Anbefaling til musikalske hodetelefoner

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Interessante svar her. Hvis jeg sier jeg lytter mye på disse artistene: Pink Floyd, Dire Straits, Mark Knopfler, Muse. Metallica, Rammstein, Michael Jackson, Sade. Dette krever vel en god allrounder? Hva med Denon AH-5000? Eller Shure 1840? Ser Sennheiser HD800 får stort sett toppkarakter overalt, men er den for klinisk for mine ører tro?
Jeg har Audeze LCD2.2 og kan bekrefte at Sade, Pink Floyd, Dire Straits og Mark Knopfler spiller bra på disse, jeg synes iallefall det.
Dog er jeg ikke helt sikker på dine resterende band da jeg ikke har disse tilgjengelig i head fi systemet.

En ting en bør være obs på ved Audeze er at det er store hodetelefoner som jeg brukte litt tid på å venne meg til brukerkomfortmessig, bruker en briller når en lytter vill muligens litt kraftige brillestenger kunne bli et problem, mine er tynne å går fint, LCD 2.2 putene på mine er litt faste og tenger litt oppvarming for å tette ordentlig LCD 3 puter vurderes bestilt for å rette på dette, ifb min erfaring trives de best med en god forsterker som liker lasten på ca 50-60ohm, min Naim Headline II med NAPSC psu er ikke anbefalt av meg da den sliter med å få det beste ut av de, Violectric HPA V200 får frem mye godlyd i LCD2.2.

Likker du å høre symbalskimmer vil LCD2.2 ikke være et opplagte valg i mine ører men grunntonen i symbalene gjengis flott, de spiller også med en god romfølelse hodetelefoner tatt i betraktning.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
ardilla mener K701 spiller bra på klassisk, men er vell ikke så sikker på at den er en rock hodetelefon.

Her vill personlig preferanser spille en stor rolle sammen med lytte volum.

Mine tilårskomne Yamaha HP1 trenger litt volum for å swinge, uansett amp (Violectric eller Naim)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
AKG K 701

Andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en del i. Det sies ofte at AKG K 701 er best til akustisk musikk fremført av mindre ensembler, samt vokal, og det er jeg ikke uenig i.

Jeg har skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701.

Jeg oppfatter gjerne AKG K 701 som (rimelig) lys og lett. Tenk f.eks. tåspissdans, cembalo, barokkmusikk, m.m.. Bluegrass er heller ikke dumt.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
ardilla mener K701 spiller bra på klassisk, men er vell ikke så sikker på at den er en rock hodetelefon.

Her vill personlig preferanser spille en stor rolle sammen med lytte volum.

Mine tilårskomne Yamaha HP1 trenger litt volum for å swinge, uansett amp (Violectric eller Naim)
Joda, og tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

Og så kommer det med forsterkere som avviker fra nøytral tonalitet og forandrer dempeegenskapene som gjør det vanskelig å bedømme hvor i landet hodetelefonen har flyttet seg, da det ikke finnes målinger på eksakt hodetelefon og forsterker kombinasjon.

Det finnes ikke en gang målinger av forsterkere uten hodetelefon. Av en eller annen merkelig grunn. Og det gjør det enda vanskeligere å tolke hvordan tonalitet og dempeegenskaper forandres med forskjellige forsterkere.

Andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en del i. Det sies ofte at AKG K 701 er best til akustisk musikk fremført av mindre ensembler, samt vokal, og det er jeg ikke uenig i.

Jeg oppfatter gjerne AKG K 701 som (rimelig) lys og lett. Tenk f.eks. tåspissdans, cembalo, barokkmusikk, m.m.. Bluegrass er heller ikke dumt.
Sier det samme her. Tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

Dess bedre hodetelefonen er dess større nedslagsfelt vil den ha, men de fleste hodetelefonene vil høres på sitt beste når dem får spille musikk som går overens med dens dempeegenskaper og tonalitet.

Ta f.eks Stax og HE500. Stax vil naturligvis høres fantastisk bredre ut til et større spekter av musikksjangere fordi det er en bedre hodetelefon. Men den er hardt dempet og presis, og vil ikke være så behagelig til dårlige opptak og opptak med liten dynamic range. HE500 derimot har relativt dårlig dempe-egenskaper, og vil kunne hevde seg på dårlige opptak, spesielt med en forsterker som driver den litt hardt. HE500 vil få selv dårlige opptak til å høres god ut, mens Stax vil rive dem lyse alt opp og rive dem i fillebiter.

Stax er en bedre hodetelefon på alle mulige måter, men når opptakene er dårlig og den dynamiske gangen liten så er det ikke slik at en mer nøyaktig framstilling av musikken fører til en mer musikalsk opplevelse. Beats By Dre har lavet et helt marked for underdempede, upresise bløte hodetelefoner med blaffrende bass som gjør det bra med komprimerte opptak.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Joda, og tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

Og så kommer det med forsterkere som avviker fra nøytral tonalitet og forandrer dempeegenskapene som gjør det vanskelig å bedømme hvor i landet hodetelefonen har flyttet seg, da det ikke finnes målinger på eksakt hodetelefon og forsterker kombinasjon.

Det finnes ikke en gang målinger av forsterkere uten hodetelefon. Av en eller annen merkelig grunn. Og det gjør det enda vanskeligere å tolke hvordan tonalitet og dempeegenskaper forandres med forskjellige forsterkere.

Sier det samme her. Tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

Dess bedre hodetelefonen er dess større nedslagsfelt vil den ha, men de fleste hodetelefonene vil høres på sitt beste når dem får spille musikk som går overens med dens dempeegenskaper og tonalitet.

Ta f.eks Stax og HE500. Stax vil naturligvis høres fantastisk bredre ut til et større spekter av musikksjangere fordi det er en bedre hodetelefon. Men den er hardt dempet og presis, og vil ikke være så behagelig til dårlige opptak og opptak med liten dynamic range. HE500 derimot har relativt dårlig dempe-egenskaper, og vil kunne hevde seg på dårlige opptak, spesielt med en forsterker som driver den litt hardt. HE500 vil få selv dårlige opptak til å høres god ut, mens Stax vil rive dem lyse alt opp og rive dem i fillebiter.

Stax er en bedre hodetelefon på alle mulige måter, men når opptakene er dårlig og den dynamiske gangen liten så er det ikke slik at en mer nøyaktig framstilling av musikken fører til en mer musikalsk opplevelse. Beats By Dre har lavet et helt marked for underdempede, upresise bløte hodetelefoner med blaffrende bass som gjør det bra med komprimerte opptak.
Hvordan kan en hodetelefon ha dempe faktor, det er det forsterkeren som har, og denne beregnes ut av en tenkt last som bør oppgis, hode telefonene har en impedans = (vekselstrøms motstand) og denne varierer en hel del med frekvens, med et unntak og det er ortodynamiske hodetelefoner som i eks Audeze tilfelle varierer med rundt 1 ohm etter det jeg har sett fra målinger.

T

Tittentei

Gjest
HiFiMAN HE-500 regnes vel som en god allroundhodetelefon(?) Audeze LCD2 er vel ikke det(?)
jo, det vil jeg påstå atde er, men ikke med så lavt lyttevolum som du bruker. Lol

HiFiMAN HE-500 regnes vel som en god allroundhodetelefon(?) Audeze LCD2 er vel ikke det(?)
Begge er gode allroundere, men HE-500 har litt mer i toppen og litt mer morobass. LCD-2 er lettere å drive. Du trenger altså en skikkelig forsterker for å få maks ut av HE500 - det gjør du jo med LCD-2 og, men HE500 vokser liksom mer med forsterkeren enn LCD-2.
ardilla to the rescue

Musikalske høyttalere: Jeg har kommet over HiFi korrekte høyttalere, hvor lytteren blir servert krystallklar og enorm detaljgjengivelse, musikken er korrekt og nøytralt gjengitt. Etter at jeg hørte Vienna Acoustics, ble jeg bare sittende og rett og slett nyte musikken. Det er derfor jeg lytter til musikk. Jeg nyter musikk. Jeg lytter ikke til musikk fordi jeg er interessert i å høre nøyaktig hvor cymbalen er plassert i lydbilde, eller høre hver minste bevegelse på halsen til en gitarist. Det er opplevelsen for meg som teller. Derav ordet "musikalsk", som jeg kaller det (Korriger meg om jeg tar feil av ordvalg). En høyttaler/hodetelefon som lar musikken forføre deg, ikke detaljene i musikken. Bevare meg vel, en musikalsk musikkformidler kan være/er også rik på detaljer, men den legger ikke all sin vekt på det. Detaljene er der, bare du gidder lytte etter dem.

Tilbakelent for meg er en høyttaler hvor den ikke er for skarp i toppen, har en fløyelsmyk lyd, og lar deg lytte på musikk i timesvis uten at du blir sliten av det. Dette er nok veldig inviduelt, der noen ikke opplever denne typen "tretthet". For meg var for eksempel høyttalere fra B&W veldig krevende å lytte til i lengden, og jeg måtte ofte skru ned volumet etter en halvtimes tid. Nå kommer nok spørsmålet om hvilke elektronikk som var inne i bildet, og diskusjonen kan eskalere i logaritmisk skala.

Kort og godt en hodetelefon som lar deg nyte musikk i timesvis uten å bli sliten av det. Det er det jeg er ute etter.

Skal definitivt få sjekket ut HE-500, den høres spennende ut, takk.

Utfra grafen som ble lagt ut, trur jeg LCD-2 er det jeg er ute etter. Jeg liker det mørkt fremfor lyst.

Til dere som sier det er synd å kjøpe en hodetelefon som passer min musikksmak, vel. Det er jo den musikken jeg liker. Hvorfor skal en kjøpe en Toyota HiLux, om en liker å kjøre fort på bane? Jeg skjønner poenget, men jeg må desverre si meg LITT uenig.

Uansett, takk for fantastiske gode innspill alle sammen. Jeg har fått gode tips og hint, om dere har mere på lur så er jeg åpen for forslag.
Sjekk ut Sennheiser HD 650 og Philips Fidelio X1 også. 650 er spesielt mørk og smooth, og har en noe fremtredende mellomtone og lite dyyyypbass. Fidelio er litt lysere, men ikke skrikete. Noe klarere og dypere bass, pluss fenomenal mellomtone. LCD2, LCD3 pluss Denon ah-d7000 passer nok også din smak, som det blir skrevet. Fantastiske hodetelefoner alle ihop.

arctic84

Medlem
Ble medlem
17.03.2012
Antall liker
1
Jeg må tilføye at det er for meg viktig at dynamikken ikke fosvinner, selv om en skrur ned lyden. Dette har jeg opplevd på f.eks litt billigere høyttalere, der en sitter igjen med kun de mest fremtredende lydene igjen, mens resten forsvinner. Her vil jeg tru DAC og forsterker spiller en god rolle, ikke bare hodetelefonene. Jeg ser HiFiMan lager sine egne forsterkere, noen som har dette/prøvd oppsettet? Skal ta en tur innom Hifiklubben og lytte på D7100 når sjansen byr seg.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hvordan kan en hodetelefon ha dempe faktor, det er det forsterkeren som har, og denne beregnes ut av en tenkt last som bør oppgis, hode telefonene har en impedans = (vekselstrøms motstand) og denne varierer en hel del med frekvens, med et unntak og det er ortodynamiske hodetelefoner som i eks Audeze tilfelle varierer med rundt 1 ohm etter det jeg har sett fra målinger.
En membran består av en masse som får en impuls, og denne massens naturlige bevegelse etter impuls er å fortsette å vibrere helt til den stopper. En hodetelefon som har god demping bruker kortere til på å gjeninnsette membranen til statisk posisjon. Tiden membranen bruker på å stoppe er det jeg kaller dempefaktor.

Du har i hovedsak to typer dempefaktorer, elektrisk som du nevner flere forsterkere til stuehøytalere har. Og mekanisk som brukes for å dempe diapraghm på hodetelefon. Mekanisk demping kan bestå av å hindre fri flow av luft som i Orthodynamiske og lukkede hodetelefoner, eller det kan være en mekanisk konstruksjon i diaphraghm som demper dynamisk impuls som i Dynamiske (Sennheiser) hodetelefoner. "Dempefaktoren" er også konstant i alle hodetelefoner, men den vil opptre forskjellig på ulike impulsbelastninger.

En ønsker ikke for kraftig dempefaktor, fordi den mekaniske dempingen vet ikke om den motarbeider en ønsket eller uønsket bevegelse. I en perfekt verden skulle diapgraghm stoppet med en gang og uten at den hadde motarbeidet den ønskede impulsen. Men alle diapraghms består av en form for masse, enten det er polyester som i Orthodynamiske, eller papp/plast som i de fleste dynamiske drivere, og denne massen må stoppes etter en impuls. "Every action has an opposite and equal reaction". Dynamisk musikk som klassisk kan ha 5 ganger kraftigere impuls enn moderne listepop, og dette krever fem ganger kraftigere demping dersom massen skal resettes til statisk posisjon innenfor samme tidsrom. Fordi en hodetelefons dempefaktor er konstant, så er det umulig å stoppe den samme massen innenfor samme tidsrom uten å bruke lengere tid.

De fleste hodetelefoner demper en square wave impuls på 50hz før den har gjort en svingning. Sennheiser bruker omtrent nøyaktig en svingning på å dempe 50hz (med foreslått dempefaktor), mens Audeze gjør det samme på halvparten av tiden. Mens Grado som har dårlig demping klarer ikke dempe en 50hz svingning før massen reverseres og bruker omtrent halvannen svingning. Sennheiser har høyere mekanisk dempefaktor enn Grado. Og Audeze LCD-2 har dobbelt så høy dempefaktor som Sennheiser igjen.

