Digitale avspillere Anbefaling til DAC

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dacen som står primare i 22 var utrolig bra, spotify premeium som jeg bruker låter bedre enn noen gang før. Ellers som mange sier her inne enormt stor forskjell på dacer.
Value for money er helt klart mye bedre når man får DAC integrert i forsterkeren, tunet som en helhet, uten store strømforsyninger i store kabinett osv.for å drifte denne lille mengde elektronikk. Jeg mener også at DACer lyder forskjellig, men at det er bedre og oppgradere forsterker/høyttalere enn å bruke store summer på de.
Kort i Primare under. Sett dette i egen boks, og da selges det for unødig mye. Altså mtp mengde elektronikk.
Vis vedlegget 311392
Flere skulle ha gjort slik primare og hegel har det i sine forsterkere , jeg betalte 8000 for i 22 splitter ny. Så dette er det beste kuppet jeg har gjort på mangen år. I 22 med dac pris 13000,- i 22 uten dac pris 10000,- Og lyden i primare er utrolig passet psb image t6 perfekt :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hvor stor forskjell det er mellom DACer kommer an på hvor mye lyden som slipper igjennom anlegget som det spilles av på. DAC-chip har noe å si for sluttproduktet, men det er analogtrinnet, klokke, strømforsyning med god filtrering og kvaliteten på filtere som har mest å si for lydkvaliteten som kommer ut av DACen. Mange av de virkelig gode DACene har custom løsninger for klokke, filtere og et forseggjort analogtrinn som gjør at de når helt andre nivåer. Virkelig gode CD-spillere og DACer fra 10 år tilbake spiller fortsatt ringer rundt nye DACer i budsjettklassen, så lenge begge fores med opptak som har samme mastering.

F. eks. V-90 DACen er god til prisen, men den medfølgende strømforsyningen klarer desverre ikke fore DACen med tilstrekkelig med strøm. Sett på en stabil strømforsyning og den går opp en klasse eller to i lydkvalitet. Sett den opp mot en high-end CD-spiller eller DAC, i et anlegg som slipper mesteparten av informasjonen igjennom, så vil du merke at den ikke holder i nærheten av samme nivå.
Jodda, enig med deg at det er mye som spiller inn, men også mye "snake-oiling" i DAC businessen. Det er uansett veldig lite elektronikk det er snakk om, gjerne i altfor store kabinetter. Når det gjelder V90, så er det ingen reviews som underbygger det du sier, tvert imot! Det frarådes også av MF og bytte strømadapter. Du tenker på forrige generasjon ? hørt en god del dyre DAC i anlegg på relativt høyt nivå, og min høyst personlige oppfatning er at dyre DAC skjelden er verdt pengene mot å oppgradere andre ledd i kjeden.

Vis vedlegget 311374
Nå har jeg en V-90 DAC i head-fi oppsettet og har testet dette selv. Hadde original aftermarket strømforsyning fra MF (V-PSU II), som har korrekt volt for DACen. Med original strømforsyning så låter den litt daft og tregt, som om den ikke klarer å drive utgangstrinnet ordentlig. Med original strømforsyning så er den såvidt bedre enn en DAC-Magic plus, med aftermarket PSUen så drar den klart ifra.

Hvis du ser på MSB, DCS, APL og andre high-end merker så er det mye elektronikk og propritære løsninger for å komme opp på øverste nivå innen digitalt. Noe av prisen går selvfølgelig til å dekke utviklingskostnader, men det er også mye kostbare deler i de DACene. Litt viktig at du setter ting i perspektiv, da de som ofte kjøper DACer til 25k+ ofte har komponenter som yter på høyt nivå og dermed avslører budjsett-DACer på manglende oppløsning, romfølelse osv. Vil sammenlikne forskjellen som å kjøre 192khz mp3 kontra FLAC. For noen så er 192khz mp3 godt nok, mens andre vil ha ut så mye informasjon som mulig.
 
