sliter ha eldgamle skjermer eller helt feil innstillinger. Men det er riktig at alt er samlet på en liten del av hele skjermen, men teksten er jo i normal størrelse.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    For mye tid til overs i disse Corona-tider??? Makan!
    Det er helt greit, Jan Petter. Trådstarter prøver nok bare å finne ut av hvorfor det ikke fungerer. Mitt problem er at kunder som har problemer tror at alle har det samme problemet, hvilket opplagt ikke er tilfelle. Jeg bistår dog gjerne med å finne ut av det :)
    Det er service det :).
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Gjallarhorn Audio. Vet ikke helt hvordan oppløsning. Men jeg har en 6mnd gammel pc som kostet 10.000 så skulle være rart om den var "utdatert" syns jeg, bruker selvsagt w10. Men alle andre sider fungerer jo?

    Altså som mange sier her, hvorfor er teksten på nettsiden din samlet helt til venstre på skjermen egentlig? Hvorfor har du ikke teksten fordelt utover hele skjermen, da ville sikkert problemet vært løst? :)

    Er det ingen andre her inne som syns siden har veldig liten skrift å trenger å forstørre opp for å lese skikkelig? Med de påfølgende problemene det gir?

    Og kan noen forklare meg hvordan jeg tar skjermbilder og poster her inne, da kan jeg vise konkret hva peoblemet består i. Trykker man bare alt+prt sc? Men hvor finner jeg igjen det som er lagret da?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Gamle PC-er har ikke skaleringsproblemer fordi oppløsningen deres er moderat. Problemet oppstår for nyere skjermer med UHD oppløsning eller sågar enda høyere, noe jeg påpekte i mitt første innlegg.

    Så sannsynligvis har du en skjerm med en svært høy oppløsning, noe som er en ulempe ved normal visning (ikke ved avspilling av video) om skjermstørrelsen er liten (i forhold til det høye pikselantallet). Dette vil føre til at objekter blir knøttesmå med mindre visning skaleres.

    Automatisk skalering fantes ikke den gangen våre nettsider ble designet og som jeg allerede har sagt, så er slik skalering kun tilgjengelig i kommersielle løsninger av nyere format. Det finnes store mengder nettsider der ute som ikke skalerer, selv om brorparten nå har slik skalering innebygget. Om vi hadde valgt en kommersiell plattform til å bygge våre nettsider med på 1-2-3, så ville skalering vært en del av pakken. MEN vi ønsker ikke å bruke slike pakker fordi det resulterer i at alle nettbutikker ser mer eller mindre like ut. Vi ønsker tvert imot å ha kontroll over utformingen av egne sider, inkludert funksjonalitet. Så for oss er dette en stor jobb.

    Hvorvidt all teksten er samlet til venstre på skjermen er avhengig av din skjermoppløsning/-innstillinger. Jeg postet nettopp et snapshot tatt fra min laptop (2019 modell) og der kan du jo se at siden ser normal ut. Om vi skal endre bredden på våre nettsider, så må alt av grafikk designes på nytt. Vi kan ikke prioritere dette fremfor å bygge et nytt og moderne nettsted med innbygget støtte for skalering.

    Prøv følgende: I stedet for å skalere opp i nettleser, så foreta skalering under 'Display settings' i OS'et og gi meg tilbakemelding på om det da blir bedre (større plass til scrolling). :)
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har en 8 år gammel pc og skjermen minst like gammel. Om man ikke kan lese normal skrift på Gjallarhorn siden så kan man det ikke på HFS heller. Slik ser det ut på min skjerm, 1920 x 1080 oppløsning. Screenshots fra gjallarhorn og hifisentralen. Man må bruke optimal oppløsning for skjermen, alle pc skjermer har en oppløsning som er optimal (høyeste mulige for skjermen). Poenget med at nettsiden har alt samlet til venstre gir ingen mening, det har ingenting med størrelsen på fonten (skriften) å gjøre, den er akkurat like stor som på mange andre sider.

    GH.jpg


    HFS.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jo, det går sikkert an å endre 'Display settings', men med all respekt skal det mye til at man gidder det hvis settingen man har ellers fungerer greit. Det ser jo unektelig litt komisk ut at man får opp et lite "frimerke" øverst i venstre hjørne på en stor skjerm av en størrelse som neppe fantes i 2006. Kan det kanskje være mulig å programmere det slik at siden kommer midt på skjermen? Det er mere vanlig.

    MEN når alt dette er sagt har jeg ingen problemer med å lese web-sidene, så jeg har ikke noe problem med å vente på en fremtidig ny web-løsning. Jeg antar de fleste i dag uansett googler produkter de er interessert i, og studerer f.eks. bilder på Google bildesøk. Så er man først seriøst interessert i et produkt betyr ikke web-sidene til aktøren all verden. Det å surfe rundt på web-sider er nå mest et tidsfordriv, som en slags virtuell erstatning for "windows shopping" :)

    OG i alle fall i disse dager ville jeg uansett tatt en telefon eller sendt en epost hvis jeg var interessert i å kjøpe noe.

    Screenshot_Gjallarhorn.jpg
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det har jeg naturligvis forståelse for at folk ikke gidder. Skalering i nettleser kan dog gjøres pr. fane, hvilket gir deg visse muligheter.

    Sentrering av nettside vil ikke hjelpe noe på størrelsen. Da vil 'frimerket' i ditt tilfelle bare flytte seg til midten, og det er jo selve nettleservinduet ditt du bør ha i midten (hvor mange bruker en nettleser i fullskjermsmodus uten å kunne se øvrige applikasjoner på skrivebordet/skjermen?). Skal man gjøre noe med størrelsen, så må all grafikk re-designes og gjøres større (i klartekst: Å øke antall piksler til grafikken). På et nettsted som vårt med over 30 varemerker, utgjør det en betydelig jobb.

    Uansett, saken er at vi ikke ønsker å foreta layoutmessige endringer på eksisterende nettsted så lenge det jobbes med et splitter nytt nettsted som vil være skalerbart og derved gi optimalisert visning på all hardware.

    I ditt tilfelle må jo skrivebordsikonene også være knøttesmå(?), inkludert ikontekst? Min skjerm til den stasjonære PC'en er en Dell UltraSharp 32" UHD monitor og hos meg ser det altså slik ut etter at jeg har valgt Windows 10 sin anbefalte ikonskalering (for min spesifikke skjermoppløsning & -størrelse) på 150% og faktisk en nedskalering (gjør ting mindre) i nettleser på 75%:

    snapshot.jpg


    Som dere kan se er vinduet det kan scrolles i høyt og viser sågar 6 produkter før man i det hele tatt begynner å scrolle.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er hvordan det ser ut med 150% skalering i OS'et (Windows 10 anbefalt innstilling til min 32" UHD-skjerm) og med 100% skalering (dvs. ingen skalering) i nettleser:

    snapshot2.jpg
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    De tre øverste bildene er med "vanlig" størrelse. Og da greier jeg rett og slett ikke lese skrifta, er sinnsykt smått å må sitte med trynet helt inni skjermen for å i det hele tatt greie å tyde enkelte ord.

    de 4 neste bildene er med 175% forstørring slik at teksten blir lesbar fra normal avstand til dataen (sitter tilbakelent i sofaen så blir vel 1.2-1.3meter unna skjermen) men da ser du hva som skjer med scrollefeltet? Får faktisk ikke bilde av halve høyttaleren engang....og visningsfeltet er kanskje 5-6cm av totalt 20cm? Og du ser hvor stor plass handlekurven tar i forhold? Da skjønner du at det blir slitsomt å må scrolle opp og ned for å i det hele tatt se høyttaleren, og får jo ikke sett hele på en gang så får ikke sammenhengen. Blir så upraktisk å må google opp alle produktene på andre nettsider for å se dem der :) :)
     

    Vedlegg

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Og kan noen forklare meg hvordan jeg tar skjermbilder og poster her inne, da kan jeg vise konkret hva problemet består i. Trykker man bare alt+prt sc? Men hvor finner jeg igjen det som er lagret da?
    Ser at du har lagt ut foto av pc-skjermen nå, men under Windows Tilbehør finner du et program som heter "Utklippsverktøy" ("Snipping Tool" om du har engelsk meny). Ikonet ser slik ut:

    utklippsverktøy_ikon.jpg


    Da kan du tegne et område av skjermen (så stort eller lite som du vil), lagre det som en bildefil og poste det som bilde her inne.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    De tre øverste bildene er med "vanlig" størrelse. Og da greier jeg rett og slett ikke lese skrifta, er sinnsykt smått å må sitte med trynet helt inni skjermen for å i det hele tatt greie å tyde enkelte ord.

