Bil, båt og motorsykkel Alternativt verksted å reparere Subaru

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
I morgen skal jeg be om pristilbud på reparasjon av en gammel Subaru Outback. Det blir først på Sulland for å få pris. De er ikke spesielt billige.
Jeg trenger tips om hvor jeg kan få reparert bilen billigst og enklest mulig utenom Sulland. Noen som vet?

Tenkte å legge i nok til å ha en hel bil lenge isf. å kjøpe bruktbil til samme pris, men full av nesten utslitte deler. 40k er pristaket....

Vidar

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
133
Torget vurderinger
5
Hva tror bilen er verdt? Lønner det seg å reparere den for 40k?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Sverige. Da kan du ta med fruen på langweekend og fortsatt spare penger sammenlignet med å ta reparasjonene her.

Jeg hadde min bil på verksted i Sverige i 2011 (et lite verksted nær fergekaien i Gøteborg) og da betalte jeg halv timepris i forhold til det min lokale merkeforhandler tar.

N

nb

Gjest
Jeg har kjørt bilen til svigers på service i Sverige. Det var veldig smooth. Fikk låne bil til å se oss rundt i området mens de fikset og med litt hattyhandel og mye rimeligere service så var det mye å spare på det.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
I morgen skal jeg be om pristilbud på reparasjon av en gammel Subaru Outback. Det blir først på Sulland for å få pris. De er ikke spesielt billige.
Jeg trenger tips om hvor jeg kan få reparert bilen billigst og enklest mulig utenom Sulland. Noen som vet?

Tenkte å legge i nok til å ha en hel bil lenge isf. å kjøpe bruktbil til samme pris, men full av nesten utslitte deler. 40k er pristaket....

Vidar
Synes det høres rart ut. Skal du be verkstedet utbedre det de vil innenfor et tak på 40k? Det blir som å legge hodet på stabben.
Hva med en NAF test først? Da får du vite hvor skapet står og hva som er nødvendig å utbedre. Det kan være forskjellige tolkninger på sånt.... Hent deretter inn tilbud fra forskjellige verksted.

Og ikke stol på alt de sier. Et eksempel fra egen erfaring.
Hadde et verksted jeg var fornøyd med, jeg hadde fått gjort mye arbeid der (regreimbytte, clutch+svinghjul,bærebruer og nye dempere\fjærer) og var godt fornøyd . Litt etter bytte av fjærer og dempere merket jeg at bakdekkene slet seg veldig på innsiden. Dro tilbake og spurte om de kunne sjekke hjulstillingen.
Hjulstillingen var i orden mente de, og lurte på om jeg hadde mye bagasje når jeg dro på ferie som førte denne slitasjen. De bemerket seg også slakke i begge bærebruer foran, og denne slakken forplantet seg visstnok bakover. Jeg ante ugler i mosen, da bærebruene var knapt året gamle, og attpåtil byttet på samme verksted. "Bærebruer slites fort, spesielt nå siden du har sportsfjærer" var svaret jeg fikk...

Dro på merkeverkstedet og dommen var klar. Ingen slakke i bærebruer, hjulstilling helt på jordet...

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Husk å avtale at du skal få tilbake den sveenske momsen når den norske er betalt!!!

Og glem IKKE å kjøre på RØDT når du skal hjem. Tollvesenet bruker rutinemessig å gå gjennom bøkene til svenske verksteder nær grensa og sjekker om det er norske biler som er kunder der. Når de finner nummeret ditt får du brev i posten med forespørsel om å vise fram kvittering for betalt norsk moms!!!!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Husk å avtale at du skal få tilbake den sveenske momsen når den norske er betalt!!!

Og glem IKKE å kjøre på RØDT når du skal hjem. Tollvesenet bruker rutinemessig å gå gjennom bøkene til svenske verksteder nær grensa og sjekker om det er norske biler som er kunder der. Når de finner nummeret ditt får du brev i posten med forespørsel om å vise fram kvittering for betalt norsk moms!!!!
Er svenske verksteder pliktig å dele ut bøkene sine til norske tollere???

N

nb

Gjest
Er svenske verksteder pliktig å dele ut bøkene sine til norske tollere
Svenskene er vel også interessert i å sjekke om verkstedene unndrar mva - som de i praksis gjør dersom norske kunder ikke betaler den og så heller ikke betaler mva til Norge. Ville ikke overraske meg om det finnes noen form for formalisert samarbeide. Norske tollere har ikke noen jurisdiksjon i Sverige og kan neppe kreve noesomhelst av verkstedene.

Siden mva-satsen er lik i Sverige og Norge er det heller ingen grunn til å gjøre seg til skurk for dette.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Hva tror bilen er verdt? Lønner det seg å reparere den for 40k?
Vel, mitt argument er at det er bedre å reparere en bil for 40K enn å skrote den / selge den billig for så å kjøpe en annen bruktbil med like mange feil etter kort tid. Har sånn sett erfart at det ikke lønner seg å bytte bruktbil - etter mange bytter gjennom tidene. Blir bilen reparert, enten på Sulland eller andre steder, og alle slitedeler er byttet ut har jeg sånn sett kjøpt en billig bruktbil som er 100% i orden i uoverskuelig framtid.

Jeg har selv gått over bilens slitedeler og fått oversikt over hva som MÅ byttes, samt feilbeskrivelser på alle ting jeg oppdager under kjøring. Denne lista har jeg levert Sulland Gardermoen. Fikk telefon i dag fra dem at lista mi stemte godt overens med deres sjekk i dag. De skal gi meg et prisoverslag. Da har jeg noe å sammenligne med. Det er stort sett timeprisen som er den største forskjellen mellom Sulland og svenskene i følge brodern - som har litt erfaring med reparasjon i Sverige. Så jeg lurer på om en svensketur hadde gjort seg. Subarudeler fås nemlig ikke uoriginalt utenom bremseanlegg og bensin - i alle fall veldig vanskelig å få tak i. Prisene i Sverige på Subarudeler er som i Norge - litt rimeligere bl.a pga. kronekursen.

Vidar

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ex-svigerfar var tollinspektør og han var flere ganger på "raid" hos svenske bilverksteder sammen med svensk tull og skattemyndighet, så jo de samarbeider!

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.550
Sjekk også ebay.co.uk og ebay.de, når jeg har kjøpt deler til mine biler har ebay enten vært billigere for tilsvarende kvalitet eller hatt "Skruvat-priser" på merkevarer. Reservedeler er skammelig dyrt i Norge...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har sjekket priser på Subaru service på min Outback i Sverige, og det var ikke mye å spare i alle fall på verksteder nær grensa - i alle fall om du regner inn reisekost. Det siste er de mange som ikke gjør da de regner det som en tur... Minner meg om han som reiste fra Oslo til Hønefoss for å kjøpe brød...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Lurer på en ting: Kan tett oljefilter forårsake sporadiske motorstopp?
Problemet med bilen min akkurat nå (Og grunn til at den står på verksted i utgangspunktet) er at den kan finne på å stoppe, som om tenninga slås av - helt død. Så når jeg prøver å starte igjen fusker den veldig, stopper igjen, og så plutselig går motoren som ei klokke (som virker).
Det hender at motorn stopper i veldig korte perioder under kjøring, men kommer seg når gasspedalen pumpes litt. Andre ganger hjelper ikke det heller, og veiskulderen er eneste sted å vente til det går an å starte den igjen. Spiller ingen rolle om den er kald eller varm. Kan stoppe når motorn holder 10 minus, eller 90 pluss.

Har gått over alle tilgjengelige kontakter, byttet bensinpumpe, men feilen er der fortsatt.

Hentet bilen hos Sulland i dag tidlig, og fikk beskjed om at de hadde resatt alle feilmeldinger fordi "noen" hadde tatt ut kontakter og satt de på plass igjen i feil rekkefølge. De kjørte bilen i en halvtime uten feil. Så da jeg hentet bilen, kom jeg 3km før motorn stoppet igjen. Jeg forklarte at jeg hadde tatt ut kontakter og renset dem fordi motorn stoppet, og forsikret dem om at motorstopp var årsaken til at jeg renset kontaktene - og ikke omvendt.

Tips til feilsøking tas imot med takk :)

Vidar

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.991
Torget vurderinger
1
Det kan kanskje vera ein ide med å reinsa oljesystemet og køyra ein dyserens. Naturleg nok vil eg råda til å bruka Omega sine produkt, sidan eg sel dei i Bergen. Du kan og prøva Tunap eller Forte sine ting, dei er bra dei og. Omega finn du enklast på Mekonomen eller BilXtra, medan Tunap er det mange Meca som sel.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tett oljefilter får ikke en motor til å stoppe, men å skjære seg ! Holder du skiftintervaller så er det ikke noe problem, og bytt ikke olje uten å skifte filter - den rene oljen kan vaske skiten ut av filteret og inn i motoren ! Du har nok en forb.... elektronikk feil - trenger ikke være feil i kabler eller kontaktet, men programvare. Du kjører ikke Volvo - må vist oppdatere programvare hver vær service hører jeg på reklamen, og du må betale :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Da funker bilen med ny luftmassemåler. Eksosanlegget fikk jeg av Sullan beskjed om å ta på Svendsen Eksos...for Sullan "måtte" bytte ALT; katalysator, fremre og bakre potte til den nette sum av 54 000 kroner!!!

Topp Bunn