Alternativ til SB?

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Jeg bruker Transporter som forforsterker, og er utrolig godt fornøyd med det.

U

utgatt19288

Gjest
Tilbake til emne - alternativer til SB:

http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&cid=5&scid=36&localeCode=EN_USA&pid=1495

Mangler SPDIF og støtter kun MP3, WMA og WAV. Kan dog transkode til Flac vha. TVersity eller TwonkyVision media server (uPNP).

Ikke et fullverdig alternativ kanskje - men billig.

Et mer spenstig og komplett alternativ for AV (hvorfor bare begrense seg til audio) er - Dreambox

http://www.dream-multimedia-tv.de/

Kan lett tilknyttes nettverk - kommer også i versjoner med HD der man kan ha sine audio filer. Har tilknyttninger som: Scart, Ethernet, USB, SPDIF, Antenne, etc... er i tillegg også billig.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.784
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Er det bare Veggen og jeg som bruker Transporter som forforsterker her inne?
Jeg har fattigmanns-alternativet: Bruker en Lavry DA10 D/A-konverter som forforsterker og fôrer denne med digitalutgangen på en Squeezebox Classic. Fungerer forsåvidt greit, men jeg synes at volumkontrollen på Squeezeboxen gir for lite justeringsområde før det går utover lydkvaliteten. Savner å ha hele dynamikkområdet tilgjengelig pr. fjernkontroll så jeg snuser på forforsterker-alternativer.

Hvordan er volumkontrollen på Transporter implementert? Har man full justeringsmulighet uten degradering av lydkvaliteten?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.113
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har regnet litt på dette. Ved CD-avspilling skal ikke den digitale volumkontrollen degradere lyden så lenge det høyeste du kan tenke deg å spille er -20dB eller høyere.

Håper dette er forståelig. Min rigg er satt opp slik at full pinne (klippegrense) nås ved -3,5dB på volumkontrollen når jeg spiller digitalt. De siste små dB er til grammofonen min.

SE-utgangen på transporteren kan også dempes 10,20 og 30dB. Det skulle løse problemet ditt på enkelt vis.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
En digital volumkontroll vil alltid føre til et dårligere signal-støy forhold. Dette fordi man demper selve signalet mens støyen fra dac er i praksis konstant. Bit dybde er i denne sammenhengen irrelevant.

Analog demping etter dac chipen har den fordelen at den demper både signal og støy like mye og dermed bevarer max signal-støy forhold.

Hvor hørbart dette er kan vel diskuteres, jeg klarer ikke å høre det i mitt anlegg.

Selvfølgelig mister man også bitoppløsning ved digital volumdemping, men også en analog volumkontroll vil føre til tilsvarende tap av oppløsning.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
coolbiz skrev:
Hvordan er volumkontrollen på Transporter implementert? Har man full justeringsmulighet uten degradering av lydkvaliteten?
De er implementert på samme måte. 24 bits digital volumkontroll som gjøres i CPU'en i SB/TP før dac chipen.

Er litt overrasket over at du mener volumkontrollen på SB går ut over lydkvaliteten, ved hvilket volum begynner du å merke det?

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Antall liker
1
På Slimdevices sitt forum anbefaler de bruk av såkalte dempeplugger (attenuator) når man bruker Transporter som for-forsterker via XLR. Har forstått det slik at hvis man får bra match på attenuatoren (mot effektforsterkeren), så kan man f.eks ha volum på 100% på Transporteren uten at det blir for høyt. Fordelene er da:
- at man bedrer signal-støy forholdet
- ikke mister noe bit dybde.
- En attenuator vil i tillegg også fungere som en ekstra "forsikring" hvis f.eks volumkontrollen hang seg opp (den er jo tross alt software basert).

Høres dette riktig ut? Har ikke noe erfaring selv med dempeplugger. Noen som har kjennskap til dette?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Dette er fullstendig korrekt mcn.

Bruker selv enten attenuatorene som er innebygget i de ubalanserte utgangene, eller en diy løsning i XLR kabelen.

