Andre som har erfaring med å bytte til Transparent Musicwave Plus?

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Har byttet høyttalerkabel fra Nordost Leifstyle 14-2 til Transparent Musicwave Plus Bi-wire. Nordostene kjøpte jeg nye for ca. to uker siden, mens Transparent-kablene er kjøpt brukt nå. Kjenner ikke mye til deres historie.

Ved oppstart

I utgangspunktet var jeg veldig fornøyd med Nordost-kablene og gledet meg til å høre de nye da det, etter sigende, skulle bli enda bedre. Første opplevelse av lyden i Transparent-kablene var at bassen ble fastere og rikere (ikke fetere), nedre mellomtone litt mer frempå, mens øvre mellomtone og diskant (spesielt diskanten) ble skrikete (kraftfulle lyse damevokaler hørtes forvrengte ut og fioliner, klokker og tamburiner hørtes helt feil ut). Den nye kablen hadde fra første stund mer detaljer og bedre evne til å plassere ting i lydbildet. Gjengivelsen av rommet var ved oppstart omtrent lik på begge kablene.​

Etter ca. 5 timer

Den sjingrende/forvrengte øvre mellomtonen/diskanten er bedre, men ikke helt bra. Detaljeringen er enda bedre (kormusikk f.eks.). Bassen har blitt litt fastere, men ikke så mye. Den er jeg ganske så fornøyd med forresten. Evnen til å gjengi rom er bedre.​

Så var det natt og ny runde på 5 timer

Ved oppstart idag opplevde jeg at de nye kablene var lydmessig der jeg avsluttet igår. Så etter ytterligere fem timer med hardlytting har ting falt enda mer på plass og jeg er egentlig ganske fornøyd (bass, detaljering! og rom). Det eneste som jeg ikke er fornøyd med er at de har en litt hard lyd i øvre mellomtone og diskant. Dette høres ut som litt harde S-er. Det høres fortsatt best på kvinnelig vokal som trykker til med stemmen.​

Så til spørsmålene;

  1. Er det noen som har erfaringer med bruk av denne (eller andre typer kabler) som kjenner seg igjen (eller er jeg helt på villspor)?
  2. Er det noe spesielt med disse kablene siden de må spilles inn (jeg er elektroingeniør utdannet og trodde kobber er kobber og større kvadrat er bedre samt at ingenting forandrer seg)?
  3. Er det noe jeg kan gjøre for å akselerere denne utviklingen?
  4. Hvor lang tid vil lyden fortsette å forandre seg?
  5. Hva er det egentlig som skjer her?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Erfaring jeg har fått selv, uansett kabler, høyttalere, forsterkere osv, er at en må stole på førsteinntrykket og kun det.

Liker å ta frem eget eksempel.
Leverte cd spiller til rep og brukte da dvd som da låt utrolig dårligere. Etter en stund, dager ble den bedre og bedre.
Da jeg fikk igjen cd spiller hørte en at dvd var elendig mot CD spilleren.

Det er sikkert hjernen som blir vant til lyden og tilpasser seg?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Du vil få dager hvor alt låter flott og andre dager forferdelig! Vanskelig å forklare, men jeg opplever dette hele tiden.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Større sjanser for at støyen på el nettet varierer enn at kablene spiller seg inn - eller ut:) IMHO. Tror både lovemusikk og zersostat er inne på noe vesentlig. Transparent HT kabler har jeg opplevd som litt fete nedover og med et løft oppover. Har selv byttet til HT kabler med stort tverrsnitt. Opplever det som mindre iørefallende ved bytte men som noe som vinner seg over tid. Nordost har jeg liten erfaring med, men må tilstå at den fabrikanten ikke virker av de mest helstøpte for å si det slik. Kabeltråder med sterke meninger og følelser finnes det nok av på HFS. Skal ikke dra den videre, my 2 cents are:

Kabler er uansett det aller siste - prikken over i'en for å si det slik og ikke noe man blir lykkelig av å fokusere på - alt etter egen erfaring.


Final
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Det er sikkert hjernen som blir vant til lyden og tilpasser seg?
Planen er nå å bli godt kjent med Transparent-kablene noen uker for så å bytte tilbake. Så kanskje de låter likt, eller kanskje ikke. Vi får se.
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Du vil få dager hvor alt låter flott og andre dager forferdelig! Vanskelig å forklare, men jeg opplever dette hele tiden.
Det er faen-meg ikke lett dette her! Den som lever får se. :)
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Kabler er uansett det aller siste - prikken over i'en for å si det slik og ikke noe man blir lykkelig av å fokusere på - alt etter egen erfaring.
For å være litt provokatorisk: Til du kommer dit bruker du lampettledning/sprengtråd - eller?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
He he .. kabler med godt tverrsnitt må nok til - lampettledning og sprengtråd har jeg ikke prøvd:).Etter at jeg byttet til kabler med godt tverrsnitt har jeg igrunnen funnet roen og ser heller i retning av de deler av kjeden som gjør størst forskjell.
 

