Ane Brun med nytt album "WOW"

S

Syncrolux

Gjest
Lyden er helt pyton. Jeg fatter ikke hva de har tenkt på, om de i det hele tatt har tenkt.

Musikalsk så er det ... tja... jeg er ikke så glad i sånt halvmelankolsk føleri som dette. Jeg likte den forrige bedre.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Fikk endel assosiasjoner til heismusikk: Alfor platt og altfor mange gjentagelser.
Kan like gjerne spare pengene og høre på det hun har gjort tidligere. Ikke spesielt mye bedre , men forrige plate var feks mer lovende og hun kunne se ut til å ta retning i en mer spennende musikalsk artistkarriere.
Med When I'm free beviste hun vel det stikk motsatte.

En klar 3'er fra meg.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg føler det er litt som bandet Muse... lite innhold i mye bråkete innpakning.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.585
Sted
Nøtterøy
Lyden er helt pyton. Jeg fatter ikke hva de har tenkt på, om de i det hele tatt har tenkt.
.
Veldig skuffende når det gjelder lyden ja. Virker som veldig mange album innspilt i Sverige sliter med det samme. :confused:
 
S

Syncrolux

Gjest
Det forrige låt da mye bedre, og det er også fra Sverige.... så det er kanskje ikke et Svenske-problem? :)

Det handler vel mer om universell mangel på estetisk sans.
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
musikken var litt så som så på dette albumet ja,men lyden er jo helt konge den,ivertfall på mitt annlegg...
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Nå bruker jeg stort sett aldri stereoen til "kritisk lytting etter feil" hverken når det gjelder innspilling eller utstyr men til å kose meg med musikk, og det gjør jeg med When I`m Free.

Vet ikke hvordan dere avspiller musikk men jeg gjør det via Wimp hi-fi og jeg syns helt klart at dette albumet ikke utmerker seg i negativ grad ift foretrukket standard.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.666
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Albumet låter meget bra, (vet det er benyttet kompresjon osv. men hører ikke på kurver:cool:)
Fabelaktig på vinyl hos meg. de som ikke tror det kan komme og høre!;)
Musikalsk er det også av det beste hun har gjort. Topp musikere , flere har bl.a. spilt med Esbjôrn Svensson.
Jeg kan ha forståelse for at ikke alle liker denne typen musikk som er meget elektronisk basert og studiomanipulert.
Liker du luksus-kunstpop som f.eks Kate Bush og Peter Gabriel er den inne.

 
Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det hadde vært artig tatt opp et spor fra LP'n og analysert det med Masvis. Kanskje LP'n benytter en annen master?
 
S

SAH

Gjest
Fikk When I`m Free på vinyl i går. Har bare fått spilt den en gang og synes kvaliteten på lyden var veldig bra. Når det gjelder musikken, så er jeg rent umiddelbart, ikke like begeistret, men greit nok. Kanskje må det flere gjennomspillinger til før den "sitter", skal i hvert fall gi platen flere sjanser utover høsten og vinteren. Ser at anmelderen i VG har gitt denne platen 6 på terningen, men slik er det vel med smaken og baken osv............. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Man skjønner jo at det er vanskelig å diskutere lyd rent generelt når man ser hvor forskjellig folk oppfatter lyden på Ane Brun sin siste plate. Noen synes det er pyton (som meg), og andre synes det er meget bra, med andre ord helt motstridende oppfatninger.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.585
Sted
Nøtterøy
Man skjønner jo at det er vanskelig å diskutere lyd rent generelt når man ser hvor forskjellig folk oppfatter lyden på Ane Brun sin siste plate. Noen synes det er pyton (som meg), og andre synes det er meget bra, med andre ord helt motstridende oppfatninger.
Det er vel derfor vi har disse evigvarende kabeldiskusjonene, og også disse komponent anbefalingene man finner på forumet som jeg til tider ikke forstår en dritt av.

Har kjøpt oppsett etter anbefalinger her inne som etter min mening låt helt elendig. Smaken når det gjelder lyd er tydeligvis veldig forskjellig. :eek:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.666
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Man trenger jo ikke å være enig om alt, og musikk er så ulikt at det skal mye til om alle liker det samme. Det er vel heller ikke noe mål.

