Amused to death

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
Meget bra plate!
Det er jo surround i to kanaler ;D ;D ;D ;D ;D
 
W

Wilson

Gjest
Er ikke like begeistret for plata som helhet som jeg vet mange er, men det er noen forbløffende triks med lydbildet. Bikkja på begynnelsen bjeffer lang bak garasjen til naboen. Den er plassert et helt annen retning enn høyttaleren. Det er også noe tordenvær som faktisk går over og litt bak hodet !
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Og for ikke å glemme han gubben i tlf. som "henger" oppunder taket til høyre, nesten bak deg når du sitter i godstolen ;D ;D ;)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Synes det er mange gode tekster. Mye gjennomtenkt.
Mannen er flink til å fortelle historier.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Og for ikke å glemme han gubben i tlf. som "henger" oppunder taket til høyre, nesten bak deg når du sitter i godstolen ;D ;D ;)
Mulig det er feil sekvens eg tenkt på, men både gubben og ho gebrokne dama er oppe til venstre. Har aldri hørt plata på et anlegg som har spilt dem på høyre side. (Det jeg mener med gubbe, er han som forteller om seg selv og en kamerat, som ble tatt av en storm eller noe, og måtte forlate kameraten igjen)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
(Det jeg mener med gubbe, er han som forteller om seg selv og en kamerat, som ble tatt av en storm eller noe, og måtte forlate kameraten igjen)
"Gubben" er Alf Razzell fra Royal Fusiliers som forteller hvordan han etter å ha fått hentet sin medsoldat William Hubbart (samme regiment) på fiendens område, desverre må forlate han i "Ingenmansland" mellom frontene. Hubbart var for svak til å gå selv, og ba om å bli satt igjen. På slutten av plata hører vi igjen Razzell fortelle hvordan denne hendelsen preget resten av livet hans, og at han ikke fikk "fred" før han så igjen Hubbarts navn på en minneplate over 1.Verdenskrig mange år senere... Forøvrig ikke første gang Waters trekker inn 1. eller 2.Verdenskrig i sine tekster...

Mvh
 
J

jekri

Gjest
Er ikke like begeistret for plata som helhet som jeg vet mange er, men det er noen forbløffende triks med lydbildet. Bikkja på begynnelsen bjeffer lang bak garasjen til naboen. Den er plassert et helt annen retning enn høyttaleren. Det er også noe tordenvær som faktisk går over og litt bak hodet !
Disse effektene skyldes at platen er mikset i noe som kalles QSound. Dette var visst helt nytt rundt 1990. Noen som har hørt mer om det?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
Og for ikke å glemme han gubben i tlf. som "henger" oppunder taket til høyre, nesten bak deg når du sitter i godstolen ;D ;D ;)
Nei, dette tyder på at du har mye arbeid foran deg for å oppnå korrekt lydbilde. Som zemtex påpeker, dette skjer på venstre side..........
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Nei, dette tyder på at du har mye arbeid foran deg for å oppnå korrekt lydbilde.

Sier du det..........da er jeg ganske så sikker på at jeg foretrekker et lydbilde som IKKE er korrekt ::)

Mulig det er feil sekvens eg tenkt på, men både gubben og ho gebrokne dama er oppe til venstre. Har aldri hørt plata på et anlegg som har spilt dem på høyre side. (Det jeg mener med gubbe, er han som forteller om seg selv og en kamerat, som ble tatt av en storm eller noe, og måtte forlate kameraten igjen)

Jeg tenker på slutten av spor 10 (tlf. ringer....)
Ja da hu gebrokne dama ( spor 12 ? ) er der laaangt ute til venstre, men at han i tlf på spor 10 også befinner seg der.... ???
 

nlb

Medlem
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Hold dere unna special gold edition av denne cden da denne ble remixet av Sony uten q-sound. Resultatet er forferdelig!
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hold dere unna special gold edition av denne cden da denne ble remixet av Sony uten q-sound. Resultatet er forferdelig!
Viste ikke at det fantes en Gold Edition, men da den om ut, fantes det en master utgave i gull, DEN derimot er bra, men umulig å få tak idag, da den kun var i et bestemt opplag.