Innvandreren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2015
Innlegg
72
Antall liker
69
Sted
Ålesund.
Torget vurderinger
1
Har byttet høyttalerkabel fra Nordost Leifstyle 14-2 til Transparent Musicwave Plus Bi-wire. Nordostene kjøpte jeg nye for ca. to uker siden, mens Transparent-kablene er kjøpt brukt nå. Kjenner ikke mye til deres historie.

Ved oppstart

I utgangspunktet var jeg veldig fornøyd med Nordost-kablene og gledet meg til å høre de nye da det, etter sigende, skulle bli enda bedre. Første opplevelse av lyden i Transparent-kablene var at bassen ble fastere og rikere (ikke fetere), nedre mellomtone litt mer frempå, mens øvre mellomtone og diskant (spesielt diskanten) ble skrikete (kraftfulle lyse damevokaler hørtes forvrengte ut og fioliner, klokker og tamburiner hørtes helt feil ut). Den nye kablen hadde fra første stund mer detaljer og bedre evne til å plassere ting i lydbildet. Gjengivelsen av rommet var ved oppstart omtrent lik på begge kablene.​

Etter ca. 5 timer

Den sjingrende/forvrengte øvre mellomtonen/diskanten er bedre, men ikke helt bra. Detaljeringen er enda bedre (kormusikk f.eks.). Bassen har blitt litt fastere, men ikke så mye. Den er jeg ganske så fornøyd med forresten. Evnen til å gjengi rom er bedre.​

Så var det natt og ny runde på 5 timer

Ved oppstart idag opplevde jeg at de nye kablene var lydmessig der jeg avsluttet igår. Så etter ytterligere fem timer med hardlytting har ting falt enda mer på plass og jeg er egentlig ganske fornøyd (bass, detaljering! og rom). Det eneste som jeg ikke er fornøyd med er at de har en litt hard lyd i øvre mellomtone og diskant. Dette høres ut som litt harde S-er. Det høres fortsatt best på kvinnelig vokal som trykker til med stemmen.​

Så til spørsmålene;

  1. Er det noen som har erfaringer med bruk av denne (eller andre typer kabler) som kjenner seg igjen (eller er jeg helt på villspor)?
  2. Er det noe spesielt med disse kablene siden de må spilles inn (jeg er elektroingeniør utdannet og trodde kobber er kobber og større kvadrat er bedre samt at ingenting forandrer seg)?
  3. Er det noe jeg kan gjøre for å akselerere denne utviklingen?
  4. Hvor lang tid vil lyden fortsette å forandre seg?
  5. Hva er det egentlig som skjer her?
Jeg byttet kabler andre veien, fra Transparent Musicwave Plus til Nordost Heimdall 2 i mitt anlegg. (Hegel H360/HD30/Anthony Gallo REF 3.5)

Hadde brukt Transparent siden jeg kjøpte høyttalerne for ca. 5 år siden, etter anbefaling fra selgeren, han mente disse ville
passe godt til øvrige komponenter som jeg da hadde. (Bladelius Thor 3)

Tok for en tid siden å lånte et par Blue Heaven, mest for å finne ut om det var mulig å få noe forbedring/forandring som var
verdt å spandere penger på. Må bare si at jeg ikke angrer et øyeblikk på at jeg prøvde dette, for det har vist seg at Transparent
kablene på ingen måte var de riktige kablene for mitt nåværende anlegg, så det endte opp med at jeg gikk for Heimdall 2,
og det har skapt et helt nytt liv i mitt anlegg i forhold til Transparent-kablene, og jeg snakker da om betydelige hørbare
forskjeller i form av et åpnere og bedre definert lydbilde, spesielt i mellomtone og diskant, så ingen tvil om at Nordost-kablene
passer atskillig bedre sammen med de komponentene som jeg har idag.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva er det egentlig som skjer her?
"Innspillingen" kan jeg ikke gi noe definitivt svar på (tilvenning?), men som elektroingeniør kan du fundere litt over at Transparent har større tverrsnitt enn Nordost (dvs lavere seriemotstand), men også vesentlig høyere induktans. De magiske boksene inneholder en spole i serie med signalet og et RC-ledd mellom pluss og minus. Og mye smeltelim. (How to make a Transparent Audio Reference XL Speaker Cable)

