Amerikanske soldater dreper sivile som hevn?

K

knutinh

Gjest
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/18/466538.html

"- Drepte sivile med kaldt blod, som hevn


RAPPORT IKKE KLAR: Pentagon har ennå ikke kommet med sin konklusjon etter at de startet etterforskning av hendelsenen.
Foto: HAMMURABI HUMAN RIGHTS GROUP


SJOKKVIDEO: Time Magazine avslørte tidligere i vår blant annet at ofrene for Haditha-massakren ble funnet innendørs, og kan umulig ha blitt drept tilfeldig i skuddveksling mellom militære.
Foto: HAMMURABI HUMAN RIGHTS GROUP
annonse


Amerikanske soldater massakrerte ubevæpnede familier i hevnaksjon, sier respektert politiker i USA.

(Dagbladet.no): For drøye to måneder siden avslørt magasinet Time at påstått «tilfeldige ofre» i kamper knyttet til et bombeangrep mot amerikanske soldater slett ikke døde slik militæret hevdet.

Men nå har de gruoppvekkende skildringene av amerikanske soldater som plaffer ned uskyldige med viten og vilje fått ytterligere tyngde. Kongressrepresentant Jack Murtha sa i går at de aktuelle soldatene og deres sjefer, eller noen lenger opp i systemet, har valgt å lyve om drapene.

Tre offiserer tilknyttet bataljonen som huset de aktuelle soldatene fikk sparken 7. april. Det ble ikke knyttet direkte til Haditha-drapene, men ble iføge Marine Corps Times begrunnet med «mangel på tillit til deres lederegenskaper i forbindelse med tjeneste i Irak».

Murtha er en av de aller mest toneangivende demokratene innen USAs forsvarspolitikk, og er høyt respektert i kongressen. Politikeren legger deler av skylda for Haditha-massakren på det amerikanske forsvarsdepartementet, fordi styrkene har for stor arbeidsmengde.

- Disse soldatene gjennomgår helt ekstreme påkjenninger, mer enn vi kan tenke oss, og påkjenningene har fått dem til å klikke i situasjoner som dette, sier han ifølge Salon.com."


At soldater i en vanskelig situasjon begår feil er noe man må regne med når man går inn i et tildels fiendtlig land. At mennesker reagerer med å hevne seg ovenfor en "usynlig fiende" er heller ikke overraskende, men knapt noe man kan godta. Det som er slående er hvordan slike saker tilsynelatende blir dysset ned og kun etterforsket seriøst etter at pressen har fått snusen. Dette er et mønster som jeg mener har gått igjen. Fra topp til bunns blir feilsteg, uansett hvem som måtte ha skylda, dysset ned inntill det er opplagt at no må gjøres. Det som så gjøres er å sparke noen low-ranking befal slik at man har gjort noe for syns skyld.

-k
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
naturligvis!
alle soldatene der nede er påvirket både fysisk og mentalt så de får kapasitet til å drepe så mange som mulig.
og hver eneste soldat som reiser dit blir tvunget til å ta sprøyter de ikke får vite noe om, nekter de blir de kastet ut av infanteriet.
mange har vitnet på merkelig tankegang og sæærs voldelige reaksjoner på småting som følge av desse injeksjonene...
men hva er nytt?? de drepte jo 8000 sivile i sitt eget land før og etter 11.september!
og hva de gjør i irak er det da få som bryr seg om, hvordan skal de vite? hvem har kontroll på media?
usa hadde nuket irak og hele midtøsten for evig lenge siden om de ikke hadde fått så mange fiender.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har vanskelig for å ta innlegget ditt seriøst...

1. Soldatene er under en veldig stresset situasjon. Det får folk til å begå handlinger de ellers ikke ville. Ellers er de selvfølgelig opplært til å drepe.

2. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at de blir dopet eller utsatt for andre overgrep.

3. Hvilke 8000 sivile i eget land??

4. Usa har blitt mye smartere på å håndtere media etterhvert ja. Plasser journalister ut i troppen så de føler tilhørighet, stu de andre inn i et bomberom "for egen sikkerhet". Sørg for at de som stiller kritiske spørsmål blir byttet ut med en vennlig reporter fra "hus & hagenytt".

5. Jeg håper og tror at Usa har et mer kritisk syn på "nuking" enn det du legger til grunn.

-k
-k
 
A

Affa

Gjest
De skyldige skal stilles for standrett. Ingen soldat kan eller skal oppføre seg slik.
 
K

knutinh

Gjest
De skyldige skal stilles for standrett. Ingen soldat kan eller skal oppføre seg slik.
Bra. Hva så med mellomledere som unnlater å stille dem for retten før pressen "krever" det?

Er det slik at bare pressen er interessert i å straffe de skyldige, mens militære ledere bare er opptatt av minst mulig oppstuss?

-k
 
A

Affa

Gjest
Bra. Hva så med mellomledere som unnlater å stille dem for retten før pressen "krever" det?

Er det slik at bare pressen er interessert i å straffe de skyldige, mens militære ledere bare er opptatt av minst mulig oppstuss?

-k
Selvsagt er det ikke slik. Høyere offiserer er skutt i standrett for lignende forseelser eller sendt på selvmordsoppdrag inn i fiendeland tidligere. Regner med at amerikanerne fortsatt praktiserer dette.
 
R

Ronny_D

Gjest
Det er forskjell mellom å bruke inhumane, effektive våpen i strid - som også rammer sivile, og det å med hensikt henrette ikke-stridende for å få utløp for egen frustrasjon.

-k
Dette er jo ikke sport; i sport kan man regulere skitne triks. Her er Krig ! Selvsagt tas de midler som er tilgjengelige i bruk.
Det er vel ikke vanskelig å forestille seg at soldater har frustrasjoner, særlig i en langvarig konflikt. En konflikt som bygger på to fallne tårn, hvor mange sivile ble drept. Jeg vurderer det som ett svar på tiltale selv om det er enkeltindivider som står bak. Krisen for amerikanere oppfattes ikke like dramatisk, og derfor har vi enda ikke sett amerikanske selvmordsbombere eller kamikaze. Det er ikke bare teknologien som har stoppet am kamikaze. Dersom det er ille nok er jeg sikker på at noen ville ofret seg også blandt normenn, heller dø enn okkupert .... Og siden sivile er potensielle farer er det utvilsomt en svært vanskelig jobb å være soldat.
 
K

knutinh

Gjest
Dette er jo ikke sport; i sport kan man regulere skitne triks. Her er Krig ! Selvsagt tas de midler som er tilgjengelige i bruk.
Det er vel ikke vanskelig å forestille seg at soldater har frustrasjoner, særlig i en langvarig konflikt. En konflikt som bygger på to fallne tårn, hvor mange sivile ble drept. Jeg vurderer det som ett svar på tiltale selv om det er enkeltindivider som står bak. Krisen for amerikanere   oppfattes ikke like dramatisk, og derfor har vi enda ikke sett amerikanske selvmordsbombere eller kamikaze. Det er  ikke bare teknologien som har stoppet am kamikaze. Dersom det er ille nok er jeg sikker på at noen ville ofret seg også blandt normenn, heller dø enn okkupert .... Og siden sivile er potensielle farer er det utvilsomt en svært vanskelig jobb å være soldat.
Ærlig talt... Ved å invadere fremmed territorie, men tildels fiendtlig innstilte innbyggere så er det grenser for hvor mye støtte du kan få fra meg for å skyte, voldta og brenne innbyggerne fordi de ikke liker deg!

Nordmenn ofret seg under ww2 fordi de anså seg som okkupert av tyskere. Utenom at vi "heier på USA" og ikke på den andre siden, så ser jeg store likheter med hvordan enkelte Irakere oppfatter okkupasjonsmakten - selv om flertallet vel er og var positive til å få ut Saddam.

-k
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.921
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
1
Bifalles.

Mvh. Bjørn
 
O

om.s

Gjest
Ser ikke det tydeligvis så overraskende i at Amerikanske soldater skal være så mye anderledes enn andre soldater når det kommer til dette.....

mvh
 
Topp Bunn