Rørutstyr Anbefaling af rør til Leben CS600-forstærker

Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Mange tak for visualiseringen - det gør det hele lettere at forstå! Men jeg er i tvivl om, om det er den optimale placering.

I Leben-gruppen på Facebook lyder udlægningen, at:

"Den ene triodehalvdel fra rør 1, sammen med den ene triodehalvdel fra rør 2, er til sammen fasevender/driver.....Den anden triodehalvdel fra rør 1, sammen med den anden triodehalvdel fra rør 2, er til sammen indgangstrin.......På samme måde med rør 3 og 4".

Jeg har lige tjekket min, og dér sidder rørerne fra fabrikken med et par (raytheones med rød skrift) i position 1 & 4; og med gul skrift i 2 & 3 - det vil sige anderledes end på billedet med markeringerne ovenfor.

Men din placering svarer til, hvordan rørerne er på en CS600-X.

Endnu engang tak for indspark! :)
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
^ Såvidt jeg har forstått, så dreier det seg om karakteristikkendringer utover det forskjell på ulike 12AU7 og 12BH7 vil gjøre.

Opprinnelig ser det ut til at det kun var 5-6 fabrikker som produserte 6CS7, selvom de ble solgt under flere merkenavn.
Det svarer også til, hvad jeg har læst mig til. Jeg har fundet datablade fra Tung Sol, Generel Electric og Sylvania, så jeg vil tro, de har haft individuel produktion. Derudover måske også NEC produceret i Japan.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.095
Antall liker
20.407
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@kasperbergholt
Var ikke klar over, at de også havde flyttet position på rørene mellem 600 & 600X.
Men det har du tilsyneladende styr på, så det er jo bare at "go for it".
Beklager, hvis det var fejlinformation 🤫🤗

EDIT: Det kan jeg så se på @oysteinr ´s innlegg #48, at min tegning var korrekt (y)
 
Sist redigert:
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
@kasperbergholt
Var ikke klar over, at de også havde flyttet position på rørene mellem 600 & 600X.
Men det har du tilsyneladende styr på, så det er jo bare at "go for it".
Beklager, hvis det var fejlinformation 🤫🤗
Intet at beklage! Jeg er virkelig glad for alle inputs. Og jeg er ikke sikker på, at der er flyttet om. Det var en fortolkning fra en anden i Facebook-gruppen. Jeg tror, det er rigtigt, men jeg er ikke sikker. Og jeg har ikke tilstrækkelig teknisk kompetence til at læse diagrammer og/eller billedar af undersiden af de to forskellige.

Det var også derfor, jeg spurgte @Audiomix, fordi han har ombygget CS600 til CS600X'ere.

Ift rørerne har jeg fået tre forskellige meldinger:

1) Det betyder ikke så meget, når der er tale om en push-pull-konstruktion.
2) Alle fire rør skal være så tæt på hinanden i værdi som muligt
3) To matchede par vil fungere fint (og dét er her, jeg prøver at finde ud af den optimale placering af hvert par).

Jeg har forsøgt at skrive til Leben, men den mailadresse, der fremgår på deres hjemmeside virker desværre ikke mere.

Er der nogen, der en, der virker?

Få det vil næsten være det bedste, at få deres fortolkning?

Hvorom alting er, så har det været en spændende 'skattejagt' indtil videre.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Intet at beklage! Jeg er virkelig glad for alle inputs. Og jeg er ikke sikker på, at der er flyttet om. Det var en fortolkning fra en anden i Facebook-gruppen. Jeg tror, det er rigtigt, men jeg er ikke sikker. Og jeg har ikke tilstrækkelig teknisk kompetence til at læse diagrammer og/eller billedar af undersiden af de to forskellige.

Det var også derfor, jeg spurgte @Audiomix, fordi han har ombygget CS600 til CS600X'ere.

Ift rørerne har jeg fået tre forskellige meldinger:

1) Det betyder ikke så meget, når der er tale om en push-pull-konstruktion.
2) Alle fire rør skal være så tæt på hinanden i værdi som muligt
3) To matchede par vil fungere fint (og dét er her, jeg prøver at finde ud af den optimale placering af hvert par).

Jeg har forsøgt at skrive til Leben, men den mailadresse, der fremgår på deres hjemmeside virker desværre ikke mere.

Er der nogen, der en, der virker?

Få det vil næsten være det bedste, at få deres fortolkning?

Hvorom alting er, så har det været en spændende 'skattejagt' indtil videre.

Men hvis jeg skulle prøve at bryde det ned:

Hvad går triode 1 til i rør1 (2200 'microohms')
Hvad går triode 2 til i rør1 (4500 'microohms')

Hvad går triode 1 til i rør2 (2200 mo)
Hvad går triode 2 til i rør2 (4500 mo)

Hvad går triode 1 til i rør3 (2200 mo)
Hvad går triode 2 til i rør3 (4500 mo)

Hvad går triode 1 til i rør4 (2200 mo)
Hvad går triode 2 til i rør4 (4500 mo)

Hvor NOS-værdier er nævnt efter hver triode (ud fra et datablad, jeg har fundet på Sylvania).

