Anbefalt RIAA trinn for bruk med Dr. Feickert Adjust+

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
I forbindelse med at jeg har kjøpt en kopi/lisens på Dr. Feickert platespiller justerings verktøy/software (Adjust +) tenker jeg å få tak i ett eget RIAA trinn som kan brukes i den forbindelse.

Nå vil jeg jo selvsagt bruke det RIAA trinnet som hører til platespilleren i de aller fleste tilfeller men det slo meg at dersom jeg skal bruke programvaren til å f.eks sammenligne frekvens responsen til forskjellige pickuper, så kan det være en fordel å gjøre dette gjennom samme RIAA trinnet. Dette fordi RIAA trinnet med sin frekvens kurve vil farge resultatet. De er dessverre ikke like alle sammen. Dessuten kan det være greit å ha ett lite og enkelt trinn som kan tas med dersom jeg skal gjøre jobben for noen andre hjemme hos dem.

Nå skal det jo gå an å korrigere for RIAA trinnet inne i software men det er sikkert mest praktisk å bruke samme trinnet hele tiden med samme korrigering.

Så da tenker jeg at dette RIAA trinne bør ha følgende egenskaper:

1. Solid State. Det er upraktisk og unødvendig å dra inn rør her. Hvordan lyd signaturen fremstår er underordnet da det brukes som ett verktøy og stort sett bare ser en frekvens til enhver tid.

2. Det må kunne ta både MM og MC og være justerbart for ihvertfall gain, gjerne også for C og L.

3. Lite og lett. Praktisk å pakke vekk når det ikke er i bruk og enkelt å ta med seg.

4. Rimelig i innkjøp. Som sagt trenger det ikke være det mest ettertraktede RIAA trinnet til dette her. Kan gjerne være brukt.

5. RCA innganger/utganger

Hvis det er noen som kan anbefale noe i denne retningen så setter jeg pris på det.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.909
Torget vurderinger
2
Når kjøpte du Dr F softwaren nylig? Jeg prøvde å kjøpe og fikk beskjed om at salget av den rimelige varianten er stoppet...
PS Cambridge RIAA er i allefall ikke dyr, er liten og lett å ta med

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.593
Torget vurderinger
28
Dr Feichert har et trinn tilpasset programmet. Funker fint til formålet.

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Når kjøpte du Dr F softwaren nylig? Jeg prøvde å kjøpe og fikk beskjed om at salget av den rimelige varianten er stoppet...
PS Cambridge RIAA er i allefall ikke dyr, er liten og lett å ta med
Nei, jeg kjøpte det brukt nå nettopp. Vet ikke når det var solgt opprinnelig.

Fosse: Hvilket trinn er det snakk om i så fall?

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Ser man det ja! Jeg observerte ett bilde av en slik en på ett forum men det sto ikke noe om hva det var for noe så jeg la ikke så mye i det.

Takk for info Fosse! Skal skaffe ett slikt tenker jeg.

Topp Bunn