X

X186841

Gjest
Dac,n i hegel H160 er ihvertfall ikke allverdens bra. Plugget inn Pro-Ject Dac Box RS via de balanserte inngangene og koblet begge til s/pdif på datamaskinen så jeg kunne spille samme samtidig gjennom begge dac,ene og switche fort mellom de. Det var tynt og litt bassfattig fra hegel sin innebygde og enkelte små nyanser i musikken druknet helt i sammenligning med Pro-ject,n.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dac,n i hegel H160 er ihvertfall ikke allverdens bra. Plugget inn Pro-Ject Dac Box RS via de balanserte inngangene og koblet begge til s/pdif på datamaskinen så jeg kunne spille samme samtidig gjennom begge dac,ene og switche fort mellom de. Det var tynt og litt bassfattig fra hegel sin innebygde og enkelte små nyanser i musikken druknet helt i sammenligning med Pro-ject,n.
Hegel sin h160 skal det nå være en bra dac i, merkelig du oppfatter den som tynn og bass fattig. Har ikke noe å utsette på dacen i 22 den er det motsatte av det du sier på hegel h 160. For har ikke dacen i 22 levert bra lyd, har jeg kommet til og kjøpt dac utenom. Men lyden er skikkelig oppløst, detaljert med et bredt spekter, bassen er kjapp god punch og tar Den dype bassen med stil + den har full kontroll heile veien uansett lydstyrke.
 
X

X186841

Gjest
Det er bra Primare er bedre enn Hegel på dac delen.
Men forsterkerdelen på Hegel H160 var suveren, noe av det beste jeg noengang har hørt. DAc,n var også helt ok helt til jeg prøvde noe annet og hørte hva som var mulig.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har det vert en dac utenom som jeg ville ha prøvd i oppsettet her hjemme , måtte det ha blitt rega sin dac den er utrolig bra. Men som sagt i 22 har en bra dac i seg + jeg skal opp med lytterom snart , og da skal anlegget selges , skal beholde primaren ha den på hytten med noen bok høyttalere.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Siden det nå er blitt vist så mange guts shots i denne tråden her våger jeg si at DAM1021 gir mye DAC for pengene om en kan holde en loddebolt(*).
https://hifiduino.wordpress.com/2015/03/16/soekris-dam-1021-r-2r-dac-users-guide/

Om du bruker din egen DAC som delemaskin har du trolig de fleste delene du trenger.

Den er rask og enkel å lodde samme siden kortet fra Søren stort sett er komplett inkl strømregulatorer. Men man må påregne en del tid til å fikle med RS232/USB adaptere og terminalprogrammer for å laste opp filtre til man finner noe man liker.
Med på kjøpet får man en god innsikt til hva som er hovedgrunnen til at ulike DAC låter forskjellig. Er du en reser til å programmere digitale filtre… - well, only the skys is the limit.

Ikke at DAM1021 er i samme klasse lydmessig, men den bygger på ganske lik teknologi som vi finner i bl.a. TotalDAC og Mola-Mola DAC – altså rett så kostbare aluminiums-bokser.

Litt R-2R brakrunnsprat fra Bruno Putzeys
SoundStage! Ultra | SoundStageUltra.com (UltraAudio.com) | Searching for the Extreme: Bruno Putzeys of Mola-Mola, Hypex, and Grimm Audio -- Part Two

Postens sporingstjeneste viser at min DAM1021 kommer på postkontoret i løpet av ettermiddagen :cool:


