AMT i skuddet

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Ser at dr Heils Air Motion Transformer patent - AMT er i farta som aldri før. Jeg har en snart 30 år gammel ESS Amt 1c høytaler som fremdeles synger nydelig i kjelleren. Jeg har syslet med tanken på et DIY prosjekt med disse elementene, men tanken på kannibalisering har vært for vond. Den unnskyldningen kan jeg ikke bruke lenger.... .

ESS har startet opp igjen produksjonen av disse formidable elementene til den nette pris av 399,- USD/stk. Det er helt andre elementer (og billigere)enn de Mundorfvariantene som er til salgs for tiden. Disse kan benyttes fra 800Hz og to the top. Mundorf hadde en tilsvarende utgave for noen år sia den kosta 12000,- NOK/stk.

http://www.essspeakersusa.com/Products.html

Ser at Aurum Cantus har noen nye modeller de kaller AST Aero Striction Tweeter pneumatic tweeter. Denne kan virke som en avart av AMT eller?
Hvis så er tilfelle kan det være en måte å unngå lisensavgifter , hvis patenten er i kraft ennå da .
 
O

Oblivion

Gjest
Elmer skrev:
Ser at dr Heils Air Motion Transformer patent - AMT er i farta som aldri før. Jeg har en snart 30 år gammel ESS Amt 1c høytaler som fremdeles synger nydelig i kjelleren. Jeg har syslet med tanken på et DIY prosjekt med disse elementene, men tanken på kannibalisering har vært for vond. Den unnskyldningen kan jeg ikke bruke lenger.... .

ESS har startet opp igjen produksjonen av disse formidable elementene til den nette pris av 399,- USD/stk. Det er helt andre elementer (og billigere)enn de Mundorfvariantene som er til salgs for tiden. Disse kan benyttes fra 800Hz og to the top. Mundorf hadde en tilsvarende utgave for noen år sia den kosta 12000,- NOK/stk.

http://www.essspeakersusa.com/Products.html

Ser at Aurum Cantus har noen nye modeller de kaller AST Aero Striction Tweeter pneumatic tweeter. Denne kan virke som en avart av AMT eller?
Hvis så er tilfelle kan det være en måte å unngå lisensavgifter , hvis patenten er i kraft ennå da .
Patentene er nok for lengst historie, men lisensen de snakker om er for å 100% gjenbruke designet av den orginale ESS diskanten siden dette ikke er et produkt basert på det samme prinsippet, men en 100% klone.
De har tilsynelatende også overtatt produksjons utstyret og "gammelt" delelager.
 
O

Oblivion

Gjest
AST Aero Striction Tweeter pneumatic tweeterne ser ut til å være merkverdig identiske til de AMTer Mundorf selger..
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Ser at ESS tweeter/midrange elementet kan skaffes for 350,- USD på www.parts-express.com .

ESS hevder forøvrig også at de skal begynne å produsere ferdige høytalere som AMT-1 serien.Får de suffixet d da mine som var siste modell av denne var AMT-1c ?

Jeg er forøvrig mere og mere sikker på at Aurum Cantus sin AST pneumatic tweeter er det samme prinsipp som AMT.
 
Topp Bunn