mvh
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
zemtex: Kan det være denne mon tro? Ifølge en av selgerene "factory sealed Sony Master Sound 24 karat SBM longbox edition--extremely rare--promosticker on back--miniscule scratch above upc", og en annen: "SUPER RARE Perfect SeaLeD Sony/Columbia Mastersound 24 karat Gold Audiophile CD w/Pristine Long Box Case. PROMO Sticker on back of case.". Om det er den; ikke umulig å skaffe altså, men en perfekt eksemplar koster $277.98 (nesten 1800 kroner?)... ::)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Disse effektene skyldes at platen er mikset i noe som kalles QSound. Dette var visst helt nytt rundt 1990. Noen som har hørt mer om det?
http://www.qsound.com/2002/demos/main1.asp
Sjekk ut "Tour of London".  Disse effektene høres ikke i hodetelefoner.  Du må sitte i sweet spot og ha skikkelig oppsatte høyttalere i stereo.  Sprøtt å høre lyder bak seg i stereo... :eek:
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Sting - The Soul Cages er innspilt med Q-sound, men her er effekten ikke like fremtredende, grunnet mangelen på øhh.. effekter..

Det er forøvrig min erfaring at denne platen slett ikke egner seg til å "tune" et anlegg med. Ikke så lenge man fokuserer på "Q-sound effektene" i alle fall.

Jeg har selv hatt strøkne oppsett, med perfekt symmetri og perspektiv, hvor effektene på denne platen slett ikke imponerer.. ingen god rettesnor med andre ord.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
zemtex: Kan det være denne mon tro? Ifølge en av selgerene "factory sealed Sony Master Sound 24 karat SBM longbox edition--extremely rare--promosticker on back--miniscule scratch above upc", og en annen: "SUPER RARE Perfect SeaLeD Sony/Columbia Mastersound 24 karat Gold Audiophile CD w/Pristine Long Box Case. PROMO Sticker on back of case.". Om det er den; ikke umulig å skaffe altså, men en perfekt eksemplar koster $277.98 (nesten 1800 kroner?)... ::)
Ja, ser ut til å være den ja... MASTER SOUND 24 KARAT GOLD i long box. Har nemlig boksen(brodern orka ikke å ta vare på den). Har tatt bilde av den:



Sjekka ut Amazon, og en hadde samme utgivelsen, også NEW, men til 110$...

mvh Kai
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Ja, men det står at det er en bitteliten ripe i boksen ;D Tøff ting å ha, skulle gjerne kjøpt den om jeg hadde en tusenlapp til overs.
 
M

magjoha4

Gjest
Har vært så heldig og fått denne utgivelsen både i MASTER SOUND GOLD CD og på LP. LP'en måtte jeg betale litt mer enn gjennomsnittet for, men pytt pytt, nå er den min. ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Slepte kona ned i kjellerstuen forleden kveld, ville hun skulle høre surround i 2 kanaler med Amused to Death.
Etter et par numre reiste jeg mig stolt og sagde " hørte du de utrolige effekter bak dig ? "
Hun sagde " Ja, og så ? "
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
........Jeg har selv hatt strøkne oppsett, med perfekt symmetri og perspektiv, hvor effektene på denne platen slett ikke imponerer.. ingen god rettesnor med andre ord.
Roger Waters - Amused To Death
Sting - Soul Cages
Richard Wright - Broken China
er 3 plater som jeg stadig putter i spilleren, og her følger en oversikt over resten av QSound-samlingen på markedet her:
http://www.flageborg.no/AVForum/QSound CD Recordings.pdf

De 3 platene jeg har lagt øret til er bare en utrolig 3D-opplevelse i musikk(lyder). Jeg vil ikke si at jeg: "har selv hatt strøkne oppsett, med perfekt symmetri og perspektiv", men du verden for en lyttemessig STOR opplevelse på ALLE de tre QSound-skivene som jeg har
i samlingen pr. i dag, og garantert skal flere kjøpes inn for flere sterke lytte-opplevelser
 
M

magjoha4

Gjest
Hvordan var lyden på lpen?
Den var dobbel den, ikke sant?
Lyden på lp'en er som den skal være i forhold til cd, mer behagelig for ørene mine.
Jepp, den er dobbel!
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Jeg har selv hatt strøkne oppsett, med perfekt symmetri og perspektiv, hvor effektene på denne platen slett ikke imponerer.. ingen god rettesnor med andre ord.
Her har jeg også opplevd det samme, både hos meg selv og hos venner med både dyre og billige anlegg. Sannelig ikke lett å vite hva som bestemmer hvor "bra" effektene blir.

Opplevde for mange år siden ett par høyttalere som behersket dette nesten uansett oppstilling, og det var de største høyttalerne fra Møre høyttalerfabrikk. De imponerte ikke særlig på annen type musikk, men på Q-sound var de helt unike! Hva som var/er grunnen til dette er for meg fortsatt en gåte. :-[

Mvh
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Roger Waters - Amused To Death
Sting - Soul Cages
Richard Wright - Broken China
er 3 plater som jeg stadig putter i spilleren, og her følger en oversikt over resten av QSound-samlingen på markedet her:
http://www.flageborg.no/AVForum/QSound CD Recordings.pdf

De 3 platene jeg har lagt øret til er bare en utrolig 3D-opplevelse i musikk(lyder). Jeg vil ikke si at jeg: "har selv hatt strøkne oppsett, med perfekt symmetri og perspektiv", men du verden for en lyttemessig STOR opplevelse på ALLE de tre QSound-skivene som jeg har
i samlingen pr. i dag, og garantert skal flere kjøpes inn for flere sterke lytte-opplevelser
Bare for å poengtere hva jeg mener her :
Jeg synes også Q-sound er en morsom og underholdende måte og skape en illusjon av "3-d lyd".
Mitt poeng er bare at det som gavner gjengivelsen av denne typen effekter, ikke nødvendigvis gir deg en god gjengivelse av "vanlig stereo"
Platene er dermed ingen god referanse når man skal jobbe med plassering av høyttalere / lytteposisjon.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Bare for å poengtere hva jeg mener her :
Jeg synes også Q-sound er en morsom og underholdende måte og skape en illusjon av "3-d lyd".
Mitt poeng er bare at det som gavner gjengivelsen av denne typen effekter, ikke nødvendigvis gir deg en god gjengivelse av "vanlig stereo"
Platene er dermed ingen god referanse når man skal jobbe med plassering av høyttalere / lytteposisjon.
Mye enig med Audio Dude.

Har både "amused to death" i Gull/longbox utgaven som vist på bildet ovenfor, og "Immaculate collection" med Madonna. To av de album som har fått best kritikk av Q-Sound albumene.

Kan være litt besnærende å lytte til, javel. Men i mine ører høres dette "Q-sound" litt merkelig ut. Kanskje det er en lek med korrekt fase ? Lydbildet er stort, men ikke luftig. Det er stor avstand til de ulike instrumenter/effekter. "Immaculate collection" er en greatest hits samling fra Madonna, bare at låtene er remixet i Q-sound. Mange vil nok oppleve dynamikken som veldig god på Q-sound utgaven, men det paradoksale er at dynamikken er langt bedre på standardutgavene av albumene, ikke minst som en musikalsk sammenhengende dynamisk lyd. Og akkurat den dynamiske poplyden er jo Madonna's mangeårige produsent Patrick Leonard kjent for.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har vært så heldig og fått denne utgivelsen både i MASTER SOUND GOLD CD og på LP. LP'en måtte jeg betale litt mer enn gjennomsnittet for, men pytt pytt, nå er den min. ;D
*LITT misunnelig på deg! ! ! !*
 
M

magjoha4

Gjest
Ved å bruke ca. kr 2000 så slipper du å være det.
Vinylen selges ofte på Ebay fra kr 1000 og oppever, mens guld cd'en går for litt under dette tror jeg.
Løp og kjøp! ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
..............Platene er dermed ingen god referanse når man skal jobbe med plassering av høyttalere / lytteposisjon.
Qsound innspillinger er utrolig bra, både å lytte til og som indikator på at plasseringen av høytalere er best mulig. Hvis Qsound-lydbildet faller på plass.................er det som prikken over i-en. Da vil man oppleve hvor utrolig bra mye annen musikk spiller på anlegget, også.

Jeg fikk lyd-demo av et oppsett i en butikk i Oslo, som IKKE leverte Qsound utenfor ytterkanten av høytalerne. Det anlegget koster SINNSYKT mye penger, så det bør være noe feil med plasseringen............eller i verste fall utstyret.
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Fikk låne plata me en kamerat i går kveld og satt meg ned nå i morres for å høre på. FY F... for en sinnsykt lydbilde. På spor 2 i beegynnelsen er de jo en dyrehage bak meg i 2 KANALER. Denne plata må bli et must i enhver samling selv om en liker musikken eller ikke. Nå venter jeg bare på at de som bor oppe kommer seg ut en tur så jeg får sku opp volumet litt. Kan nesten ikke riste husverten opp av sengen så tidlig på en søndag......
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Fikk låne plata me en kamerat i går kveld og satt meg ned nå i morres for å høre på. FY F... for en sinnsykt lydbilde. På spor 2 i beegynnelsen er de jo en dyrehage bak meg i 2 KANALER. Denne plata må bli et must i enhver samling selv om en liker musikken eller ikke. Nå venter jeg bare på at de som bor oppe kommer seg ut en tur så jeg får sku opp volumet litt. Kan nesten ikke riste husverten opp av sengen så tidlig på en søndag......
Har du prøvd "Three Wishes" ? Bassen kommer og drar dig inn i høyttaleren....
Sitter noen ganger alene nede, etter kona har lagt sig, kommer jeg til å tenke på skrekkfilmer får jeg panikk.....
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Ja skvat på den bassen der. Høyt volum, øynene igjen og da hoppa en litt i sofaen på første basssuget..... Må si at bassene får jobbe bra på et par spor på denne plata her.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Har aldri hatt høyttalere plassert i et rom som har vært tilstrekkelig symmetrisk til at denne plata har blitt 100% bra gjengitt - det har bestandig vært kaminer, kriker og kroker på venstre side som gjør at der blir ting "trykt sammen", mens det på høyre side fungerer som bare det.

Har lagt merke til en spesiell ting - Noen kombinasjoner av høyttalere/plassering/sitteposisjon gjør at lyden "faller inn i høyttalerne" når man snur hodet ut for å se på bikkja, etc. Man hører hunden der ute (til høyre om jeg husker rett), men når man snur seg for å se etter den, faller den inn mot nærmeste høyttaler.

Noen flere som har erfart dette? Akkurat nå kan jeg snu meg og se på lydeffektene uten at de flytter seg - bortsett fra at ting ikke er der de skal være på venstre side...

Tror jeg stikker inn og hører litt på AMTD...
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Hva slags kone er det du har?
Men hun har vel litt rett også ;)
Her er det nok på sin plass å svare tilbake med samme mynt når skreppa begeistret skal vise fram hvor mye begoniaen har vokst, eller hvor fint grandtantes gardiner gjør seg i stua... ;D
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Roger Waters tekster er gjennomtenkte og dype. Selv om mange nok ikke er enige, liker jeg f.eks. veldig godt "The Final Cut" - tekstene på de par siste sporene der flyter bare over med tristhet og desperasjon. Herlig langt fra "Baby I love you"-pjatt fremført av Boyband i hvite dresser.

Tekstene på ATD er intet unntak - med all respekt må jeg bare meddele at dette hadde ikke David Gilmour klart å skrive - eller kona hans.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Qsound innspillinger er utrolig bra, både å lytte til og som indikator på at plasseringen av høytalere er best mulig. Hvis Qsound-lydbildet faller på plass.................er det som prikken over i-en. Da vil man oppleve hvor utrolig bra mye annen musikk spiller på anlegget, også.

Jeg fikk lyd-demo av et oppsett i en butikk i Oslo, som IKKE leverte Qsound utenfor ytterkanten av høytalerne. Det anlegget koster SINNSYKT mye penger, så det bør være noe feil med plasseringen............eller i verste fall utstyret.
Feil og feil... X antall tester har vist meg at dette i stor utstrekning er relatert til delefilteret, faktisk. Enkle delefiltre gjør denne jobben klart best; mens en del veldig komplekse filtre montert i ellers fantastiske høyttalere fullstendig mister dette bildet. Noen kan sikkert underbygge disse observasjoner teknisk, og skal du ha de mest optimale høyttalere til dette trickset, prøv den rimelige Royd "The Minstrel", de gjør dette fullstendig naturstridig! Og delefilteret består av 2-3 komponenter... Men de klarer dog ikke bass og dynamikk i denne musikken, dessverre....
Er filter og høyttalere kapable er også en veloppløst og presis signalkjede selvsagt av betydning. Og selvsagt vil rom og plassering spille inn. Så jeg tror det blir feil å hevde at en generelt god høyttaler også gjør Q-sound bra. Mitt tips er å ta Q-sound effekten som en bonus; gode høyttalere er så mye mer.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Feil og feil... X antall tester har vist meg at dette i stor utstrekning er relatert til delefilteret, faktisk. Enkle delefiltre gjør denne jobben klart best; mens en del veldig komplekse filtre montert i ellers fantastiske høyttalere fullstendig mister dette bildet. Noen kan sikkert underbygge disse observasjoner teknisk, og skal du ha de mest optimale høyttalere til dette trickset, prøv den rimelige Royd "The Minstrel", de gjør dette fullstendig naturstridig!
Konklusjon på dette her for min del må være at dette må være en høyst merkverdig innspilling! Det later tydeligvis til at den spiller best med helt spesielle høyttalere. ???

Jeg har denne i Mastersound Gold. Har aldri latt meg imponere av denne. Q-sound er noe merkelig greier, høres for meg ut som en lek med absolutt fase.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
... X antall tester har vist meg at dette i stor utstrekning er relatert til delefilteret, faktisk.
Testet for en god stund siden med 2 forskjellige sluttrinn på det samme høytalerparet, og forskjellen var som natt og dag.
Den ene forsterkeren leverte ikke i det hele tatt, mens den andre "bretta-ut-og-bøyde-bakover" hele Qsound-sjelen i nevnte skive.

Kan ikke "se" noen praktisk sammenheng med delefilteret så langt, men det byr seg nok muligheter til å teste dette mer ut på messa i Horten til helgen?!! Der blir det jo mye "rart" å bryne denne skiva på!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Testet for en god stund siden med 2 forskjellige sluttrinn på det samme høytalerparet, og forskjellen var som natt og dag.
Den ene forsterkeren leverte ikke i det hele tatt, mens den andre "bretta-ut-og-bøyde-bakover" hele Qsound-sjelen i nevnte skive.
Dette finns det jo et enkelt svar på: Kun den ene forsterkeren hadde en Q-Sound dekoder-chip innebygd. Dette er jo opplagt! ::)
 
J

jekri

Gjest
Dette finns det jo et enkelt svar på: Kun den ene forsterkeren hadde en Q-Sound dekoder-chip innebygd. Dette er jo opplagt!  ::)
:eek: Har ikke alle forstrkere etter 1995 det?
 
Topp Bunn