Anbefaling: Pickup til Linn LP12

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Jeg er i tenkeboksen på bytte av pickup på min LP12 med Ittok arm!? Hva skal man velge? Har fått godt tilbud på Ikeda og Benz, men er usikker...har også lyst til å forsøke litt nytt og vurderer merker som VdH, nevnte Ikeda og Benz, Soundsmith, Lyra (tror dette kan være litt lystklingende etter min smak).

Budsjett er under 20kkr

Er det noen selvsagte kandidater jeg har utelatt?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det noen selvsagte kandidater jeg har utelatt?
En Cadenza-variant kanskje.

Forøvrig tror jeg at Audio Aktøren har igjen noen få forskjellige Soundsmith´s til gammel pris.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Bruker Benz LP i min Ekos SE og synes det er en bra match.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Transfiguration Phoenix Kostar rundt 20 og var eit funn på min Lp-12 med Ekos. No har nok Itok litt meir masse men det skulle ikkje by på problem.
Audio Technica bør også vere med I vuderinga. Har sjølv ein ART 1 som er nydleg. No er denne ikkje å få tak I lenger men toppmodellane til AT bør vuderast.
Van den Hul kan vere vanskleg å montere på Linn armar. Brukar sjølv ein van der hul colibri men det er ikkje beint fram å få den juster riktig. Måtte langt bak for å passé overhenget og byte loddet for å få det til(mindre masse) .
Har også brukt ein Dynavector 23RS. Den er grei og montere og fungerar godt saman med Linn.

Lykke til !
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.280
Antall liker
11.035
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har god erfaring med Ortofon på LP12/Ittok. Sist en Windfeld, som er bror til Cadenza-serien. Kunne godt tenke meg en Cadenza Bronze ville funke supert.
Forøvrig spilles det nå på LP12 med Dynavector 17R3, og det låter bedre enn noen gang etter jeg fikk ny RIAA.

Jeg har flere spillere nå, men LP12 med Ittok holder teten lydmessig med klar margin, selv med rimeligere pickup. Verd å merke seg.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Hvordan vil du sammenligne Krystal med andre pu i den klassen ?
 
Ble medlem
21.09.2015
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Bodø
Har bare prøvd Ortofon quintet bronze tidligere,den ligger i en lavere prisklasse.En annen ting er den fysiske størelsen,her var Quintet i største laget selv om lyden
var behagelig.Når det gjelder Krystal .så ligger denne i en helt annen liga.kraftfull bass og nydelig mellomtone.Jeg er i alle fall svært fornøyd lydmessig.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hørte nylig Krystall på to forskjellige oppsett og den var meget imponerende (på den ene hadde stått en Audion Technica til godt over 10" og dette var langt bedre). Siden du har Ittok får du jo superenkel montering også.
Har du oppgradert psu og innerchassis?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Takker for alle innspill i tråden...jeg har for så vidt tenkt litt på Linn sine egne P.U. men synes vel egentlig at Linn har blitt for dyrt (he he, sier jeg med et budsjett på inntil 20kkr for en P.U :eek: (mange synes DET er galskap)).

Jeg ser at Audioaktøren har 40% avslag på enkelte modeller av Soundsmith (som jeg aldri har hørt, men har hatt lyst til en stund), hva er erfaringene rundt Zephyr og Aida? er dette noe som kan passe (monetært blir det jo noen kroner igjen til andre ting oxo, da).
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ En helt annen PU selvfølgelig, men... jeg ble i hvert fall positivt overrasket over Soundsmith Carmen.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg er i tenkeboksen på bytte av pickup på min LP12 med Ittok arm!? Hva skal man velge? Har fått godt tilbud på Ikeda og Benz, men er usikker...har også lyst til å forsøke litt nytt og vurderer merker som VdH, nevnte Ikeda og Benz, Soundsmith, Lyra (tror dette kan være litt lystklingende etter min smak).

Budsjett er under 20kkr

Er det noen selvsagte kandidater jeg har utelatt?
Husk at hverken Lyra Delos eller Kleos er lystklingende. Jeg har hatt Lyra Delos også på Linn LP12 med Ittok LVII arm, og det låt meget godt! LP12 er jo litt rund i kantene og ikke spesiell nøytral spiller i utgangspunktet... Godt match i mine ører.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.698
Sted
Kongsberg
Jeg ser at Audioaktøren har 40% avslag på enkelte modeller av Soundsmith (som jeg aldri har hørt, men har hatt lyst til en stund),
hva er erfaringene rundt Zephyr og Aida? Er dette noe som kan passe (monetært blir det jo noen kroner igjen til andre ting oxo, da).
Hei.

Løp og kjøp! Begge disse modellene er utmerket til full pris, så med 40% avslag får du utrolig mye for pengene.
Hva med å kjøpe begge, for så å selge den ene som passer minst til din platespiller. Du kan vel få bortimot det
samme som du ga for denne ny, når du selger den "brukt".

Aida er sammen med Carmen favorittene fra opera-serien. Aida er i praksis en Boheme, med litt skarpere nålesliping.
(Carmen er en Boheme med aluminium framfor rubin cantilever). Det betyr litt bedre sporing, litt bedre undertrykkelse
av overflatestøy, litt mer dynamikk, litt bedre bass og bedre diskant. Tonalt blir pickupen en lille smule varmere. Det
at mange aspekter ved gjengivelsen blir "litt bedre" og "bedre", kan bety at totalopplevelsen blir "mye bedre". Tonalt
er denne pickupen bittelitt varmere enn "nøytral".

Zephyr Mk/II er i praksis en Boheme, men med boron (aluminium på Mk/III) framfor rubin cantilever og kunstoffhus
framfor trehus. Dette øker vekten med noen gram (vekt; 6,8 -> 10,3) og opphenget er stivet opp for å kompansere
for dette og bruk sammen med noe tyngre tonearmer (compliance; 22 -> 10). Den originale Zephyren ble bygget for
bruk sammen med VPI Classic tonearmen og serien er derfor (bitte-) litt svalere i klangkarakteren enn Aida - for å
kompansere for VPIens noe varme klangkarakter. Prototypene som jeg definerte til Sound Smith - til Electrocompaniet
ECG-1 platespilleren - var alle avarter av Zephyrkonseptet - med kunstoffhus og stivt oppheng - igjen for å kompansere
for en litt varm klangkarakter (primært i Jelcoarmen og ikke minst Jelcokablen).

Grunnen til at Electrocompaniet forsøkte et sammarbeide med Sound Smith, var at disse pickupene har en lyd som
minner litt om det norske merket. Mer fokus på musikalitet og moro, enn på absolutt nøytralitet. I sammenligning
med MM- og MC- pickuper - havner MMC et sted mitt i mellom - med karaktertrekk fra begge konseptene. Storheten
og det høye utgangsignalet fra MM og dynamikken og stramheten fra MC. Og fremfor alt musikalitet.

Se testen min av Sound Smith Boheme her (fidelity #60/s. 72) ;
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Personlig holder jeg en knapp på Aida - til kombinasjonen LP-12 /Ittok.

mvh
Gunnar Brekke
 
Topp Bunn