Anbefalte drivverk og riaa's / MC pre

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Jeg skal oppgradere vinylsiden av stereoanlegget, og kikker derfor etter et egnet drivverk til min Mørch DP-6 Gold (som har ligget på hylla i mange år). Jeg har tenkt å bruke rundt kr. 20.000,- til driverk. Jeg trenger også noen gode råd når det gjelder Riaa / MC pre.

Jeg har mengder med vinyl som skriker etter å bli brukt, så alle tips tas imot med takk. Mitt anlegg består av Burmester 051, Burmester 061, Dynabel Euforia, Nordost Thor, Nordost Tyr interconnect, Nordost Brahma's nettkabler, Nordost Heimdall høyttalerkabler + diverse gadgets.

MVH, Toffen G :)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
3
Noe sier meg at St.Hanshaugen DV klubb m.fl er ute og koser seg i finværet, du blir nok "nedpostet" med tips iløpet av kvelden, i mellomtiden kan en dilletant som meg stille et par kontrollspørsmål;

skal du kjøpe ny PU også ?

har du et ordentlig sted å sette drivverket slik at du kan satse på et "low-maitenence" med høy masse og uten allslags fjæringer som skal justeres ?

kan du kjøpe brukt, og er det viktig hvordan det ser ut ( ikke alt som matcher kromblinkende Burmestere )

har du lydmessige preferanser; danser du hjemme i egen stue, eller sitter du med lukkede øyne og nilytter på "oppløst overtonestruktur " ( ledende spørsmål... ;))

har du rene, rette/flate , plater eller bulkede partyskiver med ølflekker på ?

mye å tenke på..

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Takk for svar. Se mine kommentarer under:

skal du kjøpe ny PU også ? Ja, absolutt. Hadde en forkjærlighet for Ortofon tidligere.

Har du et ordentlig sted å sette drivverket slik at du kan satse på et "low-maitenence" med høy masse og uten allslags fjæringer som skal justeres ? Satser på å sette driverket på et egnet stødig rack, så et drivverk med høy masse er klart et alternativ.

Kan du kjøpe brukt, og er det viktig hvordan det ser ut ( ikke alt som matcher kromblinkende Burmestere ) Brukt er klart et godt alternativ såfremt drivverket er i god stand.

Har du lydmessige preferanser; danser du hjemme i egen stue, eller sitter du med lukkede øyne og nilytter på "oppløst overtonestruktur " ( ledende spørsmål... ) . Er nok ikke den som nilytter, men setter pris på nøytralitet og åpenhet.

Har kikket litt på Clearaudio Ambient. Ser ut som en flott spiller.

MVH, TG

har du rene, rette/flate , plater eller bulkede partyskiver med ølflekker på ?

P

Parelius

Gjest
Snakker vi (ut over det superhkm nevner) om 20.000 til drivverk og i tillegg x tusen til RIAA her?

(Deler av St.Hanshaugen DV klubb måtte trekke inn etter for lang tid ute ved solkranen)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
3
ToffenGunnufsen skrev:
Har kikket litt på Clearaudio Ambient. Ser ut som en flott spiller.
Den er en absolutt skjønnhet..slikt betyr iallfall mye for meg, ville ikke skjemme seg ut sammen med Burmesterne.
Men er den ikke veldig lav, jeg er usikker på hvor langt ned Moerchen kan gå..mulig det er vanskelig med Unipivot på så slanke tallerkener..edit:bildegooglet den , falsk alarm, tallerkenen er sikkert 50mm..

Du svarte ikke på denne : "har du rene, rette/flate , plater eller bulkede partyskiver med ølflekker på ? "

edit2: innlegg nr. 1000 gitt. Nåmere hifi-freak. ??? hvem jeg ?

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Jeg kunne tenke meg å bruke kr. 20.000,- til driverket, pluss $$$$$$$$$$$$$$$$ til Riaaa & pickup & kabel. Kanskje vi ender på kr. 40.000,- tilsammen.

Mine vinyl stammer tilbake til 1968 - 1990. Ialt cirka 5.000 titler. Noen i bra stand, andre har vært gjennom ungdommelig galskap!

Synes også Ambient en flott spiller. Den har jo også fått gode kritikker. Har noen erfaringer med denne?

Ellers gode ideer til Riaaa, PU & kabling?

Takker og bukker!

MVH, TG

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Orben er jo nevnt. Du for solgt SME V lett som bare det, så kan du bruke de 10-15 000 du får inn der på riaa, da er du i boks. Har selv hatt Orbe, Mørch, Benz Ruby3/L04 så jeg har en formening om hvordan det vil låte.

Ellers kan du se deg om etter en Kuzma Stabi, de låter visstnok godt med Mørch. Kjetil_M kan sikkert bekrefte.

Avid Diva, jeg vet ikke hvordan den vil spille med Mørch, men Avid har i hvert fall suverent gode spillere IMHO.

Jeg er jo svak for Dynavector da. Aner meg at DV17DMKIII vil låte fint i Mørchen, særlig om den kombineres med en litt feit Orbe så den blir strammet opp litt. Ellers kan den sikkert spille herlig med XX-2MKII også, om du skal spytte i såpass med penger.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her er jeg igjen på linje med unge Fosse. ;) Mørch er en avsindig god match på en Orbe, så prut litt på den der, få den i hus, selg SME´n og få deg en dugandes riaa....så er du i mål og behøver ikke se deg tilbake....
Det behøver ikke være verre enn det.
Lykke til!

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei,

Kuzma Stabi og mørch DP6 spilte suverent sammen!! Og om du så supplerer med en DV Karat 17D3 tror jeg dette vil bli Magi!! Jeg har kjøpt Fosse`s Orbe se og følte jeg ikke kom helt i mål i forhold til Kuzma. Dette også i full viten av at jeg hadde feil armrør(Farge) til Mørch armen i forhold til PU. Jeg fikk på lørdag riktig armrør, og det betydde mye mer en jeg hadde trodd!!! Plutselig falt alt på plass. Endelig spilte drivverk, arm og PU i full harmoni. Trodde en stund at jeg hadde gjort noe dumt med å selge Kuzma, men omsider viste det seg å være helt riktig for meg! Kuzmaen er ikke bedre en Orbe, men veldig forskjellig! Begge disse er et veldig god match til DP6. Kuzma Stabi er ikke like kresen på underlag som Orbe. Jeg har også tenkt på å kjøpe meg en DV Karat 17D3, har en 23RS i dag og den er fantastisk. Tør ikke engang og tenke på hvor gode disse nye Dynavector pu er. TKR har en Kuzma Stabi som jeg tror han skal selge. Send han en PM. Jeg kan også anbefale The Graham Slee Era Gold V + Elevator EXP. En fantastisk god Riia og headamp kombo til prisen!!

Mvh
Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Herlig at Orben svinger Kjetil_M, skikkelig moro å høre!!!! Kjøpt gult armrør? (Jeg har et til overs i blått som du kan låne, gull-farget, dersom du ønsker å eksperimentere litt).

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Flere gode poeng her, Kjetil! At en Kuzma med Dp 6 er en forrykende kombinasjon, er det ikke tvil om. Samtidig har vel en Orbe et ikke ubetydelig designmessig overtak, om det er vesentlig.
Graham Slee ERA er en helt fantastisk riaa, og med en Elevator MC-step up er det en av de mest dynamiske, medrivende og musikalske kombinasjoner jeg vet om innenfor prisklassen "Betalbar-uten-å-måtte-selge-bilen". Dessuten er den overraskende rimelig, kvaliteten tatt i betraktning. Virkelig et kanonkjøp. Toffen, sørg for å sjekke ut disse før du bestemmer deg!

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Fosse skrev:
Herlig at Orben svinger Kjetil_M, skikkelig moro å høre!!!! Kjøpt gult armrør? (Jeg har et til overs i blått som du kan låne, gull-farget, dersom du ønsker å eksperimentere litt).
Det ble et gult armrør. Jeg har også et blått armrør, men ellers tusen takk for tilbudet!
Helt enig med deg om det designmessige Impulse. Det og en sterk eventyrlyst var hovedgrunn til at jeg kjøpte Orbe. Graham Slee er etter min mening sterkt undervurdert.
Mvh
Kjetil

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har jo en utrolig flott spiller nå da, Kjetil..Kuzma´n har liksom endel mer "sløydpreg", om du forstår. Jeg er utrolig imponert av hva den presterer lydmessig, men har aldri helt greid designet, rett og slett.