When I`m Free tar Brun musikken sin i en litt ny retning, og det er nok uvant for mange lyttere.
Hvis man liker det forrige studioalbumet It All Starts with One, som kom for 4 år sida er man likevel ikke helt borte her.
Hvis man ikke liker Ane Brun, noe som er helt legitimt, er det håpløst å mene så mye om dette albumet.

At man heller ikke liker lydproduksjonen for så være, men at det lyder dårlig har jeg vanskelig for å forstå.
Vi må ha helt ulik oppfatning av hva som er god lyd.

God lyd kan etter min oppfatning være ganske forskjellige ting. Jeg sier f.eks ikke at dette albumet låter naturlig, men produksjonen er stor, mektig og spekket med detaljer i mange lag. Bassen er kolossal. det er mye fikse elektroniske effekter, men også meget bra piano og kontrabasspill for eksempel.
Stemmer er lagt i mange lag og lydbildet er bredt og fylt med ulike instrumenter som er tydelig adskilt.

Jeg hadde satt pris på om Andy og Syncrolux kan gi meg forslag til album hvor dere mener lyden er god.
Slikt samler jeg på:)

Hos meg låter vinylversjonen klart best, men tror ikke det har noe med ulik master å gjøre, for det gjør det nesten alltid.

Mvh

Her er det litt informasjon for de som er interessert:

https://www.google.no/url?sa=t&rct=...-free/&usg=AFQjCNFu1hhMArWm3ocltHjsnmJWfTe2jw
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.585
Sted
Nøtterøy
Hos meg låter skiva til Ane litt "ullent" og komprimert dessverre. Kanskje jeg skulle kjøpe den på vinyl?

Vanskelig å komme med anbefalinger til deg blues, vet ikke helt hvilken sjanger du liker.

Kanskje liker du denne: Tori Amos ‎– From The Choirgirl Hotel


Litt i Ane Brun land kanskje? Denne låter meget bra hos meg.
:)
 
S

Syncrolux

Gjest
God lyd: 70-tallet generelt. :)

Eller ta f.eks Donald Fagen/Nightfly. Slik burde musikk låte synes jeg. Det er enormt dynamisk, rent og luftig og alle musikeres bidrag høres meget tydelig.

Det største problemet for min del med Ane Brun's nyeste er bruken av sidechain compressor, som gjør at hele lydbildet "pumper" opp og ned i takt med basstrommeslagene. Helt forferdelig i mine ører.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er synd at den LÅTER så elendig, for musikken liker jeg virkelig godt.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.666
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Tori Amos har jeg kun tilgang på på Tidal, men sjekker i kveld.:)

Fagen er inne med Nightfly, Sunken Kondo og tre Steely Dan, Aja, Canì Buy a Thrill og Katy Lied,-alle på vinyl.:)

Vi blir nok ikke helt enige om Brunalbumet, og jeg lar det være med det. Håper bare ikke folk er mer opptatt av MasVis enn musikken.
 
S

Syncrolux

Gjest
Når det gjelder Donald Fagen så låter Nightfly veldig bra, Kamakiriad er bra, Morph The Cat er ikke bra, og Sunken Condos låter helt pyton. I mine ører.
Alle de gamle Steely Dan låter bra, fram til og med Gaucho. De nye platene synes jeg ikke noe om lyden på dessverre....
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det er tydeligvis ikke lett å være lydmekker i dag. Hvorfor kan ikke alle bare bruke Poppa Lars i Tromsø? Han har stålkontroll og den råeste subben.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
musikken var litt så som så på dette albumet ja,men lyden er jo helt konge den,ivertfall på mitt annlegg...
Ja hoss meg var den helt konge ,hmm hva kan det ha seg da?Vi satt og spilte denne hoss meg jeg og roger i går og da var det helt topp den lyden .;)

Tønnes
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.585
Sted
Nøtterøy
Har testet den i bilen også. Bil-stereon skiller meget godt på gode og dårligere innspillinger. Her låter det like ille dessverre. Det som er mest irriterende er den harde flate bass-pukkelen. Trist. :(
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.666
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Synd du ikke får til den Brun skiva Andy.
Da er det vel på tide å høre på noe annet?

 
Topp Bunn