Forsterkere Anbefalt forsterker til Quad els 57

echotape

Medlem
Ble medlem
30.11.2012
Innlegg
5
Antall liker
1
Tar gjerne imot råd og tips fra dere som har hørt eller prøvd forskjellige.
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Litt avhengig av hvilken rute du ønsker å gå så er Quad II rørmonoblokker en kjempematch. Hvis du ikke ønsker rør er et par Quad 50E et godt alternativ. Hvis du ønsker nyere elektronikk så ville jeg prøvd litt forskjellig, men disse høyttalerne gir deg muligheten til å oppleve at vintage kan spille forrykende godt.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
hadde i en kort periode elektrokompaniet 25 watt på de, det fungerte fint, gamle hiraga 20 watt ? osv. generelt strømsterke forsterkere med mindre enn 40 -50 watt, ellers er vel rør og elektrostater en klassiker ? små audio research ol.
Så vidt jeg husker har ikke gamle 57 noe sikringskretsløp , derfor er det bedre med lite watt.
mvh per morten
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vintagerør er toppers, spesielt med ELS 57. Er du på vintage, er det ganske få transistorforsterkarar som fiksar 57 veldig godt, om du ikkje finn gammal Mark Levinson og anna eksotisk. Men dette er sjeldant og dyrt.
Det finnest mange moderne forsterkarar som passar godt, alt etter kva du er på jakt etter av godlyd. Du går aldri feil med Quad+Quad, sjølv om dei litt eldre transistorforsterkarane etter mitt syn er noko "kjedelege" samanlikna med rør-Quad.
Finn du ikkje Quad, har eg svært gode erfaringar med Quad + Rogue (om enn ikkje praktisk med 57-utgåva) Tek sjansen på å tippe at den minste integrerte Atlas vil fungere kjempegodt. Billeg er han også, i denne samanheng.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ifølge ryktene i hine hårde dager var Bedini 25/25 den perfekte partner til ELS 57. Jeg har selv hatt en slik i mange år, og kan i alle fall bekrefte at den spilte flott på 63. Ifølge veven skal den vist komme i produksjon igjen. Jeg ville i alle fall vurdert den hvis du har tid til å vente litt.
Bedini Audio - New CLASSIC 25/25 Class A Amplifier

Her er en uttalelse fra en annen som lette etter den perfekte match til ELS 57.

I was also able to audition a Bedini 25/25. Popular in the early 1980’s, the Bedini is one terrific sounding amp. From the lowest lows to the highest highs (and everything in between, the Bedini has the ability to make the Quads sound like they’re playing somewhat louder than other amps. It’s an interesting phenomenon.
Perfect amp for the perfect speaker? - Technology & science - Tech and gadgets | NBC News
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Beklageligvis kan jeg ikke svare, men jeg kom til å tenke på en liste jeg har sett på et dedikert Quad nettsted:

Amplifiers
AmpList
Ser at Bedini er på listen over anbefalte vintage transistorforsterkere i denne lenken. Og snart er den ikke vintage lenger siden den skal tilbake i produksjon på grunn av stor etterspørsel. Jeg fikk mer brukt for min forsterker enn jeg gav for den ny, da jeg solgte den etter ti års tro tjeneste... og det er vel en grunn til at den er så etterspurt?
 

echotape

Medlem
Ble medlem
30.11.2012
Innlegg
5
Antall liker
1
Takk for gode tips. Hadde et par els57 + 303/preampen på 70 tallet men solgte els57 ene. Kjøpte nå nettopp et par els57 uten amp. Halve moroa med å kjøpe lydutstyr er jo å se rundt omkring hva som finnes, høre på andres meninger og erfaringer. Har ennå 303 oppsettet men det virka ikke på ene kanalen. Er det noen som server els57 / quad amper i Norge/skandinavia eller kun i UK? Bedini 25/25 høres gromt ut men koster vel en liten formue?
 
M

mo ha dk

Gjest
Det beste jeg har hørt på els 57 er Viva Solista Little. Hørte den på våren hos forhandler i Riga og det var magisk. Viva forhandles nå av Audioaktøren.

V I V A A U D I O

ab2.jpg
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
For rundt 10 år siden fikk jeg svært godt resultat da jeg brukte en Metaxa Iraklis til å trekke ESL-57. ( Et 50watts trinn med ganske stor strømforsyning. ) Den beste kombinasjonen, av de 4-5 forsterkerne jeg hadde tilgjengelig da. Men tipset er vel ikke mye verdt da det ikke akkurat vrimler av Metaxas forsterkere...

Edit: Her anbefales rør: About impedance...The impedance in the 57 vary with frequency between 15 and 30 ohms (sometimes between 60 ohms and less than 2 ohms). So we must partner the speakers with good amplifiers. Valve amps are the best choice for the ESL. If we use solid state amps we can damage seriously the amplifier. So be careful! Another important question with the quads is the output power of the amplifier used to drive them. The ESL was designed with low power valve amplifiers in mind (the rule in late 50s). In fact the ideal partner is the Quad II monoblock power amplifier (15 watts, class A) a very good choice -if not the best- for the 57. If you try to use a more powerful amplifier be careful. More power can cause problems to the treble panel, due to arcing. Arcing occurs when the treble panel arcs due to excess of power and touches the stators (electrically charged panels). The result of arcing is.. the dead of treble panel.

Edit II: Det finnes tonnevis av moddeforslag for Quadene. Det eneste jeg prøvde var å fjerne dempefilten bak diskantene, og det ga en noe luftigere gjengivelse IMO.
 
Sist redigert:

athaug

Medlem
Ble medlem
18.02.2008
Innlegg
6
Antall liker
4
Sted
Røyse
Torget vurderinger
2
Quad + Quad fungerer bra, som flere skriver. Jeg bruker 303 med oppgraderingene fra Quadspot i Belgia. Enkle oppgraderinger som er tro mot Peter Walkers tenkning, men likevel oppdaterer den gamle forsterkeren til å utfordre mye fancy i dag. 303'er er ikke vanskelig å få fatt i og morroa med oppgraderinger gjør det til en personlig greie ikke mange andre har. Best mulig lyd for minst mulig penger!
 

Tore K

Medlem
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
15
Antall liker
6
Har selv kjørt Quad esl 57 på Jadis Orchestra integrated amp. med El 34 rør og 40w. Låt veldig bra.
Har aldri klart å kvitte med med disse. Til den rette musikken kan du fly høyt med Quad.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for gode tips. Hadde et par els57 + 303/preampen på 70 tallet men solgte els57 ene. Kjøpte nå nettopp et par els57 uten amp. Halve moroa med å kjøpe lydutstyr er jo å se rundt omkring hva som finnes, høre på andres meninger og erfaringer. Har ennå 303 oppsettet men det virka ikke på ene kanalen. Er det noen som server els57 / quad amper i Norge/skandinavia eller kun i UK? Bedini 25/25 høres gromt ut men koster vel en liten formue?
Den originale koster kanskje mer enn den smaker, for alt jeg vet. Men siden den kostet en kilodollar ny på starten av åttitallet, kan vel ikke den nye versjonen være så altfor dyr. Men direkte budsjettløsning blir det nok ikke uansett, vil jeg tro. Å satse på rør (EL34, 6L6 og andre i den effektklassen) er nok ingen dum idé. Hadde nok satset i den retningen selv i dag, men ny Bedini er fristende. Sammen med en god rørpre.
 

Mongo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
176
Antall liker
163
Torget vurderinger
1
Har fire anbefalinger;
a) Quad II
b) Leak 20
c) Michelson and Austin Tva
d) Meridian 206
C er den som jeg liker best.
 

echotape

Medlem
Ble medlem
30.11.2012
Innlegg
5
Antall liker
1
Takk igjen for alle innspill. Skjønner at det vil koste litt hvis man går for lyd i toppklassen. Men hvordan låter et standard 303 oppsett i forhold til de beste? Er det som natt og dag i alle frekvenser, eller mere nyanser etter hvilken type muskk man setter på?

Må man til utlandet for å få servet els57? Noen i Norge?
 
Topp Bunn