ANALOG speilrefleks.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Ser flere tråder som omhandler digitale kameraer.

Føler meg "litt ensom" her for jeg ønsker meg fortsatt et analogt mellomformatkamera. Er det bare meg?? Når det gjelder billedkvalitet i stort format er det jo lite som slår et 6X6 eller 6X7 kamera. 35mm kameraer har jo en flate som overgår digitale kameraers brikkestørrelse med "ørten"% og mellomformat er jo enda større. Og så er det jo stemningen ved å jobbe i mørkerom da, man ser jo bildet komme fram på "fra ingenting på fotopapiret. :D

Og i forhold til fotografikk der man lager effektene ved kjemikalier bad og temperaturer, så er jo det kunst i forhold til å mikse med Photoshop. Som orginalgrafikk sammenlignet med plakater trykket i offset.

Ja jeg vet at Hasselblad har et digitalt mellomformatkamera der bildebrikken har et areal som er tilsvarende et 6X6 negativ. Men så var det jo en "lille bagatell" som heter pris! Samt min personlige kjepphest: analoge kamera fester situasjonen der og da, mens de digitale fester det som var et mikrosekund senere!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Har sett at det har vært en del slike mellomformat til forholsvis rimelige priser på div. bruktbørser.
Hvis en har god tid og holder litt utkikk,så kan en nok gjøre gode kjøp av analogcameraer også.
( har til og med sett ganske rimelige digitalbakstykker )
Selv har jeg solgt alt av fremkallingsutstyr,så det blir nok kun digital på meg :)
Mvh Jan I

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Tør jeg foreslå Bronica? Har hatt både Bronica og Hasselblad, og Bronica finner du vel billig nå. Hvorfor du gidder å styre med fremkalling og kopiering selv forstår jeg egentlig mindre av. Dyrt, tungvint og helseskadelig. Dog, har jeg f.eks vurdert å fremkalle film selv for så å skanne inn negativene på pc. Men til og med dette blir for mye arbeid. Digital har kommet for å bli, og fortsatt er det kvaliteten på objektivet mer enn antall piksler på billedbrikken som er avgjørendefor kvaliteten på bildene.

Skal vi se:
1) Kjøp deg et rimelig digital speilrefleks, og bruk pengene på et godt objektiv
2) Kjøp deg en Leica M3 eller M2, samt håndholdt lysmåler og ta SV-bilder og fremkall filmen selv, scan inn denne til en PC. Siden du er opptatt av at et digitalt speilrefleks har en liten forsinkelse, antar jeg at du heller ikke setter pris på den forsinkelsen som speilet medfører, siden dette må foldes opp for at det skal komme lys på brikken. Du bør derfor ikke kjøpe speilrefleks i det hele tatt, men heller finne deg et målsøkerkamera. Fortrinnsvis Leica.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.426
Torget vurderinger
4
Har stor sympati for "analogfantastene" når det gjelder foto. Det ER en spesiell kvalitet det kan gi. Men det fordrer at du selv tar hånd om fremkalling og kopiering....og det er rett og slett for mye styr og rot med slikt. Det "digitale mørkerommet" har gitt langt flere muligheten til å finne gleden ved fotografering og jeg ser det ikke som når dårligere, - bare annerledes.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Trane skrev:
Har stor sympati for "analogfantastene" når det gjelder foto. Det ER en spesiell kvalitet det kan gi. Men det fordrer at du selv tar hånd om fremkalling og kopiering....og det er rett og slett for mye styr og rot med slikt. Det "digitale mørkerommet" har gitt langt flere muligheten til å finne gleden ved fotografering og jeg ser det ikke som når dårligere, - bare annerledes.
Nei det er ikke dårligere, moderne digitale kameraer produserer utmerkede bilder, men det blir på en måte mer personlig når man bruker analog film og kjører hele prosessen selv, fra kamera via fremkalling og mørkeroms "hokus pokus" til du har det ferdige resultatet i 150X100 cm på veggen! Det er ikke noe som slår et bilde tatt med ekstremt finkornet film på stativ med den lukkertid som er nødvendig for å få den riktige dybde og som etterpå er blåst opp i megaformat. Når du må bruke forstørrelsesglass for å se kornene på et 150X100, DA kan du være fornød med deg selv da! ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har liggende et Pentax K1000 med div optikk som knapt nok er brukt.
Når jeg i dag ser på de bildene jeg fremkallte, ser jeg at det er noe spesiellt med dem.
Kanskje er det arbeidet med dem som gjenspeiler hvordan jeg ser på dem.
Men jeg må vel være realist og innse at dette kameraet ikke kommer til å få en ripe. Dvs. ikke kommer til å bli brukt mer.
Synd egentlig, da dette kameraet så smått er "legendarisk".
Husker jeg fikk et tips fra en fotograf i Trheim om å sende noen filmer til en forretning for fremkalling i Oslo. Med de fremkallte bildene som kom i retur, sirlig pakket, lå det en lapp, der han som fremkallte dem spurte om jeg hadde brukt et K1000 :)
Er det som med vår hobby, lyd, slik at kameraer også kan ha sin egen signatur?

Topp Bunn