amerikanerne er ikke så dumme som vi tror

G

Gjestemedlem

Gjest
100 % åpne grenser naturligvis en tåpelighet. Det ser vi tydelig i dag. Norge bør slutte å ta i mot søppel fra landsbygda i Pakistan, og ta i mot folk med utdannelse.

Litt udiplomatisk formulering, men her har du et godt poeng. Det er synd at norge stort sett kun tar imot flyktninger og sosialklienter mens resurssterke personer med midler til å forsørge seg selv ikke får bosette seg her.

Da gjør det det mye bedre f.eks. i USA eller Australia der man ser hva landet trenger og tilpasser immigrasjonen deretter.
 
K

kbwh

Gjest
Det er synd at norge stort sett kun tar imot flyktninger og sosialklienter mens resurssterke personer med midler til å forsørge seg selv ikke får bosette seg her.
Har du tall for dette?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har du tall for dette?
Nei har ikke tall men tenker på at Norge i mange år har hatt en innvandringsstopp, men samtidig har tatt imot flyktninger og FN godkjente forkegrupper.

Og med mindre jeg er feilinnformert er det en mye høyere del av denne befolkningsgruppen som lever av offentlig støtte enn gjennomsnittet i landet.

Nå når vi har mangel på arbeidskraft er det en viss oppmyking men det er fremdeles vankelig for personer utenfor EU å bosette seg i Norge, selv om de har rikelige midler til å forsørge seg og sin famlie. Se bare hvor vanskelig det ofte er å få arbeidtillatelse for fotballspillere fra andre deler av verden.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Nei har ikke tall men tenker på at Norge i mange år har hatt en innvandringsstopp, men samtidig har tatt imot flyktninger og FN godkjente forkegrupper.

Og med mindre jeg er feilinnformert er det en mye høyere del av denne befolkningsgruppen som lever av offentlig støtte enn gjennomsnittet i landet.

Nå når vi har mangel på arbeidskraft er det en viss oppmyking men det er fremdeles vankelig for personer utenfor EU å bosette seg i Norge, selv om de har rikelige midler til å forsørge seg og sin famlie. Se bare hvor vanskelig det ofte er å få arbeidtillatelse for fotballspillere fra andre deler av verden.

Jeg forstod det slik hen at det alene er Gard støre som plukker inn nye innvandrere .
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.139
Antall liker
9.463
Du er på syltynn is her.  Kulturelt har USA ligget langt foran Norge i mange hundre år, og gjør det naturligvis fortsatt.  
USAs eldste universitet, Harvard, er fra 1636.  En hel drøss andre universiteter i USA ble opprettet  i perioden som fulgte.  Til sammenligning er Universitetet i Oslo fra 1811.  
Harvard var college frem til ca. 1800
Mesteparten av USAs "kultur" er importert fra Europa. Gi meg ett eksempel på USAs fine kultur, annet enn rosa 55 modell Caddilac.
Den gamle, opprinnelige Amerikanske kulturen finner man i noen grotter i Rocky Mountains.
 

Rocky

Medlem
Ble medlem
15.02.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
De er ikke nødvendingvis dumme i form av lav iq.

Men de er i forbausende grad uopplyste, lettlurte, forskremte, enfoldige, religiøse stutumer.

Det gjelder selvsagt ikke alle! Mange suverene mennesker her også. Men gjennomsnittsamerikaneren er nok en smule tilbakestående ja.
Tror du egentlig at gjennomsnitts nordmannen, irakeren, australieren eller kineseren er noe mindre "uopplyste, lettlurte, forskremte, enfoldige, religiøse stutumer."?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror du egentlig at gjennomsnitts nordmannen, irakeren, australieren eller kineseren er noe mindre "uopplyste, lettlurte, forskremte, enfoldige, religiøse stutumer."?
Jeg vil tippe at Kineseren er minst opplyst, amerikaneren mest forskremt og nordmannen mest lettlurt. Enfoldig er vel litt break even, men prisen for religiøse stutumer vinner nok USA uten særlig konkuranse fra disse konkurrentene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Dette kan vel allegorisk brukast også innan BBkingsk biletspråk? "

?? !

No var eg visst vanskeleg igjen BBK...

Eg meiner at ting vert søppel i den augneblinken vi ikkje finn nytte av noko, og kastar det.
Men andre kan finne nytte av ting du ikkje vil ha. Om du t.d. ikkje likar gulrøter, kan eg godt overta dei (om dei elles er i orden, sjølvsagt). Ei tomflaske som er til overs for deg, kan eg bruke til å legge vin på. Og du kan kanskje reparere ein radio eg ikkje ser meg syn med å ha lenger.
Mykje av den norske søpla som ikkje resirkulerast her i landet, vert sendt til Sverige. Lang, kostbar og miljømessig tvilsam transport, men søpla kjem iallfall til nytte.
Alt søppel kan i teorien resirukulerast dersom ein har gode rutiner og strukturar for sånt.