(*) eller kjenner noen som kan hjelpe deg en times tid med loddearbeid.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Dac,n i hegel H160 er ihvertfall ikke allverdens bra. Plugget inn Pro-Ject Dac Box RS via de balanserte inngangene og koblet begge til s/pdif på datamaskinen så jeg kunne spille samme samtidig gjennom begge dac,ene og switche fort mellom de. Det var tynt og litt bassfattig fra hegel sin innebygde og enkelte små nyanser i musikken druknet helt i sammenligning med Pro-ject,n.
Hegel sin h160 skal det nå være en bra dac i, merkelig du oppfatter den som tynn og bass fattig. Har ikke noe å utsette på dacen i 22 den er det motsatte av det du sier på hegel h 160. For har ikke dacen i 22 levert bra lyd, har jeg kommet til og kjøpt dac utenom. Men lyden er skikkelig oppløst, detaljert med et bredt spekter, bassen er kjapp god punch og tar Den dype bassen med stil + den har full kontroll heile veien uansett lydstyrke.
Har hatt Primare i22 dac og nå H160. Jeg gjorde samme test som lgron med i22d og Hegel Hd10. Med hd10 koblet til xlr, ble det som om jeg hadde fått en ny forsterker. Med andre ord en STOR forbedring. Bedre og dypere bass, og bedre i de høye frekvenser. Og akkurat den oppløsningen mener jeg i22 trengte, i så måte var HD10 og I22 en meget god match.Har ikke gjort en slik test på H160, så det kan jeg ikke uttale meg om.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dac,n i hegel H160 er ihvertfall ikke allverdens bra. Plugget inn Pro-Ject Dac Box RS via de balanserte inngangene og koblet begge til s/pdif på datamaskinen så jeg kunne spille samme samtidig gjennom begge dac,ene og switche fort mellom de. Det var tynt og litt bassfattig fra hegel sin innebygde og enkelte små nyanser i musikken druknet helt i sammenligning med Pro-ject,n.
Hegel sin h160 skal det nå være en bra dac i, merkelig du oppfatter den som tynn og bass fattig. Har ikke noe å utsette på dacen i 22 den er det motsatte av det du sier på hegel h 160. For har ikke dacen i 22 levert bra lyd, har jeg kommet til og kjøpt dac utenom. Men lyden er skikkelig oppløst, detaljert med et bredt spekter, bassen er kjapp god punch og tar Den dype bassen med stil + den har full kontroll heile veien uansett lydstyrke.
Har hatt Primare i22 dac og nå H160. Jeg gjorde samme test som lgron med i22d og Hegel Hd10. Med hd10 koblet til xlr, ble det som om jeg hadde fått en ny forsterker. Med andre ord en STOR forbedring. Bedre og dypere bass, og bedre i de høye frekvenser. Og akkurat den oppløsningen mener jeg i22 trengte, i så måte var HD10 og I22 en meget god match.Har ikke gjort en slik test på H160, så det kan jeg ikke uttale meg om.
Nei men jeg har hørt hegel sin h 160 , og nesten alle andre fra hegel på forskjellig oppsett. Men oppløsheten på i 22 er jo helt sykt , så her forstår jeg ikke hva du har hørt.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Sjekk ut NAD D1050. Fabelaktig DAC til lite penger som låter fyldig og varmt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ikke glem at det er kombinasjonen av utstyr som lager lyden, så en DAC som er suveren hos en kan låte middels hos en annen. Gå for de som vil låne deg en DAC først eller kjøp brukt - sier nå jeg :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ikke glem at det er kombinasjonen av utstyr som lager lyden, så en DAC som er suveren hos en kan låte middels hos en annen. Gå for de som vil låne deg en DAC først eller kjøp brukt - sier nå jeg :)
Enig test før man kjøper, og få testet helst utstyr hjemme for da vet man hvordan det blir, tester man i butikken kan man få et mye bedre resultat hjemme hos seg selv. Det er i hvertfall min erfaring :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
DAC lyder meget forskelligt. Den samme DAC chip placeret forskellige steder lyder bare ikke ens. Der hvor der fejles er i strømforsyningen. IC kredse.
Jeg har en Oppo 105 D, der gør det godt. Den har en Sabre 32 bit DAC.
Jeg har købt en DAC/PRE af Drossel og den er bare så meget bedre, fordi der er brugt meget bedre stumper. Der sidder den samme Sabre 32 bit DAC i,
 
U

Utgatt24668

Gjest
Fy F... DAC er i ferd med å overta for kabeldebattene. Det er så mange forskjellige meninger og påståtte mirakelkurer og snakeoil der ute at det er ikke morsomt.

Det eneste man kan gjøre er å glemme å lese på forum og heller låne og lytte ute på butikkene så mye man klarer - helst i sammensetninger som er i henhold til ditt eget utstyr.

Så er det slik at man ikke kan lytte på alt som blir laget - så bruk gjerne anmeldelser med en klype salt for å finne de gode kandidatene.

