Amperex 6922 vs. Siemens&Halske E88CC

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har vært inne på Audiogon og kikket, og mailet med en stor rørselger der. Jeg skal skifte ut rørene i preampen min, og trenger 10(!) stk 6922/E88 CC. Er det noen som vet hva som er en fair pris for disse, evt. noen som kan komme med noen erfaringer?
Kan jo si at det ft. står Amperex "Bugle Boy" 6922 i preen.
All info mottas med takk.
mvh

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Har vært inne på Audiogon og kikket, og mailet med en stor rørselger der. Jeg skal skifte ut rørene i preampen min, og trenger 10(!) stk 6922/E88 CC. Er det noen som vet hva som er en fair pris for disse, evt. noen som kan komme med noen erfaringer?
mvh
Nå kjenner ikke jeg ditt oppsett/signaturen men, hos meg etter mye frem og tilbake falt valgte på (Telefunken gold pin) fremfor Amperex, Siemens&Halske, Mullard osv.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Siemens Halske er knall.. ;) Amperex er jo også helt rå, men etter min mening litt for bløte i bassen i mitt system. Siemens Halske har etter min mening endel strammere bass enn Amperex, men er ikke så feite oppover. Telefunken Diamond kan noen ganger bli i mørkeste laget syns jeg, så jeg ville nok ha gått for Siemens..! ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
papworth skrev:
Nå kjenner ikke jeg ditt oppsett/signaturen men, hos meg etter mye frem og tilbake falt valgte på (Telefunken gold pin) fremfor Amperex, Siemens&Halske, Mullard osv.
Kan du si noe om hvorfor? Og hva må du betale (sånn omtrent) pr. rør?
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Siemens Halske er knall.. ;) Amperex er jo også helt rå, men etter min mening litt for bløte i bassen i mitt system. Siemens Halske har etter min mening endel strammere bass enn Amperex, men er ikke så feite oppover. Telefunken Diamond kan noen ganger bli i mørkeste laget syns jeg, så jeg ville nok ha gått for Siemens..! ;)
Lyden i mitt oppsett heller nok mot det varme. og jeg har ikke noen direkte problemer med for spiss og lys lyd, akkurat.. Kan du si noe om pris?
mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Å anbefale en rørtype, eller antyde klang-balanse, uten å nevne hva de står montert i, er fullstendig håpløst...

Arne K

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
Å anbefale en rørtype, eller antyde klang-balanse, uten å nevne hva de står montert i, er fullstendig håpløst...

Arne K
Anlegget går frem av signaturen min, hvis det var meg du siktet til. Rørene skal stå i en Conrad- Johnson ART1.
mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Tja, pris blir vel værre egentlig.. Amperex fikk jeg nemlig kjøpt svinaktig billig sammen med noen Telefunken Diamond av Maha her på sentralen..! Så på de har jeg ikke snøring hva som er riktig markedspris. (Takker igjen MaHa! ::) ) Men jeg veit jo at Motron tar noe i overkant av 1000 lappen for ett stk. Telefunken Diamond, og Siemens&Halske ligger vel omtrent i samme gata. Men når du skal ha så mange burde du vel kanskje fått noen prosenter..? Hvis du allerede har en varm signatur ville jeg kanskje ha vært litt forsiktig med Telefunken Diamond, for de vil nok tilføre enda mere varme enn Amperex som du nå har. Men dette er erfaringer fra mitt oppsett, så det kan jo selvfølgelig slå anderledes ut for deg..! ;)

Edit: De noe rimeligere Phillips Holland er også veldig gode rør som ikke havner så langt under Siemens i lydkvalitet, mener de koster ca 700 pr. stk.

H

hordasped

Gjest
Heisann TKR

Tror Cundis har veldig rett ang. priser,bruker selv Telefunken Diamond,kjøpt av Kvanlid, ca. en stor lapp for stk.

Siden du trenger 10. stk,mener å huske når jeg selv bestilte 8stk. til Cary pre,får du en kvantumsrabatt :),men uansett,det koster...

Lykke til

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
tkr skrev:
mvh
Har sendt deg en PM ang. rør.
Mvh
Kjetil

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Bare hyggelig, cundis :)

Testet litt ut med Siemens & Halske mot Amperex og forsåvidt G.Dragon selv. Opplevde en annen åpenhet, en del mindre "fethet" og tidvis en generell mer "ekte" klang. Samtidig snudde de tonalbalansen lit mot det lyse, så lenge oppsettet ditt ikke har noe imot det, så vil de nok funke helt supert. Amperex var feitere og litt mer klassisk rør-aktige i lyden, og noe mer tilgivende. Swingte vel kanskje litt mer, synes jeg. I tillegg til å ha denne typiske cj-klangen på instrumenter, hvis du skjønner hva jeg mener. Så, jeg vil kanskje hevde at du heller bør se på om du skal ha mer swing eller ei. G.Dragon var noe i nærheten av Amperex i klang, men ikke så morsomme og boogie, synes nå jeg.

PS! Saeman burde muligens fortsatt ha en del til salgs av cca.

Mvh Magnus

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Er ikke Hollanske Philips og Amperex samme rør i denne sammenhengen? Buggle Boy. Jeg byttet fra ene til andre uten å kunne si jeg merket forskjell.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Er ikke Hollanske Philips og Amperex samme rør i denne sammenhengen? Buggle Boy. Jeg byttet fra ene til andre uten å kunne si jeg merket forskjell.
Vel, her er jeg nok litt usikker. Jeg trodde at Amperex hadde egen fabrikk i Holland, men det er jo mulig at de også produserte rør for Phillips. På den annen side: Hvorfor i allverden skulle Phillips ha behov for å benytte seg av andre fabrikanter?
Uansett, hvis det er riktig det du sier, skulle det jo være helt kurant å bruke Phillips og spare noen slanter.
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Jeg er langt fra sikker, men mener å ha hørt det. Hadde Buggle Boy SSQ Philips og byttet pga mikrofoni til Amperex uten at jeg kan huske det gav merkbar forandring i lyden.

R

Roysen

Gjest
Hei!

Jeg vil anbefale deg et sett Telefunken Cca. Jeg benyttet dette i min ART Series 2 i sin tid og klarte ikke å finne noen andre rør som var i nærheten (etter min smak i mitt oppsett). Jeg kjøpte et matchet sett hos www.tubeworld.com. De har ikke lenger denne på lager, men jeg ser at rørene er tilgjengelige her - http://www.upscaleaudio.com/product.asp?itemid=275&catid=42

Av de rørene jeg forsøkte på min ART Series 2 kom Amperex 6922 "Pinch-Waist" og Siemens Cca nærmest Telefunken Cca. Pinch-Waist er imidlertid nærmest umulig å få tak i og i hvert fall matchede par av den mengden du trenger.

Mvh
Roysen

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Fosse skrev:
Philips fabrikken i Eindhoven i Holland produserte ECC 88/E88CC/6922 rør for export til USA. Der fekk dei namnet og logoen Amperex. Philips og Sylvania (USA) gjekk saman til same konsern og produserte rør med namn/logo Philips ECG. Dei som har dette namnet trur eg er helst produserte i USA, men rørfabrikkane produserte i stor grad rør for kvarandre og på lisens, så å finne ut kvar røret som det står Telefunken, Siemens, Mullard etc. på faktisk vart laga, er ofte nesten håplaust. Nokre gonger er det ei produskjonskode på glaset som kan brukast, men slett ikkje alltid.
Rettane til Amperex logoen vart seld til Richardson konsernet for nokre år sidan, og dei kjøper nyproduserte rør frå Russland, Kina og Slovakia og set Amperex på dei. Kjøper ein eit Amperex rør i dag kan det hende det er berre eit vanleg Sovtek rør.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
M.a.o. styr unna Amperex på Audiogon? Vet du tilfeldigvis hvordan de nye Amperexene er merket, er det en "Bugle Boy" på dem?
mvh

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Eg har ein artikkel ein eller annan plass om då Richardson kjøpte Amperex. Eg skal sjå om eg kan finne han att.
Kjøp og sal av logoar i rørverda skal ein vere merksam på. New Sensor i NY (Sovtek) kjøpte Svetlanalogoen og det er difor Svetlanafabrikken ikkje kan selge røra sine under det namnet, men må kalle dei 'winged-C' eller liknande. New Sensor har også kjøpt Tung-Sol og Mullard logoane (smartingar..) så det EL 34 Mullard røret ein kjøper i dag, kan svært gjerne vere laga i fjor på Reflektorfabrikken i Russland... Kvaliteten på det kan godt vere svært bra og det er no faktisk eit Mullardrør, er det ikkje??

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Takker for interessant info PX4. Herlig med sånn kunnskap her inne. (Da var det trolig ikke hørselen min det var noe galt med altså). Gode rør forøvrig.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.692
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En takk herfra også!
mvh tkr (som er litt skamfull over ikke å ha svart selv)

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
93
Sted
Vestlandet
Kanskje disse?

DJ8 Amperex Bugleboy UNLABELLED, made in Holland.

New Old Stock White Box. These are original, and the most popular type of this tube. Considered by many to be the best example of a classic 1960s 6DJ8 tube. These UNLABELLED, tested as NOS tubes came in a large job box (open, sectioned crate) full of other Bugle Boy tubes, and were probably for OEM use by test equipment manufacturers. Many date coded 1964, ALL have the same Heerlen, Holland factory code mark. These are the same sweet sounding original Bugle Boy tubes, but without the cartoon tube on the label, at a huge discount! Matched pairs, when enough stock is available, just $58.00!

$28.00

9

( Du mangler bare 1 stk...) ;)
Fra linken over...

Har testa Amperex BB, Telefunken Diamond, Mullard SQ, Phillips SQ pluss en del andre unevnelige,
Jeg likte godt den organiske lyden fra BB best, men har T. Diamond nå, pga. noe trøbbel med sus/brum i BB røra...
Iflg. denne linken er jo dette mye lyd for penga, er jo ingen som kan se labelen eller emballasjen når røra er montert allikevel?!?
Good luck.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Tkr sjekk www.boiaudioworks.com fikk tipset fra et annet medlem. I forhold til de rørene jeg bruker EL34 er dette minst halv prisi forhold til her. Ble rådet til å velge ekspress med forsikring ved forsendelse. Er på plass innen en uke

Topp Bunn