Amatørspørsmål fra glad nybegynner

Highland

Medlem
Ble medlem
01.03.2015
Innlegg
28
Antall liker
4
Hei alle

Etter mer enn 20 år uten vinyl har jeg nå kjøpt en Rega RP3 (2015 modell) med Elys2. Denne er koblet til Bladelius Thor MkIII Novias. Høyttalerne er Tannoy DC8Ti.

Så til spørsmålet; når jeg skrur opp volumet til normal lyttestyrke får jeg transistorstøy i begge høyttalerne. En lav brumming (som en transformator) og som øker i styrke desto mer jeg skrur opp volumet. Brummingen høres i liten grad når jeg spiller en plate, men høres tydelig i pausen mellom to spor. Jeg har ingen problem med støy når jeg spiller CD eller elektroniske filer.

Kan noen fortelle meg hva problemet er og hvordan jeg kan løse det?

Andreas
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Han har koblet platespilleren til Bladelius sin innebygde riia.
Dette er min gamle forsterker og har fått spørsmålet fra han.
Brukte selv aldri riia da jeg ikke har platespiller. Men antar dette
har med at Phono er mer sensitiv for støy. Det er vel en egen
chassis jord for bruk hvis støy er et problem? Dette kan sikkert
vinylfolket mer om :) Håper du får svar Highland ;)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke forsterkeren men spurte for å utelukke dårlig plassering av komponenter.

Det er en kjent sak at Rega kan støye i en del tilfeller i og med at de har en heller dårlig løsning på jordingen.

Det enkleste og billigeste vil jeg tro er å få lånt en separat riaa av god kvalitet og teste med den.

Andre ting kan være at signelkabler ligger for nærme eller parallelt med strømkabler.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Prøv å bytt til annen jordkabel .....
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Prøv å koble ut alt annet og plasser dette godt unna forsterker og platespiller. Har du en kortbølgesender, mikrobølgeovn eller uranstaver under stereoanlegget er dette et godt tidspunkt for å flytte dem.

Sørg for at jording er korrekt festet til chassiset. Som en over nevnte bør du sjekke at phonokabel ikke ligger for nærme andre kabler. Det er ikke slik at du må ha platespilleren isolert fra alt annet til evig tid, men for å feilsøke er det smart å forenkle oppsettet mest mulig, og eliminere andre kilder og ting som kan påvirke signalet.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Prøv å bytt til annen jordkabel .....
Rega spillere er jordet via RCA-kablene.

Jeg vet ikke hvordan det er med Elys pickupene..men Exact pickupene er i hvertfall veldig sære når det gjerlder slik "hum". Øker ulyden i styrke jo nærmere spindel du kommer? Prøv å løft opp armen og beveg den inn mot senter :)
Det var i hvertfall tilfellet hos meg før jeg byttet armkabler,RCA og fikk egen jordingskabel til min tidligere RP6. Det hjalp betraktelig på støyen. Men med ny pickup var ikke dette ett problem overhodet. Har du mulighet for å låne en annen pickup?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei alle

Etter mer enn 20 år uten vinyl har jeg nå kjøpt en Rega RP3 (2015 modell) med Elys2.
Denne er koblet til Bladelius Thor MkIII Novias. Høyttalerne er Tannoy DC8Ti.

Så til spørsmålet; når jeg skrur opp volumet til normal lyttestyrke får jeg transistorstøy i begge
høyttalerne. En lav brumming (som en transformator) og som øker i styrke desto mer jeg skrur
opp volumet. Brummingen høres i liten grad når jeg spiller en plate, men høres tydelig i pausen
mellom to spor. Jeg har ingen problem med støy når jeg spiller CD eller elektroniske filer.

Kan noen fortelle meg hva problemet er og hvordan jeg kan løse det?

Andreas
Hei.