Hvis du har utstyr som farger lyden en del så gå for en nøytral DAC. Hvis ikke kan du vurdere en DAC som farger noe. Det er litt to forskjellige retninger å gå. Kjøp en som støtter DSD i det aller minste.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Fy F... DAC er i ferd med å overta for kabeldebattene. Det er så mange forskjellige meninger og påståtte mirakelkurer og snakeoil der ute at det er ikke morsomt.

Kjøp en som støtter DSD i det aller minste.
Såe, det finnes ikke forskjeller på hverken DACer eller kabler, men det kryr av filer og formater som krever støtte for DSD?
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Fy F... DAC er i ferd med å overta for kabeldebattene. Det er så mange forskjellige meninger og påståtte mirakelkurer og snakeoil der ute at det er ikke morsomt.

Kjøp en som støtter DSD i det aller minste.
Såe, det finnes ikke forskjeller på hverken DACer eller kabler, men det kryr av filer og formater som krever støtte for DSD?
Her forstår jeg ikke hva du mener.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Er visse forskjeller på DACer.
Prøvd endel og lært at det som nødvendigvis fungerer i ett anlegg nødvendigvis ikke fungerer en annen plass.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
For en gangs skyld er det etter min mening veldig enkelt å gi en anbefaling - som hverken jeg eller noen andre har hørt til nå....

Auralic Aries Mini kommer på markedet i juli. Etter min mening er det bare å vente - og kjøpe da. Du får nok ikke en DAC med bedre spesifikasjoner uten å doble eller triple prisen.

AURALiC
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
DAC lyder meget forskelligt. Den samme DAC chip placeret forskellige steder lyder bare ikke ens. Der hvor der fejles er i strømforsyningen. IC kredse.
Jeg har en Oppo 105 D, der gør det godt. Den har en Sabre 32 bit DAC.
Jeg har købt en DAC/PRE af Drossel og den er bare så meget bedre, fordi der er brugt meget bedre stumper. Der sidder den samme Sabre 32 bit DAC i,

Har du link og pris på denne dacen?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Soundgarden selger primare sin dac 30 til 9999.

Mvh Imagine
 
X

X186841

Gjest
Det ser ut til å være en streamer med kun nettverksinnganger og mulighet for å koble på harddisk enten usb eller internt.

For en gangs skyld er det etter min mening veldig enkelt å gi en anbefaling - som hverken jeg eller noen andre har hørt til nå....

Auralic Aries Mini kommer på markedet i juli. Etter min mening er det bare å vente - og kjøpe da. Du får nok ikke en DAC med bedre spesifikasjoner uten å doble eller triple prisen.

AURALiC
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
DAC lyder meget forskelligt. Den samme DAC chip placeret forskellige steder lyder bare ikke ens. Der hvor der fejles er i strømforsyningen. IC kredse.
Jeg har en Oppo 105 D, der gør det godt. Den har en Sabre 32 bit DAC.
Jeg har købt en DAC/PRE af Drossel og den er bare så meget bedre, fordi der er brugt meget bedre stumper. Der sidder den samme Sabre 32 bit DAC i,

Har du link og pris på denne dacen?
Den er ikke sådan at bygge selv, da "Drossel" har forbedret den igen og igen. Jeg fik tilbud om, at købe den tidligere, men takkede nej. Den fik "Drossel" tilbage og arbejdede videre med den. Han kan noget ham "Drossel".

Drossel har bygget Dac i årevis. Den ene bedre en den anden. Jeg har lånt en del og niveauet er højt.
Det vigtige er ikke at have en god Dac chip, men at der er en god direkte strømforsyning bl.a.
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum-16.html
Du kan se et billede af den på min tråd om akustik.

Prisen var vennepris. 32 bit Dac 386 kHz. Håndbygget. Speciel strømforsyning. Speciel digital volumen kontrol.

Jeg tror ikke det fås bedre.

Men han kan vel bygge en til dig!
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Det ser ut til å være en streamer med kun nettverksinnganger og mulighet for å koble på harddisk enten usb eller internt.