Så kobler du den reaktive dingsen i serie mellom en effektforsterker med lav utgangsimpedans og en høyttaler med varierende inngangsimpedans i både magnitude og fasevinkel (induktiv/kapasitiv). Det vil gi en transferfunksjon som følger høyttalerens impedanskurve og med en reaktiv peak et sted i øvre mellomtone/diskant. Resultatet blir en mild eq-profil med større eller mindre hengekøye rundt høyttalerens impedansminimum i mellombassen og med større eller mindre peaking i diskanten.

Siden folk sikkert er lei av å se linker til min tråd om hvordan eventuelle hørbare kabelforskjeller påvirkes av egenskapene til apparatene i hver ende (søk og du skal finne), henger jeg på en link om gitarpickuper i stedet: BuildYourGuitar.com :: The Secrets of Electric Guitar Pickups

Prinsippet er det samme, siden både Nordost og Transparent er på den induktive siden, men Transparent enda mye mer induktiv enn Nordost. Selv foretrekker jeg å gjøre eq i en equalizer hvor jeg kan styre utslagene heller enn ved å trekke dyre lodd i et kabellotteri.
 
Sist redigert:

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Hva er det egentlig som skjer her?
Det vil gi en transferfunksjon som følger høyttalerens impedanskurve og med en reaktiv peak et sted i øvre mellomtone/diskant. Resultatet blir en mild eq-profil med større eller mindre hengekøye rundt høyttalerens impedansminimum i mellombassen og med større eller mindre peaking i diskanten.
Takk for en glimrende forklaring! Det resultatet du beskriver stemmer godt med det jeg hører.


"Innspillingen" kan jeg ikke gi noe definitivt svar på (tilvenning?),
Jeg synes fortsatt det blir bedre, men kanskje jeg lurer meg selv. Blir spennende når jeg går tilbake og prøver Nordost-kablen igjen.


Prinsippet er det samme, siden både Nordost og Transparent er på den induktive siden, men Transparent enda mye mer induktiv enn Nordost. Selv foretrekker jeg å gjøre eq i en equalizer hvor jeg kan styre utslagene heller enn ved å trekke dyre lodd i et kabellotteri.
Enig i det med å (eventuelt) gjøre EQ-innstillingene selv og ikke overlate det til kablene.
Du skriver at både Nordost og Transparent er på den induktive siden. Hvem er på den nøytrale siden og hvem er på den kapasitive siden og hvor finner man en vanlig kobber/sølvkabel?


mvh
Johan
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Tok for en tid siden å lånte et par Blue Heaven, mest for å finne ut om det var mulig å få noe forbedring/forandring som var
verdt å spandere penger på. Må bare si at jeg ikke angrer et øyeblikk på at jeg prøvde dette,
Takk for tipset! Du minnet meg på at jeg har noen gamle (1. generasjon) Nordost Blue Heaven liggende. Skal prøve dem ut. :)

mvh
Johan
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i det med å (eventuelt) gjøre EQ-innstillingene selv og ikke overlate det til kablene.
Du skriver at både Nordost og Transparent er på den induktive siden. Hvem er på den nøytrale siden og hvem er på den kapasitive siden og hvor finner man en vanlig kobber/sølvkabel?
Jeg anser en vanlig to-leder høyttalerkabel fra rull (type Clas Ohlson) som referansen. Kapasitive kabler er gjerne flettet av flere tynne ledere (f eks Kimber), mens induktive har større avstand mellom lederparene enn CO-kabelen (f eks Van den Hul, Naim NACA). Kabler med magiske bokser (Transparent, MIT) er de mest induktive, siden de sper på med spoler i tillegg til den induktansen kabelgeometrien gir. Kabler med flate ledere oppå hverandre, type "utrullet kondensator" (f eks Goertz) er de mest kapasitive. Du får flatest frekvensgang med kapasitive kabler med stort tverrsnitt, men hvis kapasitansen blir for høy ryker utgangstrinnet. Jeg har brukt Kimber, men bytter til Klotz proffkabel (metervare) ved neste ombygging av anlegget. Og Clas Ohlson internkabel i høyttalerne.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^^Spør i all uvitenhet; hva er grunnen til å bruke forskjellige typer, spes siden CO er "referansen"?
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg trenger fire-ledere med firepols SpeakOn-plugger i hver ende, og da ser det ryddigere ut med en samlet proffkabel med fire ledere inni en felles PVC-kappe enn med flere løse lengder parallelt i de samme kontaktene. Kunne forsåvidt brukt alminnelig skjøteledning, men de kommer gjerne med tre eller fem ledere, sjelden fire. (Jeg sjekket.) Fire-lederen får litt ulik induktans og kapasitans om den kobles som "star quad" eller ikke, men i den store sammenhengen har ikke det noen særlig betydning.

