Ønsker anbefaling Alternativ til "apekister"

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.571
Sted
Sølvbyen
Heller Ford GT og en seilbåt.

Bokseren er grasiøs, rask, lett på foten, og hardtslående. Synkronsvømmeren er elegant og grasiøs nok, men treg og kraftløs i sammenligning.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du vurdert kvartbølgehorn eller transmisjonslinje eller lignende? Enkelte modeller ser iallefall ikke nødvendigvis ut som "apekister" Min erfaring med begge prinsippene er at de kan ofte stå nærmere bakvegg enn tradisjonelle høyttalere med portåpning. Høyttalere med et slikt prinsipp bruker oftere mindre drivere enn v vanligere konstruksjoner for å oppnå trykk og bass.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Eg er eigentleg litt usikker på omgrepet "apekiste", då uttrykket i seg sjølv ikkje er særleg forklarande..... snakkar vi om trykkammerhøgtalarar, eller er det alle slag høgtalarar med kabinett?
Skrev "apekister" som har blitt bruket litt humoristisk om vanlige kabinett høyttalere fordi det kunne vært interessant å prøve noe alternativt men det er ikke noe absolutt krav. Jeg har 2 sett med Spendor nå,og har hatt KEF/Piega tidligere, og kunne meg tenk å prøve noe litt mer "rocka" i stua. Et annet alternativ er å flytte Spendor s8e ned i stua som ikke er så dempet som musikkrommet er. S8e er ikke så mye mer rocka en s3e, men de er litt fyldigere i lyden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur "apekiste" kom frå dansk High Fidelity, men det kan hende eg hugsar feil, og det oppstod her på sentralen. Var det du Minutten som tok omgrepet i bruk?
Det er sjølvsagt ein humoristisk måte å rakke ned på konvensjonelle høgtalarar, men dette med apar er ikkje nødvendigvis forklarande...og så var det dette å definere. Er ein trykkammerkonstruksjon ei apekiste? Og kva med ein bassrefleks og liknande konstruksjonar? Kva med transmisjonslinjer? Er vi ute etter å beskrive kabinettresonans som eit problem der ein elles brukar dette som ein aktiv del av høgtalaren?
Eg tenkjer kabinettlause høgtalarar som motstykke til omgrepet. Og då er det fleire hornkonstruksjonar som må seiast å vere kiste-klare.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har ikke brukt det før i denne tråden, og typen høyttalere er ikke det viktigste her. Burde kanskje ikke ha brukt det men regnet med at det tiltrakk seg noen som bruker alternative konstruksjoner :). Blir som sagt lite fin lytting og mest streaming, og rommet har som mange nyere boliger mange harde flater. Litt rart at mange ser på Cyrus som et problem da de er veldig nøytrale. For å bruke en klisjé så er jeg ikke ut etter hifi korrekte høyttalere med fokus på micro detaljer og rom, siden Cyrsu er mer nøytrale en Phonosophie settet mitt så er det et alternative å flytte de større og fyldigere s8e ned i stua. (men da må jeg ha nye i musikkrommet)

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Du kan kjøpe et par vintage JBL høyttalere. Jeg kjøpte et par L112 på ebay. En fantastisk høyttaler. Den beste bokhylle høyttaler som JBL har laget. Den passer til all slags musikk. meget engasjerende å lytte til. Lytter på 65 opptak med Bill Evans nå. Her får man med seg allt, da det er en monitor. mvh. Guit

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Trur "apekiste" kom frå dansk High Fidelity, men det kan hende eg hugsar feil, og det oppstod her på sentralen. Var det du Minutten som tok omgrepet i bruk?
Det er sjølvsagt ein humoristisk måte å rakke ned på konvensjonelle høgtalarar, men dette med apar er ikkje nødvendigvis forklarande...og så var det dette å definere. Er ein trykkammerkonstruksjon ei apekiste? Og kva med ein bassrefleks og liknande konstruksjonar? Kva med transmisjonslinjer? Er vi ute etter å beskrive kabinettresonans som eit problem der ein elles brukar dette som ein aktiv del av høgtalaren?
Eg tenkjer kabinettlause høgtalarar som motstykke til omgrepet. Og då er det fleire hornkonstruksjonar som må seiast å vere kiste-klare.
Uttrykket "monkey coffin" kommer fra Peter Aczel i The Audio Critic. Han bruker begrepet om alle typer kassehøyttalere:

http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=11&blogId=1

På sentralen så jeg først "apekiste" brukt av en av dipolgutta, kanskje Valentino.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Det er helt riktig, det var benkeplategutta som startet med uttrykket! Mens anstendige hornfolk får skylda / kjeft HELE tiden! Dårlig gjort altså. Særlig da enkelte hornkonstruksjoner faktisk også er apekister pr. definisjon.

Ellers støttes forslaget om JBL fullt ut - god allrounder. Problemet med andre prinsipper enn apekister er gjerne at ting tenderer til å bli litt store, fysisk..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Skylda for å popularisere "apekiste" får nok Valentino ta. Han var litt nedlatende i den aller værste dipolrusen for noen år tilbake, og nå sitter det for all ettertid.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
The Evil Val..... Heretter rettes all syting, bæring & klaging over uttrykket DIREKTE til Valentino! Forøvrig synes jeg uttrykket bare er merkelig, har jo ingen relevans... aper har normalt i kke kister, og dersom de har så kan jeg ikke tenke meg at det er høyttalere installert..? Nei, vi trenger t NYTT begrep på fenomenet triste esker som dreper lyden og all moroa;

COCKS! (c) Sluket

Constipated Chill-Killin' speakers!

J

J.J

Gjest
blitzkrieg

Jeg ser du ypper med anatomiske forlengere .. jeg kan anytime utfordre deg om så er. Tørr du ??

Uvenlig hilsen
Jan Robert

Topp Bunn