Anbefaling ønskes: Gammel radio med god lyd til DAB/bluetooth ombygging

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Vurderer å lage ein DAB konversjon av gammal radio av type godt gammalt håndtverk. Dette er til mi mor som har hus og interiør i skikkelig gammal stil. Mulig det blir to stk, ein liten til kjøkken, og ein litt større til staua.

Mest sannsynleg blir det å ta ut elektronikk, men om orginal høyttaler element kan benyttes, så forenkler dette åpenbart jobben. Om elektronikken fungerer, så blir det å lage seg linjeinngang om det ikkje allerede eksisterer. Om det ikkje eksisterer linjeinngang på det dykk anbefaler, så er altså ikkje det noko problem.

1:
Ønsker anbefalinger på radioar som har god lyd i eit ikkje alt for stort kabinett. Dersom "alle" gamle radioar har like god lyd som feks Tivoli, så er også det nyttig info. Det vil for min del sei at "alle" er gode nok for kjøkkenet, men for staua rekner eg med 8" er minimum for å få fornuftig lydtrykk på Elvis Presley:)

Ser føre meg Sølvsuper 5, B(65) x H(29) x D(24) cm, er OK i staua, men kanskje i største laget til kjøkkenet. Er denne god nok til å fylle staua med lyd?

2:
Dersom nokon har anbefaling på budskjett DAB adapter med bra lyd, så er også det velkomment. Var gjennom 4 eller 5 bluetooth adapter til bilen, desse var det stor forskjell på, og spesifikasjonar fortalde åpenbart ingenting om lyden var brukande eller ikkje. Eg aner ikkje om det er like stor forskjell på DAB adapter.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Jeg har en eldre variant av denne: https://www.hifiklubben.no/stereo/radio/argon-audio-radio3-dab-radio/
Det er selvsagt ikke hifi, men er godt fornøyd med lyden med tanke på hva det er. Har hatt den i sikkert 4-5år.
Takker, eg må ha adapter, ikkje heile radioen. Og den må være gammel for å passe saman med resten av interiøret, resten er mørkt tre.

Her er eksempel på kva eg tenker på(henta frå finn.no):
Capture.jpg

Dette er sjølvsagt ikkje enklaste løysing, men mor hadde nok sett stor pris på det.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Tolket det som om du ville ha en komplett radio og bare bruke innmaten som det ene alternativet ditt.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
221
Utfordringen din er vel å finne en DAB-løsning som elegant kan integreres i en gammel radio. Gammel radio finner du på loppemarkeder etc når Norge åpner opp igjen.

Jeg ville løst oppgaven slik:
1. Skaffe gammel radio med defekt innmat slik at du kan kvitte deg med innmaten med god samvittighet.
2. Kjøpe en DAB-adapter. Jeg ville kjøpt f.eks. Argon DAB Adapter 3 på hifiklubben
3. Kjøpe et moderne fulltone høyttalerelement som passer i radiokabinettet
4. Kjøpe en enkel effektforsterker til å sette mellom DAB-adapter og høyttaler. Vi snakker 2-20 watt her.
5. Pønske ut en passende løsning for volumkontroll med en av de fysiske kontrollene på radiokainettet.
6. Montere alt i radiokabinettet med en optisk forlenger slik at fjernkontrollen på DAB-adapter funker OK.

Da får mor en radio som tilsynelatende er "old school" men som enkelt betjenes med fjernkontroll.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Utfordringen din er vel å finne en DAB-løsning som elegant kan integreres i en gammel radio. Gammel radio finner du på loppemarkeder etc når Norge åpner opp igjen.

Jeg ville løst oppgaven slik:
1. Skaffe gammel radio med defekt innmat slik at du kan kvitte deg med innmaten med god samvittighet.
2. Kjøpe en DAB-adapter. Jeg ville kjøpt f.eks. Argon DAB Adapter 3 på hifiklubben
3. Kjøpe et moderne fulltone høyttalerelement som passer i radiokabinettet
4. Kjøpe en enkel effektforsterker til å sette mellom DAB-adapter og høyttaler. Vi snakker 2-20 watt her.
5. Pønske ut en passende løsning for volumkontroll med en av de fysiske kontrollene på radiokainettet.
6. Montere alt i radiokabinettet med en optisk forlenger slik at fjernkontrollen på DAB-adapter funker OK.

Da får mor en radio som tilsynelatende er "old school" men som enkelt betjenes med fjernkontroll.
Dette er bortimot nøyaktig det eg har tenkt, kanskje med nokre variasjonar på 5 og 6. Mulig det bare blir strøm av/på for normal operasjon, mest sannsynleg kjem radioen til å være parkert på samme stasjon:p

Takk for tips om adapteret, det skal sjekkes ut!

No har eg slått til på radioen over, eksisterande hull vart målt av selger til 19.4cm, då skal det fungere med ein Seas FA22RCZ. Ser ut som innvendig volum er 20-25l, så langt frå stort nok, men avskriv det ikkje som ubrukeleg før eg har prøvd.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du skulle komme over ein Tandberg Huldra 7, har eg litt erfaring med ein slik.
Eg arva for 30 år sidan eit slikt eksemplar frå Svigerfar. Eg fekk lyst å finne ut kva han eigentleg var god for, klipte av eit par skolisser, og ordna med tilkopling av ein CD-spelar. Eg vart forbausa over kor god lyden var, når ein såg vekk frå at stereoperspektivet måtte opplevast i nærfeltslytting, og djupbass+ øvre diskant var marginale.
Dette er ein rørkonstruksjon, og produksjonen av slike slutta for rundt 60 år sidan, så du må vere førebudd på at ting ikkje varer evig. Men lyden er svært hyggjeleg. Og det er eit interessant norsk kulturminne.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.461
Sted
Ytterst i havgapet...
Ser du allerede har skaffet dampradioen, men som Arve ville jeg også foreslått feks Huldra 7 eller Radionette Kvintett med FM, og så DAB adapter med sender... JEg har sjøl en Denver DAB-10 adapter som funker svært godt til dette, og flere andre jeg kjenner bruker akkurat samme comboen...
DAB-10 er dessverre utgått, men det finnes andre..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Radionette Junior er en fin liten tass. 50-tallets Tivoli-radio. Kople et adapter til grammofoninngangen.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Dersom du skulle komme over ein Tandberg Huldra 7, har eg litt erfaring med ein slik.
Eg arva for 30 år sidan eit slikt eksemplar frå Svigerfar. Eg fekk lyst å finne ut kva han eigentleg var god for, klipte av eit par skolisser, og ordna med tilkopling av ein CD-spelar. Eg vart forbausa over kor god lyden var, når ein såg vekk frå at stereoperspektivet måtte opplevast i nærfeltslytting, og djupbass+ øvre diskant var marginale.
Dette er ein rørkonstruksjon, og produksjonen av slike slutta for rundt 60 år sidan, så du må vere førebudd på at ting ikkje varer evig. Men lyden er svært hyggjeleg. Og det er eit interessant norsk kulturminne.
Mange takk for input! Mor kjem garantert ikkje til å lytte kritisk til stereoperspektivet:D Har tenkt ei mono punktkjelde er det som passar bruksområdet best.

Er spent på om det orginale elementet kan brukes, eller om eg må inn med nytt. Er innstilt på det siste, då heile OEM systemet er designa for å spille bra som ein enhet. Så korleis td. impedans vil spille ball med utgangstrinn av halvleiar, er ukjent for meg. Antar eg bør bytte element, og tar det som ei positiv overrasking om ikkje.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Ser du allerede har skaffet dampradioen, men som Arve ville jeg også foreslått feks Huldra 7 eller Radionette Kvintett med FM, og så DAB adapter med sender... JEg har sjøl en Denver DAB-10 adapter som funker svært godt til dette, og flere andre jeg kjenner bruker akkurat samme comboen...
DAB-10 er dessverre utgått, men det finnes andre..
Kjøpte denne pga to grunnar:
1. Ledningen er klipt, så kan pille ut innmaten med god samvittighet.
2. Designet på dei fleste Tandberg er faktisk ikkje gammalt nok. Lydmessig antar eg dei ville vore overlegne.

Har litt tvangstanker ang FM adapter, eg liker linjeinngang. Ikkje AB testa, så aversjonen er totalt ubegrunna.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Radionette Junior er en fin liten tass. 50-tallets Tivoli-radio. Kople et adapter til grammofoninngangen.
Takk for tips, er dei lydmessig på høgde med Tivoli? Kunne vore eit alternativ som nr to til kjøkkenet.

Og: Kva slag signal er grammofoninngangen tiltenkt? Eg har tenkt det er noko ala phonoinngang, men det er kanskje totalt på jordet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.681
Jeg kan ikke helt være enig i at Tivoli bør være en referanse, kompakt bokslyd som den har. De store reiseradioene fra 70-tallet, type Grundig, Shaub-Lorentz, Normende, Tandberg og Radionette eter Tivoli til frokost. Tivoli er et av de mest oppskrytte produkter jeg har vært borti. Fordelen med de nevnte radioer er at de har tape-inngang, eller AUX.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Enig med Pink i at Tivoli ikke er en referanse på lyd. Den låter ganske j#/`£i¤. Men den er liten og elegant designet. Jeg har aldri brukt en Radionette Junior, men den tidens radioer hadde enkle kretser med rør og det var ikke mulig å konsruere inn avanserte (ofte elendige) lydløsninger slik som i Tivoli-radioene.

Jeg har en Radionette Symfoni fra samme epoke som spiller åpent og behagelig, slik en gammel rørradio skal. Den er for stor etter min mening.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.681
Jeg har brukt en Grundig Melody Boy 1000 og en iPod som "reiseradio" ved noen anledninger. Gøyal kombo med feit, fin lyd.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Jeg kan ikke helt være enig i at Tivoli bør være en referanse, kompakt bokslyd som den har. De store reiseradioene fra 70-tallet, type Grundig, Shaub-Lorentz, Normende, Tandberg og Radionette eter Tivoli til frokost. Tivoli er et av de mest oppskrytte produkter jeg har vært borti. Fordelen med de nevnte radioer er at de har tape-inngang, eller AUX.
Referanse er jo i grunn bare eit fast punkt, om den er god eller dårleg. Så å bruke Tivoli som referanse er ikkje så dumt, fordi dei fleste har hørt den.

Men får inderlig håpe lyden overgår Tivoli.

Topp Bunn