Alternativ utforming hornhals

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.498
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hei folkens
nærmer oss stadiet der vi snart kan sette noe i prod for en liten serie FLH midbasshorn
i den anledning har det dukket opp et lite, men potensielt kritisk tema;
utforming av hornhals
her snakker vi om rektangulært rett konisk fronthorn
i utg punktet tenkte vi en kvadratisk hals på 20x20cm
MEN så er det noen som hevder at en rektangulær hals kan være mere gunstig både med tanke på spredningskontroll og dynamikk..arbeidsområde er 80-600Hz og direktivitet er i så fall kun et tema i det øverste området
feks en hals på 11x35cm vil gi omtrent samme areal og kompresjonsforhold, men kanten på driveren vil i begge "ender av halsen" ha minimal kompresjon og mere mot midten på den andre aksen. en spalteformet hals vil selvsagt måtte plasseres symmetrisk mot midten av membranet for å få jevnest mulig belastning av opphenget
noen kvalifiserte synspunkter?
mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Kvalifisert synspunkt - vel , klarer ikke holde fred..

Kompresjonskammeret vil vel ha en viss utjevnende effekt på det med rektangulære åpninger, og valg av mål på halsen burde vel avgjøres på en slik måte at de anslår odde frekvenser .

Mvh

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.277
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5
Her var det mager respons : foreslår at du kontakter JMLC og/eller Bjørn Kolbrek

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
10
Jeg ville vurdert / prøvd en adapter med overgang fra sirkulær til rektangulær. Hvis du beregner og lager hornet selv, velger du mål på overgangen slik at den blir en del av hornet.

Jeg gjorde en variant av slot loaded open baffle (Nelson Pass: The Slot Loaded Open Baffle Project - diyAudio). Jeg trengte at bassene var så lineær som mulig, så langt opp som mulig. Prototypen ble testet med både rektangulær åpning og sirkulær åpning. Her er noen flere detaljer om det skulle være interessant (A new pair of computer speakers for the heavy user).

Johnny

Topp Bunn