Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Årets influensa viser seg å være en tøff nøtt og spesielt hvis den klarer å nå halsen. Du får lytte til signalene og ta livet helt med ro.

Jeg så forresten filmen ”Flight“ i går. Fylleflyving opp-ned 500ft over bakken med fullsatt fly visste seg å ikke akkurat være en Oscar kandidat men jeg ble nå sittende å glo allikevel. Kom også over svarer ditt i den flotte tråden til Fosse vedr Blue Tack og Harbeth. Jeg bruker også ”lim“ mellom stativ og høyttalere og flytter dem frem og tilbake alt etter lyttemodus.

Ønsker deg god bedring!

Mvh
    -BB-
    Såg filmen i programlistan igår, men satte på en serie i stället. Höres ut som att det var lika så bra. :cool: När det kommer till flygfilmer är det egentligen bara en som jag sett som är realistisk i sin framställning och det är dokumentären om 9/11, United 93. Det är liksom inte så spännande att filma en cockpit så jag förstår gott att Hollywood ser sig nøtt till att spice upp handlingen och spela på folks föreställningar om flygarlivet. På sitt bästa kan vi möjligens göra oss på sakta-tv i stil med Hurtigruten :D

Ja, för oss som flyttar hyppig på Harbeths på lätta stativer är det väldigt fördelaktigt med "lim". Funker som en kule!

Tack för hälsning, med te i koppen så går det sakta i riktig rättning.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Tror jag beställer mig ett nytt headshell för å muntra upp stämningen. Vill testa ett tyngre till Denonen, i tillägg till att jag behöver fler att byta på.

201B64C5-8C97-45E5-A4FA-6E98C1A1D915.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Det er et vitenskapelig bevist faktum at kvinnfolk blir syke når de ikke får shoppe med jevne mellomrom... så hvorfor ikke prøve det som terapi når en allerede har blitt syk :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.865
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor dette om du skal ha et tungt? Det er fortsatt et lett headshell og bare to gram tyngre enn det du har.
    Jeg har en haug med headshell om du er interessert.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Hvorfor dette om du skal ha et tungt? Det er fortsatt et lett headshell og bare to gram tyngre enn det du har.
    Jeg har en haug med headshell om du er interessert.
    Har både 12 gram och 17 gram så tanken var väl att fylla glappet från 8 upp till 12. Formulerade mig litt dålig. Skyller på febern..

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Denon DL-103R påmonterad orginal headshell från Dynavector. 17 gram mot tidigare 8,2 gram. Saknar tung nog motvikt, men det ordnade sig med ett mynt och blue-tack. Långt från tillfredsställande lösning, men fungerar. Klart märkbart att pickupen trivs i tyngre headshell. Så blir det att få över Koetsun på Jelcon.

3B3BDEDD-7668-470F-A9C1-F65502D304E0.jpg
    77F521C9-120C-4071-9866-900BAA046580.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi har motsatte utfordringer når det gjelder DV-505. Du har den minste vekten, mens jeg har bare den tyngste motvekten. Si gjerne fra hvis du ser en som selger vektene, så kan vi ta hvert sitt ;) Tar gjerne mot tips på hvor du har kjøpt den 17g Dynavector armen......

God bedring!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Vi har motsatte utfordringer når det gjelder DV-505. Du har den minste vekten, mens jeg har bare den tyngste motvekten. Si gjerne fra hvis du ser en som selger vektene, så kan vi ta hvert sitt ;) Tar gjerne mot tips på hvor du har kjøpt den 17g Dynavector armen......

God bedring!
    Formen är på återmarsch!

Det är ett orginal DV-headshell som följde med armen när jag köpte den. Tror du må ut på ebay om du vill ha ett orginalt. När det kommer till motvikter vet jag att det finns en firma i Australien som tillverkar motvikter i brons. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om materialer, men det är det enaste jag funnet.

Custom Parts and Accessories - Golden Age Audio

Frakten brukar vanligtvis vara extremt dyrt från "down under", men kanske ett gruppköp minskar svedan? :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

God bedring!
    Formen är på återmarsch!

Det är ett orginal DV-headshell som följde med armen när jag köpte den. Tror du må ut på ebay om du vill ha ett orginalt. När det kommer till motvikter vet jag att det finns en firma i Australien som tillverkar motvikter i brons. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om materialer, men det är det enaste jag funnet.

Frakten brukar vanligtvis vara extremt dyrt från "down under", men kanske ett gruppköp minskar svedan? :cool:
    Får lete litt etter det originale før jeg eventuelt hopper på noe annet. På den annen side så synes jeg Clearaudio headshellet jeg har matcher armen fint. Får tenke litt.

Takk for «down under» tips. Tror jeg er så sær at det bare hadde blitt et spørsmål om tid før fargen hadde irritert meg. Pussig at de fremhever «eksakt lik originalen» men benytter annet materiale/farge :confused:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15

God bedring!
    Formen är på återmarsch!

Får lete litt etter det originale før jeg eventuelt hopper på noe annet. På den annen side så synes jeg Clearaudio headshellet jeg har matcher armen fint. Får tenke litt.

Takk for «down under» tips. Tror jeg er så sær at det bare hadde blitt et spørsmål om tid før fargen hadde irritert meg. Pussig at de fremhever «eksakt lik originalen» men benytter annet materiale/farge :confused:
    Där har du ett poäng! Kanske det enklaste är att höra med Dynavector direkt? Men, vi håller väl inte på med denna hobbyn för att göra det enkelt för oss.. :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

God bedring!
    Formen är på återmarsch!

Där har du ett poäng! Kanske det enklaste är att höra med Dynavector direkt? Men, vi håller väl inte på med denna hobbyn för att göra det enkelt för oss.. :cool:
    Enkelt! Nei, det skulle tatt seg ut ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Har somlet när det kommer till mellanhjul och planerna jag hade med att byta det ut mot Audiosilente sitt som Vermin testat och gett sin varmaste rekomendation.

Kom på det igår kväll och såg till min förskräckelse på ebay att -last one was sold!- Nu visade det sig att Audiosilente hade ett par liggandes till eftersläntrare som mig själv och jag fick lov att beställa ett av de sista han har. Tydligen var det så svårt och tidskrävande att producera dessa att jag förstod det som att det inte kommer fler.

Men, tack var litt flaks och en særdeles hygglig italienare ligger det snart ett precisionstillverkat nytt mellanhjul till Garrarden i posten. Bra dag.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Och där tickade det in en sms från Fedex med levering FØR 01/02. Tryckte på köpknappen sent i går kväll.

Fedex ass. Och såklart Audiosilente som verkligen leverar.

I förra veckan hämtade jag ut två bord som skickats från Ølen till Oslo. Ena bordet blev registrert ankommet post i butik, men det andra fanns det ingen info på. Ett kjapt (nåväl) chattesamtal med posten fick jag besked om att bord två stod igen på terminal. «Vi har litt forsinkelser, men det kommer sikkert i morgen». Väl nede på Coop fant damen i kassan båda borden. Enligt postens kundesenter stod det på terminalen i Oslo.

Kanske bara Fedex skulle tagit över alltsammen..

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.146
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Simone Lucchetti er effektiviteten selv. Personlig rekord for meg er bestilling sendt søndag ettermiddag og varen på døren tirsdag kl 16.
    Han sa også i sin siste mail at han var litt lei av å jobbe hver eneste dag, kanskje han "strammer" inn litt?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Simone Lucchetti er effektiviteten selv. Personlig rekord for meg er bestilling sendt søndag ettermiddag og varen på døren tirsdag kl 16.
    Han sa også i sin siste mail at han var litt lei av å jobbe hver eneste dag, kanskje han "strammer" inn litt?
    Fedex är på väg ut med mellanhjulet och har jag tur hinner det komma før jag drar på jobb.

Gott möjligt han trappar ned arbetsmängden, jag har bara handlat med han en gång tidigare så har inte haft vidare kontakt med han, men får hoppas för alla entusiaster att han forsätter vidare.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Någon kanske frågar sig om det irriterar han som bor i huset och spelar på stereon att det inte är symmetri och en, så till de grader, ocentrerad hifi-bänk? Ja, det gör det. Så irriterande är det att något måste göras. En plan skal utarbetas och lösning konkluderas.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.865
    Torget vurderinger
    28
    Du har ikke mye lyst til å lukke øynene når du sitter i sofaen hos Crosswind.

Ellers er alt klart for å hente Saxophone Colossus på tape, Crosswind.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Setter noen kr på at det blir noe fra USM ;)
    Ny benk ligger ett stycke fram i tid, men USM står helt klart på listan till kandidater! I det sista är det väl en fyra-fem medlemmar här inne som gått för det samma. Satsa inte för många kronor gunner ;)

Det stora problemet med den jag har, bortsett från storleken som gör det omöjligt att få symmetri och centrerat, är att den är så «mjuk» och lite stiv. De tunga platespelarna på toppen utgör ett ojämnt tryck på bänkmodulerna under med det resultatet att det inte står i vater och Garrarden må vatras upp med papirbiter. Så en dag må det noe nytt till.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Litt nyttigt husarbete fick jag gjort innan jobb idag.

Gammalt mellanhjul ut, nytt in.

Gummit ser ut att ha tjänstgjort länge och trogent.
    81DF92BB-1CD2-4137-B9F0-61C6574B769C.jpg

Nytt och gammalt.
    63DA3638-0BA7-4792-B0EE-2D3C7561F5CA.jpg

Nytt på plats. Perfekt passform.
    775419DC-3F47-4C12-9201-D091C682098F.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Ray Charles, Genius+Soul=Jazz på en grå måndag. Ett helt makalöst genomfört cover. Som det står när en öppnar utbrettet, «The new wave in jazz... Feel it on impulse!» Där feel inte bara handlar om musiken, men garanterat också tiden och energin de lagt ned på inpackningen. Är å bli gla av!

2B45BD98-2697-4641-85E5-905CC484DCCC.jpg

4C85100B-1471-4624-8931-CE8B36DD43A2.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    King Crimson, inköpt under en lay over på Gran Canaria för ett drygt år sedan. En fin liten skivaffär där jag också fick tag i RLJ Pop-pop. Sista för eftermiddagen. Mer djupdyk i egen samling i kväll.

Den skarpögde kan se det har spelats tape i dag.

In the wake of poseidon.

C4CBCFF7-2625-47B9-8633-90E847F6903D.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Jepp, hade tillbringat närmare två timmar därinne (om inte minnet sviktar) och i en av de sista hyllorna, längst inne i lokalen, som förövrig hade en luftkvalitet under all värdighet, men som man ser mellan fingrarna med när vinylen är bra och betjäningen förstaklassens, dök hon upp. Stunder som det som gör den delen av hobbyn värd all tid och vandring gatelangs i solheta, okända områden mens kollegorna ligger på en solstol och tar igen sig. :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn