Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nå harre tilta for en stakkars i Tromsø 😂😂 er det blitt så mye Corona der oppe at du isolerer ekstra med madrass? 😂
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nå harre tilta for en stakkars i Tromsø 😂😂 er det blitt så mye Corona der oppe at du isolerer ekstra med madrass? 😂
    Hehe.... Har et stereoperpektiv dratt mot venstre og noe diffust og ville bare teste å dempe førsterefleksjonen fra vinduet. Høyre høyttaler står fritt uten sidevegg. Tror neppe jeg får godt resultat av systemet uten å ta tak i dette - og det hadde svært god effekt, gitt. Jeg får finne på noe lurt - ihvertfall lurere enn å ha madrasser stablet opp.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Hehe.... Har et stereoperpektiv dratt mot venstre og noe diffust og ville bare teste å dempe førsterefleksjonen fra vinduet. Høyre høyttaler står fritt uten sidevegg. Tror neppe jeg får godt resultat av systemet uten å ta tak i dette - og det hadde svært god effekt, gitt. Jeg får finne på noe lurt - ihvertfall lurere enn å ha madrasser stablet opp.
    Det er like greit å ta steget fullt ut og få deg et rom med madrass på alle veggene. Da får du nok kontroll på hifi-nevrosene 😀
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, menn i hvite frakker lurer på hjørnene. Nei, tenkte jeg er godt forspent på hardware nå, så tenkte å konsentrere meg om å få det jeg har til å spille optimalt. Det ryddet utrolig godt opp å få «bort» vinduet, så det må være en del av planen.

    Noe bedre kabling, litt vibrasjonsdemping osv. skal også prioriteres innen rimelighetens grenser. Og for ikke å glemme kronen på verket: ny sikring.😉
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kan trygt anbefale vibrapods og de produktene hifosentralennselger derfra. Har brukt det selv i noen år nå, og de gjør noe for seg.

    Og prisen er såpass grei at de kan forsvares :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Fikk koblet opp Simlink-kabelen og kom også en oppgradering av programvaren på 280D nettopp. Og der dukket det sannelig opp mulighet til å styre volumet på 340 direkte fra app’en nede i høyre hjørnet. Styrer altså volumet på selve forsterkeren.

    Tøft! Særlig for en som setter sin flid i å røre seg minst mulig fra - og i - sofaen. Da ble med ett fjernkontrollen nærmest overflødig. 😊

    8DD74A8A-726E-4BA3-B902-0793BBFAE3A4.png
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og dette albumet var en stor - og god - overraskelse.

    D9422EE9-D999-4114-879A-B3B0E06FED61.png
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Deadmau5 er også ivrig på å livestreame fra studio. Har sittet noen timer å sett på han lage musikk. Virkelig fasinerende.

    Så faktisk live når han tilfeldig dukket over vokalisten han brukte på the veldt.

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    And now on to something completely different..... 340i er i en litt annen liga dynamisk og sørger for at denne river bra i skrotten.

    4388A675-3150-445F-BC6F-BAD2B95502D9.png
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Tom Morello er virkelig en fantastisk gitarist - har sett han live med Prophets Of Rage - og jeg er en stor fan av Audioslave :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Misunner deg den litt, har dessverre ikke fått oppleve ham live ennå. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og så var det kabelhelvetet, da....

    Har bevisst avventet innkjøp av noe mer seriøst til jeg hadde noe fast oppe å gå. Per i dag spiller jeg med «ElCheapo». Prøvde noe mer normerte kabler når Ace var her og hørte jo at det var en god del mer å hente. (Jeg tilhører altså ikke leiren hvor alt låter like bra; det har jeg hørt at det ikke gjør.)

    Liker å ha alt fra samme produsent og ikke mikse, ellers blir jeg aldri ferdig. Tenkte å kjøpe litt etter litt, men hvor skulle jeg starte? Har litt sansen for Audioquest, også fordi de leverer «full pakke». Fra støpsel til grav, holdt jeg på å si...

    Man kan jo ikke prøve alt her i verden og tips til komplette, noenlunde edruelige totalløsninger mottas med takk. 😊

    C211ACC1-1E17-4642-833D-5738A00B20FE.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Jeg ville kikket på In-akustik sine kabler, der finnes alt du trenger :) Har gode erfaringer her hos meg

    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjører dh labs her i huset.. strøm, signal og HT.. no bullshit produkt og produsent. Kabler laget av dem for audio og ikke bare noe annet som er sminket. Også er prisene langt fra ille..