For en gangs skyld er det etter min mening veldig enkelt å gi en anbefaling - som hverken jeg eller noen andre har hørt til nå....

Auralic Aries Mini kommer på markedet i juli. Etter min mening er det bare å vente - og kjøpe da. Du får nok ikke en DAC med bedre spesifikasjoner uten å doble eller triple prisen.

AURALiC
Når jeg leser spesifikasjonene på nettsiden er jeg enig med deg. Men både pressemeldingen fra Auralic og diverse rapporter sier den har innebygget DAC og analog output i tillegg....

Pressemelding fra Auralic:


'AURALiC announces ARIES MINI streaming nodeA Quad-Rate DSD WiFi streamer for $399/EUR459
Munich HIGHEND show, 14th May 2015 – AURALiC launches ARIES MINI, a new member of its lightning product line. ARIES MINI is a wireless streaming node designed for your existing audio system connection. It enables your home stereo with wireless high-resolution streaming capability at an affordable price.
ARIES MINI shares all existing software and hardware functions of our original popular streaming bridge: ARIES, which launched last year on the HighEnd Munich show. In additional, ARIES MINI has a pair of high quality analog output powered by ESS Sabre DAC chip: ES9018K2M. The built-in storage slot accepts any 2.5-inch hard drive or solid-state drive, which can be used to build your personal music library.
ARIES MINI can stream high-resolution music extremely fast over WiFi signal at virtually any sampling rate, even for the latest Quad-Rate DSD and DXD. It is powered by AURALiC's proprietary Tesla hardware platform including a Quad-Core ARM Coretex-A9 processor running at 1GHz, 512MB DDR3 onboard memory and 4GB internal data storage. The Tesla platform has a calculation ability of 25,000 MIPS, more than enough to decode a vast spectrum of audio formats, including AAC, AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC, MP3, OGG, WAV, WV and WMA.
‘We are trying to create something that is affordable for most music lover, not just audiophile,’ said Xuanqian Wang, the CEO of AURALiC. ‘ARIES MINI is exactly the right product for anyone who is eager to experience the wireless high-resolution streaming technology but don’t want to spend a lot of budget on a dedicate DSD DAC or a NAS drive. It is the real DSD streamer for everyone.’
Through Lightning DS, AURALiC’s control software, ARIES MINI can stream music stored on network attached storage, USB disk and optional internal storage. It also supports TIDAL, Qobuz and WiMP lossless streaming services. The other streaming sources are vTuner Internet Radio, AirPlay from Apple devices and Songcast for Windows and Mac system.
The input of ARIES MINI includes Gigabit Ethernet, 802.11ac dual-band WiFi, USB input and optional internal storage such as 2.5’ hard disk or solid-state drive. The outputs are USB audio that is compatible with DACs, which do not required drive to work on Mac system. The digital audio outputs include Coaxial and Toslink with maximum supported sampling rate up to 24Bit/192k. The single-ended analog output drive by internal DAC supports all sampling rate up to Quad-Rate DSD and DXD.
The dimension of ARIES MINI is 13.5*13.5*2.8cm (W*D*H), weight at about 800 grams depends on different internal storage options. It is available in two colours: white and black.
AURALiC and its Europe partners are accepting pre-order right now. The company will start shipping these pre-orders by the end of July in Europe first. The Retail price of ARIES MINI is EUR 459 or USD 399 in U.S.'
 
X

X186841

Gjest
Står akkurat det samme der, Streaming Node. Har jo DAC chip for å decode digitale signaler men ingen tradisjonelle innganger vi forbinder med en dac som f.eks Coax,Toslink og USB.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Står akkurat det samme der, Streaming Node. Har jo DAC chip for å decode digitale signaler men ingen tradisjonelle innganger vi forbinder med en dac som f.eks Coax,Toslink og USB.
Det trengs da heller ikke.... :) Men når det kommer til utganger har den det som trengs, selv om spesifikasjonene på auralic sine sider er litt missvisende.

Når jeg leser hva trådstarter egentlig leter etter, tror jeg Auralic Aries Mini er perfekt.
 
Topp Bunn