Anbefaling av hvor mastre/presse vinyl!

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Har en, forhåpentligvis to plater i høst som skal ut på vinyl og lurer på om noen her har annbefalinger på hvor mastre og presse vinyl av høy kvalitet her i landet?
Eller må man utenlands?

Vi snakker foresten om akustisk jazz her så det skal låte naturlig og lekkert....
Begge platene spilt inn i Rainbow med Kongshaug bak spakene så utgangspunktet er bra....

MVH J.O

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.792
Sted
Hus
Pallas i Tyskland er vel en klar deltaker her sammen med kanskje Music On Vinyl. GZ har pressing i Tjekkia, men vet ikke så mye om de. De siste Aunt Mary repressene kommer derfra. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har hatt førstehåndserfaring med noen utgivelser som er presset hos Pallas, og da særlig Ingvild Koksviks "Nattåpent". Uhyre bra resultater, til og med langt bedre enn jeg håpert. Min stemme går definitivt dit.

• Liker
Reaksjoner: J.O

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
748
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Du kunne også høre med Andreas hos Big Dipper. Han har nok en del kontakter som kan hjelpe dere.

• Liker
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Pallas er no.1 i Europa. Men du kan jo også høre med Andreas Mæland (Hubro) og Rune Kristoffersen (Rune Grammofon) hvor de presser platene sine. Jeg tror det er samme plassen og mener også at det er i Tyskland. Som regel veldig bra kvalitet på disse utgivelsene.

Edit; Den forrige Espen Eriksen Trio på Rune Grammofon (akustisk jazztrio som du sikkert vet...) ble spilt inn i Rainbow og der gjorde JEK alt, også mastringen. Denne plata er nok den som låter best fra RG.

Sist redigert:
  • Liker

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Mange gode forslag her. Skal sjekke ut muligheter ja!
Blir spennende dette!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rune grammofon og hubro er vel blant de som har skuffet litt på pressing om jeg ikke tøyser fælt? (Hedvig Mollestad trio?)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Lyden på enkelte kunne vært bedre men jeg tenker utelukkende pressingen her, god lyd begynner før det. Min erfaring med RG og Hubro er at de aller fleste pressingen er veldig bra, men unntak finnes alltid.

Min RG erfaring her; alle....:)...samme med Hubro..

rghylle.jpg

H

Hardingfele

Gjest
Som sagt - 2L fikk et usedvanlig godt resultat på sin første pressing. Ta kontakt med Morten i 2L. Han skrev også en god del om prosessen og hvilke han brukte i tråden jeg linket til.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
2L presset hos Pallas hvis jeg ikke husker feil?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har nok du hakket mer erfaring, Jim.... Begynner å ligne statistisk signifikans, med den bunken. Jeg har nok en del jeg og, men husker ikke sånn på strakarm hvilket selskap ting er utgitt på. Hører jo lett at det er mer med lyden på Hedvig Mollestad trio, men pressingene er heller ikke helt der oppe. Fantastisk musikk, da. Og det er tross alt det viktige.

Det jeg har fra 2L forresten helt suverent på alle parametre. Jeg måtte bytte et eks av Mozart med Marianne Thorsen og Trondheimssolistene, men andre forsøk fikk alle ti tomlene opp.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
HM sin siste er ikke bra verken lydmessig eller selve pressingen, enig. Men den første er desto bedre, både lyd/pressing og musikalsk.

La det være sagt; jeg mener at det ikke er noe der ute som matcher Pallas og QRP pressinger. Nå vet jeg ingenting om det er dyrere å presse hos disse, presse i US blir vel dyrere uansett, men vil tror at køen er lengre.

Byttet også den første 2L plata men etter det ble det helt topp.

Yes, musikken er det viktigste, og at det er noen som vil gi musikken sin ut på vinyl. Kred til trådstarter! Vi følger spent med.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Sitter akkurat nå og spiller Espen Eriksen Trio sin siste LP fra RG, "Never ending January". Rolig og nydelig akustisk piano trio. Og den låter veldig bra! Lydmessig noe av det beste jeg har hørt fra RG og på vinyl i det hele tatt seneste året. Vinylen er tyst som graven. Den er som sagt presset hos Optimal Media men den er mastret hos Propeller i Oslo. Men kanskje du vet om dem?

Propeller Mastering

Rune Grammofon RCD2173 - Espen Eriksen Trio: Never Ending January (CD/LP)

rcd-2173-espen-eriksen-trio-never-ending-january-cd-lp_19_2015-07-22-14-42-29.jpg

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Hvis du er opptatt av sluttproduktet så anbefaler jeg helt klart at du også koster på "kuttinga" av masteren/lacqueren i et mastringsstudio som er dedikert til dette, og av en som er spesialist på vinylkutting, eksempelvis Ron McMaster hos Capitol Studios, Kevin Grey (Cohearent Audio) eller Chris Bellman (Bernie Grundman Mastering). Har selv erfaring med å bruke Ron McMaster, og ble veldig fornøyd med det.

Spør du meg, så er det noe naivt å tro at man bare kan sende en digital master til trykking og forvente at man på den måten skal få maks ut av vinylformatet. Det med kuttinga av lacqueren blir nok ofte ikke prioritert, og dermed får man en rekke sub-par vinylutgivelser.

Når det gjelder pressinga, så anbefaler jeg helt klart Pallas. Har bare erfaringer med en egen utgivelse som er trykket her, men veldig fornøyd med sluttprodukt og prosessen rundt testpressingene. Men legger selvsagt merke til at også andre utgivelser jeg har som er trykket hos Pallas er meget gode.

Har en, forhåpentligvis to plater i høst som skal ut på vinyl og lurer på om noen her har annbefalinger på hvor mastre og presse vinyl av høy kvalitet her i landet?
Eller må man utenlands?

Vi snakker foresten om akustisk jazz her så det skal låte naturlig og lekkert....
Begge platene spilt inn i Rainbow med Kongshaug bak spakene så utgangspunktet er bra....

MVH J.O

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Fint innlegg. Å gjøre alt rett fra begynnelse til slutt er det eneste riktige. Short cut lønner seg sjelden. Det er vel det som gjør at noe bare er mye bedre enn det meste annet.

Kan jeg spørre om hvilken egen utgivelse du refererer til?

Topp Bunn