Anbefaling av musikk fra 1990 til idag på SACD/Bluray Audio

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ingen andre med samme interesse?

På 90-tallet var kvaliteten på musikken på CD kanskje ganske bra, slik at det er derfor lite høyoppløste utgivelser?
Fra 2000-tall og innførsel av "loudness war" så er det vel mere så som så med kvaliteten, men kanskje heller ingen plateselskaper som ser nytten av å utgi noe med bedre kvalitet?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Er det noe poeng å skaffe seg SACD-spiller vs. å streame DSD fra HD?

Hvordan opplever dere SACD vs. Vinyl?
 
D

Danke

Gjest
Er det noe poeng å skaffe seg SACD-spiller vs. å streame DSD fra HD?

Hvordan opplever dere SACD vs. Vinyl?

Den vinylen jeg hadde var nok ikke representativ for Lp spillere som dere har.. Tror det var en gammel Technics som spilte litt ujevnt..

Men LP lyder veldig åpent, samtidig så har forskjellige BD og CD spillere veldig ulike egenskaper da lydbehandlingsteknologi går fremover.

Bra Flac og bra LP tror jeg er vanskelig å skilne med gode avspillere, da må du også ta med strevet/eller sjarmen om dere vil med å bytte skive og bytte track om man ikke vil snurre hele albumet....


Jeg ser ikke noe forskjell på SACD og streame DSD med gode avspillere, men jeg synes det er greit med begge deler om en boks kan dette..
 
D

Danke

Gjest
En Sacd skive som de fleste har er Pink Floyd-The dark side of the moon

Dette er en veldig bra SACD, full av lydeffektet og dynamiske låter med synes jeg veldig bra musikk, men det er en skive som spilles som et album da den er helt sammensatt mikset med intro og outro etc..

Ellers kan jeg anbefale Trondheimsolistene in folk style, jeg bruker nok heller blurayaudioen, men dersom du liker klassisk og er glad i norsk folkemusikk av veldig bra kvalitet så anbefaler jeg denne.

Ellers synes jeg Tine Thing Helseth sin Haydn, Albinoni, Neruda, Hummel SACD er veldig bra, dersom man liker klassisk og trompet i høy kvalitet så er denne et kupp.

Jeg har ikke så mange SACD da jeg nettop har fått spiller, men jeg har endel annen flerkanals. Men av de få SACD jeg har så er alle over anbefalt.
 
Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har også ganske nylig fått meg en transport som kan spille SACD. Jeg har den nevnte Dark Side.. og er helt enig i at den er veldig bra. Jeg har kjøpt Dire Straits Love Over Gold og Communiqué pluss Supertramp Breakfast in America. Her synes jeg forskjellen mot cd er forholdsvis liten. Den viktigste forskjellen er at cymbaler er luftigere og mindre som papp.

Hvor "gyldig" ovenstående er, vet jeg ikke, for transporten min upsampler cd til DSD før signalet går videre til dac. Jeg har ikke eksperimentert med å slå dette av/på.
 
D

Danke

Gjest
Jeg har også ganske nylig fått meg en transport som kan spille SACD. Jeg har den nevnte Dark Side.. og er helt enig i at den er veldig bra. Jeg har kjøpt Dire Straits Love Over Gold og Communiqué pluss Supertramp Breakfast in America. Her synes jeg forskjellen mot cd er forholdsvis liten. Den viktigste forskjellen er at cymbaler er luftigere og mindre som papp.

Hvor "gyldig" ovenstående er, vet jeg ikke, for transporten min upsampler cd til DSD før signalet går videre til dac. Jeg har ikke eksperimentert med å slå dette av/på.
Min spiller sender DSD til av reciveren den også... Har valget mellom koding med PCM og DSD etter som jeg forstår... Nei tror det er dsd SACD skal sendes som...

The Dark Side of the moon er nok en slående suveren SACD iforhåld til andre... Klassisk musikk som jeg viste til er også veldig bra, men blir en helt annen opplevelse enn Pink Floyd som er veldig bra på lyd og effekter. Det forutsetter jo at man setter pris på klassisk også da, da det blir noe helt annet enn rock.

Roger Waters - The Wall på Bluray anbefales også dersom man har blurayspiller og vil ha noe lignende The Dark side of the moon... Den er genial i et surroundsystem....
 
Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Ja, sender transporten din SACD som PCM, er vel det et brudd på diverse regler/avtaler..?
 
S

Syncrolux

Gjest
Hele katalogen til The Police finnes på SACD, og låter veldig veldig bra.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Ja, sender transporten din SACD som PCM, er vel det et brudd på diverse regler/avtaler..?
Multikanals avspilling av SACD kan det i mange tilfeller være en fordel å konvertere til høyoppløst PCM, med mindre man ar identisk avstand fra sweetspot til samtlige høyttalere. Tidskorrigering må foregå i PCM, og for en del typer innspillinger vil denne bety mer en det tapet som skjer ved konvertering. Gitt altså at man har vesentlig avvik i avstand til høyttalerne.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
En ting kan du bare glemme; Norske butikker. Ingen som jobber hos Platekompaniet vet hva sacd er en gang. Amazon og ebay har det meste. Google for å finne titler. Eller her: The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference
 
D

Danke

Gjest
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
En ting kan du bare glemme; Norske butikker. Ingen som jobber hos Platekompaniet vet hva sacd er en gang. Amazon og ebay har det meste. Google for å finne titler. Eller her: The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference
Lokale forhandlern i Sverige viste veldig godt hva SACD var for noe, og han viste hvem han hadde.. Men var bare klassisk..

Jeg husker gamle Denon DVD spilleren ikke sendte DSD, tror jeg...

Hva er forskjellen på PCM og DSD kort og greit forklart?

Og kan noe annet enn de to overnevnte sendes gjennom HDMI?
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Her skal ikke jeg våge meg alt for langt utpå; det er veldig mange her som har god peiling. Men veldig kort, så er DSD et en-bit format med veldig høy samplefrekvens, mens PCM gjerne er 16 eller 24 bit med frekvens som vanligvis ligger på 44,1 kHz (cd), 48 eller en av disse to verdiene multiplisert med 2 eller 4.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Med å fokusere på veldig høy samplingfrekvens i en bitstream ala 1-bit har de klart å oppnå en mer analogt lydende/organisk lyd med DSD IMO.
 
D

Danke

Gjest
Jeg er fan av Emilia Amper som jeg har noen låtstykker av på Trondheimsolistene in Folk style... SACD, Bluray...

Har funnet ut at hun de siste årene og nylig har gitt ut to SACD hybrider den første Trollfågelen og den nye vinterskiva Lux

Lux fikk toppkarakterer i Svenske Hifi og musikk, De gir fem stjerner og en pluss på topp. Lux fikk fem stjerner. og veldig bra anmeldelse..

Her er en smakebit, Får litt Ronja Røverdatter feeling av sånn musikk, drar en tilbake i tid. Nøkkelharpe er jo spennende og ikke hver gang man hører bli spilt så bra, og synge og nynne og lalle gjør hun jo også...

Jeg har bestilt begge skivene, og det må jo bare gjøre seg bra i flerkanals....



 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Er vel lite musikk å få fatt i når det gjelder dsd og dxd/pcm
Ser ut som det er veldig mye mer å velge i 96kHz 24bit

Er noen smakebiter på siden til 2L.no
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg bestilte 2 remastrede album nylig, med både CD og Blu-ray disker inkludert:
- Roger Waters - "Amused To Death"
- R.E.M. - "Out Of Time"

Blu-ray-utgavene inneholder stereo- og surround-mikser med 24bit/96kHz lydspor. Jeg spiller dem av via Primare BD32 med balansert stereo ut. Hører at dynamikk og oppløsning er forbedret fra de originale CD-versjonene. Pink Floyd - "The Division Bell" er et annet eksempel på slike nyutgivelser. :)
 
D

Danke

Gjest
Er vel helt ok å spille SACD som DSD gjennom HDMI.. Hva er eventuelle forskjeller???
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er vel helt ok å spille SACD som DSD gjennom HDMI.. Hva er eventuelle forskjeller???
Sålenge DAC er kompatibel og du faktisk får DSD-avspilling over den så skal det ikke være noen særlig forskjell på måten du overfører på, eller om det er DSD-fil på HDD eller en SACD. Litt avhengig av verkets kvaliteter, selvsagt.
 

Platekompaniet

Bransjeaktør
Ble medlem
30.05.2016
Innlegg
113
Antall liker
31
Torget vurderinger
1
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
Hei Eirik84

Det tynnes dessverre stadig i rekkene av tilgjengelig SACD, men her er Platekompaniets utvalg SACD med klassisk musikk filtrert bort.
SACD på pk.no

For å nevne noen konkrete plater fra etter 1990, som låter bra og finnes på SACD:
Roger Waters-Amused To Death er en audiofil klassiker.
Bob Dylan - Love & Theft er bra (og billig på SACD).
Rage Against The Machine-Evil Empire
Diana Krall er en gjenganger på hifi-messer, og har noen plater på SACD.
Norah Jones - Come Away With Me
Labelet Chesky Records er kjent for svært høy innspillingskvalitet, og har en lang rekke SACD-titler fra de siste 10 årene. Ikke veldig kjente plater, men definitivt en sikker vinner for å finne lyd av referansekvalitet. Vi har dessverre ingen konkrete anbefalinger å bidra med. Du finner dem samlet her.


Mvh
Platekompaniet
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
Hei Eirik84

Det tynnes dessverre stadig i rekkene av tilgjengelig SACD, men her er Platekompaniets utvalg SACD med klassisk musikk filtrert bort.
SACD på pk.no

For å nevne noen konkrete plater fra etter 1990, som låter bra og finnes på SACD:
Norah Jones - Come Away With Me
.[/URL]


Mvh
Platekompaniet
Norah Jones - Come Away With Me. Er jo litt morsomt at også DSD sjiktet på denne hybrid SACD'en er mastret på den samme 16/44.1 digitale masteren som er brukt på CD sjiktet og på den originale CD'en. Dette er veldig klar bevist gjennom målinger. Også DSD sjiktet har en bratt skjæring over 22Khz.