Drives en LCD-2 litt for hardt med en forsterker som avviker fra nøytralt så demper den trolig fremdeles 50hz på under en svingning, men drives en Sennheiser HD800 marginalt hardere enn nøytralt så demper den ikke lenger bevegelsen på en svingning. Og drives en Grado PS1000 litt for hardt så bruker den kanskje to eller flere svingninger før den har stoppet bevegelsen. Det har mye å si fordi dette påvirker lyden man hører fordi svingningene er lyden man hører.

På square wave 500hz toner bruker alle hodetelefoner mer enn en svingning på å dempe bevegelsen, men noen holder square wave formen bedre enn andre.

Men når dagens musikk høres ræv ut, så er ikke en hodetelefon med ønsket dempefaktor alltid ønsket for da hører man musikken slik den er. Og da vil en dårlig dritthodetelefon som Beats By Dre som er underdempet, unøyaktig og bare drit høres bra ut fordi den ikke følger svingningene i musikken, men har overshoot både over og under. Overshoot gir mer dynamikk og en rap-låt som ikke har dynamikk kan høres dynamisk ut selv om den ikke er det. Med Sennheiser og Audeze hører du den faktiske låta, med Beats hører du noe annet som kanskje kan høres mer musikalsk ut, men det er ikke en nøyaktig representasjon av det faktiske lydsporet.

Spill dynamisk musikk på Beats og det høres ræv ut. Spill dynamisk musikk på HE500 og det høres helt greit ut. Spill dynamisk musikk på Audeze, Stax eller Sennheiser og det høres fantastisk ut. Hvorfor? Dempefaktor.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Jeg var upresis i innledningen av forrige innlegg, og får ikke retter opp fordi hifisentralen har serverproblemer.

Det jeg mener er at Audeze er overdempet i området 20-900hz, Sennheiser ideelt dempet og Grado underdempet.

Dempefaktoren gjør at Audeze er mørkere og har en extended bass, og at Sennheiser og Grado er lys.

Dette gjør Audeze god til mørke sjangere med stor dynamikk (BLUES), Sennheiser god til lys musikk med stor dynamikk (KLASSISK) og Grado god til lys musikk med liten dynamikk (ROCK).

Logisk og egentlig fryktelig enkelt.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Sorry. Må rette meg selv igjen.

Det jeg mener er at Audeze er overdempet i området 20-100hz, Sennheiser ideelt dempet og Grado underdempet.

At Audeze og Sennheiser er ideelt dempet i området 400-600hz og Grado underdempet.

Dempefaktoren gjør at Audeze er mørkere og har en extended bass, og at Sennheiser og Grado er lys.

Dette gjør Audeze god til mørke sjangere med stor dynamikk (BLUES), Sennheiser god til lys musikk med stor dynamikk (KLASSISK) og Grado god til lys musikk med liten dynamikk (ROCK).

Logisk og egentlig fryktelig enkelt.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg må tilføye at det er for meg viktig at dynamikken ikke fosvinner, selv om en skrur ned lyden. Dette har jeg opplevd på f.eks litt billigere høyttalere, der en sitter igjen med kun de mest fremtredende lydene igjen, mens resten forsvinner. Her vil jeg tru DAC og forsterker spiller en god rolle, ikke bare hodetelefonene. Jeg ser HiFiMan lager sine egne forsterkere, noen som har dette/prøvd oppsettet? Skal ta en tur innom Hifiklubben og lytte på D7100 når sjansen byr seg.
Når det gjeller dynamikk ved lavt volum er forsterkeren viktig, samt hodetelefonens følsomhet = (hvor høyt den spiller ved en viss påtrykt spenning/effekt)

HIFI klubbens demo fasiliteter er muligens ikke optimale for D7100 og andre god hodetelefoner, basert på egen erfaring fra Drammen og Stavanger, Jeg fikk demonstrert AH-D5000 på en integrert amp som nokk ikke taklet hodetelefoner av dette kaliber og derfor fikk booom bass, og kamuflert mellomtone.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Hodetelefonelementets egen demping.

@ MatsGyver. #48-49-50

Jeg tror du mener hodetelefonelemenets egen demping hvis nokk kalt Q faktor og hodetelefonens totale Q faktor kalt system Q.

Skall få sjekket dette mer nøyaktig da jeg har en kammerat som er flink å bygge høyttalere.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
[...] Skal ta en tur innom Hifiklubben og lytte på D7100 når sjansen byr seg.
Vær oppmerksom på at Hi-Fi klubben(s utsalg) ikke har pleid å disponere velegnede hodetelfonforsterkere for de lavimpedante Denon (25 ohm). Det er derfor mange som har lyttet til gode Denon-hodetelefoner hos Hi-Fi klubben uten å høre hva de er gode for og derfor har forlatt dem skuffet.

Topp Bunn