Alternativer til Kuzma tonearm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter å ha levd med SME 312S et par år klarer jeg ikke helt å kjenne igjen ord som 'mekanisk' og 'analytisk'. Så langt jeg kan høre gjør armen veldig lite ut av seg. Ingen ting som stikker ut og påkaller oppmerksomhet. Rent, ryddig, oppløst, stramt, definert, tydelig, dynamisk og uanstrengt passer bedre i mine øyne. Den passer kanskje ikke om man er ute etter en 'stereotypisk vinyl-sound'. Jeg savner ikke 'sounden', så det er sagt. Men om noen gjør det, så tror jeg mer på å finne den i en pickup enn i en arm.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Her er en som har testet noen armer på et drivverk som koster 20+ ganger hva mitt koster.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Wow! Jeg trodde jeg hadde grei kål på engelsk, men dette skjønte jeg fint lite av. Det var engelsk, ikke sant? :rolleyes:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg fikk farmoren min til og oversette for meg, hun forsto hvert ord.

Jeg er enig i hans sammenligning mellom TriPlanar og 4Point, selv om dette med musikalitet er en høyst subjektiv greie og det avhenger i aller største grad av elementet i tuppen.
    En morsom ting, alle som sier 4point er dønn nøytral sier også at alle utfordrerene er varmere og "smoothere". Jeg skjønner ikke helt greia da at 4point er så forbaska nøytral, den er vel strengt tatt litt lys da, eller?

Armer i toppsjiktet alle som er nevnt her sålangt, og forskjellene er ikke SÅ store mellom de at det egentlig er verdt og tenke på. Ja 4point er kanskje "best", men den er har også høyest villedende pris.
    (4Point 14" koster 60% mer enn standard 11")

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Godt mulig at 4-point er best, for all del. Forsåvidt at både den, TriPlanar og Ikeda er betraktelig bedre enn SME for den del.

Men ærlig talt, fire og et halvt minutt. Kuzma har et enormt stereoperspektiv, eksplosiv dynamikk, og en uvanlig god oppløsning som går helt opp i diskanten. TriPlanar er varmere, Ikeda vakrere, 4-point er mer nøytral.

Jeg forstår også hvert ord. Det er kanskje strengt å kalle språkføringen ullen, men jeg tror man kan strikke varme og god gensere av de fleste setningene....

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Disse utenlandske "hi-enderene" er særs glade i ord, de spiser for mye bokstavkjeks som Trond pleier og si.

Man kan vel uansett konkludere med at det finnes ingen konklusjon, og at man må velge på magefølelse, utforming og utseende.
    Forøvrig synes jeg Raven blir kjempetøff med DV 505/507.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.231
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at en kritiserer Raven 10.5 for å være lite innovativ, og at den derfor er for høyt priset.
    Jeg synes alle disse armene er høyt priset.

Så lenge det går an å sette opp alle parametre med små kompromisser er det vel slik at form skal følge funksjon?
    Hvis kvalitet på materialer og mekanikk er toppklasse,-hvor mange ganger trenger man finne opp en tonearm?
    Raven 10,5 har også muligheten til å justere VTA "On The Fly"

Det er ikke bare fordeler med en 12 tommer arm.
    Dette gir kunnskapsrike Brekke klart uttrykk for..

Hvilken tonearm man velger bør avgjøres av pick-up -valg og hvorvidt armen passer verket.
    Dessuten har faktisk brukervennlighet en del å si i det daglige.

Jeg synes f.eks Wilson Benesch lager flotte vellydende armer som t.o.m. ser meget bra ut.
    Etter å ha betjent noen få unipivotarmer vet jeg likevel at det ikke er noe for meg.
    Ideelt bør altså armenes funksjonalitet og betjeningsvennlighet prøves.

Visst har man sett, hørt og lest, men foruten skribentene, har de fleste av oss begrenset erfaring med topp-armer.
    Vermin er en av få som har konkrete erfaringer med flere meget gode armer her på HFS.
    Jeg er enig med Vermin. Alle disse tonearmene som er omtalt her er bra.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Gikk in på Cartridge Database Tools - Vinyl Engine for å bruke Resonance Calculator, hvordan finner man Arm Effective Mass?

