Anbefaling av pu til SME IV

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg står på terskelen til å trå inn i vinylverdenen og trenger litt (les: mye) hjelp og råd.

Om dager (eller uker) kommer plinth til min donor-Lenco L75, fra Moldova. Her venter en SME IV.Vi kjøpt for lenge siden, men aldri brukt noe særlig av meg. Jeg har også en Denon DL103 jeg fikk med armen i sin tid, med lovnader om at dette var fin match.
I påvente av plinth og ferdigstillelse av platespiller, har jeg begynt å lese litt om match mellom arm og pu, og testet ut korfs kalkulator etter tips fra @Atlerovik . Jeg finner litt motstridende informasjon om DL103, men alt tyder på at den trenger en arm med mer effektiv masse enn min SME. Samtidig forteller flere at SME IV og V går fint sammen med 103.
Jeg lurer derfor på om noen vil dele erfaringer rundt dette med meg.

I tillegg ønsker jeg tips til andre pu´er som vil være god match med armen min. Prisklasse opptil 20000-30000 ny, men helst billigere:-D.
Forforsterkeren (Coffman Labs G1-A) tar både mm/mc, så kom gjerne med anbefalinger om mm også.

Jeg er glad i Audio Note-lyd og ønsker lydsignatur i den «gaten», om det gir mening?

Mvh Veleik
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Hadde selv SME V (skulle aldri solgt den)
Av pickup kjørte jeg Benz wood, Ortofon Rohman, Dynavector DV17 og ZU dl103.
Alle funka bra for meg, var spesielt fornøyd med ZU Den dro meg på en måte inn i musikken
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.389
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har SME 309 og en IV som skal monteres etterhvert. Har brukt Lyra og Benz Micro med gode erfaringer. En kamerat bruker Dynavector på sin SME arm. Tror det er mer lydsignaturen du ønsker i p.u. som blir valgets kval da IV kan brukes med en mengde p.u uten å gjøre seg bort!
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Har SME 309 og en IV som skal monteres etterhvert. Har brukt Lyra og Benz Micro med gode erfaringer. En kamerat bruker Dynavector på sin SME arm. Tror det er mer lydsignaturen du ønsker i p.u. som blir valgets kval da IV kan brukes med en mengde p.u uten å gjøre seg bort!

Så jeg skal ikke bry meg så altfor mye om compliance?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Har SME 309 og en IV som skal monteres etterhvert. Har brukt Lyra og Benz Micro med gode erfaringer. En kamerat bruker Dynavector på sin SME arm. Tror det er mer lydsignaturen du ønsker i p.u. som blir valgets kval da IV kan brukes med en mengde p.u uten å gjøre seg bort!
Helt enig! Mitt inntrykk er at disse SME armene funker bra m det aller meste
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd ut Denon DL 103 R på en SME V, og det funket jo på sett og vis.....Men den PUen som virkelig sang i SME V var en Koetsu Black.

mvh
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.389
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Så jeg skal ikke bry meg så altfor mye om compliance?
Jeg er ingen ekspert, men SME 309, IV og V er vel alle medium masse tonearmer og passer med en mengde p.u på papiret. Kan vel bruke alt fra medium til lav compliance p.u i teorien. Her får du nok forhåpentligvis bedre svar av de kyndige her på formet (y) Lykke til i jakten på den perfekte p.u:D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Flott arm!

Jeg har en SME V-D (SME V med avtagbart headshell). Jeg prøvde aldri denne med Denon 103 (som jeg kun hadde en kort stund med DV507MKII før jeg gikk videre). Men DL103 er fin pickup, absolutt.

Lytt til litt ulike pickuper og finn ut hva du liker. Deretter kan du sjekke hva som passer i armen. Jeg holder VDH Colibri XCP og SME V-D for å være en av de beste comboene jeg har.

