Anbefaling PU/Ortofon 2MM Bronze

aske

Medlem
Ble medlem
08.10.2013
Antall liker
0
Hei!

Jeg er ganske fersk i den moderne hifi-verdenen, særlig hva vinyl-teknikk angår. Håper derfor noen kyndige sjeler kan forbarme seg og dele av sin kunnskap og erfaring ifht. følgende problemstilling:

Har lenge spilt på standard AT-95 E PU som fulgte med platespilleren (Audio Technica AT lp120). Jeg gikk nylig til innkjøp av en Ortofon 2MM Bronze, muligens på litt tynt vurderinsgrunnlag, for da den var montert konstaterte jeg en negativ endring i lydbildet fra hva jeg er vant til/liker. Synes plutselig jeg mistet mye varme, dynamikk og mellomtone/bass, til fordel et kjøligere/analytisk lydbilde preget av mer detaljrikdom og høye frekvenser. Regner med at noe innspilling vil kunne bedre lyden, men jeg frykter at det ikke vil være i tilstrekkelig grad ifht. mine preferanser.

Platespilleren er koblet til en nyere Rotelforsterker og Tannoy DC-10T høyttalere. Er det noen som har anbefalinger om PU for varm, dynamisk og fyldig lydbilde?

Takknemlig for svar:)

aske

Medlem
Ble medlem
08.10.2013
Antall liker
0
Eh, ja det skulle jo stå "2M bronze"...

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Lydforskjellene skulle være motsatt av hva du beskriver.

Ortofon 2M Bronze er den varmeste pickupen i 2M serien og burde være klart varmere i karakter enn en AT-95E...

På den annen side har Ortofon 2M Bronze en mye skarpere nålesliping; Nude Fine Line (8/40 micro-m.) mot AT-95Es
eliptiske sliping (40/60 micro-m.) - noe som innebærer mye strengere krav til nøyaktig montering og justering.
Er den ikke skikkelig justert sier den nok fra med å gi deg lyd som den du beskriver.

Er du sikker på at monteringen og justeringen er gjort på en nøyaktig nok måte?

Bruk videre Ortofonen 2M Bronce med stifttrykk på maksimale anbefalte 1,7 gram - for best mulig sporing.

Les mer platespillerstoff i min artikkel Vinyl ABC i Fidelity 56 (s. 92 - )
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kanskje den "varmeste" Ortofon MM, -betyr ikke nødvendigvis at den lyder varmt i forhold til andre...
-heller (over-)nøytral, IMHO.
Rotel (tradisjonelt) gir heller ingen hjelp med varme/fylde

Anbefaling..? budsjett? mange modeller fra Shure, Empire, ADC & Grado har mer fylde...

Arne K

Sist redigert:

aske

Medlem
Ble medlem
08.10.2013
Antall liker
0
Gunnar: Jeg skal absolutt se etter om mer presise justeringer kan gi forbedringer, takk for nyttig litteraturtips!!

Cobra2: Budsjett på 3-5.000, så lenge lyden er god!

Hilsen Thomas

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hei.

Lydforskjellene skulle være motsatt av hva du beskriver.

Ortofon 2M Bronze er den varmeste pickupen i 2M serien og burde være klart varmere i karakter enn en AT-95E...

På den annen side har Ortofon 2M Bronze en mye skarpere nålesliping; Nude Fine Line (8/40 micro-m.) mot AT-95Es
eliptiske sliping (40/60 micro-m.) - noe som innebærer mye strengere krav til nøyaktig montering og justering.
Er den ikke skikkelig justert sier den nok fra med å gi deg lyd som den du beskriver.

Er du sikker på at monteringen og justeringen er gjort på en nøyaktig nok måte?

Bruk videre Ortofonen 2M Bronce med stifttrykk på maksimale anbefalte 1,7 gram - for best mulig sporing.

Les mer platespillerstoff i min artikkel Vinyl ABC i Fidelity 56 (s. 92 - )
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Jeg er ikke helt enig med mr. Brekke her.

Nå spiller jeg med en AT95E på min modifiserte Technics SL-1210mk2 (KAB/ Mains Cable R Us) og AT95E låter helt klart varmt. Jeg fikk testet i jula en innkjørt Ortofon 2M Bronze, og det er helt klart at AT95E låter varmere og har en generell mørkere lydkarakter. Ja Bronze er den varmeste i 2M-serien, men det er sett ift Red, Blue og Black. De er vel alle på den lyse siden, spesielt 2M Blue.

