Alternativt Romjulssnacks

G

Gjestemedlem

Gjest
Fikk en flaske med  Dupont Calvados Pays d’Auge Réserve til jul som nå er åpnet. Imponerende bra Calvados med ren fin, lang eplesmak. Mild og ren i smaken. Konge med en god kopp kaffe ved siden av. Spesielt om man er litt lei av søtsakene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Merk at de samme Calvodosene - som jeg har vært fan av utrolig lenge - XO en har 46% alkohol ogsmaker bare epler, ikke sprit i de hele tatt - er de samme som selges i Jon Bertelsens serie og da er de en 50-lapp eller deromkring billigere. Prøv Jons lagrede Calvados til 390, bedre brennevin finnes ikke til prisen.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Merk at de samme Calvodosene - som jeg har vært fan av utrolig lenge - XO en har 46% alkohol ogsmaker bare epler, ikke sprit i de hele tatt - er de samme som selges i Jon Bertelsens serie og da er de en 50-lapp eller deromkring billigere. Prøv Jons lagrede Calvados til 390, bedre brennevin finnes ikke til prisen.
Har Jon Bertelsen calvados også? Trodde de bare drev med cognac...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Det er altså flere her som leser "Sjøfarten" ?! ;)

På mitt lokale pol hadde de bare "Original 45", men den var et hyggelig bekjentskap. Har aldri prøvd Calvados tidligere så det var litt uvant med eplesmak og eplelukt. Kanskje litt sødladen for en som mest drikker Single-Malt og Cognac. Men som variasjon var den ikke dum, vil ikke bli rubrisert som feilkjøp, - og har bestillt XO varianten.

Juledrammen i år ( kun EN liten en! Jula er ikke en høytid for sterk beruselse slik jeg ser det !! ) var forøvrig Aberlour 15 år Double Cask Single Malt. Nektar for guder. 2 X 0,33 Mack juleøl og en lille Whisky, holder jo ikke til 3 uker ferie a´la Sandberg. ;D ;D ;D Men så skal jeg nå jobbe resten av dagene helt til neste år . :D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
joda - men dette oppdaget jeg for ett par år siden - og resultatet av oppslaget i DN var bare at de solgte ut! Journalister er noe herk....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
2 X 0,33 Mack juleøl og en lille Whisky, holder jo ikke til 3 uker ferie a´la Sandberg.  ;D ;D ;D Men så skal jeg nå jobbe resten av dagene helt til neste år .  :D
Dette er vel bare å anse som et kort gruppemøte i FrP?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Dette er vel bare å anse som et kort gruppemøte i FrP?

Ja de vet hva de sier: "Fest uten alkohol er møte !" ;D

Men seriøst så er jeg vokst med at i jula skal man ikke drikke seg beruset, og det er da vel like greit for de av familien som likevel ikke skal drikke (barna) !! ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem og erato,

Hvordan drikker der herligheten? Bar? Med is? Med is og vann? Eller med blandevann? ??? ;) 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Drikkes bar i vanlig romtemperatur. Gjerne med en kaffe ved siden av hvis du liker det.

Det finnes også endel cocktails som inneholder Calvados.

En av dem som ser litt spennede ut er denne:

Norman Porto Flip
3 cl Calvados
3 cl LBV portvin
1 pisket eggeplomme
1 tsp finmalt sukker eller melis

Ristes, siles og helles i et glass med knust is og toppes med litt revet muskatnøtt.

Topp Bunn