Internkablingen er separate strekk med to poler til hvert høyttalerelement, og da behøves ikke noen ytre kappe.

Det har fint lite med lyden å gjøre. :)
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skriver at både Nordost og Transparent er på den induktive siden. Hvem er på den nøytrale siden og hvem er på den kapasitive siden og hvor finner man en vanlig kobber/sølvkabel?
mvh
Johan
Ser Asbjørn har svart på denne, men legger til at hvilke som helst normal konstruert kobber kabel overfører signalet korrekt. Kjøper man dyrt i hifi verden er sjansen minst for at kablene ikke tukler med signalet. Prokabler som du får kjøpt i musikkforretninger er derimot bankers. F.eks Klotz, Sommer-cable, Mogami, Adam-Hall, Belden, osv.
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Kabler med flate ledere oppå hverandre, type "utrullet kondensator" (f eks Goertz) er de mest kapasitive. Du får flatest frekvensgang med kapasitive kabler med stort tverrsnitt, men hvis kapasitansen blir for høy ryker utgangstrinnet. Jeg har brukt Kimber, men bytter til Klotz proffkabel (metervare) ved neste ombygging av anlegget. Og Clas Ohlson internkabel i høyttalerne.
Igjen - takk for opplysende og grundig svar. Dette hjelper.
Kommer til å prøve Nordost Leifstyle 14-2 igjen ganske raskt. Dette er en kobberkabel med 14 tynne ledere (kapasativ?).


Mvh
Johan
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Ser Asbjørn har svart på denne, men legger til at hvilke som helst normal konstruert kobber kabel overfører signalet korrekt. Kjøper man dyrt i hifi verden er sjansen minst for at kablene ikke tukler med signalet. Prokabler som du får kjøpt i musikkforretninger er derimot bankers. F.eks Klotz, Sommer-cable, Mogami, Adam-Hall, Belden, osv.
Takk hjelpen. Kanskje det blir musikkforretning og ikke CO for å kjøpe kabel.

Mvh
Johan
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kabler med flate ledere oppå hverandre, type "utrullet kondensator" (f eks Goertz) er de mest kapasitive. Du får flatest frekvensgang med kapasitive kabler med stort tverrsnitt, men hvis kapasitansen blir for høy ryker utgangstrinnet. Jeg har brukt Kimber, men bytter til Klotz proffkabel (metervare) ved neste ombygging av anlegget. Og Clas Ohlson internkabel i høyttalerne.
Igjen - takk for opplysende og grundig svar. Dette hjelper.
Kommer til å prøve Nordost Leifstyle 14-2 igjen ganske raskt. Dette er en kobberkabel med 14 tynne ledere (kapasativ?).


Mvh
Johan
Hvis du ser på hvordan lederne er koblet på den, tipper jeg at alle pluss-lederne ligger på den ene siden og minus-lederne på den andre. Altså er avstanden mellom senterlinjen i strømmen i hver retning større enn på en Clas-kabel. Altså er den mer induktiv. Dette kan man selvsagt regne på i stor detalj, og noen av oss har til og med gjort det. Induktansen bestemmes av arealet i sløyfen som omsluttes av strømmen. Stort areal => høy induktans.

Den ville vært mer kapasitiv hvis det var annenhver leder pluss og minus over hele bredden. Kapasitansen bestemmes av kontaktarealet mellom pluss- og minus-ledere, avstanden mellom dem, og egenskapene til det dielektriske materialet mellom lederne. Stort kontaktareal, liten avstand og høy dielektrisk konstant => høy kapasitans.

Det må også nødvendigvis være et visst forhold mellom de to, ettersom signalhastigheten gjennom kabelen bestemmes av forholdet mellom induktans og kapasitans, og den kan ikke overskride lyshastigheten i vakuum. Ikke i dette universet, men det har ikke hindret kabelselgere å skryte av "paradoksale" egenskaper som tilsier signalhastigheter godt over lysets. Nobelpris er hva de skulle hatt. Eller tjære og fjær, alt ettersom. :)
 
Topp Bunn