Anbefaling av 11-12 AWG kabler

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Heisann!

Holder på med planlegging av nytt hjemmekinoanlegg og vil få en del kabelstrekk da jeg skal ha fire Atmos-høyttalere i taket og fire surroundhøyttalere. Pga. at lengste strekk fort vil være på rundt 15m tenker jeg i utgangspunktet at jeg ønsker å bruke minimum 12 AWG/3.3mm^2 på kablene. Jeg er på ingen måte en "kabelfanatiker", men jeg er en estetiker så ønsker helst sorte kabler (eventuelt forslag om sleeving hvis det skulle være hvite kabler). Tenker mest sannsynlig å benytte SVS SoundPath Ultra på fronter og senterhøyttaler (vet at disse er litt dyrere enn det det er behov for, og at det ikke vil gi noen lydmessige fordeler over en rimeligere kabel, men er igjen mest pga. det estetiske og at jeg skal ha noen RCA-kabler med samme sleeving).

Fra et lite søk så har jeg sett på disse, men usikker på om det er noe jeg bør være obs på med noen av disse?
Har ingen sterke preferanser på merker eller lignende, men av de jeg fant over har jeg i utgangspunktet bare hørt om Argon og Klotz tidligere (men ingen erfaringer med noen av de).

Om noen også har anbefalinger på bananplugger så tas dette også imot med takk!

Om det gir noe verdi er dette oppsettet:
  • Fronthøyttalere: Dali Epicon 6
  • Senterhøyttaler: Dali Epicon Vokal
  • Surroundhøyttalere: Dali Rubicon LCR x 4
  • Atmoshøyttalere: Dali Phantom K-80 x 4
  • Subwoofers: B&W DB1 x 2
  • Receiver: Denon AVC-X3800H
  • Effektforsterker: Classé Audio CA-5200
På forhånd takk for all hjelpen!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
Hvorfor tenker du å bruke 12AWG?
Du er klar over at Norge har vært metrisk siden 1875, og knapt noen i Norge har begrep om hva 12AWG betyr, inkudert meg som har hatt Kimber Kwik12 (ja, de er 12AWG) under gulvet i mer enn 20 år.
Så til spørsmålet ditt.
Mine Kimber KWIK12 har jeg ikke ofret en tanke siden de ble installert en gang på 90-tallet.
De er 4x3,3 kvadrat.
Og jeg er helt sikker på at alle alternativene du nevner vil gjøre jobben for deg. Kjøp den som passer sinnsstemning og lommebok.
Lykke til med prosjektet. Dette blir bra. 🤗
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.546
Sted
Langesund
12 AWG har en diameter på 2,05232 i de tabellene jeg har sett. Da blir det veldig nærme 3,3 mm²
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Flere tabeller viser 12 AWG som 3,31 mm2.... tror nok bare enkelte tabeller forhøyer eller minsker til det som er nærmest våre standardverdier....
Ville egentlig være merkelig om noe amerikansk passet direkte til metrisk angivelse...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
12AWG er 4mm2 ikke 3,3mm2
Ingen trenger å vite hva AWG er.
Det er en uforståelig, iditotisk og arkaisk måte å beskrive et kabeltverrsnitt.
En enhet som kun amerikanere kan finne nyttig.
Her har selvsagt AWG 12 drøyt det dobbelte tverssnittet av AWG15.

Beklager avsporingen. ;)
 
P

parafinoksen

Gjest
Ingen trenger å vite hva AWG er.
Det er en uforståelig, iditotisk og arkaisk måte å beskrive et kabeltverrsnitt.
En enhet som kun amerikanere kan finne nyttig.
Her har selvsagt AWG 12 drøyt det dobbelte tverssnittet av AWG15.

Beklager avsporingen. ;)
SI-misjonæren er i gang :ROFLMAO: Føler du fremgang i arbeidet?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
SI-misjonæren er i gang :ROFLMAO: Føler du fremgang i arbeidet?
Absolutt, det et bare 3 land igjen nå. Myanmar, Liberia og så USA da. 😂
Men det gjelder å holde kampen i gang. Leste akkurat følgende på VGs nettside:
« Bjørgen snittet til slutt på 7.13 per engelske mil, noe som er om lag 1,6 kilometer.»
😳
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Bra lesing på morgenen, haha. Jeg er nok farget av at jeg har vært mye i amerikanske AV/HiFi forum mtp AWG/gauge. Takker for svarene over.

Er det for øvrig noen som har erfaringer med noen av kablene eller merkene over? Alle ligger innenfor et komfortabelt prisnivå. Heller for øyeblikket litt mot Klotz-kablene bare pga. generelle omtaler på ulike forum, og kommentarer fra personer som jeg vet benytter dette merker i musikkbransjen med gode erfaringer (men selvfølgelig til litt annet bruk enn i et oppsett i hjemmet).

Tror Klotz LY240 skal gå fint å trekke gjennom 16mm k-rør (har også mulighet til å trekke kablene før jeg installerer k-rørene)?
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
Bra lesing på morgenen, haha. Jeg er nok farget av at jeg har vært mye i amerikanske AV/HiFi forum mtp AWG/gauge. Takker for svarene over.

Er det for øvrig noen som har erfaringer med noen av kablene eller merkene over? Alle ligger innenfor et komfortabelt prisnivå. Heller for øyeblikket litt mot Klotz-kablene bare pga. generelle omtaler på ulike forum, og kommentarer fra personer som jeg vet benytter dette merker i musikkbransjen med gode erfaringer (men selvfølgelig til litt annet bruk enn i et oppsett i hjemmet).

Tror Klotz LY240 skal gå fint å trekke gjennom 16mm k-rør (har også mulighet til å trekke kablene før jeg installerer k-rørene)?
Klotz er helt sikkert bra.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.714
Antall liker
7.827
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Bra lesing på morgenen, haha. Jeg er nok farget av at jeg har vært mye i amerikanske AV/HiFi forum mtp AWG/gauge. Takker for svarene over.

Er det for øvrig noen som har erfaringer med noen av kablene eller merkene over? Alle ligger innenfor et komfortabelt prisnivå. Heller for øyeblikket litt mot Klotz-kablene bare pga. generelle omtaler på ulike forum, og kommentarer fra personer som jeg vet benytter dette merker i musikkbransjen med gode erfaringer (men selvfølgelig til litt annet bruk enn i et oppsett i hjemmet).

Tror Klotz LY240 skal gå fint å trekke gjennom 16mm k-rør (har også mulighet til å trekke kablene før jeg installerer k-rørene)?
God erfaring med Klotz generelt. Oftest fleksible og av god mekanisk kvalitet.
Ingen erfaring med å trekke i rør, men Klotz har en egen 2 x 4mm2 beregnet for installasjon:

Ser disse har 9,2mm i ytre mål kontra 11mm på LY240. Så du kan jo vurdere litt :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Med en diameter på 2 mm er det vel noen som har tenkt ut at arealet er 4 mm^2
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
15m (en vei) 2,5mm^2 og 3,3mm^2 har motstand på henholdsvis 0,103Ohm og 0,078 Ohm.
På små effekthøyttalere skal det virkelig ikke være mulig å klare å høre forskjellen på dette. Antakelig ikke engang om man hadde brukt 0,75mm^2.
Men jeg vet det er vanskelig å være så jævla rasjonell :LOL:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du sier ikke det. Jeg måtte ta meg selv i nakkeskinnet for å begrense meg til 2,5 kvmm over 5 m.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Kjøpte en gang i tiden "hjemmekino".
Lurer på om det var noe svensk?
2 front, senter og bakhøyttalere.
Medfølgende høyttaler kabel var så tynne at jeg mener at den må ha vært under 0.75mm2, nærmest som flertrådet ringeledning. Den var ideel da den gikk mellom panelbordene og ble da nærmest skjult. Fungerte utmerket med lengste strekk på ca 10m 😁.
 
Topp Bunn