Når det er sagt låter DSD sjiktet litt bedre hos meg uansett hvilken spiller som benyttes. Musikken flyter litt bedre og mer naturlig på DSD sjiktet, kontra CD sjiktet. Den økte samplefrekvensen under avspilling som forårsaker dette?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sliter litt med å finne oversikt på hva som finnes av musikk laget fra 1990 og til i dag som er utgitt på SACD/Bluray Audio.
Tenker da på om det finnes utgivelser av annet enn klassisk musikk.

Kikket på kategorien SACD hos CDON og foretatt noen søk på både Platekompaniet og Amazon (UK/USA), men virker ikke som det utgitt noe særlig annet enn klassisk og jazz på SACD.

Har også kikket litt på Bluray-plater i såkalt "Pure Audio", men ser utvalget der også har mye av det samme fokuset, men der er det noe mer "standard-musikk" også, dog mest fra 80-tallet og tidligere - type Elton John, Lionel Richie, John Lennon, Bon Jovi, Bryan Adams, etc.

Hvordan finner man frem i jungelen? :)
Hei Eirik84

Det tynnes dessverre stadig i rekkene av tilgjengelig SACD, men her er Platekompaniets utvalg SACD med klassisk musikk filtrert bort.
SACD på pk.no

For å nevne noen konkrete plater fra etter 1990, som låter bra og finnes på SACD:
Norah Jones - Come Away With Me
.[/URL]


Mvh
Platekompaniet
Norah Jones - Come Away With Me. Er jo litt morsomt at også DSD sjiktet på denne hybrid SACD'en er mastret på den samme 16/44.1 digitale masteren som er brukt på CD sjiktet og på den originale CD'en. Dette er veldig klar bevist gjennom målinger. Også DSD sjiktet har en bratt skjæring over 22Khz.

Når det er sagt låter DSD sjiktet litt bedre hos meg uansett hvilken spiller som benyttes. Musikken flyter litt bedre og mer naturlig på DSD sjiktet, kontra CD sjiktet. Den økte samplefrekvensen under avspilling som forårsaker dette?
Det er mulig. Jeg finner DSD litt mer organisk enn andre digitale formater, og det må jo skyldes noe grunnleggende.
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Norah Jones - Come Away With Me. Er jo litt morsomt at også DSD sjiktet på denne hybrid SACD'en er mastret på den samme 16/44.1 digitale masteren som er brukt på CD sjiktet og på den originale CD'en. Dette er veldig klar bevist gjennom målinger. Også DSD sjiktet har en bratt skjæring over 22Khz.

Når det er sagt låter DSD sjiktet litt bedre hos meg uansett hvilken spiller som benyttes. Musikken flyter litt bedre og mer naturlig på DSD sjiktet, kontra CD sjiktet. Den økte samplefrekvensen under avspilling som forårsaker dette?
Vær klar over at det er 2 forskellige SACD utgivelser av Come Away With Me.
En fra Blue Note og en fra Analogue Productions (CAPP 042 SA) Du ønsker den fra AP.
Sjekk ut på: https://www.hraudio.net/home.php

Har selv en stor forkjærlighet for SACD som format. Syns det lyder veldig bra når masteringen er bra og ikke bare en kopi av den komprimerte CD'en.
Her må jeg jo skryte av 2L.no. De har holdt på nå i mange år og er en pioneer innenfor bl.a SACD.
 
D

Danke

Gjest
Norah Jones - Come Away With Me. Er jo litt morsomt at også DSD sjiktet på denne hybrid SACD'en er mastret på den samme 16/44.1 digitale masteren som er brukt på CD sjiktet og på den originale CD'en. Dette er veldig klar bevist gjennom målinger. Også DSD sjiktet har en bratt skjæring over 22Khz.

Når det er sagt låter DSD sjiktet litt bedre hos meg uansett hvilken spiller som benyttes. Musikken flyter litt bedre og mer naturlig på DSD sjiktet, kontra CD sjiktet. Den økte samplefrekvensen under avspilling som forårsaker dette?
Vær klar over at det er 2 forskellige SACD utgivelser av Come Away With Me.
En fra Blue Note og en fra Analogue Productions (CAPP 042 SA) Du ønsker den fra AP.
Sjekk ut på: https://www.hraudio.net/home.php

Har selv en stor forkjærlighet for SACD som format. Syns det lyder veldig bra når masteringen er bra og ikke bare en kopi av den komprimerte CD'en.
Her må jeg jo skryte av 2L.no. De har holdt på nå i mange år og er en pioneer innenfor bl.a SACD.
2L er meget bra, har et par bluray og en sacd fra de, BIS fra Sverige er et annet selskap som heller ikke er værst...
 
Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Prøver denne siden den ble anbefalt....

Norah Jones-Come away with me

 
Topp Bunn