Specifications
    Ikeda IT-345CR1 (Short Arm)
    Type: Dynamic balance
    Overall length: 326mm
    Effective length: 245mm
    Overhang: 15mm
    Tracking error: +2°? - 1°21'
    Stylus force range: 0g ? 5g (in 0.5g step)
    Mounting hole diameter: 31mm
    Arm height adjustment range: 25mm - 60mm
    Max. arm board thickness: 35mm
    Cartridge/Headshell balance range: 6g - 38.5g
    Headshell weight: 17.2g

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Effektiv masse er den eneste informasjonen som mangler i oversikten. :p

Men siden denne armen er såpass lik FR-64S kan man benytte dennes effektive masse:
    Arm = 30,0 gram + pickupens masse = 6,9 gram + skruer = 0,5 gram (= 37,4 gram)

Pickupen har en compliance på 20 ccu ved 10 Hz så resonansfrekvensen blir = 5,93 Hz
    i følge kalkulatoren - en svært lav verdi.

Men dette kan utbedres med å bruke et Technics headshell, snarere enn Ikedas bly-
    tunge medfølgende headshell (17,2 gram!!!).

Da blir armens effektive masse; 30,0 gram - 17,2 gram + 5,6 gram = 18,4 gram
    Arm = 18,4 gram + pickupens masse = 6,9 gram + skruer = 0,5 gram (= 25,8 gram)

Dette gir en noe bedre resonansfrekvens på (kanskje overkommelige); 7,25 Hz i følge
    samme kalkulatoren. Men Ikedaarmen trives nok aller best med en ennå stivere pickupe
    enn AT-33en.

mvh
    Gunnar Brekke

OBS. Innlegget er redigert!

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Hvilen verdi for compliance brukte du? Ser at AT oppgir 10 ved 100HZ.

Type: Dual Moving Coil
    Frequency Response: 15 to 50,000 Hz
    Channel Separation: 30 dB (1 kHz)
    Channel Balance: 0.5 dB (1 kHz)
    Coil Impedance: 10 W (1 kHz)
    DC Resistance: 10 W
    Force d’Appui: 1.8 à 2.2 g (standard 2.0 g)
    Tracking Force: 1.8 to 2.2 g (standard 2.0g)
    Vertical Tracking Angle: 23 degrees
    Recommended Load Impedance: Min 100 W
    Coil Inductance: 22 mH (1 kHz)
    Static Compliance: 40 x 10 – 6 cm / dyne
    Dynamic Compliance: 10 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
    Output Voltage: 0.3 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)
    Stylus Shape: MicroLine™
    Cantilever: Gold-plated solid boron
    Stylus Construction: Nude square shank
    Mount: 1/2” centers
    Dimensions: 16.0 (H) x 16.6 (W) x 26.5 (L) mm
    Weight: 6.9 g
    Accessories: 1 non magnetic screw driver; 2 washers; 2 Nuts; 2 x 13 mm mounting screws; 2 x 19 mm mounting screws; 1 plastic protector; 1 set of PCOCC Lead Wires(AT6101)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg må fjerne Ikeda fra listen p.g.a begrensingen ved valg av pu, da jeg ikke hadde planlagt noe innkjøp pu nå. Har en AT33 EV som er brukt et par hundre timer og en PTGII med ca 50 timer, må nesten ha en arm der jeg kan bruke disse.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Tror jeg må fjerne Ikeda fra listen p.g.a begrensingen ved valg av pu, da jeg ikke hadde planlagt noe innkjøp pu nå. Har en AT33 EV som er brukt et par hundre timer og en PTGII med ca 50 timer, må nesten ha en arm der jeg kan bruke disse.

Ser ut til at de mener den er meget 'vid' i pickup-uvalget selv: Sakset fra denne nettsiden (http://www.audioreference.co.nz/product/ikeda-it345-cr1-tonearm-245mm-95-sf-range-0-5gr):

The Ikeda it-345 tone arm is a High Mass design and has been called big, rigid, and beautiful. Built for “dynamic balance,” although it can support a cartridge weight of 6 to 38.5 grams, the stylus pressure ranges from 5 grams to utter weightlessness.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    "Support" kan vel bety så mye. Velger å stole på Gunnar_Brekke her, og jeg hadde seriøst hadde vurdert den om den var litt mer fleksibel på dette området.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Om den monteres som 12" så er det vel bare en (to om du tar med den som passer til 9"). Kan du si litt om hvorfor du gikk for denne uten å røpe for mye av testen din?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.739
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Armen er laga med ein sokkel som monterast i 9" avstand, og kan såleis brukes på min vpi ssm, som eg slepp å skifte ut. Dette er nok det beste drivverket eg har råd til. Betre armar kan eg nok ikkje få til, så lenge eg har raptus på ikkje-9tommarar. Tangential kan ikkje brukes med platekrans. Så ut frå eliminasjonsmetode mm...
    Vurderte sjçlvsagt alle armar eg har hçyrt om, og eg trur eg var i kontakt med alle armleverandçrar paa den norske marknaden, dvs dei som hadde aktuelle 12"arar. Det var nokre andre alternativ, men Kuzma lagar heilt fine produkt. 4P er sikkert "betre", spesielt i 14"utgaave, men mi erfaring er at armar i utgangspunktet har lite "eigenlyd", dei gjer fyrst og framst ein jobb for pickupen. Saa min teori er at eg ikkje treng noko betre. Dette skal eg altsaa prçve aa finne ut....

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Det er det å vite hva som er godt nok da. Kunne jo levd helt fint med Regaen min jeg, så dette er jo bare et luksusproblem.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Klar over at det er ferie tid, men da må forhandlere opplyse om dette eller ha på autosvar på mail med info, ikke rart mange sliter med å selge!
    Opplevd flere ganger tidligere at jeg må sende flere mailer på rene bestillinger. Nå er jeg klar til å bruke oppimot 30 000 på en arm og man klarer ikke gi en pris i løpet av en uke, og heller ikke svare på purre mail så bør man ikke klage på lite salg (trodde jeg fikk svar etter 2 timer, men det var en masseutsendelse mail).
    Var så og si klar til å sende bestilling etter å ha fått priser fra en annen forhandler og ville ha litt mer info om to modeller samt lagerstatus, skrev tilogmed at ja dette er et kjøpssignal, men ikke noe svar på 2 dager.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.629
    Torget vurderinger
    12
    Ring da vel siden det haster slik. Jeg synes ikke 2 dager er noen katastrofe.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe katastrofe, bare rart de ikke følger opp bedre.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.629
    Torget vurderinger
    12
    Vel, hver sine forventninger, men jeg synes da ikke 2 dager venting i ferien er noe å bli skuffet over. Ring de så får du sikkert et svar.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noe problem å vente om de er på ferie, problemet er jo at de ikke informerer om det, og da går jeg ut fra at det er normal drift. Jeg handler lokalt eller på nett, telefon, fax og telex er noe jeg ikke normalt bruker når jeg handler :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.629
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det er vel bedre å sitte og vente, irritere seg litt (?) og legge ut meldinger om det på HFS enn å løfte opp mobilen, slå 8 siffer + ring og kanskje få svar med en gang :). Sorry, skal ikke legge meg opp i dine handlemetoder. Selv søker jeg enkleste vei til svaret.....

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Har ikke noe problem å vente om de er på ferie, problemet er jo at de ikke informerer om det, og da går jeg ut fra at det er normal drift. Jeg handler lokalt eller på nett, telefon, fax og telex er noe jeg ikke normalt bruker når jeg handler :)
    Norge er vel stort sett stengt i fellesferien. OHFC har åpent, og kan skaffe det meste.

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    En ting som er greit og få med, de to av disse som har utbyttbart headshell er foreløpig bare de to til Kuzma. Greit og få med dersom du med tiden skal ha en mono-pickup eller annet.
    Veldig godt poeng Vermin og nå er mono pu på vei. Om mono fungerer så bra som enkelte sier kan det bli aktuelt med en arm der bytte av utbyttbart headshell er enkelt. Om det bare er greit nok så kan Kuzma fungere, men litt for mye styr med å bytte regelmessig. Ikeda (for tung?), SME, Ortofon, EMT og Viv har jo armer som fikser dette, andre jeg bør sjekke?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Og den kan settes løst på spilleren uten armbord.

floatarm.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn