Høyttalere Anbefaling av høyttalere til Yamaha A-S1100

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Høyttalere til Yamaha A-S1100. Bruker idag Dynaudio Focus 220 + sub som spiller bra, men savner litt trykk i mellombassen. Vet at disse Dynaudio'ene er tungdrevne, men usikker på om Yamahaen er akilleshelen. Liker godt lydsignaturen til Dynaudio, men ønsker ikke å skifte forsterker. Hva slags høyttalere burde jeg kikke etter. De som vurderes foreløpig er ProAc, Tannoy eller hva med noen gamle Snell? Er allergisk mot spissere lydkarakter ala B&W som jeg har hatt tidligere.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg er nok rimelig sikker på att får att du skal få skikkelig spark i mellombassen på de der så trengs det fort dobbelt så mye Power. Men forsterker til Yamaha kan godt være Tannoy som du foreslår de har mange modeller du kan velge i. Proac har jeg riktig nok ikke hørt med Yamaha men vet ikke om jeg har den helt store trua på att det blir en drømmematch. Tenker mer retning av for eksempel Spendor, kanskje Sonus faber Venere kunne vært noe eller Pylon. Vet ikke om gamle Snell kan nok kanskje bli for mye av det gode.
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Sonus Faber, Spendor og Pylon er gode forslag. Har hatt alle i kikkerten, men usikker på hvem som vil passe meg best. Liker kassene til Pylon + at de vel bruker Seas elementer. Spendor ser også interessante ut. Noen som kan beskrive Proac lyden og evnt match til Yamaha?

Jeg kan gi litt ekstra utfyllende info. Trenger høyttalere som ikke er for store og som kan stå relativt nærme vegg, så hadde kanskje vært fordel med bassport i front eller nedover. Budsjettet er opptil 15k og kjøper gjerne brukt. Liker best litt mørke trefarger ala rosewood, men kan bruke sort også.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med hva som passer det best, men vil anbefale deg en tur ut for å høre på de du finner mest interessante. Ta helst med forsterkeren din med for test. Og høyttalere som du sier har bassport i front event nedover vil være enklere å sette nærme bakvegg. Proac har som regel med godt med bass og kan bli problematisk å sette nærme bakvegg. De gangene jeg har hørt Proac gulvhøyttalere som spiller bra er når de har meget god avstand til både bak og side vegg og helst med kraftig forsterker med ett fast/stramt grep om bassen med god dynamikk og bra med oppløsning.
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Hadde Proac D15 i mange år før jeg oppgraderte til Tannoy Cheviot. Proac'ene spilte med overraskende mye punch, selv på ganske små rørforsterkere. Har også testet de på Luxman klasse A. Så vidt jeg vet er ikke Yamahaene veldig ulike, og det fungerte veldig bra. D15 hadde bassport under, og var veldig greie å plassere i mellomstore rom.

Hovedforskjellen mellom D15 og Cheviot er hos meg at Cheviot fyller rommet på en helt annen måte, mens D15 gav en opplevelse av noe mer pump i brystet.

Et alternativ kan kanskje være en av Fynes nye? Bør være mulig å få demo på Yamaha/Fyne hos Stereofil.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg tok en titt på Finn over det jeg syntes så spennende ut som jeg har hørt men da dessverre ikke alle med din forsterker.
Kjempe høyttaler jeg likte godt Ariel Acoustics 6t men aner ikke om den vil funke godt med din Yamaha.
Vienna Acoustiscs mozart Grand.
Pylon Emerald 25.
Yamaha soavo1 .
System Audio Mantra 50.
Focal Aria 926.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Av egne erfaringer og teorier så tror jeg veien kan være en mer lettdreven høyttaler. Har stort sett opplevd mer respons, tempo og smekk i mellombassen med lettdrevne høyttalere enn tungdreven. Gjerne også med litt membranareal.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hvis problemet er "trykk i mellombassen" tror jeg løsningen kan være: større elementer. Minimum 8" woofere - men 12" er desto bedre. (Større elementer henger jo også ofte sammen med høyere følsomhet.)

Av en eller annen grunn ser dette ut til å gå mot tidens designtrender, det er mer populært med slanke høyttalere med små elementer. Dynaudio er jo et av merkene som går den veien. Tannoy er en av produsentene som har gode høyttalere med 8", og enda større i Legacy-serien. Klipsch Heritage-serien er en annen du bør se på. Samt disse Ø Audio.
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Goldenear triton 3+ eller 2+ har det du vil ha.
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Hadde As-2100 og det var full match med GE.
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Hvis problemet er "trykk i mellombassen" tror jeg løsningen kan være: større elementer. Minimum 8" woofere - men 12" er desto bedre. (Større elementer henger jo også ofte sammen med høyere følsomhet.)

Av en eller annen grunn ser dette ut til å gå mot tidens designtrender, det er mer populært med slanke høyttalere med små elementer. Dynaudio er jo et av merkene som går den veien. Tannoy er en av produsentene som har gode høyttalere med 8", og enda større i Legacy-serien. Klipsch Heritage-serien er en annen du bør se på. Samt disse Ø Audio.
Tror du er veldig inne på noe her. Synd at så mange moderne høyttalere "må" lages så smale at de ikke tar seg plass til minimum 8". Likevel har de fleste en bedre halvdel å forholde seg til som ofte har mye å si på stuedesign. Ser frem til den dagen nok barn er ute av huset til at jeg kan bygge mitt eget hifi-rom, men inntil videre må jeg forholde meg til begrensningene som er satt. Tannoy XT8F må testes hos Stereofil ved neste Oslobesøk.

Noen som har mer info om Spendor og hvilke modeller som kan fungere for meg? Ikke så ofte de er til salgs og de nyere modellene har jo blitt relativt kostbare. Kan tenke meg at jeg hadde likt Harbeth godt, men de er nok dessverre utenfor mitt budsjett.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Yamaha med sin litt snille, varmtklingende lyd passer godt sammen med litt spretne høyttalere. Om Klipsch er kanskje litt i overkant så ville jeg sett på Tannoy eller Fyne. Tannoy XT f.eks dukker fra tid til annen opp brukt til meget gode priser
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Noen som har mer info om Spendor og hvilke modeller som kan fungere for meg? Ikke så ofte de er til salgs og de nyere modellene har jo blitt relativt kostbare. Kan tenke meg at jeg hadde likt Harbeth godt, men de er nok dessverre utenfor mitt budsjett.
Wharfedale Linton Anniversary er en god høyttaler i samme gate som Spendor Classic og Harbeth - men mye mer moderat priset. Er på tilbud på hifi-freaks inkl stativer.
 
Sist redigert:

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Mange gode forslag her og takk for det. Hva med Audiovector M3 serien eller MI3 serien, blir disse for spisse for min smak og er min Yamaha kraftig nok til å drive dem skikkelig?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Hvis ikke kan du prøve Monitor Audio -de Silver og Gold er ikke så tungdrevne og passer godt til Yamaha.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg hadde m3 super før den kunne sikkert funke bra den, er ikke sikker på att signature utgaven passer til deg da den er litt spissere. Men Audio Vector er ikke så tungdrevne så du kan ta en test på de.
 
Topp Bunn