Og denne komboen har jeg kjørt på Avid Acutus Reference SP, Bergmann Galder, Avid Volvere, Garrard 301. Har funket godt på alle fire.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Veleik: Til SME? Audio Technica, Sumiko eller Ortofon. Det er mine tips. Selvfølgelig avhenger det av både armen og preferansene hvilken som passer best, men på en IV eller V kan du gå skikkelig til verks.På en Michell Gyro/SME, for eksempel er Sumiko Blue Point svært god. Men det mest fleksible utvalget vil du nok finne hos AT/Ortofon. Hadde du IKKE hatt SME der, men en originalarm: Shure- uten tvil. En M97XE for ever & alltid! . Spørs bare hvilken karakter du ønsker å gi spilleren din.Pickupen finnes hos en av disse tre :)
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En af mine venner kører Sumiko Pearwood Celebration II på sin SME-V.
Han lånte på et tidspunkt min Sumiko Palo Santos Presentation for at prøve. Begge er godt match.
Ellers vil jeg tro (har ikke prøvet) de bedste fra Benz, LP-S og Ebony H eller L, TR om du har god lavohms (3-5ohm) stepup eller supergod MC-in i riaa.
Men som Fosse skriver: Lyt til forskellige. Din lydpreferance kender du kun selv :)

Edit: Den Koetsu som @Rudi har til salg på torget (hvis den ikke er solgt) er et røverkøb. Intet mindre :)
 
Sist redigert:

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Her renner det inn med gode, konkrete tips. Det er interessant at så mange ikke henger seg så voldsomt opp i compliance, og heller anbefaler lytting.

Jeg tar gjerne i mot flere tips. Rudis får nok bli liggende, dessverre. Den blir for dyr per nå...😊
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Da jeg hadde SME IV brukte jeg en Soundsmith The Voice på den. Det er nok den beste vinyl lyden jeg har hatt.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg står på terskelen til å trå inn i vinylverdenen og trenger litt (les: mye) hjelp og råd.

Om dager (eller uker) kommer plinth til min donor-Lenco L75, fra Moldova. Her venter en SME IV.Vi kjøpt for lenge siden, men aldri brukt noe særlig av meg. Jeg har også en Denon DL103 jeg fikk med armen i sin tid, med lovnader om at dette var fin match.
I påvente av plinth og ferdigstillelse av platespiller, har jeg begynt å lese litt om match mellom arm og pu, og testet ut korfs kalkulator etter tips fra @Atlerovik . Jeg finner litt motstridende informasjon om DL103, men alt tyder på at den trenger en arm med mer effektiv masse enn min SME. Samtidig forteller flere at SME IV og V går fint sammen med 103.
Jeg lurer derfor på om noen vil dele erfaringer rundt dette med meg.

I tillegg ønsker jeg tips til andre pu´er som vil være god match med armen min. Prisklasse opptil 20000-30000 ny, men helst billigere:-D.
Forforsterkeren (Coffman Labs G1-A) tar både mm/mc, så kom gjerne med anbefalinger om mm også.

Jeg er glad i Audio Note-lyd og ønsker lydsignatur i den «gaten», om det gir mening?

Mvh Veleik
Lyra Delos funket fint på min 309. Men ikke helt AN lydsignatur. Så vidt jeg har skjønt finnes det (minst) to versjoner av DL103, som har ulike specs, eller «krav» til match.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Jeg har hatt SME IV i vel 25 år nå, og brukt flere pickuper på den. Ortofon MC30 Supreme og Cadenza black har begge funket godt i armen, så en Ortofon MC er en god kombo. Samme gjelder Audio Technica sine MC'er. Har AT33sa som også er en god match. Har også en Clearaudio Maestro Wood MM, som egentlig er for lett for armen, men her har Clearaudio sendt med et ekstra lodd som skal monteres med pickupen, så da funket det også.

I dag bruker jeg Kiseki Purpleheart som er en super kombinasjon med SME. Det er den beste pickupen jeg har hatt i anlegget.

Så her er det mange forskjellige pickuper som vil funke, det kommer an på hva slags lyd du er ute etter. Begrensingene ligger ikke i armen.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg blir litt lettet når jeg leser svarene i tråden. Her virker det som mulighetene er langt flere enn jeg fryktet. Planen akkurat nå er å bruke DL103 den første tiden og bli kjent med den, samtidig som jeg sparer penger til et alternativ som virkelig er et sprang. Det skal bli spennende å teste ulike pu´er med tiden. Veldig kult at så mange har bidratt med forslag. Tusen takk!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Skal ikke komme med noen konkret anbefaling hverken den ene eller den andre veien utenom og si at det man skal tenke litt på er og velge pickup etter dempe egenskapene i armen. En pickup som ikke har intern resonanse demping i oppbyggingen av pickupen krevet at armen kan dempe resonansene, mens en pickup som resonerer lite ut ad krever mye mindre fra armen. En Denon DL103 uansett utgave resonerer forholdsvis mye og krever således en arm med gode dempe egenskaper, en pickup som f.eks Lyra Delos er internt dempet og resonerer lite utad og er således en lett oppgave for de fleste armer, en av de pickuper som resonerer minst utad er pickuper som f.eks Denon DL304 og ikke minst Lyra Skala og hører således til de mindre problematiske pickupene. Mange av Koetsu pickupene med trehus resonerer lite og er også hva jeg kaller lettvinte pickuper, de med sten hus er i helt andre enden av skalaen og kan resonerer tildels kraftig. Miyajima sine pickuper har forskjellige tre sorter med tildels veldig forskjellige egenskaper, noen av de resonerer helt vilt og krever en topp arm, mens andre av de resonerer minimalt......Vdh pickupene av den åpne typen resonerer veldig lite, mens de med metallhus er i den andre enden igjen....... uansett så er det viktig og tenke litt på slike ting også ved valg av pickup.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Og vipps så fikk Rudi meg ned på jorden igjen:-D Takk for lærerikt innspill @Rudi . Da blir jo et spørsmål hvilke dempeegenskaper armen min har... Hvordan kan jeg danne meg en mening om det? Kan man lese spesifikasjoner, eller må det lyttes? Dumt spørsmål, kanskje?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En serie IV arm har gode lagere, men for en lett til moderat lett arm og anse, jeg ville således holdt meg til ikke altfor stive pickuper....... mange gode er allerede nevnt tidligere i tråden. Hadde jeg hatt en Serie IV arm hadde jeg nok forsøkt en Koetsu med tre-hus eller kanskje en Zyx Omega eller en R-1000 Fuji el lign, men også kanskje en Vdh gresshoppe av et eller annet slag hadde vært gøyalt og prøvd i den armen....... the world is your oyster ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Og vipps så fikk Rudi meg ned på jorden igjen:-D Takk for lærerikt innspill @Rudi . Da blir jo et spørsmål hvilke dempeegenskaper armen min har... Hvordan kan jeg danne meg en mening om det? Kan man lese spesifikasjoner, eller må det lyttes? Dumt spørsmål, kanskje?


Jeg var litt trøtt når jeg skrev hva jeg skrev i går kveld og håper ikke det jeg skrev ble oppfattet som en stor "killjoy", det var ment som et par tips på sidelinjen og ikke at for og ødelegge noe. SME serie IV er en veldig god arm og den kan lage meget gode arbeidsbetingelser for et stort og bredt utvalg av pickuper bare man tar disse små hensynene jeg nevnte.
Lykke til med valg av pickup, kjøper du etter de nevnte kriteriene er det stor sannsynlighet for at du blir godt fornøyd.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Takk, @Rudi . Ingen killjoy. Ikke i det hele tatt. Jeg er kjempetakknemlig når du og andre deler kunnskap. Det er akkurat derfor jeg spør.

Jeg har tittet litt Soundsmith. Gode omtaler og et sympatisk opplegg for slitte pu'er.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er mye å velge i i nevnte prissegment som går i SME IV.
Jeg vil tro alle i Ortofon Cadenza serien, Hana og EAT, og f.eks.Dynavector 20x2 som er relativt rimelig.
Nå er det jo sånn, at det ikke bare er armen som skal matche, men også riaa/evt step up.
Viktigst av alt er at den matcher anlegget som helhet, og at du liker lyden av en pick up sjøl.
Lykke til.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En serie IV arm har gode lagere, men for en lett til moderat lett arm og anse, jeg ville således holdt meg til ikke altfor stive pickuper....... mange gode er allerede nevnt tidligere i tråden. Hadde jeg hatt en Serie IV arm hadde jeg nok forsøkt en Koetsu med tre-hus eller kanskje en Zyx Omega eller en R-1000 Fuji el lign, men også kanskje en Vdh gresshoppe av et eller annet slag hadde vært gøyalt og prøvd i den armen....... the world is your oyster ;)
Har hatt en Koetsu Urushi Blue på SME V, og det ble i overkant "romantisk" for min del.....Koetsu Black Gold Line fungerte vesentlig bedre, IMO.

Mvh
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg vet jeg sa så klokt at jeg skulle vente og bli vant til DL103, men jeg røyk på en Ortofon Quintet Black S som lå på finn til en god pris. Den så ut til å ha rett compliance og har fått noen gode anmeldelser. Aner ikke hvordan det er med resonnanser😬
Det rapporteres litt ulikt mtp lydsignatur. Noen hevder varm mellomtone, mens atter andre hevder den er litt kjølig. Det blir spennende å ha to pu'er å eksperimentere med og forhåpentligvis lære litt om det tekniske, men også om egne preferanser.
Takk for all hjelp. Vi høres ved neste korsvei.
Mvh Veleik
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Gi tilbakemelding om begge.
Selv er jeg svak for både Orto og Denon
om de kan være svært forskjellige
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Gratulerer!

Quintet black tilsvarer cirka MC 30 Supreme som jeg brukte i min SME IV og det var en god kombo.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Siden du går for et Lenco/PTP-prosjekt regner jeg med at du har lest deg opp på Lenco-heaven.
Håper du skal bytte ut det originale tallerkenlageret.
Kan i så fall anbefale Sien’s grease bearing. Adskillig bedre enn Peter’s bearing.
Er maksimal lydkvalitet målet, anbefales også stablede tallerkner og ekstern strømstyring.
Gjør man alt dette konkurrerer spilleren med mange mye dyrere spillere.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg kupper min egen tråd😄. Jeg har bare begynt å se på lager. Tittet på peek-lageret, men ikke kommet så mye lenger enn det. Lageret du nevner @erikr kan stackes?
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Jeg kupper min egen tråd😄. Jeg har bare begynt å se på lager. Tittet på peek-lageret, men ikke kommet så mye lenger enn det. Lageret du nevner @erikr kan stackes?
Kan stables, ja.
Har også liggende Peter’s bearing, som også kan stables, men Siens lager har tjukkere aksling og det høres.
Anbefaler også russisk mellomhjul. (Har prøvd fem ulike).
 

tjensen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
98
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Har hatt Denon 103 på mange armer. Hvis SME IV har silikondemping så bruk det, gjør armen mye mer tolerant. Jeg hadde ganske god lyd med Denons 103s fra en SME 3009 III (den ultralette) med silikon og bred spade. Men best var nok Denon 103 med Grace 714 (supertung , av tre og dempet). Hør først, del ville ikke overraske om det låter fint.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Silikondemping er ekstrautstyr på SME IV. Det heter FD IV, og er et silikondempekar pluss mulighet til VTA justering on the fly. Jeg har dette på min SME IV arm, men har ikke hatt noe effekt av silikonbadet. VTA-justering derimot, er det som gir valuta for penga her med FD IV.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg tror jeg har et slikt på min... legger ved et dårlig bilde. Er ikke den temapoen som står opp på venstre side en slik?
20200515_163710.jpg
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Det er en IV.Vi. En spesiell utgave av IV laget for Sumiko (importør i USA, tror jeg). Annen internkabling enn IV. Usikker på om lagrene er oppdaterte. Noen hevder det, men vet ikke...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Dempekar påvirker lyden i svært stor grad på en del pickuper. Ikke nødvendigvis til det bedre, men det gir mer ro og kontroll, ofte på bekostning av liv og åpenhet.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg har en AudioTechnica ATOC9ML/II på SME V, armresonams på 8.5 og høres fint ut siden jeg ikke har prøvd andre, og heller ikke dempekaret. IV bør ikke være veldig forskjellig.AT er gode uten å være veldig dyre. Sjekk og sammenlign HifiNews Reviews og Lab data.

Fikk anbefalt Benz av SME en gang for 20-årene siden ...
 
Sist redigert:
Topp Bunn