Regaspillerne/armene benytter ikke separat jordledning, men jorder armen til platespillerinngangen
gjennom venstre kanals minusleder (blå). Dette kan gi brumproblemer med endel MM- (og særlig
Grado MI-) pickuper - også sammen med Regas egne MM-pickuper (Carbon, Bias, Elys og Exact).
Se bl.a. her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-pu-pa-rega-rp8-platespiller.html#post2278476

Det enkleste er å gå for en annen pickup, helst av MC-typen (som RIAAen din takler greit). Dette
innebærer bedre lyd generelt, men innebærer også en del utfordringer i å finne den rette pickupen.
(De aller fleste andre pickupprodusenter - uansett PU type - gir mer lyd for pengene enn Rega).
(MC-pickuper (særlig Low Output) har lavere bevegelig masse enn MM pickuper, noe som gir bedre
dynamikk, bedre sporing, bedre perspektiv og bedre bass).

MC-er er som regel stivere i nåleopphenget (lav compliance) og kan være en utfordring for armen
din (som ikke har like stramme lager som dyrere Regaarmer).
- Derfor bør du velge en mykere MC-pickup som ikke overbelaster tonearmslagrene.
- I tillegg bør du finne en pickup med varm klangkarakter da både spilleren din, forsterkeren din
..og (i en viss grad) høyttalerne dine kan være litt kjølige i klangen.

Den mykeste MC pickupen på markedet i dag er nok Denon DL-301 Mk. II. Med en compliance på
rundt 22 (ved 10 Hz) er denne like myk som de fleste MM-pickuper. I tillegg har den en varm klang-
karakter som bør fungere utmerket med ditt oppsett. På minussiden må det nevnes at pickupene i
Denons DL-300 serie er kjent for å være litt mindre robuste enn mange av konkurrentene. Dessuten
må du handle fra utlandet, da ingen (?) importør tar inn denne. Denon DL-301 MKII Phono Cartridge

Et annet godt alternativ er Ortofon Quintet Bronze. Dette er den varmest klingende MC-pickupen
jeg noen sinne har hørt fra Ortofon (også varmere enn de andre alternativene nevnt her). Bør strippes
for best mulig resultat. Compliancen er 15 (ved 10 Hz) så dette skulle også gå greit. Kanskje den
pickupen som er lettest tilgjengelig i Norge: https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-quintet-bronze-mc-pickup/

Et tredje godt alternativ (og mitt førstevalg) er Audio Tecnica AT-33EV. Denne er noe stivere enn
Denonen - med en compliance rundt 18 (ved 10 Hz) - men fortsatt mykere enn Ortofonen. Som den
varmeste av MC pickupene fra AT bør denne fungere greit i anlegget ditt, men er noe nærmere nøytral
enn de andrenevnte pickupene når vi snakker klangkarakter. Denne kan du også greit handle her til lands:
Audio Technica AT33EV MC - Mala Audio

Om du syntes jeg er alt for raus med dine penger, gå for MM-pickupen Audio Technica AT-95E som
er bedre lydmessig (i mine ører) enn Biasen. Den bør også være bedre skjermet mot brum (i følge min
erfaring) enn Biasen. Latterlig billig er den også: Audio Technica AT95EBL MM - Mala Audio

mvh
Gunnar Brekke
 
G

Gasolin

Gjest
Hei alle

Etter mer enn 20 år uten vinyl har jeg nå kjøpt en Rega RP3 (2015 modell) med Elys2.
Denne er koblet til Bladelius Thor MkIII Novias. Høyttalerne er Tannoy DC8Ti.

Så til spørsmålet; når jeg skrur opp volumet til normal lyttestyrke får jeg transistorstøy i begge
høyttalerne. En lav brumming (som en transformator) og som øker i styrke desto mer jeg skrur
opp volumet. Brummingen høres i liten grad når jeg spiller en plate, men høres tydelig i pausen
mellom to spor. Jeg har ingen problem med støy når jeg spiller CD eller elektroniske filer.

Kan noen fortelle meg hva problemet er og hvordan jeg kan løse det?

Andreas
Hei.

Regaspillerne/armene benytter ikke separat jordledning, men jorder armen til platespillerinngangen
gjennom venstre kanals minusleder (blå). Dette kan gi brumproblemer med endel MM- (og særlig
Grado MI-) pickuper - også sammen med Regas egne MM-pickuper (Carbon, Bias, Elys og Exact).
Se bl.a. her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-pu-pa-rega-rp8-platespiller.html#post2278476

Det enkleste er å gå for en annen pickup, helst av MC-typen (som RIAAen din takler greit). Dette
innebærer bedre lyd generelt, men innebærer også en del utfordringer i å finne den rette pickupen.
(De aller fleste andre pickupprodusenter - uansett PU type - gir mer lyd for pengene enn Rega).
(MC-pickuper (særlig Low Output) har lavere bevegelig masse enn MM pickuper, noe som gir bedre
dynamikk, bedre sporing, bedre perspektiv og bedre bass).