Attenuator lages enkelt som en spenningsdeler med motstander i XLR pluggene. Jeg bruker en 5,1k ohm motstand i serie med signalet og en 1,1k ohm koblet mellom signal og jord. Dette gir en demping på 13,8 dB som er passe hos meg for høy nivå lytting.
Da bruker jeg fremdeles de 10-15 øverste dB i transporters digitale volumkontroll til normal volumjustering. Kan ikke høre noen negativ effekt av det.

Moderator; Ser denne diskusjonen begynner å bli temmelig OT i forhold til trådtittel. Kan de postene som dreier seg om transporter som forforsterker, volumkontroll og demping flyttes til squeezebox og transporters venner tråden hvor de hører hjemme?

TheOnly4u

Medlem
Ble medlem
16.08.2008
Antall liker
0
marsboer skrev:
Det er ikke DACen som gir 15000kr prisforskjell. E-MU 0404 USB har også eksakt samme DAC som Transporter, men koster bare et par tusen. Likevel har Transporter en lyd som virkelig gruser lyden fra denne, selv med bit-perfect avspilling via XXHighEnd. Dette sier meg at det i hovedsak definitivt er alt rundt DACen og i hele spilleren som sørger for prisøkningen. I tillegg til betydelig høyere utviklingskostnader selvfølgelig.
Transporter tilbyr ingen ekstra funksjonalitet over SB3 utover digitale innganger, mulighet for Word Clock in, 96khz støtte, en ekstra skjerm og mye bedre mottaksegenskaper for trådløst signal.
Alternativt kan man bruke Stello DA220 MKII Dac med usb inngang. Denne overgår EMMLABS SACD spiller (180.000,- nkr) på CD på mange områder, den blir bare slått på målstreken fordi EMMlabsn har litt...bare litt bedre definert mikrodynamikk. Dette ifølge Fidelity http://www.andervikaudio.no/Stello/Tester%20Stello/20-25_fidelity25.pdf
Forhandler: http://www.andervikaudio.no/Stello/Produktside%20DA220MK2.html
Produsent: http://www.aprilmusic.com/main/sub02_03_01.html
Den har har meget godt utvalg av inn og utganger, analog og digtalt.

Så Stello med bærbar og trådløs mot server i et annet rom, eller Stello med en stille stasjoner PC i stua sammen med touchscreen ved lytte posisjon. Sammen med XXHighEnd eller ditt favoritt program skulle bli temmelig uslåelig på pris under ...bare for å slenge ut noe...80-100.000? Og selv om du skulle finne noe til la oss si 45.000,- som er marginalt bedre...ville jeg enda valgt stello.

Jeg planlegger selv bærbar med usb dac, og så langt er Stello førstevalg, men jeg ønsker gjerne å finne et alternativ som kan gi samme ytelse for tilnærmet samme pris...eller billigere.

--------------------------------------
Desverre viser det seg at Stello'n er kun 16b/48khz via usb. Den regnes for å være best på 16bit innspillinger, mens Benchmark DAC1 USB har overtaket på høyere oppløste innspillinger.

Som en testskribent skriver(fritt oversatt): "Benchmark dac1 er svært nøytral, mens Stello DA220 er mer uttalt(trykk), dog er forskjellene vanskelige å høre først da begge dac'ne gir så stor forskjell fra vanlig cd spiller. Testskriver fortrekker Benchmark sin meget nøytrale klang. Testskriver mener også at høyoppløst innspillinger fremtiden, og peker på at flere Record labels tilbyr høyoppløste innspillinger for nedlastning. Ergo er Benchmark Dac1 bedre rustet fra et usb standpunkt, mens DA220mkII er minst like god på andre digitale innganger."

Jeg tror faktisk at jeg må prøve begge løsninger, DAC1 via USB, DA220mkII via toslink, for å se hvilken som gir best lyd etter min smak.

Benchmark DAC1 USB er ca. 220usd(15-2200nkr m/mva) billigere enn DA220mkII.

Jeg gleder meg.

TO

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.784
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
coolbiz skrev:
De er implementert på samme måte. 24 bits digital volumkontroll som gjøres i CPU'en i SB/TP før dac chipen.

Er litt overrasket over at du mener volumkontrollen på SB går ut over lydkvaliteten, ved hvilket volum begynner du å merke det?
Takk for svar!

Jeg synes det går utover mikrodynamikk, 3D-perspektiv og støygulv når volumkontrollen benyttes under ca. 60% eller deromkring. Men understreker at dette er en seende og fordumsfull test.

Tilbake til trådstarters spørsmål:
Clas Ohlson selger Pinnacle Soundbridge (tidl. Roku) til 898,- Den har mye av samme funksjonalitet som SB men visstnok med lavere lydkvalitet. Den har i tillegg slot for SD-kort. Soundbridge oppgis å være uPNP-kompatibel, men er i tillegg kompatibel med tidlige versjoner av SlimServer om jeg ikke husker feil. (Jeg har noen av disse liggende dersom noen skulle være interessert)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.113
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvordan var det nå? 1% tilsvarer 0.5dB?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jepp, så 60% på squeezebox tilsvarer -20dB på transporter. Dette tilsvarer jo ca. der signalet passerer 16 bits oppløsning så i teorien kan det være hørbart på svært gode innspillinger. Uansett har man jo før den tid også mistet noe SNR som beskrevet litt lenger opp.

Må man så langt ned på den digitale volumkontrollen så er analog attenuasjon på sin plass.
Men dette har du jo på Lavry'en Coolbiz?

Jeg befinner meg i all hovedsak lenger opp enn dette på volumkontrollen, ihvertfall for kritisk lytting, så det er kansje derfor jeg aldri har lagt merke til noe lydkvalitetsproblemer.

K

knutinh

Gjest
Veggen skrev:
Jepp, så 60% på squeezebox tilsvarer -20dB på transporter. Dette tilsvarer jo ca. der signalet passerer 16 bits oppløsning så i teorien kan det være hørbart på svært gode innspillinger. Uansett har man jo før den tid også mistet noe SNR som beskrevet litt lenger opp...
Baserer du deg da på en "Effective number of bits" i DAC på 19-20 bit?

Det er verdt å merke seg at den akk så omtalte "store lille blindtesten" på hifisentralen ikke greide å påvise hørbar forskjell mellom 14 og 16 bit på Eric Clapton.

Fenomenet "digital vs analog volumkontroll" er nevnt i begrepsordlista:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,434.msg135353.html#msg135353

Dersom du har informasjon som er av generell interesse så er det bra om det føyes til der også.

-k

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.784
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
...

Må man så langt ned på den digitale volumkontrollen så er analog attenuasjon på sin plass.
Men dette har du jo på Lavry'en Coolbiz?

...
Joda, det stemmer det. Det fungerer forsåvidt greit, men Lavry'en har ikke fjernkontroll så da blir det til at jeg justerer ønsket max. volum på Lavryen og så finregulerer med Squeezeboxen sin fjernkontroll. Det er bare det at ønsket max. varierer med innspilling, musikktype, dagsform og tid på døgnet. Dessuten mangler jeg fjernkontroll av lydstyrke når jeg lytter til f.eks CD-spiller tilkoblet en av de andre digitalinngangene på DACen. I tillegg kommer analoge kilder. Jeg lurer på hvor mye jeg må legge i en forforsterker for å få noe som degraderer lyden mindre enn SB'ens digitale volumkontroll..

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Da har du nok større behov for forskjellige volumer enn meg, jeg synes 20 dB justeringsområde holder fint til normal bruk. De få gangene jeg spiller lavere enn det så er det bakgrunnsmusikk eller veldig sent på kvelden og da er det ikke kritisk om jeg skulle miste litt oppløsning.

Men ser argumentet om andre kilder, det problemet har ikke jeg.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.784
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Helios sine spillere er vel strengt tatt et litt annerledes type produkt, ettersom de har intern harddisk og video-muligheter. De er vel mer et alternativ til HTPC enn til SB.
Borte på avforum.no har både X-3000 og X-5000 fått endel pepper for dårlig lyd, tregt og klumsete brukergrensesnitt.

Topp Bunn