    Og i de testene jeg har gjort mot andre kabler så har alltid det Q10 signatur høytalerkabel parret kommet best ut..
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg bestilt modulen for balanserte innganger, men er litt usikker på leveringstid. Blir uansett greit å kunne ha balansert tilkobling og er jo litt avgjørende for valg av signakabling. Ellers fortsatt strålende fornøyd med Moon. Fremtrer anonyme og ikke de mest flashy’e, men gir meg virkelig stor eierglede i praksis. «No nonsense»....😊

    06B067D8-CAF9-4F29-A050-3EDDDBDA1F0B.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt balanserte koblinger er fint å få :)
    Ja, har faktisk aldri brukt balanserte tilkoblinger før, så det går stadig fremover. Tenkte jeg skulle kjøpe noe mer seriøse signalkabler så da måtte jeg ta valget mellom balansert/ubalansert. Var jo en ekstra kostnad, men etter anbefalinger her inne, så kan det vel synes verdt det. Så er det å installere selv med kleptopølsene når den ankommer, men synes å være en grei sak. 😊

    88454E5F-5A27-4859-8911-ECC12A3C508D.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, jeg bodde i Petersborggaten 3 da jeg bodde i Tromsø. Kan vel ikke være så langt fra deg 🤔
    Petersborggata 3 er vel rett på nedsiden av Alfheim svømmehall, som jeg ser fra meg (til venstre i bildet) så er vel en 10 minutters gange herfra.😊

    97E0D9F8-2127-42E0-8A3D-E442750D35BE.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ah, litt høyere på øya. Ha en fin helg med det siste av sol for en stund 😃
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk det samme! Har faktisk en datter som studerer i Bergen (hun bor ikke så langt fra Haukland) så der har har jeg vært på besøk og kommer vel dit flere ganger når ting roer seg. Fin by. 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk det samme! Har faktisk en datter som studerer i Bergen (hun bor ikke så langt fra Haukland) så der har har jeg vært på besøk og kommer vel dit flere ganger når ting roer seg. Fin by. 😊
    Du får ta en tur ut til meg for en demo hvis du skulle slumpe til å kjede deg neste gang du er i Bergen 😃
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja, har faktisk aldri brukt balanserte tilkoblinger før, så det går stadig fremover. Tenkte jeg skulle kjøpe noe mer seriøse signalkabler så da måtte jeg ta valget mellom balansert/ubalansert. Var jo en ekstra kostnad, men etter anbefalinger her inne, så kan det vel synes verdt det. Så er det å installere selv med kleptopølsene når den ankommer, men synes å være en grei sak. 😊

    Vis vedlegget 675339
    Prøvd et par ganger.. det spiller musikk, men det gjør god RCA også :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, er vel noe med hvordan balansert er integrert i konstruksjonen av forsterkeren. Med balansert er det vel mer mikk-makk som signalet skal passere. Norma Revo IPA 140 hadde f.eks. balanserte innganger, men her anbefalte konstruktøren selv at man brukte RCA på en bestemt inngang da det ga kortest signalveg og best resultat.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja det er nok ikke den beste løsningen i alle forsterkere.

    Har egentlig aldri satt meg veldig inn i den store forskjellen på balansert kontra RCA.. og har aldri hatt problem eller utfordring med den ene eller den andre.

    For morro skyld har jeg min favoritt signal kabel i både RCA og xlr så kan gjøre en test i framtiden :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har for øvrig et komplett kabelsett på hjemlån og det ga virkelig et markant løft. Borte er en noe pågående mellomtone, et noe uorganisert lydbilde og litt udde timing. Nå smatt ting virkelig på plass, gitt. En nytelse.

    (Men nå kommer vel noen og stikker en graf opp under nesen min og sier at det er fullstendig feil, da de ikke klarer å se det i oscilloskopet sitt).

    68430E89-E1E9-460A-AA8B-10FCD0A84D6F.jpeg
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    man sitter da ikke å lytter på et oscilloscope 😇stoler best på øra her og, hjernen derimot er ikke alltid like lett å stole på 🤓
    Go kveld,
    Mvh Ivan
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Venter stadig på balansert inngang og er ellers lite som skjer på hifi-fronten....

    Men var på jobbreise i dag utenfor byen med min eiegode Alfa 159 TI. Var mildvær når jeg kjørte til møtet og lyktene ble helt nedgriset på turen. Nummeret før et stearinlys i frontruta hadde gjort samme nytten. Parkerte og sprang litt småstresset inn på møtet, men det ble gjennomført i grei stil.

    Siden det er sprit lett tilgjengelig i disse dager, fant jeg ut at det var en glup idé å finne noe papir, sprit og vaske frontlyktene før hjemturen. Jeg ut på parkeringsplassen, fant bilen og vasket og gnei. Stusset imidlertid litt på at lyktene ikke var så skitne som de burde være. Og den jævla nøkkelen virket heller ikke. Snålt....

    Oddsene for at det er to sølvgrå Alfa 159 på samme lille parkeringsplass i Nord-Troms er minimale, men jeg slo oddsene.

    Ryktene forteller at de som møtte den andre Alfa’en på vegen hadde beskrevet det som å kjøre inn i en supernova.

    5F2DA45C-FF6F-4A04-A609-4252B60EEABA.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn