Hagto skrev:
Jens skrev:
For dere som har drivverk som bruker "fiskesene" som belte.
Se om dere kan få tak i en bred tape i stedet.
Lydforskjellen er påtagelig (spesielt dynamisk sett).
Hva som er "best" er selvfølgelig som alltid snakk om smak og behag, men at den ene løsningen er klart mer dynamisk enn den andre er hevet over enhver tvil.
Slenger meg forøvrig med i anbefalingen av Raven.
Raven AC er jo toppmodellen, men flere mener at den mindre (og betydelig rimeligere) Raven One er nesten like god (og kanskje enda mer dynamisk enn sin "storebror").
Er dog litt usikker på pris på denne "lille".
Ser at den koster $5.500 ex. tax "over there" og 3.300 Euro i Europa, men det er muligens noen godt rabbaterte priser ute å går hos
www.artsound.dk ???
Hei Jens. Ser du nå går over til Raven, gratulerer!
Vet du har levd lenge med Linn Lp-12, og kjenner denne godt.
Vet også at du har hatt flere Nottingham spillere.
Har du noen formening om forskjeller Linn-Nottingham. Synes å huske at du tidligere har nevnt at av Nottinghamspillere likte du best Spacedeck pga mest stabil hastighet?
Føler du at Nottingham var mer upålitelige ang. hastighet eller at Linn har mer PRaT som noen hevder? Hadde vært fint å høre erfaringer.
Hvordan kan du "se" at jeg nå går over til Raven ???
Jeg har da slettes ikke sagt sådan!
Hmmmmm................
Mulig du dog har rett og at det dukker opp en AC her i nærmeste fremtid ;D
Når det gjelder Linn kontra Nottingham så skal jeg ikke uttale meg noe bastant.
Alt for lang tid har gått siden jeg sist hadde Nottingham og anlegget rundt har forandret seg mye siden den gang............
Kan dog prøve meg med litt kvalifisert "gjetning".
Mener å tro at Linn'en er noe glattere og har bedre "musical flow" enn Nottingham.
Mener også å ha lest at mange mener at dette er et kjennetegn for spillere med flytende oppheng kontra spillere med fast base.
Linn'en har også litt ekstra varme i mellombassen samtidig som den har litt ekstra nivå i øvre mellomtone.
Sistnevnte hadde dog også Spacedeck'en, men kanskje ikke de større Nottingham spillerne.
Tror nok muligens at Nottingham hadde enda svartere bakgrunn enn Linn.
Største minuset med Linn som jeg ser det er at den ikke er "altspisende" i forhold til armer og man kan heller ikke ha flere armer på den samtidig.
Har bl.a. en B44 liggende, men har ikke sett noen grunn til å prøve den på Linn'en (fjærene ville sannsynligvis "bånnet" ;-)
Ellers er Linn sammen med "rett" arm og "rett" pickup en flott og musikalsk spiller (om enn ikke helt "nøytral").
Ellers noen ord om Nottingham.
Jeg synes helt klart at Spacedeck'en var den mest dynamiske av Nottingham spillerne jeg hadde.
Derimot var den ikke helt glatt og var litt "rufsete" oppover i frekvensområdet.
De større spillerne var bedre på dette området, men hadde et annet minus som jeg aldri klarte å bli helt fortrolig med.
Har nevnt det tidligere på dette forumet, men jeg opplevde altså at av og til var det liksom som om de store tyngre spillerne av og til kom helt utav fokus og behøvde laaaang tid før de kom seg på plass igjen.
Akkurat som om hastigheten plutselig gikk for sakte og det tok lang tid før den kom opp i riktig fart igjen.
Ellers (og selvfølgelig mesteparten av tiden) så holdt de store klart mer ro og orden i lydbildet enn Spacedeck'en. De store var dog også litt mer analytiske og "hifi-aktige", men dette skyldes muligens at de hadde et annet "plate-interface" (grafitt-tallerken kontra filtmatte).
Tyngde på platetallerkener:
Har nylig fått diskutert dette inngående med en platespillerprodusent.
Når jeg spurte ham hvorfor han ikke brukte tyngre tallerken på sin toppmodell så sa han at det rett og slett ikke fantes motorer som var sterke nok til å holde farten oppe på platetallerkener over 10-12kg.
Selvfølgelig er ikke dette helt sant, men det han vel egentlig mente var vel heller at slike motorer nødvendigvis måtte være så sterke at de hadde andre "drawback" (som f.ks. støy eller ujevn gange).
Samme produsent hevdet også at en lettere tallerken mange ganger ville lyde friskere og mer dynamisk enn en tyngre en.
Dette stemmer utmerket med egne erfaringer både med Nottigham og med Scheu (prøvde både 50mm og 80mm Scheu tallerken/lager på samme spiller).
Tyngre tallerkener har dog mer ro og kontroll (bare de ikke blir "for" tunge vel og merke).
I bunn og grunn dreier det hele seg vel bare om komprisser og om å finne "den gyldne middelvei".
Fasittsvar finnes ikke så det er bare å prøve (og derfor varer jo også denne hobby'en til "evig" tid ;D ;D ;D