Anbefalinger av rør forsterker til Madisound BK 20 med Fostex FE206En 8" Full Range

C

Cyber

Gjest

Kjenner ikke 2021, men TA2020 låt fint her. Er ganske skremmende hvor godt de låter til små penger, dog er det visst en hel del kinaamper som bruker litt kjipe deler for å selge rimelig.

Utifra bildet av innmaten så ser den jo veldig fin ut. Fikk nesten lyst på en selv. :)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Den jeg linker til er jo latterlig billig, kan det virkelig låte bra på fulltoner?
Innmaten og det jeg kjenner til av navn på komponenter ser bra ut ja ;D
 
C

Cyber

Gjest
Den jeg linker til er jo latterlig billig, kan det virkelig låte bra på fulltoner?
Innmaten og det jeg kjenner til av navn på komponenter ser bra ut ja ;D
Jeg har ikke prøvd på fulltoner, men det er jo mer enn nok krefter jf. Fostexene.

TA2024 skal vel etter sigende være best av disse billig-ampene.
 
Sist redigert av en moderator:

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
De klasse "T amps er den sikre måde at dræbe enhver musikglæde.
Har prøvet adskillige og moddet og på små/store batterier....nogo imo
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Med en så åben,dynamisk og uden delefiltre til at "smøre" signalet,vil Fostexen ubarmhjertigt afsløre elektronikken foran - og det tåler en tripath IKKE.
Tripaths er musikindustriens svar på sparepærer imo!
 
C

Cyber

Gjest
De klasse "T amps er den sikre måde at dræbe enhver musikglæde.
Har prøvet adskillige og moddet og på små/store batterier....nogo imo
Opplevde ikke min Topping TA2020 slik, men det er smak og behag rundt det meste. Det jeg syntes var svakt var strømforsyningene som ikke akkurat var noe jeg ønsker å ha i om natten.

Jeg har lest litt om Texas Instruments sine nyere saker og denne skal være fin: http://www.ebay.com/itm/2-X-50Watt-..._Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item20d5a2f8f2

TPA3116 fås som kretskort med inn og utganger for rett over hundrelappen og skal være god.

Mye billig moro, problemet er vel å glemme at det var billig og fra Kina og nyte det uten fordommer.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Baffelstep korreksjon,sugefilter,osv osv. Vist du trenger så mye krimskrams i signalveien for at en fulltone skal låte bra så må det være feil et annet sted i systemet! Du kan da like godt kjøpe dynaudio 2 veis og høre på Nils resten av livet.:)..


mvh
m
Ok, men:

1) man mister gleden ved DIY
2) fulltone er punktkilde og den opplevelsen med en fantastisk sammenheng og 3D gir ikke Dynaudio
3) vi snakker ikke krimskrams-delefilter med fasedrei osv på fulltonene, kun korreksjoner (med mindre man henger på en diskant da)
4) det vil fortsatt være vesentlig høyere følsomhet på Fostexene med ditto flott dynamikk
5) det er mye godlyd for penga

På den annen side vil Dynaudio spille dypere og trolig ha en jevnere respons totalt sett

Jeg har forøvrig laget en fulltone-kvartbølge med Seas FA22 med nettopp slike korreksjoner og du verden så engasjerende lyd. Har også hatt Dynaudio Focus 140 med både McIntosh og Electrocompaniet elektronikk......æsj så kjedelig.

:)
Nå valgte jeg dynaudio for det er kansje det mest kjedelige pling plong greiene jeg har hørt. Det jeg mener er at fostexen i dette madison hornet vil spille mer musikk selv uten noen form for filter enn hva svært mange "vanlige" ht vil gjøre.

Syntes trådstarter skal bygge bk horna og legge til impedansekorreksjon spesielt vist han skal bruke en liten SE amp.

mvh
m
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Helt klart. Bygg og prøv. Komponenter koster lite. Dyre forsterkere derimot bør man tenke seg om før man kjøper.
Det lille t amp kortet jeg linket til er ikke dårligere enn kjøpe T ampene. Så finner man en avdanka 12 volt batterieleminator i kildesorteringen. Da får man vite grovt sett hvordan en t amp låter.
 
C

Cyber

Gjest
Helt klart. Bygg og prøv. Komponenter koster lite. Dyre forsterkere derimot bør man tenke seg om før man kjøper.
Det lille t amp kortet jeg linket til er ikke dårligere enn kjøpe T ampene. Så finner man en avdanka 12 volt batterieleminator i kildesorteringen. Da får man vite grovt sett hvordan en t amp låter.
Ja, jeg sier ikke at dette er det råeste man får, men det er jo mye gøyere med noe svært rimelig som spiller svært bra enn noe til ti ganger prisen man er usikker på om egentlig låter bedre... Men nok mas fra meg, synes bare det er litt moro å teste slikt.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Lyd skal være gøy ja :)
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Helt klart. Bygg og prøv. Komponenter koster lite. Dyre forsterkere derimot bør man tenke seg om før man kjøper.
Det lille t amp kortet jeg linket til er ikke dårligere enn kjøpe T ampene. Så finner man en avdanka 12 volt batterieleminator i kildesorteringen. Da får man vite grovt sett hvordan en t amp låter.
Ja, jeg sier ikke at dette er det råeste man får, men det er jo mye gøyere med noe svært rimelig som spiller svært bra enn noe til ti ganger prisen man er usikker på om egentlig låter bedre... Men nok mas fra meg, synes bare det er litt moro å teste slikt.
Helt enig i udgangspunktet
Men netop effektive fuldtoner er optimale partnere for en SET,og der har vi et ægte eksempel på symbiose i hifiverdenen.
Vi erkender at højtaleren har begrænsninger i bunden,hvormed den ikke suger energi ud af vores "flee-amp",og da vi har en one point source som er meget åben,vil den belønne/straffe kvaliteten af hard/softwaren i langt højere grad end standard speakers!
De bedste amp`s er som regel dedikerede til formålet,og her er så muligheden for at nyde sounden af de ædleste watt man kan få.
Omvendt skal man hurtigt slukke mindre vellydende kilder!
 
C

Cyber

Gjest
Ok, hvorfor sa du ikke bare det?!?!?! :mad:



:D

Lykke til i jakten videre, nå har jeg rotet nok i tråden din.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Hvis du først har lyst på rør så må du jammen meg legge inn ønskeliste her med foto, speccer og pris
Så skal vi "dra en Trygve" (Hegnar) Dvs synse og uttale oss i det vide og breie
Vi elsker bilder :)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Flotters...

Her er link med bilder og pris på en HiFi 6p3p 6N1 Class A 8W x2 Tube valve amplifier amp.
Hva tror dere om disse rørene, finne gode NOS rør til denne, billig er den og gratis frakt!
2x8 watt burde også holde, single ended...enkel konstruksjon, kanskje bytte noen av de "få" komponentene til bedre om man liker lyden.

HiFi 6P3P 6N1 Class A 8W X2 Tube Valve Amplifier Amp for Desk Speaker by DHL EMS | eBay

Samme men som "kit"

Class A Single Ended 6N1 6P3P Tube Audio Amplifier 8W 2 HiFi Valve Amp DIY Kit | eBay

Kommer ut på samme pris ca...

mvh
Jan
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Flotters...

Her er link med bilder og pris på en HiFi 6p3p 6N1 Class A 8W x2 Tube valve amplifier amp.
Hva tror dere om disse rørene, finne gode NOS rør til denne, billig er den og gratis frakt!
2x8 watt burde også holde, single ended...enkel konstruksjon, kanskje bytte noen av de "få" komponentene til bedre om man liker lyden.

HiFi 6P3P 6N1 Class A 8W X2 Tube Valve Amplifier Amp for Desk Speaker by DHL EMS | eBay

Samme men som "kit"

Class A Single Ended 6N1 6P3P Tube Audio Amplifier 8W 2 HiFi Valve Amp DIY Kit | eBay

Kommer ut på samme pris ca...

mvh
Jan
Det er vanskelig å si noe om hvordan dette vil låte, men det er åpenbart kjipe deler og en utgangstrafo med dårlige spesifikasjoner.

Hvis du ønsker deg en røreffekt du kan kose deg med lenge, så ville jeg lagt ned mer penger på et godt byggesett.
R
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Kanskje ein slik vil fungere på dine fulltoner: http://www.china-hifi-audio.com/en/...-class-a-single-end-tube-integrated-amp-p-136

Eg har bestillt meg ein slik,som skal drive 2stk snell E3.
Fekk tips om at akkurat den forsterkeren som ein veldig musikalsk sak med god bass.
Han som tipset meg har dyre Conrad johnson forsterkere+div anna dyrt utstyr.Han meinte det var viktig å ikkje tenke på pris,men kun bruke hørselen:)

Om han har rett gjenstår å sjå når eg får sakene ihus denne veka med litt flaks.
Totalpris for den Music angel blei 265dollar+moms,altså rett i overkant av 2000kr.billig det.

Mvh.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
samlanes...

Har sett på den også, er EL34 rørene gode på musikk?

Har Music Angel KT88 og er veldig fornøyd med det, ikke alltid pris som betyr noe...

Kom med innspill gutter ;D
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja,el34 er veldig bra saker,ofte vel så musikalske som kt88/6550,men også ofte med litt svakere bass i el34 kontra kt88/6550.

Sjøl hadde eg dyr Conrad johnson med 6550rør,nypris på 75k,skaffet seiner ein Consonance m800,med el34,nypris på ca23k.
ca 78watt i el34 saken mot ca 100watt i Cj saken,men lyden var meir musikalsk i Consonancen med el34rør.

Og med el34 rein klasse a+set så blir det enda meir musikalsk vil eg tru(glattere lyd)

Mvh.
 
Sist redigert:

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
denne låter ikke så værst i forhold til prisen,bruker denne som forsterker til pc/spillkonsoll.Du bør bytte smårøra de som følger med er dårlige.(bytta til 6n2p-er) effekt røra bytta jeg til 6p1p-ev.Dette hjalp veldig mye.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
denne låter ikke så værst i forhold til prisen,bruker denne som forsterker til pc/spillkonsoll.Du bør bytte smårøra de som følger med er dårlige.(bytta til 6n2p-er) effekt røra bytta jeg til 6p1p-ev.Dette hjalp veldig mye.
ivarwa...er det den "samlanes" linker til du snakker om her?

mvh
 
C

Cyber

Gjest
Ja, men er vel begrenset hva 3.5 W får til, men den er jo mye penere enn mye annet av røramper.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Flotters...

Her er link med bilder og pris på en HiFi 6p3p 6N1 Class A 8W x2 Tube valve amplifier amp.
Hva tror dere om disse rørene, finne gode NOS rør til denne, billig er den og gratis frakt!
2x8 watt burde også holde, single ended...enkel konstruksjon, kanskje bytte noen av de "få" komponentene til bedre om man liker lyden.

HiFi 6P3P 6N1 Class A 8W X2 Tube Valve Amplifier Amp for Desk Speaker by DHL EMS | eBay

Samme men som "kit"

Class A Single Ended 6N1 6P3P Tube Audio Amplifier 8W 2 HiFi Valve Amp DIY Kit | eBay

Kommer ut på samme pris ca...

mvh
Jan
Det er vanskelig å si noe om hvordan dette vil låte, men det er åpenbart kjipe deler og en utgangstrafo med dårlige spesifikasjoner.

Hvis du ønsker deg en røreffekt du kan kose deg med lenge, så ville jeg lagt ned mer penger på et godt byggesett.
R

roger...

Noen forslag på hva du mener vil fungere?

mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
DIYhifisupply, Bottlehead og AudioNote vet jeg ihvertfall har gode byggesett (det er sikkert mange flere)
R
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
I mitt innlegg # 26 skrev jeg at Maeset1 var historie som byggesett. Etter en prat med Brynjar ( Motron ) idag fikk jeg vite at det muligens ikke stemmer.
Jeg lagde denne for Motron og andre får bedømme den. Til info. VH. Bernt
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
I mitt innlegg # 26 skrev jeg at Maeset1 var historie som byggesett. Etter en prat med Brynjar ( Motron ) idag fikk jeg vite at det muligens ikke stemmer.
Jeg lagde denne for Motron og andre får bedømme den. Til info. VH. Bernt
Jeg har (som kjent) hatt MAE SET1 og den er oppløst og spretten men er ikke god på dypbass.
Dersom det ikke er et krav er det et godt valg. Og ekstra moro dersom man bygger selv.
Vet også at Audiomix har en til salgs og byggekvaliteten hans er på Rolls Royce nivå.

:)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har fått kinampen(el34),tok 3,5veker.Ingen moms å betale,så blei kun 1640kr totalt.

Åpnet den,fant ein ladelytt som var bulket,ikkje bra+litt rufsete loddinger her og der.
Kablene fra pot til rcautgang kunne sikkert byttes inkl rca pluggene.

Trur eg også fant kondis i signalveien,kun på o,1uf(stemplet wima)prøve å skifte dei.(bestillte 5stk Vitaminq/sprague 0,1/400v)

Lydmessig er den sprek ift antwatt,men den låter ikkje godt nok oppi frekvens.(rufsete og småskarp)
Bruker den på enkel 2veis med seas mellombass+morel supremo som avslører det meste(dessverre)
Ganske bra i bassen og på enkel vokal.

Venter på Mullard xf4,så eg håper det blir glattere i toppen da+kondisskifte/smårøra.
Blir spennende korleis den funker på dine fostex fulltoner.

Mvh.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
samlanes...

Takk for god tilbakemelding og dine erfaringer...

Min Music Angel EL34 er ikke sendt ennå, ble litt ekstra tid siden jeg skulle ha 240V utgave, men regner med den sendes de nærmeste dagene.

Madisound BK20 leveres her idag og gikk overraskende kjapt fra USA, angående lyd, så har jeg fått anbefalt og lodde om på glødespenning på smårørene slik at jeg kan bruke andre rør, da er det også flere smårør og velge mellom.

Bytte signal kondensatorene har jeg også fått tips om, samt å sjekke at den har jord, flere av disse har det ikke, men vet ikke om det betyr noe.

Tror at den småskarpe lyden burde man bli kvitt med riktige rør, la meg høre videre hvordan det går, rørene trenger vel også litt innkjøring...

Hvilke rør planleger du og ha i utgangen (EL34) ?

mvh
Jan
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja den trenger nok litt meir innkjøring,merker den er litt "treg" på rolig musikk av og til,rart.

Skal prøve Mullard el34(xf4 som dei kalles,aldri vert borti dei før)
Kjem nok også til å skaffe meg nye smårør,aner ikkje korleis utvalget er av den rørtypen(6n2p)

soklene til alle rør er vanvittig trange,risikosport å få dei ut.

Mvh.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Ja leste litt om en som hadde problemer med sokklene, de var for lave, han kjøpte "forlengere"

Her er tegning for konvertering til fra 62N - 12AX7 (ECC83) og en liten rør guide.

6n2-12ax7.jpg


12ax7_guide.gif
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for skjema og tips til forlengere.
Kanskje du også kan finne ferdig konverter fra 6n2 til 12ax7.

Har funnet etpar på ebay,men usikker på om det er heilt riktig type.

Mvh.
 
Topp Bunn