MC-er er som regel stivere i nåleopphenget (lav compliance) og kan være en utfordring for armen
din (som ikke har like stramme lager som dyrere Regaarmer).
- Derfor bør du velge en mykere MC-pickup som ikke overbelaster tonearmslagrene.
- I tillegg bør du finne en pickup med varm klangkarakter da både spilleren din, forsterkeren din
..og (i en viss grad) høyttalerne dine kan være litt kjølige i klangen.

Den mykeste MC pickupen på markedet i dag er nok Denon DL-301 Mk. II. Med en compliance på
rundt 22 (ved 10 Hz) er denne like myk som de fleste MM-pickuper. I tillegg har den en varm klang-
karakter som bør fungere utmerket med ditt oppsett. På minussiden må det nevnes at pickupene i
Denons DL-300 serie er kjent for å være litt mindre robuste enn mange av konkurrentene. Dessuten
må du handle fra utlandet, da ingen (?) importør tar inn denne. Denon DL-301 MKII Phono Cartridge

Et annet godt alternativ er Ortofon Quintet Bronze. Dette er den varmest klingende MC-pickupen
jeg noen sinne har hørt fra Ortofon (også varmere enn de andre alternativene nevnt her). Bør strippes
for best mulig resultat. Compliancen er 15 (ved 10 Hz) så dette skulle også gå greit. Kanskje den
pickupen som er lettest tilgjengelig i Norge: https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-quintet-bronze-mc-pickup/

Et tredje godt alternativ (og mitt førstevalg) er Audio Tecnica AT-33EV. Denne er noe stivere enn
Denonen - med en compliance rundt 18 (ved 10 Hz) - men fortsatt mykere enn Ortofonen. Som den
varmeste av MC pickupene fra AT bør denne fungere greit i anlegget ditt, men er noe nærmere nøytral
enn de andrenevnte pickupene når vi snakker klangkarakter. Denne kan du også greit handle her til lands:
Audio Technica AT33EV MC - Mala Audio

Om du syntes jeg er alt for raus med dine penger, gå for MM-pickupen Audio Technica AT-95E som
er bedre lydmessig (i mine ører) enn Biasen. Den bør også være bedre skjermet mot brum (i følge min
erfaring) enn Biasen. Latterlig billig er den også: Audio Technica AT95EBL MM - Mala Audio

mvh
Gunnar Brekke
Langt grundig svar som også kan være til gavn for andre inkl. meg selv. Takk GB. HFS fra sin bedre side;)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Glem AT-95E. Skal du ha en billig pickup, så kjøper du Nagaoka MP-110. Alt annet er sløsing med penger.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Eller AT120E som er mye mye bedre enn AT95E. For ikke å snakke om AT440MLb. Går dypere i rilla enn 2M Black med Shibata;)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Sammenkopling av signal-minus (på RCA) og chassisjord/arm-jord er en mindreverdig løsning. Hvis Rega driver med det har de et ufortjent godt rykte. Det er å be om slikt trøbbel som her er beskrevet.
 

Highland

Medlem
Ble medlem
01.03.2015
Innlegg
28
Antall liker
4
Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! Jakten på feilen starter neste helg. Jeg regner med at det første jeg gjør er å prøve en annen pick up.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! Jakten på feilen starter neste helg. Jeg regner med at det første jeg gjør er å prøve en annen pick up.
Hei
Høre på han som skriver i #8
her er en link og noe om flere nåler der ute ,,,,AT 95 gjemmer seg ikke bort ..LP Gear AT-95-SA phono cartridge,LP Gear AT 95 SA phono cartridge,LP Gear AT95SA phono cartridge,LP Gear AT-95-SA phono cartridge,LP Gear AT 95 SA phono cartridge,LP Gear AT95SA phono cartridge,LP Gear AT-95-SA phonograph cartridge,LP Gear AT 95 SA p
Mvh
[h=1]CARTRIDGE REVIEWS[/h]