Dette var utgangspunktet for allegorien.

Når du så snakkar om "menneskleg søppel", kan ein sjå på korleis USA og særleg Australia vart bygde på menneske som var sett på som utskot i sine heimland. Og her heime på berget måtte Eirik Raude fyrst røme frå Noreg, deretter frå Island, nko som førte til at han gjorde landnåm på Grønland. I desse nye nasjonane greidde altså "utskota" å verte til ressurspersonar som bygde opp nasjonen.
Flyktningar frå ymse krigssoner eller katastrofeområde kan utmerka vere ressurspersonar. Og Noreg er i ferd med å bygge opp ein demografisk profil som slett ikkje er gunstig - for mange gamlingar om få år. Vi har også meir ressursar pr innbyggjar enn dei fleste andre land. Dessutan er det godt om plassen her i landet, så lenge vi ser bort frå pressområda.

Når eg trekk allegorien vidare, ser eg behovet for "resirkulerte" her i landet. Nokre stadar flytter det utanlandske jenter til norske ungkarar, til felles glede og nytte. Vi får også utanlandske ressurspersonar inn i mange viktige stillingar vi elles hadde hatt problem med å stette.

Allegorien vidare: Nokre ting (og menneske) kan "resirkulerast" utan vidare. Ein eldre Tandberg spolebandopptakar, eller eit sjeldant, gammalt møbel går rett inn hos den oppvakte "resirkulør". Og ein svensk kirurg får umiddelbart godt betalte arbeidsvilkår på eitt av våre sjukehus. Men knust glas, eller menneske med traumer, manglande kulturforståing og kanskje inga (relevant) utdanning krev ein del foredling før dei kan verte ressursar i ein ny samanheng.
Menneske er langt meir tilpasningsdyktige enn glasbrot, vil eg tru.

Håpar dette var oppklarande, BB K...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder det historiske Australia og USA, var jo dette helt tomme land, sett med vestlige øyne, og da måtte det jo brukes mengder med 'fyllmasse'. Men nå når de har fått opp befolkningstallet tistrekkelig er det stort sett de ressurssterke og dem som det er spesielle behov for som får bosette seg.

Vi kan jo bare se tilbake på båtflyktningene utenfor Australia for en tid siden for å se hvilken mottakelse 'fyllmasse' får i dag. Men er du høyt utdannet og kan forsørge deg selv har du alle muligheter og ønskes hjertelig velkommen. Er du ikke det får du neppe engang turistvisum. USA er ikke ulik i dette.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vel lite tvil om at mange menneske i dag ikkje utløyser meir enn eit minimum av sitt ressurspotensiale. Med å flytte på seg, endrar rammevilkåra seg.
Problemet er berre når det fylgjer for mange nissar med på lasset i form av haldningar, religion og gjengs konformatisme frå heimlanda. Det gjer "resirkuleringa" vanskelegare....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel lite tvil om at mange menneske i dag ikkje utløyser meir enn eit minimum av sitt ressurspotensiale. Med å flytte på seg, endrar rammevilkåra seg.
Problemet er berre når det fylgjer for mange nissar med på lasset i form av haldningar, religion og gjengs konformatisme frå heimlanda. Det gjer "resirkuleringa" vanskelegare....
Veldig enig i dette. Og det gjelder både oss innfødte og nye landsmenn. Jeg velger å tro at skolegangen er den viktigste årsaken til at det er gått slik. Norsk likhetsskole fremmer middelmådighet over hele linjen, Alt og alle skal gjenneom samme mølla til et felles misnte multiplum. Dimlinger og genier undervises stort sett i samme klasse under påskudd av full integrering og lik behandling. Men å hjelpe alle til å nå sitt potensiale og differensiert undervisning ses på som elitisme som ikke passere seg i vårt sosialdemokratiske andedam.

Når folk ikke kommer i nærheten av å oppfylle sine potensialer og lever i en trist middelmådighet blir de utbrente, frustrerte og bitre. Da er ikke tolmodigheten med de som fremdeles er under en på den sosiale rangstigen like stor. Med frustrasjon og dårlig selvbilde kommer hatet mot fremmede, mot de som styrer, mot dem som har mer eller mottar mer, mot dem som har det lettere eller dem som er anderledes og dermed burde rykke under vedkommende i rang og status.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Veldig enig i dette. Og det gjelder både oss innfødte og nye landsmenn. Jeg velger å tro at skolegangen er den viktigste årsaken til at det er gått slik. Norsk likhetsskole fremmer middelmådighet over hele linjen, Alt og alle skal gjenneom samme mølla til et felles misnte multiplum. Dimlinger og genier undervises stort sett i samme klasse under påskudd av full integrering og lik behandling. Men å hjelpe alle til å nå sitt potensiale og differensiert undervisning ses på som elitisme som ikke passere seg i vårt sosialdemokratiske andedam.