    de 4 neste bildene er med 175% forstørring slik at teksten blir lesbar fra normal avstand til dataen (sitter tilbakelent i sofaen så blir vel 1.2-1.3meter unna skjermen) men da ser du hva som skjer med scrollefeltet? Får faktisk ikke bilde av halve høyttaleren engang....og visningsfeltet er kanskje 5-6cm av totalt 20cm? Og du ser hvor stor plass handlekurven tar i forhold? Da skjønner du at det blir slitsomt å må scrolle opp og ned for å i det hele tatt se høyttaleren, og får jo ikke sett hele på en gang så får ikke sammenhengen. Blir så upraktisk å må google opp alle produktene på andre nettsider for å se dem der :) :)
    Dette er tiltenkt i beste mening, men du må ha lange armer om du kan jobbe på laptop med en avstand på 1,2-1,3 meter. Dog sikkert mulig :) Jeg er 1,82 høy og hodet mitt målte jeg nettopp til å være ca. 60 cm fra skjermen med laptop på fanget.

    Men da vil du jo heller ikke kunne lese hva klokka er nede til høyre på skrivebordet eller teksten til skrivebordsikonene i OS'et da dine bilder viser at fonten på vårt nettsted er like stor som fonten til klokka og andre OS-objekter på skrivebordet?

    I så fall er det ikke vårt nettsted som er problemet. Når man kjøper en laptop med en forholdsvis liten skjerm (i ditt tilfelle 14"), så bør man velge en skjermutgave med HD-oppløsning og ikke UHD. Jeg passet selv på å velge HD-oppløsning på min 15" Dell laptop som ble kjøpt inn i fjor. Det er både dyrere og en direkte ulempe med UHD oppløsning på små skjermer. Mye er ikke nødvendigvis bedre.

    Løsningen i ditt tilfelle vil være å høyre-klikke på skrivebordet og velge 'Display settings'/'Skjerminnstillinger' slik at ikonstørrelse og ikontekst, samt klokke og annet blir lesbart. Deretter vil også teksten på vårt nettsted være lesbart uten at du behøver å forstørre alt så mye at skjermen din blir for liten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nettsidene er greie nok og produktene er gode, har dessverre ikke handlet med dere, men Proacene jeg har er knallgode og passer bra sammen McIntosh.:) men hvor ble det av Icon Audio? Nordic Sound Design hadde jo disse før dere overtok de. Men nå kan jeg ikke se dette lenger. Bare Primaluna.
    Icon Audio har jeg også hatt og det var valuta for pengene. Har dere droppet Mr. David Shaws produkter?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    . Om du har et nettbrett, så benytt dette da det fungerer utmerket...... og en rekke forskjellige produkter fra Apple (stasjonære, laptop'er, nettbrett og iPhone'r).
    Å påstå at det fungerer utmerket på Apple iPad er vel å ta hardt i. Og er det faktisk slik at det fungerer utmerket i forhold til hvordan det skal være, så kan det nok være grunn til å vurdere om ikke tiden er moden for en solid oppgradering av hjemmesiden.

    Masse fine merker og varer sikkert en veldig hyggelig forhandler det er trygt å handle med, men hjemmesiden tilhører ikke toppsjiktet etter min mening. Og det betyr faktisk mye at man kan navigere godt rundt og finne det man trenger av specs, priser og linker i et tilpasset vindu.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det var en annen forumbruker som hevdet at det fungerte utmerket på nettbrett, og det gjør det også på de 3 iPad'ene vi har hos oss. Men disse er av eldre årgang, så jeg utelukker ikke at nyere iPad har latterlig oppløsning (UHD?) slik at vårt nettsted ikke lenger vises optimalt.

    Jeg kan godt oppsummere ved å si at vårt nettsted er utviklet for bruk med HD-oppløsning (det var state-of-the-art den gangen vårt nettsted ble designet). UHD-oppløsning eller høyere vil kreve at du skalerer visningen manuelt i din hardware, enten i OS eller i nettleser.

    Nytt nettsted er som nevnt under utarbeidelse, men vi kommer ikke akkurat til å gi dette topp prioritet. Produktdemonstrasjoner i vårt showroom og oppfølging av kunder med produkter på hjemlån har en langt høyere prioritet, og kapasiteten vår er i grunnen allerede nådd som det er.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    GSi-Turbo; Ikke for å være slem, men har du vurdert å gå til en optiker? Er det andre tekster i hverdagen som er vanskelig å lese? Jeg bruker lesebriller selv, så jeg tuller ikke med deg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn