Analog til digital konverter etter riaa...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Vet dette er å banne i kjerka, men jeg vurderer å bruke en minidsp i anlegget. Bruker primært digital lyd så det er kanskje mest naturlig å gå for en heldigital minidsp fremfor en analog løsning. I så tilfelle må jeg konvertere det analoge signalet fra riaatrinnet (Rega foto mc) til digitalt med feks en sånn en:https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/cyp-au-d4-converter/

Hva tenker dere? Er det en håpløs tanke? Noen som har prøvd denne dingsen?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke til den dingsen der, men jeg - og tkr - vi kjører begge signalene fra riaa inn i en AD-konverter før vi friskt tar den tilbake igjen via en DA-konverter (samme boksen). Bekymrer meg overhodet ikke. Den kan foreta riaa-korrigering digitalt (og dsp), så du kan egentlig kutte ut riaa-trinnet som egen dings. Problemet er mest å få matchet hva PU lever til inngangen på ULN-8

Denne er det som brukes

FrontActive.jpeg


ULN-8
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.730
Antall liker
28.454
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Bruker det daglig. Funker helt fint. Min magefølele sier også proffprodukter. Det gis lite informasjon om den boksen trådstarter linker til. Etter min erfaring er 16/44,1 ikke tilstrekkelig til å gi fullverdig analoglyd, jeg vil sterkt anbefale å gå for noe som gir deg i hvert fall 24/96.

mvh

Edit: Dr Dong var kjappere enn jeg.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.904
Antall liker
10.791
Torget vurderinger
10
Jeg vil tro at den lille hifi klubben boksen forringer signalet. Du har en fin platespiller og pickup og burde la den få levere sitt potensial.


Min erfaring med AD konvertering er som følger:

MiniDSP 2x4, ullen
MiniDSP 4x10 HD, bittelitt ullen
Groundsound, transparent
PS Audio riaa med både analog og digital ut, transparent

Skal du begynne med aktiv deling eller skal du kun bruke miniDSP som EQ? Har du romproblemer?

Proff produkter er helt sikkert 100% men brukergrensesnitt og estetikk kan være en utfordring.
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.259
Antall liker
5.741
Torget vurderinger
14
Kan denne gjøre jobben tro? Ser både Stereofil, Mala og et kobbel med nettbutikker har denne til 3190,-
I tilleg kan den mye annet.

yamaha WXC-50.jpg


Vh GunnarS
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.457
Antall liker
8.650
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er spent på når jeg får kjørt igang mitt med Lynx Aurora 16.
Funket fint den gangen vi prøvde med DSpeaker, så det burde bli bra.
Får jo med romkorigering i samme slengen med Jriver.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Selv kjører jeg signalene fra mitt RIAA trinn inn i analoge innganger på mitt RME UFX lydkort.
Fungerer brillefint sammen med audiolens.

H
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.730
Antall liker
28.454
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For å gjenta Dr.Dong: Det er fullt mulig å kjøre signalet fra en PU direkte inn i en Metric Halo. Det funker, og det er evig nok (analog + digital) gain til å gjøre det. Jeg har prøvd det ut.

Problemet er

1) at en impedanstilpasning til PU ikke er mulig og
2) det blir litt knotete med jording, fordi Metric Halo ikke har noe jordingspunkt/skrue.

Mvh
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kan man benytte en impedansmatchende trafo for å slippe analog RIAA, og så rett inn i Halo? Skal man først digitalisere og DSPe så er det vel greit å gjøre alt der.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^
Jepp!

MH har både linje- og mikrofoninnganger.

Det en egentlig trenger for fleksibilitetens skyld er en boks med mange valg av SU.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kjøp et godt rørbasert riaa og du er der du skal være.Uten å tenke på disse "unødvendige" problemstillinger.AD konvertering gir nok ikke så mye mer enn de problemer som følger.Du vil nok aldri oppleve musikken som levende og slik som det er ment å være.
Mvh Kenneth
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.730
Antall liker
28.454
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Av og til blir jeg litt oppgitt over slik bornerthet. Som om en siste AD/DA- prosess skulle gjøre lyden "flat, uengasjerende og typisk digital. Sjelløs!" etter utallige AD/DA-looper gjennom hele prosessen fra tracking over miksing til mastering. IMO er dette en av de mest hardnakkede mytene innen hifi.

-Og, ja, det er vinyl jeg tenker på.

Mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.550
Antall liker
7.008
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den Optical box er nok ikke så veldig rafinert i lyden, all den tid det er en RIAA og AD-converter i en boks til 1300kr. Det er ikke lagt mye penger i dyre komponenter her.

Når sant skal sies, så er utvalget av løse AD-convertere ganske magert.

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.550
Antall liker
7.008
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er en helt forskjellig boks igjen - komplett preamp med innebygget DAC. Den er det ikke ADC i.

DACer finnes i alle mulige varianter og prisklasser. Kurante, "nøkkelferdige" ADCer eller komboer med RIAA og ADC er det adskillig dårligere utvalg av.

Johan-Kr
 

MrPaal

Medlem
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
2
Jeg kjører min spiller gjennom riaa og inn i RME UFX 2 og derfra via AES til mine Genelec SAM monitorer (som behandler signalet digitalt i DSP uansett analog inn eller ikke). Lydkortet er semi-proft med gode rene konvertere og mange inn ut muligheter. Jeg kjører også andre kilder inn der, og kortet fungerer som en mikser. Det er veldig behagelig å slippe bytte på innganger slik man gjør på forforsterker. Jeg har også planer om å kanskje sette inn en rørforforsterker i routing på lydkortet for å "røre" opp lyden litt. Dette er testet og fungerer utmerket. Interessant å høre digital kilde med og uten rør noen ganger. Det er også enkelt å rippe vinyl på denne måten og det blir jo fort til at man hører på "vinyl" feks på jobb... :cool:
Det eneste jeg gjør, unntatt å sette på musikk via stream eller vinyl, er å justere lydnivå med fjernkontroll direkte i monitorene.
Jeg var veldig skeptisk til å gå for en slik løsning siden jeg er veldig pro analog, men havnet vel på at jeg ønsket lydgjengivelsen så nøytral som mulig og at det faktum at monitorene kan mikses/mastres på siden jeg bedriver denslags. Det var også ønskelig å skjule mest mulig kabler og bruke så lite plass som mulig. Karakteristikken man eventuelt ønsker er bare å legge til i front.
Jeg hadde IKKE valgt å gå gjennom lydkort dersom forsterker og høytaler var analogt utstyr. Dette gjør jeg kun fordi monitorene har DSP med romkorreksjon og vil derfor konertere analogt til digitalt uansett..
Jeg er nå superfornøyd og kunne ikke havnet på en bedre løsning ift pris. Jeg merker ikke at jeg har inngått et kompromiss, jeg har utelukkende forbedret lytteopplevelsen.
Kjør på!
 
Topp Bunn