Når folk ikke kommer i nærheten av å oppfylle sine potensialer og lever i en trist middelmådighet blir de utbrente, frustrerte og bitre. Da er ikke tolmodigheten med de som fremdeles er under en på den sosiale rangstigen like stor. Med frustrasjon og dårlig selvbilde kommer hatet mot fremmede, mot de som styrer, mot dem som har mer eller mottar mer, mot dem som har det lettere eller dem som er anderledes og dermed burde rykke under vedkommende i rang og status.
Du anar berre ikkje kor einig eg er med deg i ein del av skuleproblematikken....ikkje det at ein eliteskule vil hjelpe, faktisk er intensjonane om større differensering heilt klart ein god tanke som kan føre fram. Men diverre er mykje av skuleverket sterkt konservativt, for ikkje å seie reaksjonært. Det trengs ny pedagogikk. Og ikkje ein det er "patent" på, som er mønsterbeskytta....
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
USA har en enorm innvandring. Folketallet passerte nettopp 300 millioner.
USA er fortsatt en innvandrer-stat, og holdningene i befolkningen er like differensiert som det konglomeratet befolkningen der er. Innvandrerne er både fattigfolk og ressurssterke. Husk på at de dyktigste vitenskapsfolkene i hele verden har en tendens til å havne i USA pga de høye lønningene de tilbyr dyktige folk. Akkurat som at de beste fotballspillerne før eller siden havner i Milan eller Real.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ser ut til at Amerikanere flest er rimelig kortsluttet likevel:

"TROR IKKE PÅ EVOLUSJON: Amerikanere flest tror ikke på evolusjonsteorien, ifølge ny forskning."


http://www.dagbladet.no/kunnskap/2007/02/18/492404.html


(Dagbladet.no): En jødisk organisasjon krever unnskyldning etter at det i et notat, som er blitt sendt utdanningskomiteer i flere stater, sies at læren om evolusjonsteorien bør forbys fordi det «kun bygger på en myte propagandert av en gammel jødisk sekt.» Notatet knytter Big Bang-teorien til Kabbalah og jødisk mystisisme, melder AP.

Folkevalgte i Georgia har videresendt notatet, som oppfordrer politikere til å utfordre «evolusjonsteoriens monopol i skolen,» til flere stater, deriblant California og Texas.

---------------------------

At slik en gjeng bygdetullinger har greid å lage staten USA er jaggu en gåte.

Det hele minner meg om denne saken om Gambias statsminister:

"Yahya Jammeh hevder at han kan kurere aids på mandager og torsdager og astma på fredager og søndager. Alt du trenger er henvisning fra lege."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/06/491103.html

Yiiihaaaa
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
tydeligvis du som er "kake" i hodet her om du ikke skjønner forskjellen på usa og amerika.
du kaller vel irak midtøsten og eller?

bildene i linken er ikke det ekte flagger heller, det originale usa flagget har stripene oppover.
men la idioitene kjøre rundt med det på panseret sitt "america land of the free and the brave..." lol
smartingene trenger særdeles harde historietimer
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
roflmao, for en tufs.

det er bare tilbakestående eksemplarer av homo sapiens som ikke skjønner at man sikter til folk som bor i usa når man i daglig tale bruker begrepet "amerikanere".
hva pleier du å si da, dersom du ikke gidder å komme med en akademisk utredning hver gang du skal sikte til den folkegruppa som bor i usa? "usaernerne"?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Amerikanere er gjennomgående svært opplyste og intelligente mennesker. Amerikanske studenter imponerer gang på gang med sin iver og lyst til å diskutere. Norske studenter holder kjeft og noterer alt som blir sagt, i stedet for å tenke selv, spørre, diskutere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Amerikanere er gjennomgående svært opplyste og intelligente mennesker.

2.  Amerikanske studenter imponerer gang på gang med sin iver og lyst til å diskutere.  

3. Norske studenter holder kjeft og noterer alt som blir sagt, i stedet for å tenke selv, spørre, diskutere.  
1. Gjennomgåande?

2. Kor mange amerikanarar er studentar?

3. Nytt for meg...
 
Topp Bunn