Jeg kjøpte noe herfra som er på vei i posten nå. Koster jo litt, men ikke all verden og så ser det bra ut.
www.ebay.co.uk
Når det gjelder rhodium så er det ikke helt uten grunn at dette materialet er spennende kontaktmateriale.
Det korroderer ikke, og det gir svært god kontakt.
Jeg har til og med gjort målinger som viser at dette stemmer.
Her ser vi en måling fra kabel på ene siden til kabel på andre siden. Målingen ble gjort med et svært nøyaktig oscilloscop.
Jeg sammenlignet to kliss like terminaler der den ene var utført i ren kobber og den andre belagt med rhodium. Ved å kjøre 1ms pulser på 183 ampere med en svært kraftig MOSFET gjennom pluggene kunne jeg måle det bittelille spenningsfallet gjennom terminalene.
Med rhodium fikk jeg 26mV mot 32mV med rent kobber. Det tilsvarer henholdsvis 0,14mOhm og 0,175mOhm.
Denne testen ble utført uten spader og kun med 8mm^2 fintrådet kobberkabel. Det ble dratt til med samme moment på begge typer terminaler.
I praksis betyr disse forskjellene ingenting. Det viktigste er at det er
god kontakt som er fri for korrosjon, og da er rhodium eller gull å foretrekke.
Skal man ha bananplugger, sørg for at de er skikkelig trange eller låsbare. Bruker man spader, så sørg for at de dras skikkelig til.
Styr unna billigste type kontakter med "gull"-fjærer på. Disse sitter for dårlig og gir målbar økt forvrengning!