Tak igen :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.095
Antall liker
20.407
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vil tro, at meldinger med, at de må være så tæt som muligt, er mere væsentligt på udgangsrør, uanset, at det er push/pull.
Men fint nok med parrede par pr. kanal. Med indgangsrør/fasesplitter er det mindre viktigt.
Det, du i værste fald oplever med umatchede indgangsrør vil være kanalubalance, hvilket nemt kan avprøves
ved at ombytte indgangsrør mellem højre og venstre.
Har du nok rør, er et bare og bytte et ad gangen, til balancen sidder "lige i skabet" ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.462
Antall liker
17.195
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har forsøgt at skrive til Leben, men den mailadresse, der fremgår på deres hjemmeside virker desværre ikke mere.
Du kan jo høre med den norske Leben importøren (Nordic Sound Design) om mailadr. - og fortelle hva du ønsker opplysninger om.
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
40
Antall liker
52
Torget vurderinger
0
Det er helt utrolig hvor mye styr det går an å lage ut av en enkel sak.

Hvilken farge det er på printen på rørene har ingen betydning. Det kan være samme produsent. Du må se hvordan røret er konstruert. Jeg har sett 4 eller 5 ulike konstruksjoner på 6cs7, og jeg har ca 100 stk. med mye mer enn 4-5 forskjellige logo. Dersom de ser like ut inni, uavhengig av logo, så kan du anta at det er «samme rør». «Matching» har med måleverdier og ikke farge å gjøre.

Jeg har ikke opplevd at det har noen betydning hvordan du plasserer «matchede rør». Det står mye rart på internett og ulike forum.

Dette svarte Leben og forhandleren (yoshi) på spørsmålene tidligere:

6CS7 Tubes

Two left tubes are for Left channel and two Right tubes are for right channel.

Tube 1 (from left) is first stage for left channel.
Tube 2 (from left) is second stage for left channel.
Tube 3 (from left) is first stage for right channel.
Tube 4 (from left) is second stage for right channel.

Det betyr at dersom du har to matchet par, så bør det ene paret i posisjon 1 og 3, det andre i 2 og 4, slik andre har prøvd å forklare ovenfor.

Et alternativ er å prøve seg frem, og se om det har noen praktisk betydning. Min erfaring er at det ikke har nevneverdig betydning, og jeg har prøvd mange rør.

Håper det hjelper på nattesøvnen, og at du i mellomtiden rekker å nyte musikken 😂😂😂😂
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Før en gir seg i kast med refleksjon rundt rør og eventuell ombygging til X-versjon, er det viktig å vite at Leben CS600 (X) er en meget god forsterker. Med riktige høyttalere i egnet rom og gjennomtenkt plassering (og gjerne måling, for vurdering av klangbalanse, for å skjønne mer av hva en er ute etter), mener jeg at det er potensial for helt ypperlig lyd.

Heldigvis har jeg mulighet til å sammenligne med mye fint utstyr - også riktig kostbare produkter, og Leben klarer seg rett og slett knallbra, synes jeg. (Nei, jeg er ikke bransjeaktør, har ingen kommersielle interesser osv.) Det betyr i tillegg en god del at Audiomix mener den er godt skrudd. Holdbart og i orden er viktig.

Så kan en begynne prosessen med justering i retning av egne behov og forestillinger om flott lyd. Med CS600(X)s evne til transparens, dynamiske og klanglige konturer samt kvikke spillestil, har dette vært litt av et puslespill for mitt vedkommende. Der spiller 12AU7/E82CC etc. som inngangsrør en hovedrolle, slik jeg erfarer det. Her er det mange hvis, og min konklusjon kan neppe være allmenngyldig. Om det er verdt innsatsen? Ja, til og med langt inn på pluss-siden.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Det er helt utrolig hvor mye styr det går an å lage ut av en enkel sak.

Hvilken farge det er på printen på rørene har ingen betydning. Det kan være samme produsent. Du må se hvordan røret er konstruert. Jeg har sett 4 eller 5 ulike konstruksjoner på 6cs7, og jeg har ca 100 stk. med mye mer enn 4-5 forskjellige logo. Dersom de ser like ut inni, uavhengig av logo, så kan du anta at det er «samme rør». «Matching» har med måleverdier og ikke farge å gjøre.

Jeg har ikke opplevd at det har noen betydning hvordan du plasserer «matchede rør». Det står mye rart på internett og ulike forum.

Dette svarte Leben og forhandleren (yoshi) på spørsmålene tidligere:

6CS7 Tubes

Two left tubes are for Left channel and two Right tubes are for right channel.
Tube 4 (from left) is second stage for right channel.

Det betyr at dersom du har to matchet par, så bør det ene paret i posisjon 1 og 3, det andre i 2 og 4, slik andre har prøvd å forklare ovenfor.

Et alternativ er å prøve seg frem, og se om det har noen praktisk betydning. Min erfaring er at det ikke har nevneverdig betydning, og jeg har prøvd mange rør.

Håper det hjelper på nattesøvnen, og at du i mellomtiden rekker å nyte musikken 😂😂😂😂
Case closed, alt stemmer, sindsro indfinder sig :)

Tak - det hele giver mening. Og betryggende med Lebens egen- oversigt over, hvilke rør der gør hvad.

Og jeg får lyttet til masser af musik, masser. At få den er, som at have fået en helt ny musiksamling.

Hvilke højttalere er det, du har?

Hér er det Harbeth M30.1, og de passer rigtigt godt til, synes jeg.
 
Topp Bunn