Men hos meg var forskjellene motsatt av det du fikk. 2M Bronze trakk først vekk et slør eller rettere sagt et teppe som AT95E har i forhold. Det hørte vi umiddelbart musikken startet. Kjørte stifttykk på 1,5 gram. Klarere og mye mer oppløst diskant. Mellomtonen kom sterkere frem og bassen var mye mer detaljert og nyanser, men dyyyp. Det jeg merket spesielt ift AT95E var Bronze sin enorme forskjell i dynamikk. Skarptrommer og utslag i vokaler ga langt mer trøkk. Det var generelt større forskjell mellom de rolige partier og utslagene med pådrag. Helt klart min neste PU som ankommer neste måned en gang:)

Nå er 1210mk2 i en litt annen klasse en AT LP120-spilleren (no disrespect intended); og spesielt med de modifikasjonene jeg har på min spiller. MEN, jeg synes uansett det er rart at du opplever AT95E som bedre. Har du husket på å sette VTA riktig? Bronze er litt større så vær nøye, men uansett pass på at armen er helt parallell når nåla er på plata. Peker armen opp i bakkant blir lyden lysere og spissere, peker den ned i bakkant så blir lyden mørkere og litt mer basstung. Slik jeg har lært er det bedre at den går litt ned i bakkant fremfor motsatt. Men det aller beste og mest riktige er helt parallell.

Hvilket headshell benytter du og hva veier ditt headshell. 2M Bronze har ganske høy compliance, og liker ikke for tung arm/ headshell.

Sjekk i front at headshell også er i linje/ vater, og at det ikke er skjevt i side/ vridning.

Og for all del, som et siste feilsøk, så sjekk at du har koblet headshell-kablene korrekt. Den hvite, røde, grønne og blå. Byttes de om på PU og headshell, så får du så klart avvik.

Gi tilbakemelding på hvordan det går:) For det er ingen tvil om at 2M Bronze er i en helt annen klasse enn AT95E; selv om AT95E er en fantastisk PU til prisen. Jeg valgte AT95E til fordel for den ganske mye dyrere Ortofon 2M Blue (som igjen er langt bak Bronze).

Men husk, 2M Bronze åpner seg nok ikke skikkelig opp før minst 50 timer spilletid. Ting skal mykes opp og gå seg til.

Lykke til.

M

mfufu

Gjest
2M Bronze skal normalt ikke låte slik du beskriver. Syntes det var ett bra tips og sjekke at armen er i vater og sjekke stifttrykket, hvis ikke du allerede har sjekket det? Hvis du ikke finner noe feil ved montering/innstilling så kan det jo hende det er så enkelt som at det er assosiasjonene dine, og at du liker lyden fra AT-95 bedre :)

aske

Medlem
Ble medlem
08.10.2013
Antall liker
0
Hei folkens og takk for gode og detaljerte råd! Det førte til en vesentlig forbedring å gå igjennom montering og justering; pickupen leverer nå et mye mer nyansert lydbilde enn i første runde. Kjenner godt igjen ChrisAndre sin beskrivelse av et "slør" trekkes vekk og lydbildet åpnes med langt flere og separerte detaljer - selvom jeg synes lydbildet jevnt over kan virke mindre varmt og mørkt enn AT-95. Ideellt ville jeg hatt detaljene fra Bronzen og varmen fra AT-95en; noen som har tips til fremtidig pickupkjøp?

Venter i spenning på hvordan lyden arter seg etter lengre innspilling, ligger vel på 20 timer nå...

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Så bra at ting faller på plass! AT95E mangler en del på detaljer. Kjørte nettopp en A/B test mellom Wimp via DAC og vinyl (Diana Krall). Og der hvor det var en dempet men tydelig skarptromme på Wimp, så hørtes skarptromma ut som det ble slått trommestikka på en sofapute med AT95E. Det ble bare et lite dunk, og det lignet ikke skarptromme. Så nå gleder jeg meg enda mer til 2 M Bronze!

Skal du ha mer varme men samtidig beholde lydsignaturen til 2M Bronze vet jeg ikke om noen PU til ditt oppsett. Det jeg anbefaler deg da er å bytte ut din Rotel med en rørforsterker! Da får du varme, magisk mellomtone samtidig høy oppløsning. For deg å gå opp i høyere pris på pick up, med din LP120, blir for meg ikke fornuftig. LP120 er et fint steg inn i vinylverdenen, men har som alle innstegsmodeller sine klare begrensninger. Med 2M Bronze har du nok makset ut hva din platespiller evner å gi. Så om du ikke skal bytte ut platespiller, har jeg en gog anbefaling på rørforsterker: Music Angel KT88! Kjøpes hos Mala Audio. Og går du inn på trådene Music Angel venner og smårør til Music Angel her inne så skjønner du hvorfor. Det finnes og en tråd på Avforum.no som heter Gode små-rør til Music Angel, som den avdøde guruen Kjell B startet. Tråden lever ikke spesielt i dag, men der står det enormt mye nyttig om Music Angel. Du får ikke bedre lyd til prisen, med mindre du skal opp i eksotiske priser. Jeg vet, litt off topic her, samt at jeg nevner et annet forum. Men med den kunnskapen Kjell B hadde om MA og rør, så fortjener den tråden å leses av mange :)

Men slik jeg skjønner så bruker du riaa-trinnet på Rotel i dag? Der har du og forbedringsmuligheter i en bedre ekstern Riaa. På bakgrunn av Rudi her inne og hans anbefaling av Musical Fidelity V-LPSii, falt valget mitt på den. Varm lyd, god bass men detaljert. Bygg den ut med egen strømforsyning V-PSUii og du får mer av alt. Rimelig og kjempegod lyd!