[h=2]Nine Cartridges Reviewed, Compared and File Identities Revealed![/h]
By Michael Fremer • Posted: Aug 23, 2013



First of all thanks to everyone who participated. More did than we initially expected. This is a learning experience for sure. Future such surveys will feature “normalized” files so levels will be equal. I’ll be far more careful about clipped files too.It’s possible that a statistical expert and/or veteran tester could tell me how file order might affect results. In other words, does file #1 out of 10 produce a certain bias? Does file #10? Does a file placed in the middle score statistically different? Had I put the same file in all 10 positions, how would they rank based upon positioning? All interesting questions! But more important than the rankings were the sonic differences you heard and how helpful this was to actually auditioning and choosing a cartridge. Only you can answer that one.
Overall I think this one was a useful, exercise flaws and all. When I played back the files, the differences I heard “live” were there to hear.
All of the Traveler files played at the same speed (fast). The Continuum file with the Ortofon Anna was at the correct speed. At least one reader discovered which was the Anna by identifying the one slower file.
As for the results, please go through them and draw your own conclusions. My listening was done using Wilson XLFs, darTZeel NHB-18NS preamp, darTZeel NHB-458 amplifiers and the DCS Vivaldi DAC, upsampler and clock currently under review. So that’s hardly representative, but I think I heard everything each file had to offer!
As for the results, it was gratifying to see that what I thought were the two best cartridges (and the two most expensive), the Audio-Technica 150ANV and Ortofon 2M Black came in first and second. I was disappointed that the two inexpensive Audio-Technicas tied. I thought the 95SA was strikingly superior sounding to the 95E. I also thought that Blue Point Special would do better and especially the Nagoaka MP-300, which I think is a superb sounding cartridge.
As for the relatively poor showing for the Ortofon Anna, Continuum Caliburn, Ypsilon VPS-100/MC-16 combo, read on!

The Audio Technica AT95E (file #3—5%, 22 votes)


Specs:
Output: 3.5mV (1kHz, 5cm/sec.
Separation (@1kHz): >20dB
Balance: (@1kHz): within 2.0dB
Tracking force: 1.5-2.5
Load resistance:47kOhms
Cantilever: aluminum
Stylus: .4 x .7 mil
Weight: 5.7g
Price: $49.95
Long a budget favorite, the AT95E sells for around $50 and is often discounted. With its elliptical stylus it combines reasonably good tracing and detail retrieval while not being too fussy about stylus rake angle, though if you can adjust that parameter, do so. A replacement stylus costs around $35.00.
The sound is “lively” and vivid but with a bit of transient leading edge iciness and brittleness compared to more expensive and sophisticated cartridges. The midrange also projects somewhat forward—just the opposite of the $90 Shure M97xE not covered in this survey. That’s another excellent value but it is somewhat reserved in the mid band.
On the test track, that you’re probably sick of at this point (as am I believe me!), the cymbals were accentuated and a bit crunchy while the vocals were a bit brittle and ‘cardboardy’. The sax lacked “reediness”, the trumpet was timbrally “dumbed down” and the piano shadowy. Reverb elements were tamped down, helping to lead to a somewhat flat soundstage.
Still, while the AT95E produces a shadow of what the recording has to offer, overall, the sound was surprisingly pleasing and I’d say in a modest system with an inexpensive ‘table and two-way stand mount speakers, the cartridge’s overall “musicality” would be complementary. A steal at $50 in my opinion.

The Audio Technica AT95SA (file #8—5%, 20 votes)


Specs:
Output: 3.5mV (1kHz, 5cm/sec.
Separation (@1kHz): >20dB
Balance: (@1kHz): within 2.0dB
Tracking force: 1.5-2.5
Load resistance:47kOhms
Stylus: Shibata
Cantilever: “Zualum”
Weight: 5.7g
Price: $149.95
LP Gear rather than Audio Technica, USA markets this $149.00 AT95 variant. It appears to be the same body as the AT95E but fitted with a far superior Shibata stylus mounted on a lightweight cantilever of “Zualum,” which I figure is an aluminum alloy of some kind. The Shibata is a “severe profile” originally developed for quadraphonic LPs that feature an ultra-high frequency tone approaching 45,000Hz, making imbecilic the arguments of CDs fans who claim their favorite format produces superior high frequencies compared to vinyl’s “soft, rolled off, frequency limited top end”.
The Shibata stylus features a very small horizontal contact area and a wider vertical one. It can better trace the grooves, particularly the inner ones where the wavelengths get “scrunched” due to smaller groove radii. The Shibata produces less record wear too.
But the stylus profile requires careful SRA setting to get good sonic results and low Intermodulation Distortion (IM), so it should only be used on tone arms that allow you to adjust VTA/SRA and only if you are willing to go the “extra mile” during set-up.
The sonic differences between the AT95E and SA are nothing short of enormous. The SA’s high frequency performance is vastly improved, with silky, smooth transients, better extension (unless you confuse “crunch” with genuine extension) and “gobs” more resolution.
The improvements don’t stop there: the midrange is far more supple as is the upper bass. This results in far superior bass: no more cardboardy string plucks. Voices take on greater weight and warmth and instrumental timbres are remarkably improved. Ms. Taylor’s voice now sounds rich, warm and three-dimensional. The saxophone now has a “reedy” quality missing from the AT95E rendering. A major transformation for the better.
Though it costs 3X as much as the AT95E, the AT95SA is probably 10X better. It’s difficult to quantify that way but I’m doing it anyway. Listening to this track had I not known what I was listening to I’d have a difficult time believing it was recorded using a $149 cartridge, an under $1000 phono preamp and a $1500 turntable. It sounds that well-resolved, rhythmically superb, tonally sophisticated and just plain right! The Audio-Technica AT95SA is among the “best buys” in reasonably priced MM cartridges, if not the best buy, but only if you carefully set SRA.





 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Glem AT-95E. Skal du ha en billig pickup, så kjøper du Nagaoka MP-110. Alt annet er sløsing med penger.
:confused: :confused: :confused:
En testvinner de siste 20 år til 425.- inkl frakt ...... Ja ja, sånn går no dagan.
Steen
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tipper det der er pickupen Highland. Som Gunnar sier , er Regas egne noe følsomme for støy. Som også Grado er Med det anlegget du har der er sjansen for feil på Bladelius imo svært liten. Bygget som ei panservogn.Hva du gjør med pickupen avhenger av hvilken signatur du ønsker på totalen. Litt mer nøytralt- noe RP3 regelrett elsker? Kjør gjerne Ortofon 2M Black- på. Litt mer klassisk/fyldig? Da er
Nagaoka MP200- MP500 meget fine saker. Og glem ikke dyrere Grado Prestige heller. Vær ikke urolig for RIAAen. Den holder- selv for en 500:rolleyes: Det gjør RP3 også. Dog kan det hende den må ha spacer for å få på en pickup annen enn en Rega. Armen der brukes av andre produsenter på ti-tjue ganger så dyre decks. Det samme gjaldt i sin tid ur-armen RB300, som er stamfar til RP3 sin.. og en viktig nøkkel til Regas suksess! Dette visste du nok fra før, men..

AT95E er en solid nedtur ift Elysen som sitter på- det er også å forvente, da den koster en femtedel av Elysen. God? Ja, svært. Men ikke like god som 2M Black. Langt derifra..Som byttepickup på en liten Pro-Ject, derimot (Elemental er et eksempel der) er AT95 så nær på perfekt som iallefall jeg mener det er mulig å komme idag. Du får utrolig mye for 500 kroner i den, men altså ingen oppgradering ift Elys 2, 2M Black , Soundsmith, Grado eller Nagaoka..
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Men kan det ikke være lurt å sjekke ut andre ting som plassering av kabler og utstyr FØR en kjøper ny pickup?

Koble fra alt fra strømnettet som du ikke trenger for å høre plater, og sørg for å holde signalkabler (tonearmkabel) adskilt fra alle andre, dette er gratis :) du kan også prøve å flytte selve platespilleren lenger vekk fra forsterkeren.
 
Topp Bunn