Ønsker anbefaling Analog preamp - eller streamer/dac/pre?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jakten på en god, analog preamp med balanserte inn- og utganger har pågått en stund, og kandidatene er mange. Schiit, Parasound, Quad, Lab12 med flere. Topping Pre 90 med extender er også til vurdering, selv om fjernkontrollen er upålitelig.
Sluttrinnet er basert på Hypex NC502MP.

Så er det slik at selv en ihuga vinylentusiast blir fascinert over både funksjonalitet, byggekvalitet og utseende til Eversolo, men jeg finner få troverdige kilder som sier noe om kvaliteten mellom en dedikert kvalitets-pre og et slik alt-i-ett-apparat.
Når prioriteringen er det analoge signalet fra phono-trinnet, er jeg mest tjent med å kjøpe en ren, analog pre og en separat dac?

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Har absolutt vurdert både Hestia(?) og Hades. Har du erfaringer med disse?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Eneste frykten er DOA eller feil på produktet. Blir noe styr da, men sjansen er sikkert mikroskopisk.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Ser det står Kinki i signaturen din, er det pre-en du nå benytter?

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.981
Sted
Sørlandet
Ser det står Kinki i signaturen din, er det pre-en du nå benytter?
Hei, se der ja... Jeg har hatt Kinki DAC, Kinki integrert, Kinki Pre og Kinki Effekt. Alle er solgt. Alle fungerte utmerket. Ingen problemer. Bra byggekvalitet. Bra lyd.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Ok, takk. Mange merker og mange valg. Har ingen bråhast med å bestemme seg, da jeg benytter Burmester 101 som pre om dagen.
Hvor god denne er opp i mot en dedikert pre vet jeg ikke. Har ikke sammenligningsgrunnlag, og uansett handler det vel mye om synergieffekter.

Det som overrasket meg er at kombinasjonen Burmester/Ncore leverer en veldig varm og organisk lyd. Så ikke den komme da jeg satte Hypex Ncore inn i anlegget.

Frykten er en pre med veldig gode måledata kan bikke opplevelsen for mye over i det kalde og analytiske. Slik sett så er Schiit Freya et tryggere valg, med mulighet til å kjøre både passivt, aktivt, med og uten rør.
Til prisen er det likevel ingen som matcher Denafrips byggekvalitet, og din erfaring med denne i kombinasjon med Ncore gjør nok at jeg heller mot Kina. Trodde aldri jeg skulle si det;)

Noen her som har erfaringer med Lab12 pre?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.327
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg hadde en Lab12 Pre1 (og Suono) en god stund, før dagens greier. Flott sak og helt uovertruffen til da-prisen, som var mye lavere enn nå-prisen. Dog, selv til dagens pris på 22K kan jeg vanskelig tenke meg at det finnes ting som gir mer valuta for pengene. Det betinger imidlertid at en liker at den ikke har så mye som en teskje rør-varme, men er så godt som 100% nøytral (i mine ører) og nådeløs mot kjipe innspillinger. Lydsignaturen kan avslipes en smule med NOS-rør (6922), men vi vet jo hva det koster å hive seg på den galeien og selv med gamle Amperex, Brimar og Mullard fikk jeg den aldri til å synge helt slik jeg ville. Det var også eneste grunn til at jeg kvittet meg med begge deler, ellers hadde jeg fremdeles brukt den.

Summa summarum: helt fabelaktig lyd til en billig penge, 100% støyfri, men ikke noe for en som liker litt ekstra varme og kos.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Takk for et svært nyttig innspill! Jeg har forsåvidt lest at den er svært nøytral og langt unna tradisjonell rørlyd. Schiit Freya(med rør) sies å inneha de samme egenskapene, men kanskje i mindre grad.
«nådeløs mot kjipe innspillinger» Jeg har mange av de:giggle: Slik er det, vanskelig å få både i pose og sekk.

Nå spiller jeg på høyttalere som har en smule varme og kos, så kanskje ingen fare å kjøpe en pre som er klinisk korrekt. Lydsignaturen bør kanskje tweakes på høyttalersiden og heller la forsterkersiden slippe signalet forvrengningsfritt fram?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.327
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg hadde Tannoy Legacy også da, men det var Eaton, ikke Cheviot. En god porsjon varme i begge deler, men likevel ble det mentalt plagsomt med Lab12 over tid. Men det er jo meg og gjelder ikke nødvendigvis noen andre.

På den annen side, hvis du kan teste en Pre1 så er det så definitivt noe du bør gjøre. Det er en fabelaktig preamp på alle andre måter enn det rent subjektive. Jeg hadde min først på lån fra Moiz og forhåpentligvis har de en utlånsmodell fremdeles.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Det er det som er problemet, når man bor i rurale strøk, milevis unna hifi-forretninger, og knapt med bekjente som deler interessen for jakten på den perfekte lyden.

Jeg skal kontakte Moiz og forhøre meg. Pengene sitter løst hvis noe skaper lytteglede og eierglede.
Hvis noen rekker opp hånda og vil låne meg en preamp betaler jeg frakt begge veier. Ja kanskje en rimelig dagleie i tillegg:)

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.327
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke noe å låne bort dessverre, men om du mot formodning skulle komme over en EAR 868 som du kan høre eller låne, så anbefaler jeg det så høyt som det er mulig å gjøre. Den er en av de to beste preampene jeg har hørt (den andre fra Air Tight) og ville muligens passe deg godt, ut fra det du har skrevet. Et anstrøk av ekstra varme/sødme, men kun et anstrøk, og helt uten noen hørbar forringelse av selve signalet som jeg er istand til å høre. Jeg bruker den mest sammen med Hypex monoblokker fra Apollon Audio og det er en fabelaktig kombinasjon.

På den annen side høres det jo ut som om du allerede har en lyd du liker, så hvorfor ikke bare gå for en Burmester preamp?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Har notert EAR 868. I drøyeste laget prismessig, men kanskje det dukker opp en brukt etter hvert.

Den integrerte Burmester-forsterkeren er tiltenkt andre oppgaver, dessuten hadde det vært spennende å høre hva en annen (dedikert) forforsterker kan gjøre med sluttresultatet.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.327
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Svært sjelden en ser noe som helst fra EAR på brukten, men det er jo håp i hangande snøre. Ellers ligger det en Plinius M16 på Torget. Det var toppmodellen deres da den var kurant og fikk svært gode skussmål av TAS and andre. Koster ikke allverden hvis du bare skal teste hva en god pre gjør. Den drar selvsagt på årene (sent 90-tall tror jeg), det betyr strengt tatt lite eller ingenting. Godt phonotrinn også visstnok, om det betyr noe.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
M16 har jeg jo sett og vurdert. Noen år, men ekte high-end og bygget som en tanks.
Vi får se. Har noen følere ute.

Topp Bunn