Om du ønsker å beholde Rotel, så kan du bytte platespiller. Og der er valgene mange. Rega, Thorens, Pro-Ject, VPI eller en pent brukt Technics SL1210mk2 som du kan modifisere til en skikkelig hiend rig :)

Send gjerne PM om du lurer på noe mer rundt Music Angel rørforsterker eller søk det opp på dette forumet. Der lever tråden i høyeste grad :)

Sist redigert:

Lp only

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
214
Sted
Bergen
Hei.Jeg er veldig enig med Chris Andre.Jeg ville ha prøvet en god rørfosterker.Har ikke hørt music angel men har hatt Cary rørforterker på vinyl.Med en god forsterker og riaa vil du lettere kunne teste ut div.pickuper.Jeg har en 5-6 pu'er opp til 5tus.og ingen av diesse låter dårlig her men forskjellig er det.Rega kan også vere et godt valg med sine gode innebygde riaa.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Er du sikker på at du har truffet med vatringen av arma nå da aske? Da jeg bytta PU kom armbasen mye høyere enn før, og lyden ble bassfattig. Jeg justerte litt ned i armbasen, og vips hadde jeg den forventede lyden. Arma trenger nødvendigvis ikke å være i vater når du treffer med det du er ute etter er min erfaring.

• Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Stjeler tråden et øyeblikk & spør: Hvor plassereres vateret for å sjekke arm?

Armbord. Avid Acutus 004.jpg
Her på "armbord"?
Arm i vater 008.jpg
Eller her over "headshell"? På siste foto er jeg helt ute av vater, men merker ikke dårlig lyd av den grunn.

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@FrodeR: Tusen takk for informativ videosnutt. Den skal repeteres. Dermed ikke sagt at jeg er enig i alt. Men man lærer stadig nytt. Selv en gammel vinylgubbe som meg. Takker f.ø. for lån av tråd:).

mvh

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Bare hyggelig oct. Legg merke til at poenget ikke er å ha arma i vater, men i den posisjonen du liker lyden :)

• Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ aske: Ang. P.U. m. varm lyd, er min egen Grado Reference Master 1, en slik. Også Benz Ace tenderer mot det varme. Førstnevnte havner vel litt over budsjett, men er mulig å prute. Jada. vet at man ikke skal preferere eget utstyr, men gradoen kom "kastet" på meg, da jeg uheldigvis klarte å herpe en Lyra.

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Tillater meg å "bumpe" denne tråden. Da jeg tror at den har allmen interesse.

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Et foto av Grado Reference 1 Master kan vel ikke skade?

Grado P. U. SME 309 003.jpg

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Du mener han bør sette på en Grado Reference Master 1 på sin Audio Technica LP120?

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.651
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Er du sikker på at du har truffet med vatringen av arma nå da aske? Da jeg bytta PU kom armbasen mye høyere enn før, og lyden ble bassfattig. Jeg justerte litt ned i armbasen, og vips hadde jeg den forventede lyden. Arma trenger nødvendigvis ikke å være i vater når du treffer med det du er ute etter er min erfaring.
Beklagar om det är O.T. men detta var intressant FrodeR! Har du fortsatt 9cc-armen? Är det med den du fått till mer bas genom att justera ned armen litt? Syns själv att min tenderar till litt slank bas med armen i vater så detta vill jag i så fall testa :)

Med vänlig hälsning

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ ChrisAndre: Ikke nødvendigvis. Vet jo ikke om det er noen god match. Jeg uttalte meg kun på generelt grunnlag, og fordi det er den p.u. jeg bruker f.ø.

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ cash.se: Stiften løsnet.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@ ChrisAndre: Ikke nødvendigvis. Vet jo ikke om det er noen god match. Jeg uttalte meg kun på generelt grunnlag, og fordi det er den p.u. jeg bruker f.ø.

mvh
Den skjønte jeg. Men nå koster vel din PU nesten 2,5 ganger prisen av hans LP-120. Jeg syntes kanskje det var vel overkill med en slik PU til den spilleren;) Den PU han nå har er det jo intet galt med. Tvert imot.

Men nå har jo denne tråden sklidd helt ut, så da synes jeg det er bedre å hjelpe trådstarter med tips og råd via pm…

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Beklager at jeg "rappet" tråden. Anbefalte jo også en rimelig Benz Ace, som vel er standard p.u. på JMW armene til VPI. No pun intended.

mvh

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Gunnar: Jeg skal absolutt se etter om mer presise justeringer kan gi forbedringer, takk for nyttig litteraturtips!!

Cobra2: Budsjett på 3-5.000, så lenge lyden er god!

Hilsen Thomas
Tar meg lov til å anbefale Nagaoka MP-300 eller MP-500 i den prisklassen. Varme, bass og detaljer.

Topp Bunn