Ellers har du rett mht. Graham Slee. Nå har ERA fått klasse A-rating i Stereophile, og ERA/Elevator har dratt med seg endel utmerkelser de også, så undervurderte totalt sett er de langt ifra, men det er i utlandet. Her til lands er det ganske stille, ja. Bortsett fra at vi som VET hvor bra disse tingene er, maser om at de bør prøves. Rart at ikke importøren er mer synlig enn han faktisk er..

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.652
Har selv en Mørch dp6, og kjøpte en opera consonance lp 2.0.

På den kjører jeg en Benz reference i et benz/lukaschek phono-trinn med Svalander powersupply.

Dette er jo nobelprisen i synergi (opera bruker etter sigende både benz og mørch i utviklingsarbeidet sitt og lukascheken er jo skreddersydd.

Det låter utrolig tøft, silke i toppen, fabelaktig mellomtone og dyp, stram bass. Dynamikken (som for meg er det viktigste) er blant det beste jeg har hørt.

anbefales!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det hørtes dfinitivt ut som en nydelig kombinasjon, ja...Og synergi i Nobelprisklassen er jo heller sjeldent. Dessuten er jo Operaverkene nydelige å se på med sin enkle no-nonsense-estetikk. Godt du er så fornøyd, Swifty. Regner med at du ikke savner Gyrodeck´en! ;)

Det står forresten et Consonance Droplet 5.0 platespillerverk på Bruktbørsen akkurat nå til omkring halv pris.....
Kanskje det er noe å se nærmere på? Omtalene det linkes til. tyder i aller høyeste grad på det..

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.652
impulse skrev:
Regner med at du ikke savner Gyrodeck´en! ;)

Det står forresten et Consonance Droplet 5.0 platespillerverk på Bruktbørsen akkurat nå til omkring halv pris.....
Kanskje det er noe å se nærmere på? Omtalene det linkes til. tyder i aller høyeste grad på det..
Nei, Gyrodecken savnes ikke. Fikk den ikke helt til å låte optimalt i mitt oppsett, Pedersen mod´en hjalp, men det hele ble litt for fiklete. I tillegg klarte jeg å tråkke på powersupplyet. Det skal imidlertid ikke hverken Michell eller Pedersen ha skylda for.

Det jeg liker med Opera´n er nettopp at det er så no-nonsense. Og tøft låter det! Du får slenge innom på en liten lytt en dag.

Pålitelige kilder (mao hifi-guruer jeg stoler på :) sier at droplet´en har en love/hate lyd.
Men har ikke hørt den selv...

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Det "hotteste" drivverket akkurat nå er vel TW Acoustic Raven AC. Den koster litt mer enn det du vil legge ut, men den har en lillebror som heter Raven One og som koster sånn ca 20K.
Jeg har aldri hørt noen av de to, men det ser ut som at alle som kommer i nærheten av dem mildest talt blir overbeviste.

Det skal nevnes at det er 3 mnd ventetid på AC on litt mindre på One.

Det er artsound i dk som har agenturen, og han selger dem billig nå for å få litt gang i importen. Forøverig en forhandler jeg varmt kan anbefale.

www.artsound.dk
http://www.tw-acustic.de/tw-acustic englisch/index.htm

Asbjørn

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Tiltreder Consonanse Opera LP2.0! Spiller selv med dette drivverket og har prøvd Lyra Dorian og Grado ref. ref på min fr64fx arm. Lydkarakteristikken til big_swifty kjenner jeg igjen! (jeg har gitt en mer inngående beskrivelse på egen tråd) FallenA på forumet her har den mindre LP1.0 med en Mørch UP4 arm og en perle av en pickup Grado Statemend med VdH tip, og lyden skjemmes ikke av verket den ;) Og Mørch passer verket kjempebra! Ellers har det vært sagt mye klokt om flytende oppheng kontra høy masse. Jeg gikk fra en Oracle Alexandria som var flytende opphengt til Operaen. Jeg lengter ikke tilbake! Herlig å slippe justering av fjærer o.l. Så kan jeg bruke de armene jeg har lyst til. Slipper jeg opp for armbord, koster nytt ca 500,- Eller jeg kan få kyndige kompiser til å dreie et til meg! Jeg venter i disse dager på tangentialarm fra USA og er forøvrig strålende fornøyd med vinylriggen og synes at designet er dritkult ;D Lykke til i jakten på ny spiller!

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Lenge siden sist! Og takk for mange gode tips!

Hva tror dere om en Thorens TD-350 med Rega 700 arm eller en Thorens TD-550 platespiller med dertil bra arm?

Så har man selvfølgelig Linn LP 12.

MVH, Toffen G

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er ikke lett å mene så mye om de nye Thorensmodellene, ettersom det vel ikke er så mange som har hørt dem enda,(familietreet sier jo litt, da...) men Rega RB 700 blir vel en nedtur i forhold til de armene du har fra før?
Ellers vet jeg jo at du hadde Micro, og for ikke å nedgradere i forhold til den, hva med å kikke på Scheu " Das Laufwerk"? Ser ut som en million, spiller virkelig fantastisk, har svært serviceinnstilt representasjon i Norge og er overraskende rimelig, alt tatt i betraktning....

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Trond,denne er faenimeg lekker :eek: :eek:så den på Horten messa.......seriøse saker..skulle jeg oppgradert,noe jeg slett ikke har behov for,kunne nok denne vært en kvass konkurrent til en SSM
...mvh-Espen. Eller hva med denne?

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Raven var nevnt....bilde av Raven....om det er den ene eller andre modellen er jeg usikker på,la den til mine favoritter,når en her på sentralen kjøpte......virkelig vakker..... ;D

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
For dere som har drivverk som bruker "fiskesene" som belte.
Se om dere kan få tak i en bred tape i stedet.
Lydforskjellen er påtagelig (spesielt dynamisk sett).
Hva som er "best" er selvfølgelig som alltid snakk om smak og behag, men at den ene løsningen er klart mer dynamisk enn den andre er hevet over enhver tvil.
Slenger meg forøvrig med i anbefalingen av Raven.

Raven AC er jo toppmodellen, men flere mener at den mindre (og betydelig rimeligere) Raven One er nesten like god (og kanskje enda mer dynamisk enn sin "storebror").
Er dog litt usikker på pris på denne "lille".
Ser at den koster $5.500 ex. tax "over there" og 3.300 Euro i Europa, men det er muligens noen godt rabbaterte priser ute å går hos www.artsound.dk ???

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jens skrev:
Hva som er "best" er selvfølgelig som alltid snakk om smak og behag, men at den ene løsningen er klart mer dynamisk enn den andre er hevet over enhver tvil.

Raven AC er jo toppmodellen, men flere mener at den mindre (og betydelig rimeligere) Raven One er nesten like god (og kanskje enda mer dynamisk enn sin "storebror").
Ser at den koster $5.500 ex. tax "over there" og 3.300 Euro i Europa, men det er muligens noen godt rabbaterte priser ute å går hos www.artsound.dk ???
Hei Jens. Ser du nå går over til Raven, gratulerer!
Vet du har levd lenge med Linn Lp-12, og kjenner denne godt.
Vet også at du har hatt flere Nottingham spillere.
Har du noen formening om forskjeller Linn-Nottingham. Synes å huske at du tidligere har nevnt at av Nottinghamspillere likte du best Spacedeck pga mest stabil hastighet?
Føler du at Nottingham var mer upålitelige ang. hastighet eller at Linn har mer PRaT som noen hevder? Hadde vært fint å høre erfaringer.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Jens skrev:

Hei Jens. Ser du nå går over til Raven, gratulerer!
Vet du har levd lenge med Linn Lp-12, og kjenner denne godt.
Vet også at du har hatt flere Nottingham spillere.
Har du noen formening om forskjeller Linn-Nottingham. Synes å huske at du tidligere har nevnt at av Nottinghamspillere likte du best Spacedeck pga mest stabil hastighet?
Føler du at Nottingham var mer upålitelige ang. hastighet eller at Linn har mer PRaT som noen hevder? Hadde vært fint å høre erfaringer.
Hvordan kan du "se" at jeg nå går over til Raven ???
Jeg har da slettes ikke sagt sådan!
Hmmmmm................
Mulig du dog har rett og at det dukker opp en AC her i nærmeste fremtid ;D

Når det gjelder Linn kontra Nottingham så skal jeg ikke uttale meg noe bastant.
Alt for lang tid har gått siden jeg sist hadde Nottingham og anlegget rundt har forandret seg mye siden den gang............
Kan dog prøve meg med litt kvalifisert "gjetning".

Mener å tro at Linn'en er noe glattere og har bedre "musical flow" enn Nottingham.
Mener også å ha lest at mange mener at dette er et kjennetegn for spillere med flytende oppheng kontra spillere med fast base.
Linn'en har også litt ekstra varme i mellombassen samtidig som den har litt ekstra nivå i øvre mellomtone.
Sistnevnte hadde dog også Spacedeck'en, men kanskje ikke de større Nottingham spillerne.
Tror nok muligens at Nottingham hadde enda svartere bakgrunn enn Linn.

Største minuset med Linn som jeg ser det er at den ikke er "altspisende" i forhold til armer og man kan heller ikke ha flere armer på den samtidig.
Har bl.a. en B44 liggende, men har ikke sett noen grunn til å prøve den på Linn'en (fjærene ville sannsynligvis "bånnet" ;-)
Ellers er Linn sammen med "rett" arm og "rett" pickup en flott og musikalsk spiller (om enn ikke helt "nøytral").

Ellers noen ord om Nottingham.
Jeg synes helt klart at Spacedeck'en var den mest dynamiske av Nottingham spillerne jeg hadde.
Derimot var den ikke helt glatt og var litt "rufsete" oppover i frekvensområdet.
De større spillerne var bedre på dette området, men hadde et annet minus som jeg aldri klarte å bli helt fortrolig med.
Har nevnt det tidligere på dette forumet, men jeg opplevde altså at av og til var det liksom som om de store tyngre spillerne av og til kom helt utav fokus og behøvde laaaang tid før de kom seg på plass igjen.
Akkurat som om hastigheten plutselig gikk for sakte og det tok lang tid før den kom opp i riktig fart igjen.
Ellers (og selvfølgelig mesteparten av tiden) så holdt de store klart mer ro og orden i lydbildet enn Spacedeck'en. De store var dog også litt mer analytiske og "hifi-aktige", men dette skyldes muligens at de hadde et annet "plate-interface" (grafitt-tallerken kontra filtmatte).

Tyngde på platetallerkener:
Har nylig fått diskutert dette inngående med en platespillerprodusent.
Når jeg spurte ham hvorfor han ikke brukte tyngre tallerken på sin toppmodell så sa han at det rett og slett ikke fantes motorer som var sterke nok til å holde farten oppe på platetallerkener over 10-12kg.
Selvfølgelig er ikke dette helt sant, men det han vel egentlig mente var vel heller at slike motorer nødvendigvis måtte være så sterke at de hadde andre "drawback" (som f.ks. støy eller ujevn gange).
Samme produsent hevdet også at en lettere tallerken mange ganger ville lyde friskere og mer dynamisk enn en tyngre en.
Dette stemmer utmerket med egne erfaringer både med Nottigham og med Scheu (prøvde både 50mm og 80mm Scheu tallerken/lager på samme spiller).
Tyngre tallerkener har dog mer ro og kontroll (bare de ikke blir "for" tunge vel og merke).
I bunn og grunn dreier det hele seg vel bare om komprisser og om å finne "den gyldne middelvei".
Fasittsvar finnes ikke så det er bare å prøve (og derfor varer jo også denne hobby'en til "evig" tid ;D ;D ;D

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk for kjempespennende innlegg Jens. Spennende å lese når man har slik erfaring som du. Tippet at du fikk en Raven pga andre innlegg fra deg også. Var kanskje fra den fine messerapporten din.

Har selv tidligere hatt både Linn LP-12, Nottingham Spacedeck, Hyperspace, og Mentor med karbontallerken, men det er en del år siden nå.
Jeg syntes Mentor hadde en deilig ro, og vi syntes av og til det virket som den spillte langsommere, men vi tok det som mer ro. Lenge siden nå så tør ikke helt uttale meg mer enn det. Mener dog at den beste lyd jeg har hørt på en Nottingham faktisk også var på en Spacedeck, som Vidar hadde i et flott Townshend Seismic Sink stativ, og med en Transfiguration PU. Vi trodde vel dengang at han var spesiellt heldig med kombinasjonen og at det dyre , flotte stativet, bidro mye til godlyden.
Uansett så er det spennende tanker dette omkring tallerkenmasse. Blir nok endel platespillertesting framover hos meg også. Lykke til med nykjøp :)

Topp Bunn